«Гірські породи. Корисні копалини»
Мета уроку: ознайомити з поняттями «гірські породи», «корисні копалини», «родовища». формувати вміння здобувати знання на основі дослідів. Вчити розпізнавати корисні копалини, порівнювати їх. Виділяти істотні ознаки досліджуваних об’єктів. Розвивати спостережливість, збагачувати словниковий запас. Виховувати економне і раціональне використання корисних копалин.
Обладнання: ноутбук, карта України, колекція корисних копалин, картки із завданнями, ілюстрації, презентація, фільм «У шахті»
- Привітання учнів.
Наш урок залюбки
Поведе тебе в світи.
І на «як?», «чому?» і «де?»
Завжди відповідь знайде.
- Перевірка готовності до уроку.
- Вправа «Закінчи речення»
Сходи в нашому будинку зроблені з_______ (дерева)
Своє житло ми обігріваємо_________ (газом)
Машину ми заправляємо_________ (бензином)
На шкільній дошці ми пишемо_________(крейдою)
Бесіда з учнями:
- Чи замислювались ви, що ховається під землею?
- Що ми знаємо про землю під нашими ногами?
- Як люди використовують природні матеріали?
Гірські породи та корисні копалини — це скарби природи, які мають велике значення для нашого життя. Сьогодні ми дізнаємося, як люди їх знаходять і використовують.
1. Розповідь вчителя й демонстрація презентації «Корисні копалини».
- Як ви розумієте вислів «корисні копалини»?
- Корисні тому, що приносять користь людям. А копалинами їх називають тому, що добувають з надр землі. Корисні копалини – це природні тіла, які людина добуває з надр Землі, використовує їх для своїх потреб.
- Які вам відомі корисні копалини?
- Корисних копалин дуже багато: кам’яне вугілля, нафта, природний газ, залізна руда, пісок, глина, крейда. Вони бувають: тверді (кам’яне вугілля), рідкі (нафта). Газоподібні (природний газ).
- Корисні копалини добувають там, де їх багато. Ці місця називають родовищем.
- Родовища корисних копалин залягають на різній глибині.
- Якщо вони неглибоко, то риють спеціальні ями (кар’єри) там працюють потужні машини.
- Якщо корисні копалини глибоко під землею, то будують шахти або риють свердловини. Давайте розглянемо корисні копалини, які є важливими для людини.
2. Робота в групах
Група 1
Нафта – масляниста темно-бура рідина. Вона легша за воду, тому її важко загасити під час пожежі. Вона горить кіптявим полум’ям і виділяє більше тепла, ніж кам’яне вугілля. З нафти виготовляють безліч корисних речей: бензин, машинні мастила, пластмасу, штучний каучук, синтетичні волокна, фарби, лаки, ліки, асфальт та інше. Нафту добувають за допомогою свердловин. ЇЇ родовища в Україні містяться поблизу Карпатських гір.
Група 2
Природний газ – вкрай важлива для людства корисна копалина. Він безбарвний з ледве відчутним запахом. Під час горіння виділяє багато тепла. З газу отримують: пластмаси, штучний каучук для виготовлення гуми. По лініях газопроводів він надходить у великі міста та села. Родовища газу розміщенні поблизу Карпат, на дні Чорного моря.
Група 3
Граніт – це складна корисна копалина, назва походить від грецького слова «гранум», що означає зерно. Граніт складається із зерен трьох мінералів – польового шпату (червоного кольору), кварцу (світло сірого) і слюди (чорного кольору). Його використовують для будівництва, облицювання будівель.
Група 4
Глина
Господиня місить глину
Руду біля хати,
Щоб замазати шпарини
Й сіни збудувати.
А господар у майстерні
Горщики майструє,
Ставить вироби до печі
Та вогонь пильнує.
Глина біла та рожева
У вмілих руках
Стане чайничком, вазоном
І деталлю в двигунах.
Лікар глиною в лікарні
Хвороби лікує.
А замріяний художник
Картини малює.
Глини всякої багато
У нашій країні.
Група 5
Пісок використовується для виробництва скла, як формувальні піски при литті металів, а також для виготовлення бетону і штукатурок.
Пісок використовуються при будівництві автомобільних і залізничних доріг, для виготовлення бетонів і будівельних розчинів, у виробництві силікатних будівельних матеріалів, при виготовленні виробів грубої кераміки, покрівельних рулонних матеріалів.
Група 6
Кам’яне вугілля тверде, крихке, чорного кольору, має блиск, під час згорання виділяє багато тепла. Його використовують як паливо на електростанціях, підприємствах, у побуті. Його використовують при виготовленні ліків, парфумів, та інших речовини. В Україні значні запаси кам’яного вугілля знаходяться у Дніпропетровській та Донецькій областях. Його добувають у шахтах, іноді кар’єрним способом.
- А для чого використовують кам’яне вугілля? (для опалення)
- Кам’яне вугілля – це тверда вичерпна невідновна корисна копалина, яку людина використовує для отримання тепла шляхом спалювання. За класифікацією відноситься до осадових гірських порід. Вугілля люди стали використовувати ще в давнину разом з дровами.
а) Робота в парах.
- Встановіть разом із своїм сусідом відповідність між назвою корисної копалини та описом її властивостей.
А. Сипкий, часто забарвлений в різні кольори, легко пропускає воду, використовується на будівництві, придатний для виготовлення скла.
Б. Його видобувають у місцях висихання боліт і використовують для опалення.
В. Утворився з відмерлих живих істот на дні морів і океанів. Добувають у кар’єрах.
Г. Тверда речовина червоного або бурого кольору, важко плавиться.
Ґ. Масляниста рідина темно-бурого кольору з різким запахом, легша за воду.
Д. Сипка речовина, розчинна у воді, має біле забарвлення, не горить, без неї не можна приготувати страви.
Е. Глибоко в землі ховається, «чорним золотом» називається.
Слова для довідок :
1. Вапняк
2. Пісок
3.Торф
4. Нафта
5. Кухонна сіль
6. Залізна руда
7. Кам’яне вугілля
А |
Б |
В |
Г |
Ґ |
Д |
Е |
2 |
3 |
1 |
6 |
4 |
5 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
б) Ознайомлення з колекцією корисних копалин
в) Руханка
Ми дослідники малі –
все вивчаєм на землі:
сонце, гори і рослини,
хмари, воду і тварини.
г) Практична робота. Порівняння вугілля і крейди.
- Розгляньте зразки корисних копалин і визначте у якому стані вони перебувають, їх колір, твердість.
- Визначте чи легші за воду кам’яне вугілля й крейда.
- Перевіримо їх горючість ( демонструє вчитель ) (дотримуватись техніки безпеки й про наголосити учням)
- Чим схожі ці корисні копалини?
- Чим відрізняються?
Результати впишіть в табличку.
д) Розповідь про утворення кам’яного вугілля.
- Чи знаєте ви чого утворилось вугілля?
- Багато мільйонів років тому на землі був дуже жаркий і вологий клімат. Швидко виростали величезні дерева, вони відмирали, падали у воду. Поступово їх заносило намулом, без доступу повітря їх стовбури не гнили, а перетворювались на вугілля, тож коли ми спалюємо в пічці вугілля, то одержуємо тепло й енергію тих рослин.
Перегляд фільму «Як добувають українське вугілля?»
6. Підсумок уроку
Корисні копалини — це багатство Землі. У нашій країні добувають понад 80 різних видів корисних копалин. Але запаси їх у надрах землі не є безмежними. З часом вони можуть вичерпатися, а тому витрачати їх необхідно економно. Бережливе ставлення до корисних копалин — це бережливе ставлення до речей, які з них виготовлені.
Отже, як правильно використовувати корисні копалини, як берегти їх - залежить від нас.
Вправа « Незакінчені речення»:
- Ми сьогодні вивчали …
- На уроці мені сподобалось ….
- Найцікавіше було …
- Цікаво дізнатись …
- Виховний момент…
- Підготувати невелику доповідь або малюнок про одну з корисних копалин.
- Дізнатися, з чого виготовляють предмети, якими ви користуєтеся в побуті.