Тема: Загальна характеристика клімату України. Основні кліматичні чинники
Мета: сформувати вміння учнів давати загальну характеристику клімату України; розширити знання про кліматотвірні чинники та їх вплив по терені нашої країни; сприяти розвитку навиків роботи з підручником, картами атласу та іншою додатковою літературою; розвивати вміння аналізувати, логічно мислити, робити висновки і висловлювати свої думки, формувати навики самостійної творчої діяльності.
Обладнання: програмний засіб, фізична карта України, кліматична карта України, карта кліматичних поясів та областей, навчальні посібники, підручники. Робочі зошити. Схеми й таблиці, що характеризують атмосферні явища
Тип уроку: комбінований.
І. Організація учнів
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Друзья мои! Я очень рада!
Войти в приветливый ваш класс
И для меня уже награда
Вниманье ваших умных глаз.
Я знаю, в классе каждый гений,
Но без труда талант не впрок,
Скрестите шпаги ваших мнений -
Мы вместе сочиним урок.
Мои соавторы и судьи,
Оценкой вас не накажу
За странный слог не обессудьте,
А дальше прозой я скажу.
Бесіда з учнями:
Просипаючись, кожного ранку, ви мимоволі заглядаєте у вікно. Що ви там хочете побачити? А що буде залежати від того, що ми там побачимо?
ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Прийом «Викликаю асоціацію»
З чим асоціюється у вас поняття «клімат»? (Погода, тепло, холодно, дощ. вітер тощо)
IV. Оголошення теми уроку та очікуваних результатів
Метеорологічний прогноз уроку
Учитель. Упродовж найближчих 45 хвилин на вас очікує несподіваний град захоплюючих завдань про клімат України. На зміну сковзанню по тернистому шляху знань обов’язково прийде успіх від напруженої роботи зі з’ясування причин зональних відмінностей кліматичних умов. Вважаю, що протягом усього часу буде простежуватися жага до відкриття нового і невідомого, шквал різноманітних цікавих завдань і запитань,та нескінченна буря емоцій. Разом ми почуємо яскраві, як блискавка, відповіді. Поступово розвіється туман незрозумілого та невідомого, і ми без сумніву доведемо, що заслуговуємо на успіх!
Сміливо вирушайте в безхмарну подорож і досягніть чудових результатів! Хай щастить вам!
Запишіть у зошитах число, класна робота
V. Вивчення нового навчального матеріалу
1) У вас на партах знаходяться атласи за 7 клас, в яких треба знайти карту кліматичних поясів світу.
- Які кліматичні пояси охоплюють Європу?
- В межах яких кліматичних поясів знаходиться Україна?
Отже, помірний кліматичний пояс. Що характерно для нього?
Невеличка частина Кримського півострова, вузька смуга ПБК знаходиться в субтропічному кліматичному поясі. Які його особливості?
Пригадавши усі вивчені нами поняття про клімат, а також аналізуючи кліматичні карти та схеми, ми виявимо кліматичну ситуацію в Україні. Отже, які головні кліматичні чинники потрібно проаналізувати? (Сонячну радіацію, циркуляцію атмосфери, характер підстилаючої поверхні)
Для того, щоб дізнатись про їх вплив на Україну, я пропоную скористатись текстом підручника. Ви отримаєте завдання по групах - дізнатися, який вплив вони оказують.
Правила роботи в групах
Керівник групи зачитує завдання, організовує порядок його виконання; встановлює порядок висловлювання учасників, підбиває підсумки роботи.
Секретар веде записи виконання роботи.
Доповідач висловлює загальну думку.
1 група: сонячна радіація
Додається малюнок на якому потрібно закінчити схему розподілу сонячної радіації
2 група: циркуляція атмосфери
Закінчить схему руху циклонів та антициклонів (схема додається)
3 група: підстилаюча поверхня
Охарактеризувати рельєф України, вказати величину альбедо різних поверхонь доповнюючи схему.
Сонячна радіація
Сонячна радіація — кількість сонячного тепла й світла, що надходить на земну поверхню.
Схема «Види сонячної радіації»
Сонячна радіація - енергія випромінювання Сонця - є основним джерелом енергії атмосферних процесів; вона вимірюється кількістю тепла і виражається в мега Джоулях на 1кв. м. Промениста енергія Сонця досягає земної поверхні, проникаючи через шари атмосфери, що частково поглинає, відбиває і розсіює сонячну радіацію.
Пряма радіація - сонячна радіація, що доходить до земної поверхні у виді пучка паралельних променів, що виходять безпосередньо від сонячного диска.
Розсіяна радіація - сонячна радіація, що перетерпіла розсіювання в атмосфері, надходить на земну поверхню з усього небесного зводу. У похмурі дні вона с єдиним джерелом енергії в приземних шарах атмосфери.
Сумарна сонячна радіація - сукупність прямої і розсіяної сонячної радіації, що надходить у природних умовах на земну поверхню. Вона залежить від географічної широти, висоти над рівнем моря, прозорості атмосфери і хмарності.
Висновок. Кількість сонячної радіації залежить від куга падіння сонячних променів. Кут, утворений сонячними променями та земною поверхнею, залежить від географічної широти й висоти Сонця над горизонтом. Отже, загальна закономірність на Україні: простежується збільшення сумарної сонячної радіації з півночі на південь.
Циркуляція атмосфери
Циркуляція атмосфери — горизонтальне переміщення повітряних мас над земною поверхнею.
Циркуляція атмосфери — система замкнутих течій повітряних мас (зокрема, вітрів), що проявляються в масштабах значних частин атмосфери Землі. Подібні течії призводять до перенесення речовини і енергії в як в широтному, так і в меридіональному напрямках, через що найважливішим процесом кліматоутворення, впливаючи на погоду в будь-якому місці планети.
Основна причина циркуляції атмосфери — нерівномірність розподілу сонячної енергії на поверхні планети, внаслідок чого різні ділянки ґрунту і повітря мають різну температуру і, відповідно, різний атмосферний тиск, що приводить до утворення баричного градієнту. Крім сонячного світла, на рух повітря впливає обертання Землі навколо своєї осі і неоднорідність її поверхні, що викликає тертя повітря об поверхню га відхилення повітряних течій.
Повітряні течії у тропосфері за своїми масштабами змінюються від десятків і сотень метрів (такі рухи створюють місцеві вітри) до сотень і тисяч кілометрів, приводячи до формування глобальних віїрів: пасатів, західних вітрів помірної о поясу та східних вітрів полярних районів, саме глобальні течії роблять головний внесок до циркуляції земної атмосфери. За часом течії можуть тривати від хвилин або годин (місцеві вітри), до тижнів (циклони та антициклони) і місяців (мусони), або тривати постійно (пасати, антипасати, західні вітри помірних широт та східні вітри полярних районів). У стратосфері відбуваються переважно великомасштабні переноси повітря.
Робота з ілюстраціями художників
Визначте, циклон чи антициклон зображено на цій картині. Як це довести?
«Золота осінь» Левітан І.І. антициклон
«Зимовий день» Глущенко М.П. антициклон
«Відлига» Васильєв В.П. циклон
«Березовий гай» Куїнджі А.І. антициклон
«Ранній сніг» Полєнов В.Д. циклон
Підстилаюча поверхня
Характер підстилаючої поверхні визначають суходіл (рівнинний чи гірський), вода (солона чи прісна), рослинність — безпосередньо впливає на розподіл сонячної радіації та рух повітряних мас.
Підстилаюча поверхня - це своєрідний фон, на якому відбувається перерозподіл тепла і вологи, це важливий кліматотворний чинник. Так, висота місцевості над рівнем моря впливає на кількість опадів (у горах їх випадає більше, ніж на прилягаючих рівнинах), і на температуру повітря (чим вище, тим холодніше), У результаті в горах формується висотна кліматична поясність.
Гори можуть перешкоджати проникненню холодних повітряних мас (наприклад. Кримські гори захищають Південний берег Криму від холодного повітря північних широт. Гімалаї - приклад гір, що перешкоджають проникненню вологих повітряних мас усередину материка.
Текст учителя |
Дії учнів |
За нашою плідною роботою ми не помітили, що сонечко вище піднялося на небосхилі. |
Голову піднімають догори, повертають наліво, направо. |
Стає нестерпно задушливо. Атмосферний тиск почав знижуватися. |
Голову нахиляють униз. |
З'явився свіжий вітерець, який подув із заходу на схід та приніс темні дощові хмари. |
Обидві руки повільно піднімають догори та здійснюють коливальні рухи зліва направо. |
Раптом почали падати перші краплинки дощу; |
Спочатку по черзі вказівними пальцями стукають по парті |
Далі дощ стає сильнішим. Гримить грім! |
потім долонями рук стукають по парті. |
Спалахує блискавка! Починається злива! |
Одночасно відбувається: тупотіння ногами, постукування долонями рук по краю парти з наростаючою інтенсивністю. |
Поступово дощ закінчується, вітер стихає і настає тиша. |
Усі дії повторюються у зворотному порядку. |
Знову з’являється яскраве сонечко, яке надає нам енергію для подальшої плідної роботи |
Посмішка та радість на обличчі |
2) Неможливо уявити повну картину особливостей клімату, якщо не використовувати кліматичну карту. Працюємо з картою в атласі і картою на дошці. Ваша задача: проаналізувати її.
1 група: середньорічні температури, мінімальні, максимальні
2 група: середньорічна кількість опадів
3 група: переважаючі напрямки вітрів
На це завдання 5-7 хвилин. Доповіді - біля карти на дошці. Якщо доповідаючий не все сказав, група може додати коментарі. Всі інші групи уважно слухають і роблять помітки у зошитах.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Ось до берега приплили
Притомились? Є ще сили?
Зараз слід поміркувати,
Що дізнались розказати
1. Більша частина території України розташована в кліматичному поясі:
а) помірному;
б) субтропічному;
в) тропічному.
2. Кількість сумарної сонячної радіації зменшується в напрямку:
а) з півдня на північ;
б) з півночі на південь;
в) із заходу на схід.
3. Континентальність клімату на території України:
а) зростає з півночі та північного заходу на південь та південний схід;
б) зменшується з півночі та північного заходу на південь та південний схід;
в) зростає з півночі на південь.
4. До основних кліматотвірних чинників належать:
а) сонячна радіація, характер підстилаючої поверхні, циркуляція атмосфери;
б) фази активності Сонця, ступінь господарського освоєння території.
5. До основних кліматотвірних чинників належать:
а) сонячна радіація, характер підстилаючої поверхні, циркуляція атмосфери;
б) фази активності Сонця, ступінь господарського освоєння території.
Критерії оцінювання: кожне правильно виконане завдання 2 бали.
VІI. Підсумок уроку
Прийом «Незакінчене речення»
Закінчить речення: « Коли я прийду до дому, то розповім своїм батькам»
Урок мені сподобався тому, що...
На уроці я навчився...
На уроці я отримав...
Учитель. Вважаю, що метеорологічний прогноз виправдався. Кожний із вас добре упорався з такими важкими, на перший погляд, завданнями. Ви. як справжні науковці, з великою наполегливістю і сумлінністю добре працювали й отримали гарні оцінки.
Урока время стекло
Я вам ребята благодарна.
За то, что встрелили тепло,
И поработали ударно.
Зичу вам здоров’я та перемоги!
VІІI. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника.
Завдання за вибором
Початковий рівень. Підберіть і прикмети погоди.
Середній рівень. Порівняйте річну температуру Києва та Ялти. Чим пояснюється різниця.
Достатній рівень. Користуючись підручником і атласом, складіть стислу кліматичну характеристику своєї місцевості. Зробіть висновки про тип клімату.