Розробка уроку "Гоголь. "Ніч перед Різдвом"

Про матеріал
Розробка уроку Гоголь "Ніч перед Різдвом". Містить багато цікавих матеріалів та завдань.
Перегляд файлу

 Зарубіжна література 6 клас             Слайд 1

 Тема:  М. В. Гоголь « Ніч перед Різдвом».  Народні традиції  і звичаї. Елементи фольклору. Роль фантастики.

  Мета: простежити особливості зображення  національних традицій  і звичаїв у творі; з’ясувати функцію фантастичних елементів та ознаки українського фольклору; навчати учнів характеризувати  героїв; розвивати уважність, уміння логічно мислити; виховувати любов і повагу до звичаїв і свят українського народу

Тип уроку: урок -презентація

                                                                                              Різдво! Величне свято серця-

                                                                                              Во ім’я  істини і вічності життя.

                                                                                                             М. Бойко

                                                              Хід уроку

І. Мотиваційний момент

    - З яким настроєм ви прийшли на урок?

     Активізуємось до  роботи. Виконаємо вправу  «Дарунок»

    Потрімо  свої долоні  одна об одну і передаймо  частиночку  свого тепла, впевненості,     бадьорості  сусідові.

ІІ   Активізація   суб’єктивного досвіду    Слайл 2

   Вчитель     Од небесного Едема

                        Світла зірка Віфлеєма

                        Путь небесну провела.

                        Путь , де люди без поміхи

                        Взнали щастя самовтіхи

                        Без розпусти і без зла.

                        Взнали щастя не в розкошах

                        Не в хоромах і не в грошах.

                        А  в душевній чистоті,

                        І в любові, і в єднанні,

                        В віковічному братанні,

                        В братній  щирості святій

 Так писав відомий український письменник Чупринка про величне свято Різдва. Продовжуючи світлу тему Різдва, сьогодні ми з вами вирушаємо до українського села Диканьки, де творяться дива, де зірки та місяць надзвичайно яскраво світять на різдвяному небі.. Ми маємо продовжити роботу над змістом тексту повісті «Ніч перед Різдвом», у якому поєдналися реальність і фантастика, смішне та сумне, російська та українська мови.

:ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.     (Слайд 3)

   Повість « Ніч перед Різдвом» приваблює читачів цікавим сюжетом, описом незвичайних казково- містичних  подій, які відбуваються  у  ніч перед Різдвом.

* Робота з епіграфом     Слайд  4

     Зверніть увагу, як сучасна  українська поетеса  передає велич Різдва. Різдвяні дні – це світлі дні , що приносять  добро та тепло у наші душі, яке так необхідне  кожному. Тому це свято так люблять і шанують українці і  тому воно таке традиційне. Давайте зануримося  у це свято і послухаємо різдвяну пісню.      Слайд 5

( Діти колядують « Добрий вечір, пане господарю»)

- Як називається жанр пісні, яку ви тільки заспівали?

- На яке свято прийнято співати колядки?

- Чи можемо ми віднести колядки до народних традицій?

ІІІ. Оголошення мети уроку    Слайд 6

    У дні Різдва кожна людина очікує дива, бо душа  потребує його. Для одних таким дивом буде  іграшка, про яку давно мріє, для інших – очікувана зустріч  з друзями, рідними людьми. Є й такі , для яких дивом буде зустріч  з цікавою книгою, що здатна перенести нас  в невідомі краї, подарувати зустріч з  улюбленими героями. Саме це і чекає вас на уроці.,

Подорожувати ми будемо за маршрутним листом

                   Маршрутний лист          Слайд 7                                                                                                                        1. Українські традиції у повісті

2. Парад героїв ( « Впізнай героя» , « Встанови відповідність»)

3. Знання з теорії літератури

4. Фантастика і реальність.

5 Гра «Шифрувальник»

6. Фантастичні герої

7. Реальні герої                                                                                                                                                                ІV. Вивчення нового матеріалу

Вчитель: Наближається  Різдво – світле й радісне свято, яке приносять  

     добро в наші душі. Це  свято особливе, казкове.   Різдвяні твори  схожі на

     казку, бо в них відбуваються фантастичні подорожі та перетворення.

Микола Гоголь добре знав традиції українського народу, дуже вірогідно, з усіма деталями, описує святкування Різдва. З давніх пір це подія супроводжувалася різними народними обрядами, такими як ворожіння, колядування та інші. Люди вірили, що якщо в цей вечір загадати бажання, то воно неодмінно збудиться.

        «Мозковий штурм»      Слайд 8

1. Які українські традиції святкування Різдва ви знаєте?

2. Коли святкують Різдво?

3. Яка страва є головною на Різдво?

4. Які ще страви готують на Різдво?

5. Які символи Різдва ви знаєте?

6. Як ви святкуєте Різдво у своїй родині?

7. Що ви знаєте про святкування Різдва на Україні? Які обряди з ним пов’язані?

 Учитель: Послухайте, які повідомлення підготували наші фольклористи

Слайд   9-10

Фольклористи.   Різдво Христове – одне з найвеличніших свят і чи не найбагатше за розмаїтістю народних обрядів.   Починається воно 6 січня свят – вечором, до якого родина готується протягом тижня. Увечері, коли зійде перша зоря, сідають вечеряти. Вечеря складається з 12 страв бо у Христа було 12 апостолів. Молодь ходить колядувати, бажаючи здоров’я, врожаю, достатку господарям. Першими сповісниками народження Христа були діти. Вдосвіта вони йшли до односельців віншувати, тобто вітали родичів та сусідів зі святом Різдва.

           Колядування – поза церковний звичай, що дійшов до нас ще з язичницьких часів, однак з часом він християнізувався. Тому колядки мають не лише релігійні, а й світські мотиви.

 Вчитель Діти, давайте зараз спробуємо скласти асоціативний ряд до слова Різдво. Які у вас виникають асоціації із образом Різдва?

-Запишіть, які асоціації виникають у вас із образом Різдва.

         «Асоціативний ряд».  (Слайд 11

         - Які вам приходять на думку слова до літери Р?

Р – радість, родина

І – іскра, ікона

З – зірка

Д – диво, добро

В – вогонь, веселощі

О – очікування

Учитель.  - Як святкують Різдво в Диканьці? Зачитайте. Які народні звичаї    описані       автором?

 10. Виразне читання уривків.  

        ( «Мороз наче потеплів . Юрби парубків і дівчат показалися з мішками. Пісні задзвеніли і рідко під якою хатою не товпилися колядники. Дівчата і хлопці сміються, співають, жартують. Багато всякого добра наколядували: паляниці, ковбаси…».

 «Голосніше й голосніше лунали на вулиці пісні й крики. Парубки жартували й казилися досхочу. Часто між колядниками було чути яку – небудь веселу пісню, що її тут таки встигли скласти  хто – небудь із молодих козаків. А то раптом один із гурту , замість колядки , заводив щедрівку й ревів на все горло.

     Щедрик, ведрик!

Дайте вареник,

Грудочку кашки,

Кільце ковбаски!

Регіт винагороджував штукаря. Парубки і дівчата одні з перед одних підставляли мішки на подарунки. В одному місці парубки, зайшовши з усіх боків , оточували гурт дівчат: галас, гамір, той кидав грудкою снігу, той видирав мішок з усякою всячиною. В іншому місці дівчата ловили парубка, підставляли йому ногу, і він летів разом із мішком сторч головою на землю. Ладні були цілу ніч веселитися! І ніч як на те, так розкішно жевріла! І ще більшим здавалося світло місяця від блиску снігу.»)

 Вчитель. На  минулому уроці ми з вами поринули у світ героїв повісті «Ніч перед Різдво». Давайте їх зараз пригадаємо

   « Парад герої повісті. Впізнай героя, встанови відповідність»    Слайд 12                                     Я думаю, ви легко упізнаєте героїв повісті по їх опису.

•Спереду абсолютно німець, ззаду він був справжній губернський стряпчий в мундирі. Вузенька мордочка закінчувалася , як у наших свиней, кругленьким п’ятачком, ноги тонкі. ..(Чорт).

•".не минуло ще і сімнадцяти років. ...знала і чула все, що про неї говорили, і була вередлива, як красуня" (Оксана).

•Силач і парубок хоч куди, який  чортові був більш гидкий, ніж проповіді  отця  Кіндрата. У вільні від справ  часи він малював  і вважався  найліпшим  живописцем в усій окрузі. (Вакула)

•„... мала від народження не більше сорока років. Вона була ні гарна  ні погана собою , але  ж уміла зваблювати   найбільш  поважних козаків. Вона кланялася  всім, а кожен думав , що йому одному” (Солоха).

•„ Коваль побачив перед собою невисоку на зріст жінку, дещо навіть  повну, напудрену,  з голубими очима, яка чарівно посміхалася... «  ( Цариця)

Вчитель. Всіх цих героїв об’єднує одне – всі події , у яких вони беруть участь відбуваються напередодні різдвяної ночі, звісно, без вигадки, фантастики, фольклору  у таку ніч не   обійтися.     

     Теорія літератури   Слайд 13

- Що таке фольклор?

- Які твори   належать до       фольклорних?

- Що таке фантастика?

-   Що лежить у  основі фантастики?

- У яких жанрах фольклору використовується цей прийом?

- Які елементи фантастики  має повість « Ніч перед Різдвом»?   ( Елементи казки)

1. Головний герой  у пошуках щастя – коваль Вакула.      Слайд 14

2. Чарівні явища: чорт зменшується «лізь  до мене у кишеню»

3. Чарівне перетворення – « чорт, перелетівши через шлагбаум , обернувся конем»

4. Перемога добра над злом

Слово вчителя. А тепер переходимо до  роботи  над змістом повісті.                                   - Які дива можуть статися в Різдвяну ніч?

(Люди вірять, що у Святвечір по землі вештаються відьми. І саме в ніч перед Різдвом витівки нечистої сили досягають апогею, вони стараються зігнати все зло на добрих людях.)

 - Зачитайте епізоди, у яких описуються фантастичні  події ( дива)  у Диканці.                       ( Чорт краде місяць, відьма літає у небі, Вакула дістається до Петербургу верхи на чортові)

- Назвіть фантастичних і реальних героїв повісті   Слайд 15

        Фантастичні:  чорт, відьма,.  Реальні: Вакула, Оксана , козак Чуб. …

Характеристика героїв.

 Перш ніж ми перейдемо до характеристики  героїв, пограємо в гру «Шифрувальник»

  Я вам називаю  рису характеру певного  героя, а ви  вказуєте героя , якого  це стосується.

    Слайд 16-17

Сміливість, хитрість, розум, підступність, богобоязливість, слабкість, вірність, скромність, мстивість.

 Невизначеність, мінливість, гордість, хитрість, себелюбство, користолюбство, гостинність, непостійність.

  Який висновок зробимо?

       - Чи похожі Вакула і чорт?

       - Оксана і Солоха?

 Фізкультхвилинка   Слайд 18

 І вправа  - потягування. Уявіть себе в ролі чорта. Вам потрібно зібрати як найбільше зірок. Прямо над собою дістаємо зірку, ліворуч, праворуч ( 3 рази)

 Наступна вправа - ходьба на місці. Ви - Чуб і кум, що йдуть по зимовому хутору в гості до Солохи. Отже, почали.

 ІІІ вправа -   дихальна   гімнастика. Подув сильний вітер Видихаємо повітря. Вітер став піднімати сніг.  Нічого не стало видно . Закрили очі. Відкрили очі.

4-та вправа - присідання. Нарешті ви в будинку Солохи. Але постійно в двері її хати хтось стукається. Солоха вимушена ховати вас у мішок. А для цього вам потрібно присісти. Отже, виконуємо 5 присідань.                               Слайд 19

Вчитель   А зараз  поговоримо про  фантастичних героїв. Слово нашим  етнографам

Етнограф  Відьма – давня назва злих чаклунок. Походить від старовинного слова «відати» тобто знати. Відьми за народними повір’ями, спроможні літати у повітрі на мітлі, у ступі. Відьом уявляють у вигляді старих баб, з розтріпаним сивим волоссям, кістлявими руками. Вирушають вони на свої темні справи вночі і через піч потрапляють в оселі добрих людей. Вмираючи, вони мучаться, бо мають передати кому - небудь свою науку.

 Чорта в народі називають бісом. Біс – за народною уявою – маленький, чорненький, з довгим хвостом, копитами та ріжками і обов’язково кульгавий. Ноги він поламав ще до створення світу, коли за гріхи він і вся нечиста сила була скинута з неба на землю. Сорок день і ночей летіли вони до землі, і де хто впав, там і оселився. Чорти люблять ходити один до одного в гості, галасливо справляють весілля. Вони здатні наслати негоду, хуртовину, можуть «закружляти», «водити», «збивати зі шляху» добрих людей

 Слайд  20

    - Чи відповідають  гоголівським героям зображені  на малюнку чорт і відьма?

   - Чи   викликають страх зображені у повісті фантастичні герої?

 - Чому  вони  викликають  швидше посмішку  ніж страх?

   (Відьма і чорт у повісті зовсім нестрашні, а навпаки – вони дурні і кумедні. Інколи  навіть схожі на людей  брехливих, лінивих, але незловредних, смішних.)

-   Для чого чорту захотілося вкрасти місяць?

- Ким була відьма  і що про неї говорили  у селі?

 Вчитель. Гоголь у своїй повісті у жартівливій формі   розповісти про  звичаї українського народу, при цьому він уміло перемішав  фантастику і реальність. Дія відбувається на небі і на землі.  У небі літають чорти і відьми, які замислюють  інтриги на шкоду людям. На землі ж  з’єднуються закохані, торжествує добро.

   Робота в групах  Слайд 21

     Характеристика Вакули і Оксани

    Вакула – коваль, син Солохи. Захоплюється малюванням, богобоязкий чоловік, сильний ( гне підкову), хлопець хоч куди козак. Красивий, добрий, щирий, має чисте серце, рішучий , витривалий, наполегливий у досягненні мети, ( не кидає залицяння  до Оксани), сміливий( подорожує по небу), кмітливий (  перехитрив чорта). Щиро кохає Оксану, не приховує своїх почуттів, терпить  образи , насмішки Оксани. За допомогою чорта дістає черевики для Оксани. Свій гріх ( угоду з чортом)  спокутує тим, що малює в церкві такого  гидкого чорта, що всі   плювали, проходячи повз нього.

 Оксана -  17 років. Дочка заможного козака Чуба, має багате придане, Красуня на все село, Весела, життєрадісна, грайлива, горда, примхлива, пишається своєю красою, самовдоволена. Кокетує, ображає, кається, картає себе, хвилюється, переживає, закохується, радіє. Ставить умову- принести черевики цариці, здатна усвідомити свої помилки, відмовляється від черевиків і  признається, що любить Вакулу.

- Який висновок зробимо відносно цих героїв?

-  ( настало довгоочікуване кохання)

- V. Застосування знань, умінь, навичок.

-                 1.Мікрофон         Слайд 22                                                                                                                              -  У чому проявляється народний характер повісті?   ( Повість весела, правдива. Яскраво змальований національний колорит:  використані народні легенди, український    словник., народі пісні (колядки). Чудово змальована українська природа, вона викликає

- піднесений святковий настрій).

-   - Яка роль фантастики у цьому  творі? ( Щоб створити атмосферу казки, дива. Фантастика допомагає виявити суть героїв, їх прагнення, думки. Тримає у напрузі увагу читача. Адже Різдво – це мрія, казка, віра в добро, справедливість, навіть нечиста сила набуває позитивних рис. Як людина віруюча, автор відобразив у творі незриму присутність нечистої сили та її боротьбу за душу людини. Проте людина, яка має в душі Бога, завжди поборе диявола. Як Вакула переборов чорта. Отже, повість Гоголя   допомагає утвердити добро, без якого не можливі були б такі перетворення героїв, вчить нас бути добрими, милосердними, щедрими).

- 2. Чому у повісті автор приділяє велику увагу народним звичаям та традиціям святкування Різдва? (М. Гоголь був родом з України (Малоросії), нерідко він і сам коли був дитиною брав участь у веселому різдвяному дійстві та колядував разом із товаришами.

- (Фантастика надає авторові можливість тримати в напрузі читачів, створити атмосферу дива. А також помагає утвердити добро, без якого не можливий був би щасливий кінець).

- ●        Які моральні проблеми порушує автор? (Проблема добра  і зла, що борються в душі людини, як добитися щастя.)

- ●        Чому повчає цей твір? (Бути добрими, людяними, не піддаватися впливу злих сил?)

-    Мозковий штурм Сдайд 23

- - Чому в час  науково – технічного процесу потрібно знати і вивчати народну творчість?

           - Чому видатні письменники, художники зверталися до цієї теми?

 IV Рефлексія     Слайд 23

-   Продовжіть речення

-    У повісті « Ніч перед Різдвом» мені найбільше сподобалося ….

- Прочитавши повість я задумалася …

- Хочу подякувати автору, героям твору за …

- V . Підсумкове слово вчителя

- . 180 років пройшло  з часу написання «Вечорів…» Багато  що змінилося, дещо втратило свою  значимість, щось забулось. Але так хочеться, щоб національні традиції жили і відроджувались, щоб молоде покоління пам’ятало, щоб не переривався зв'язок часу і поколінь.

-  Ми маємо плекати в своїм серці любов до рідної землі, до нашого талановитого народу, проповідувати добро й красу, як цього нас вчить М.В.Гоголь.

- Які ж правила допоможуть нам у цьому? Складемо пам’ятку

-       Слайд 24                    Пам’ятка

- ●        Шануй свої звичаї та традиції

- ●        Знай і шануй історичне минуле                                                                                                                    ●        Шануй свою землю і материнську  мову                                                                                                   ●        Бережи природу рідного краю                                                                                                                       ●        Не забувай і гордись званням українця

-      ●        Твори добро, красу, живи на благо своєї землі.

 Домашнє завдання  Слайд 25

   Написати твір-мініатюру «Чому нас учить повість « Ніч перед Різдвом»                             М. В. Гоголя?

Найти вірші знаменитостей про Гоголя.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 березня 2023
Переглядів
656
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку