Урок-кінофільм. Несприятливі погодні явища.

Про матеріал

Навчальна активна пізнавальна діяльність сприяє розвитку цілого комплексу якостей творчої особистості: розумової активності, швидкої навченості, кмітливості, самостійності. Урок-гра на тему "Несприятливі погодні явища" націлений на формування колективної роботи та поступової передачі учням функцій : оцінювальних, інформаційних, організаційних.

Перегляд файлу

Урок-кінофільм

Тема : Кліматична карта. Несприятливі погодно-кліматичні явища.

Мета:

  • сформувати в учнів уявлення про несприятливі погодні  явища; систематизувати основні поняття кліматології; продовжувати формувати ключові компетентності учнів;
  • розвивати уміння працювати з картою, розвивати логічне мислення, розумову активність, інтуїцію, пізнавальну самостійність, пізнавальний інтерес, потребу в самоосвіті, обґрунтованість суджень;
  • виховувати екологічне мислення, любов до природи та рідної землі; формувати почуття власної причетності до збереження природних багатств,  участь у вирішенні питань довкілля і розвитку суспільства.

 

Обладнання: атласи, картограми, схеми

І. Організаційний момент.

Доброго дня, давайте поспілкуємось. Іноді, все-таки буває корисним забути всі  знання, що отримали  в школі, для того, щоб подивитись по новому на прості, давно відомі речі. І саме тоді обов’язково  щось відкриється нове.

Я полюбляю дивитись кіно, а ви? Полюбляю історичні та детективні фільми.

А, чи можете назвати фільми катастрофи?

 Уявіть, що ми з вами приїхали на кінофестиваль (відео).

Давайте з’ясуємо, яку тему ми будемо опрацьовувати , щоб зібрати інформацію до нашого фільму катастрофи (відео).

Пропоную вам сьогодні стати молодими режисерами та спробувати проаналізувати інформацію та відзняти фрагменти майбутнього кіно.

Зміни себе - і зміниться весь світ .

Сенс життя не в тому, щоб чекати, коли закінчиться гроза, а в тому, щоб вчитися танцювати під дощем.

Vivian Green

ІІ. Актуалізація опорних знань. (клас поділяється на групи по 5-6 осіб, які обирають собі капітана та складають список команди)

  • Ідеальна погода для чаю, пледа і довгих розмов...

Для збору інформації нам потрібно пригадати основні елементи, щоб знайти цікаву інформацію про несприятливі погодні явища.  Пригадаймо кліматотвірні чинники. (на дошці запропоновані кліматотвірні чинники оберіть і назвіть зайві) Конкурс капітанів.

  1. Рівень сонячної радіації
  2. Географічна широта місцевості
  3. Вивітрювання
  4. Рельєф
  5. Склад гірських порід
  6. Близькість океанів
  7. Течії
  8. Висота місцевості над рівнем моря
  9. Ерозія ґрунтів
  10. Антропогенний чинник.

 

  • Тест

1.  Яка особливість кліматотворення на території України зумовлена її розташуванням переважно в помірному поясі? *

4 бали

 

А. на погоду впливають лише континентальні повітряні маси

Б. сумарна сонячна радіація змінюється за сезонами

В. середньорічні показники радіаційного балансу від’ємні

Г. проходження циклонів є аномальним стихійним явищем

 

2. Який кліматичний показник обмежує ріст деревної рослинності в природній зоні степу на території України? *

4 бали

 

А. тривалість безморозного періоду 150-225 днів

Б. коефіцієнт зволоження 0,5−0,8

В. середня температура січня −5...7С

Г. середня температура липня +21...22С

 

3. Укажіть причину зменшення кількості опадів на території України з північного заходу на південний схід і південь: *

4 бали

А.  зменшення впливу антициклонів

Б.  зниження атмосферного тиску

В.  послаблення активності циклонів

Г.  посилення впливу акваторії морів

 

 

  • Гра  «Клімат-Погода»

Командам  вручаються стрілки з назвою повітряної маси.

Вкажіть, яку погоду вона принесе.

1 команда—Ви мешкаєте в Харкові. На територію області прийшла зі сходу  Помірна Континентальна  повітряна маса (Завжди суха, приносить взимку холод, а влітку—спеку)

2 команда—Визначте для Ужгороду погодні умови влітку при проходженні Помірної Морської  повітряної маси. (з заходу—Узимку потепління, улітку—похолодання, приносить вологу)

3 команда—Ви бажаєте відвідати навесні місто Житомир, яку погоду принесе Арктична повітряна маса. (суху холодну погоду)

4 команда—Влітку ви відпочиваєте на узбережжі Чорного моря, Одеса, які зміни відбудуться з приходом Тропічної повітряної маси з південного-сходу. (спеку влітку, тепло восени)

5 команда—Ви плануєте приїхати на Новий рік до столиці, а гідромецентр спрогнозував прихід з Ісландського мінімуму циклону, що на  вас чекає? ( похмура, волога і помірно м’яка погода)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

На початку ХХІ ст. ООН започаткувала Міжнародну стратегію зі зменшення стихійних лих.

  • Агротехнологічна компанія The Yield53 з Тасманії використовує датчики, аналітичні інструменти і додатки для надання інформації про погоду в реальному часі, допомагаючи аграріям приймати поінформовані рішення з метою зниження витрати води та інших ресурсів.

Повітряні маси,  надходять до нашої країни з півночі, півдня, заходу та сходу, приносять то холод, то тепло, то вологу, обумовлюючи різні погодні явища, зокрема несприятливі.

Отже, темою нашого гостросюжетного фільму буде «Несприятливі погодно-кліматичні явища України»

4.Вивчення нового матеріалу

 Спробуємо, розібратися, де саме в Україні проявляються ці явища. Та поставимо собі задачу врятувати мільйони життів  , якщо населення буде знати   більше   для запобігання і скорочення ризиків несприятливих погодних явищ. 

Перше завдання зйомки, опрацювати матеріал несприятливих явищ, визначити території України, де найчастіше трапляються ці явища, та презентувати їх поклеївши на карту відповідний сюжет. (5 хв.) ( 5 команд)

 

Друге завдання: презентування явищ (презентація)

  1. команда - Зливи.  Пилова (чорна) буря

2.команда - Град . Суховії.

3 команда - Сильні вітри.  Заморозки.

4 команда - Завірюха (хуртовина), снігові лавини. Посухи.

5 команда. Тумани. Смерчі.

Давайте, подивимось, які фрагменти нашого сюжету у нас виникли. Вражає.

 Спробуємо знайти назву нашому фільму. Ваші ідеї.

«Знання в ім'я життя».

 

4.Підсумки вивченого.

 

Третє завдання.

Протягом останнього десятиріччя в Україні зафіксовано близько 240 випадків виникнення катастрофічних природних явищ метеорологічного походження зі значними матеріальними збитками.

Прес-центр «Вкажіть, як впливає зміна погоди на здоров’я людини? Чи можливо спрогнозувати небезпечні явища погоди? Яким чином?»

Створимо  буклет  Прес -кіт  для жителів вашого мікрорайону, щодо поводження під час несприятливих погодних явищ взимку.

 

 

1 команда - Туман

 Туман може спостерігатися у будь-яку пору року, але найчастіше туман спостерігається в осінньо-зимовий період. В середньому в Харкові спостерігається за рік 60 днів з туманом. Сильний туман спостерігається практично завжди при зимовій відлизі і таненні снігу. Але іноді туман може спостерігатися при лютих морозах ("морозний туман"), необхідних для досягнення насичення пари в повітрі.   

 

2 команда -  Заметіль

Заметіль і хуртовини  бувають з грудня по березень (рідко - листопад, дуже рідко - квітень і жовтень). Заметіль - не дуже часті явища, зазвичай вони виникають при сильному вітрі і якому (чи випадному) щойно випав снігу при арктичному вторгненні. На півдні Харківської області заметіль переходить у буран.

 

3 команда -  Ожеледь.   

 Ожеледиця ж буває досить часто, особливо - при настанні зими або її закінченні. Часто також ожеледиця буває і в середині зими в періоди відлиги (рідше - восени в періоди сильних похолодань) після нічного замерзання снігу, що розтанув, або води. Ожеледиця є неприємним явищем, оскільки зберігатися може необмежено довго (дні і навіть тижні), до стійкого потепління або випадання нового снігу. Для боротьби з ожеледицею зазвичай використовують пісок або хлорид кальцію, який дешевий. Сильна ожеледь може обірвати лінії електропередач або нанести ущерб будівлям, деревам.

 

  • 4 команда -  Сильний вітер.
  • Деякі грози супроводжуються сильними шквалами. Швидкість вітру при таких шквалах може перевищувати 25 м/с. Іноді вони можуть завдати істотного збитку, поваливши дерева, і навіть пошкодивши будівлі.

 

5 команда -  Смерч.

Смерчі помірної сили іноді утворюються при сильних грозах при сильній нестійкості атмосфери. Іноді завдають збитку полям і сільському господарству. Зазвичай супроводжуються шквалами і зливами

 

(Прес -кіт — це   буклет, в якому міститься інформація про небезпечні погодні явища та правила поводження під час небезпеки..)

Буклети виставте на попередню парту і можемо використати як інформаційний в школі.

 

5. Оцінка.  Рефлексія.

Підводячи підсумки кінофестивалю, ми з вами створили цікавий продукт, який може стати основою майбутнього фільму катастрофи. А як ви працювали оцініть свою роботу.

Мізинець—знання та інформація «Про що нове я дізнався? Які важливі ідеї сьогодні мене вразили»;

Підмізинний—близькість до цілі «Що я сьогодні зробив?»;

Середній—стан душі «Яким був мій настрій»;

Указівний—послуга, допомога «Кому я допоміг?»;

Великий—фізичний стан «Що я зробив для свого здоров’я?»

Картинки по запросу картинка рука

 

  1. Домашнє завдання  (музика)

Середній рівень – опрацювати п. 21.

Достатній рівень – скласти кросворд за темою

Високий рівень –  завдання з використанням ваших мобільних телефонів, сучасна техніка допомагає проводити моніторинг, спробуйте використати додаток до телефону  Yield Grower

 

Нехай проблеми та негоди не роблять вам в житті погоди!

ДОДАТОК  А

Метеорологічно небезпечні явища

 

Небезпечні метеорологічні явища, що мають місце в Україні:

  • сильні зливи (Карпатські та Кримські гори);
  • град (на всій території України);
  • сильна спека (степова зона);
  • суховії, посухи (степова та східна лісостепова зони);
  • урагани, шквали, смерчі (більша частина території);
  • пилові бурі (південний схід степової зони);
  • сильні тумани (південний схід степової зони);
  • сильні заметілі (південний схід степової зони);
  • снігові заноси (Карпати);
  • значні ожеледі (степова зона);
  • сильний мороз (північ Полісся та схід лісостепової зони).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК  Б

Пропозиції

1. Враховуючи суттєве зростання ризиків виникнення аварій та стихійних лих метеорологічного походження в Україні, уявляється доцільним утворити при Державній службі з надзвичайних ситуацій робочу групу з розробки пропозицій щодо визначення складу учасників і обґрунтування першочергових завдань із створення в Україні Національної платформи зниження ризику стихійних лих. До складу робочої групи бажано залучити представників профільних міністерств і відомств, фахівців НАНУ, Програми розвитку ООН, Представництва Європейської комісії, Товариства Червоного Хреста.  

2. На рівні Кабінету Міністрів України затвердити Концепцію управління ризиками надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру та внести відповідні зміни  у законодавство, що стосується захисту населення і територій від катастроф різного походження.  

3. При функціонуванні Державної служби з надзвичайних ситуацій України всебічно використовувати позитивний зарубіжний досвід, положення Міжнародних стратегій і підходів із запобігання надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру при розробці проектів концепцій, програм, законодавчих актів з формування і удосконалення системи цивільного захисту.  

4. За участі фахівців профільних установ включаючи Міністерство екології та природних ресурсів України, інститутів НАН України, Програми розвитку ООН розглянути питання щодо розробки проекту Загальнодержавної програми з впровадження методології оцінювання ризиків катастроф, а також системи соціально-економічного управління ними.  

5. Раді національної безпеки і оборони України розглянути питання щодо моніторингу стану еколого-техногенної безпеки, напрямів його удосконалення на базі технологій ДЗЗ, ГІС та інших засобів з урахуванням його здатності щодо виявлення і попередження екологічних і техногенних загроз на регіональному та загальнодержавному рівні. 
 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 січня 2019
Переглядів
2280
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку