Розробка уроку хімії

Про матеріал
Тема. Мінеральні води України Мета: формувати знання учнів про фізико-хімічну процесу розчинення; ознайомити учнів зі складом мінеральних вод, пояснити значення та способи їх використання; розвивати уявлення про роль хімії у житті суспільства; стимулювати пізнавальну активність учнів, розвивати їх творчі здібності, інтерес до вивчення хімії; удосконалювати вміння працювати з інформаційною технікою; вчити застосовувати знання на практиці та здобувати їх самостійно; виховувати відчуття причетності до загальної справи, уміння працювати в колективі.
Перегляд файлу

УРОК  ХІМІЇ

                                           з елементами українознавства

                                                     для учнів 9 класу

Тема. Мінеральні води України

Мета: формувати знання учнів про фізико-хімічну процесу розчинення;  ознайомити учнів зі складом мінеральних вод, пояснити значення та способи їх використання; розвивати уявлення про роль хімії у житті суспільства; стимулювати пізнавальну активність учнів, розвивати їх творчі здібності, інтерес до вивчення хімії; удосконалювати вміння працювати з інформаційною технікою; вчити застосовувати знання на практиці та здобувати їх самостійно; виховувати відчуття причетності до загальної справи, уміння працювати в колективі.

Обладнання: карта України, пляшки різних мінеральних вод, таблиця «Характеристика мінеральних вод»

Тип уроку: комбінований

«Вивчення хімії має двояку мету: одна - удосконалення природничих наук, інша - примноження життєвих благ» М.В. Ломоносов

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

     Повідомлення теми, мети уроку

2. Мотивація до навчальної діяльності

Учитель

Різні речовини, розчиняючись у воді річок, морів, океанів, «подорожують» планетою, потрапляють на земну поверхню, беруть участь у хімічних реакціях з утворенням мінералів,  компонентів грунту.  Вода, яку ми п’ємо, насправді є дуже розбавленим розчином. У ній розчинені надзвичайно малі кількості різних речовин, які надають воді ледь відчутного смаку. За наявності у природній воді деяких речовин і йонів вона може мати лікувальні властивості.

3. Вивчення нового матеріалу

   Учитель Мінеральні води – багатство, подароване нам природою. Протягомбагатовікову історію медицини багато, свого часу поширені методи лікування, наприклад, кровопускання, забули. Така сама доля спіткала більшість фармацевтичних коштів. Проте лікування мінеральні води залишається однією з основних , поруч із лікувальним харчуванням, методом лікування хвороб, насамперед захворювань органів травлення і порушення обміну речовин. З власного лікувальному ефекту мінеральні води перевершують багато медикаменти.

Тисячу років тому відомий таджицькою учений Авіценна написав трактат – «Канон лікарської науки». Великий розділ цього класичного праці присвячений водолікуванню. Авіценна писав, що води бувають корисними і шкідливими. Далі йдуть вказівки, які води за яких захворюваннях треба використовувати: морська солона вода називає послаблення кишечника, железиста  лікує кров, і селезінку; води мідна, кварцова  і нашатирна зупиняють кровотеча тощо  а потім учений описував способи лікування водою – купання; лазні – при застуду зігрівальні, осушувальні при ожирінні ; правила пиття води, промивання і зрошення шлунку й кишечнику, і навіть багатьох інших методи.

Звісно ж, за минуле тисячоліття багато що змінилося в уявленнях, головне зберігає вірність вода може бути могутнім засобом оздоровлення, і може завдати шкоди організму. Ось чому потрібно знати склад води та її фізіологічне і лікувальне дію.

Нині з 123 мінеральних вод розливають в пляшки, 30 визнані лікувальними і продаються в аптеках і магазинах купити їх може кожен.

Випереджувальне завдання учнів

     Учень 1 «З історії»

Як лікувальний засіб, мінеральні води застосовувались ще в стародавніх народів. Як один із видів народної медицини - омивання, купання.

Використання підземних мінеральних вод для лікування під наглядом лікарів у Європі почалося в XIX ст. ( курортні Віті (Франція), Ахен (Чехія), Бурса (Турція), на які почали приїжджати заможні пацієнти з різних країн. Перші відомості про наявність лікувальних мінеральних вод на території України стосується Передкарпаття (XVI-XVII ст.). Львівської обл. (Шкло, Трускавець, Немирів). Джерел Солоно-гірське, Марія - 1835 p., Еманія, Анна - 1858 р. У 1835 р. Т. Торсевич провів дослідження мінеральних вод Нафтусі.

      Учень 2 Класифікація природних вод за температурою

Залежно від температури води:

При t = 20-30°C- теплі;

При  t - 35-42°С - гарячі;

 При t > 42°С - дуже гарячі.

Учень 3 «Життєдайна сила мінеральних вод»

Мінеральні води містять 80 хімічних елементів (Na, К, Са, Mg, СГ, S042", С032"), мікроелементів, гази (С02, H2S, N2, Rn), мікроелементи (Br2,12, В, As, Li).

Залежно від вмісту солей: прісні - до 1 г/дм3   ,солоні. В Україні найбільш вживана вода з нормою < 1 г/дм .

Учитель

Як відомо, без води, яка становить 70% від маси людського тіла, неможливі нормальний розвиток, існування та діяльність організму, оскільки найскладніші фізіологічні процеси здійснюються завжди завдяки участі в них води. Будучи складним комплексом, клітини організму здатні набрякати при поглинанні води і зморщуватися при її втраті. Навіть незначні втрати призводять до порушень багатьох життєвих процесів.

Головна установа в країні, яка займається вивченням впливу мінеральних вод на здоров'я людини є Український науково-дослідний інститут. Багато в цій справі задіяні фахівці: геологи, медики, гідрохіміки, гідрологи, гідрогеологи.

Учень 4 «Застосування мінеральних вод України»

Мінеральні води застосовуються у вигляді питного лікування, інгаляцій, полоскання, клізм, промивання, як зовнішній лікувальний засіб. Вода сприяє виділенню слини, жовчі, секреції солі шлункових і підшлункових залоз. Сприяє виведенню радіонуклідів. Вживають воду найчастіше 3 рази на добу: вранці, перед сном, перед вечерею. Одноразова доза: 0,2-0,3 л ( 1 прийом), 0,6-0,9 л (за добу). Тривалість 3-6 тижнів.

Мінеральні води України: (Демонстрація зразків мінеральних вод)

- Радонові (Rn):

(Вінницька обл., Київська обл., Житомирська обл., Хмельницька обл.,

Кіровоградська обл., Донецька обл.)

Показання: серцево-судинні захворювання, захворювання шкіри, органів

опору, руху.

Використання: ванни, зрошення.

Сульфідні (H2S):

(Львівська обл., Івано-Франківська обл., Закарпаття)

Показання - хвороби опорно-рухового апарату, нервової системи, жіночі

захворювання, серцево-судинні захворювання.

Використання: ванни, зрошення, інгаляція.

Вуглекислі води (С О3 2-):

(Карпатська та Закарпатська обл.)

Показання: хвороби органів травлення, печінки, жовчних шляхів, нирок,

порушення обміну речовин.

Використання: пиття, інгаляція, зрошення.

Учень 5                Мінеральні води термальні (t > 35°С)

Води містять солі, які діють як певні терапевтичні активні компоненти. Високі температури підземних вод утворюються за рахунок виділення теплоти радіоактивних речовин в надрах Землі. Мільйони років тому на території Закарпаття, Криму, Донбасу були вулкани. Тому в цих районах у надрах існують температурні покращення загального стану через вплив на нервові закінчення центрів головного мозку. Лікуються хвороби опорно-рухового апарату, ендокринної системи.

     Учитель

В Україні є велике різноманіття мінеральних вод, які можна використовувати насамперед для лікування, а також вживати без обмеження. Вміст фізіологічно активних елементів має відповідати нормам. Лікувальними мінеральними водами вважають лише води, які завдяки великому вмісту розчинених газів, високій загальній мінералізації, наявності певних іонів, що використовують в лікувальних цілях.

4.Закріплення знань                     Розв’язання задач

Задача №1

Обчислити масову частку натрій гідрокарбонату, якщо його розчинність

 при 20 °С складає 9,6г на 100 г води.

Розв’язання:

W (NaHCO3 )= 9,6г/ 9,6г+100 г = 0,088                   Відповідь:8,8%

   Задача №2

  Розчинність сірководню у 1л води при t =32°С та тиску 101,3 кПа дорівнює

  2,67 л. Обчислити масову частку газу в насиченому водному розчині.

Розв’язання:

1)  m = ( 101•0,00267•34)/8,31• 303=3,67г

2) W = 3,67/1003,67=0,0037 (0,37%)

Відповідь: масова частка сірководню 0,37%

5.Підсумки уроку

Вправа «Незакінчене речення»:

На уроці я…… -       

Дізнався… -         

Зрозумів… -         

6.Домашнє завдання

Повторити алгоритм розв’язування задач на обчислення масової частки речовини в розчині.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
6 лютого 2021
Переглядів
348
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку