Розробка уроку "Колообіг води в природі".

Про матеріал
Розробка уроку з Я досліджую світ в 3 класі з теми "Колообіг води в природі"
Перегляд файлу

Тема уроку: «Колообіг води в природі»

Мета уроку:

- Ознайомити учнів із поняттям колообігу води в природі.
- Пояснити процеси випаровування, конденсації та випадання опадів.
- Формувати уявлення про значення води у природі та житті людини.
- Розвивати спостережливість, логічне мислення та вміння аналізувати.
- Виховувати екологічну свідомість, відповідальність за збереження водних ресурсів.

Обладнання: глобус,  комплект «Дроби» (за кількістю груп), тематичні малюнки, губка, набір «шість цеглин» (для кожного учня),  харчовий барвник (червоний, жовтий,синій),  відео «Колообіг води в природі» (інтернет-ресурс)

Етапи уроку

1. Організаційний момент

- Привітання учнів.

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо

Роботу швидше починаймо.

- Перевірка готовності до уроку.
- Мотиваційне запитання: «Чи знаєте ви, чому вода не зникає, хоча ми її постійно використовуємо?»

2.Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

2.1. Вправа «Мозковий штурм»

- Чому воду називають «вічною мандрівницею»?

2.2  Бесіда з учнями:
  - Де в природі ми можемо зустріти воду?
  - У яких станах існує вода (рідкий, твердий, газоподібний)?
  - Чому вода важлива для всього живого?

- Сьогодні розпочнемо свій урок із ковтка води. «… Вода! У тебе нема ані смаку, ані запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуєшся, не відаючи, що ти таке. Не скажеш, що ти необхідна для життя: ти – саме життя. Ти – найбільше багатство на Землі, але й найвибагливіше…» ( Антуан де Сент –Екзюпері). Це наша цитата дня на сьогодні.

3. Мотивація до навчання

САьогодні ви дізнаєтесь про те, як вода постійно рухається в природі, змінюючи свої стани. Цей процес називається «колообіг води», і він є ключем до життя на Землі.

 Якщо швидко покрутити глобус, то він здається блакитним. Нашу Землю так і називають – блакитна планета. Якщо всю поверхню Землі умовно поділити на 4 частини, то три з них займатиме вода. У вас на парті комплект «Дроби», покажіть 3/ 4.

- На минулому уроці ми з вами досліджували агрегатні стани води. Назвіть їх.

- Збираємось у коло. Об̕ єднаємося у 3 групи за агрегатними станами води: «Рідкий», «Твердий», «Газоподібний».

- Завдання: Розподіліть ролі і за 1 хв запишіть, де в природі міститься вода.

 Презентація робіт.

Підсумок: отже, ви вже знаєте, що вода – це речовина. Може перебувати у трьох станах: рідкому, твердому і газоподібному. Вода є у водоймах, на суші і в повітрі.

4. Пояснення нового матеріалу

        - Всі водні ресурси : Світового океану, суші, повітря складають водну оболонку землі – гідросферу. Вода легко переходить з одного стану в інший і безперервно переміщується, тож усі частини гідросфери взаємопов’язані. Розлянемо, як це відбувається.

        4.1. Інформаційне повідомлення з одночасним створенням схеми-малюнка «Колообіг води в природі».

Викладаю картки та малюнки на схему : випаровування, конденсація, опади, збір води.

- Сонце дає тепло, пригріває землю. Що ж відбувається з природніми об̕ єктами? З поверхонь річок, ставків, озер, морів, океанів, грунту, рослин випаровується вода. Легенька водяна пара піднімається високо в небо. Цей процес називається- випаровування.  Там набагато холодніше , ніж на землі. Водяна пара охолоджується і перетворюється на дрібненькі краплинки води. У хмарах краплинки зливаються, стають важкими і випадають у вигляді дощу.

4.2. Дослід.

Подивимось, як це відбувається. Запрошую вас у нашу міні-лабораторію. Візьмемо губку, побризкаємо на неї водою. Піднімемо губку -  з губки вода не ллється. А тепер губку намочимо у воді. Піднімемо – з губки тече вода. Так і  хмаринка, поки може втримати воду, дощу немає, а коли вона стає важкою від води – дощить.

Зверніть увагу на схему : за t вище 0 пара перетворюється на опади у вигляді дощу, а якщо 0 і нижче, то у сніг, град.

Висновок: хмара – це множина крапель води. Коли їх збереться дуже багато – іде дощ.

Частина цієї води знову просочується у грунт, потрапляє у озера, річки, моря. А решта води випаровується з поверхні  землі, водойм, рослин. Отже, вода здатна переходити з рідкого стану в твердий або газоподібний, а з газоподібного – у рідкий і твердий.

4.3. Перегляд відео « Колоообіг води в природі» Інтернет-ресурс https://svitdovkola.org/metodic/ik3/tema3/media8

Висновок: Вода в природі постійно рухається. Перетворення води з одного стану в інший називають колообігом води.

4.4. Руханка «Краплинка»

- Уявіть, що ми – крапельки. Всі вони самостійні. (Діти хаотично рухаються класною кімнатою)

- Але ось крапельки зустрілися одна з одною та утворили струмочок. (Діти об’єднуються в пари, беруться за руки, і пари рухаються одна за одною.)

- А тепер струмочок тече і впадає в море. (Діти беруться за руки та утворюють велике коло)

- Уявіть, що воду налили в чашку і поставили на гарячу плиту. Що станеться?

Отже, кожен з вас – частинка води. Ваші долоньки такі гарячі, що вам вже боляче тримати одне одного за руки. Вони опускаються, спека змушує вас активніше рухатися, бо кожен з вас став частинкою пари. (Діти бігають кімнатою)

- Тепер вас заморожують. Вам стає холодно. Потрібно стати ближче одне до одного і обійнятися, щоб стало тепліше.(Діти щільно стають одне до одного)

-   Подивіться, тепер вашу групу вже не роз̕ єднати, вона набула форми як частинка льоду.

Отже, ми показували щоразу різні агрегатні стани.

5. Закріплення матеріалу

5.1. Дискусія «Чи може вода бути ворогом»

5.2. Розв ̕язування цікавих задач1. Вчені, екологи пов̕ язують виникнення повеней з вирубкою лісів. Адже одна смерека затримує до 5 т води.

Задача. Одна смерека затримує 5 т води. У лісі 7 0 смерек. Скільки води вони затримають?

Якщо ці смереки вирубати, то під час повені 35 0 т води зносять все на своєму шляху.

2. Щоб виростити 1 кг овочів, потрібно 2 т води. Скільки потрібно води, щоб виростити 5 кг овочів?

5.3. Практичне завдання:
   - Намалювати схему колообігу води в природі.
 

  1. Підсумок уроку
    1.           Вправа «Довідничок».

Добрати відповідні терміни з довідки.

  1. Процес переходу води з газоподібного стану в рідкий –
  2. Процес переходу води з рідкого стану в газоподібний –
  3. Процес, під час якого вода безперервно переміщується з поверхні Землі до атмосфери і назад –
  4. Речовина, без якої не може обійтися жоден живий організм –
  5. Газоподібний стан води –
  6. Види конденсації водяної пари –
  7. Вода , накопичена в грунті - 

Довідка : конденсація, вода, водяна пара, випаровування, колообіг, опади, грунтові води.

       6.2.     Підсумкова бесіда

 Без води життя неможливе. У води є свої закони. Вона приносить користь, проте володіє і руйнівною силою. Люди розуміють, що вода – це наш безцінний скарб. П̕ ята  частина жителів планети (2,6 мільярди людей) не має доступу до чистої питної води. Питну воду необхідно берегти!

  1.         Домашнє завдання

Скласти  історію «Подорож краплинки».
 

 

docx
Додано
5 січня
Переглядів
15
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку