Розробка уроку хімії для 7 класу «Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини в розчині».

Про матеріал

Матеріал уроку ознайомить учнів із поняттям „масова частка розчиненої речовини” як кількісною характеристикою розчинів; сформує навички та вміння обчислювати масову частку речовини в розчині та знаходити масу речовини і розчинника за масовою часткою розчиненої речовини.

Перегляд файлу

7 клас  Тема:   Кількісний склад розчину.

                           Масова частка розчиненої речовини в розчині.

 

Мета: ознайомити учнів із поняттям „масова частка розчиненої речовини”

як кількісною характеристикою розчинів; сформувати навички та вміння обчислювати масову частку речовини в розчині та знаходити масу речовини і розчинника за масовою часткою розчиненої речовини; формувати ключові компетентності (уміння вчитись, саморозвитку й самоосвіти, інформаційну, комунікативну, соціальну, здоров`язбережувальну, предметну);

розвивати вміння міркувати, виділяти головне, робити висновки;

виховувати  увагу, дружелюбність. акуратність при записах.

 

Тип уроку: формування знань, умінь та навичок.

Обладнання: терези, колба, скляна паличка з гумовим наконечником.

Форми роботи: фронтальна бесіда, розв'язування задач, диференційована самостійна робота, інтерактивна гра, робота у парах.

Девіз уроку: „Успіх приходить із працею”

 

Хід уроку

І. Організація класу

Привітання, налаштування на робочий лад.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 

1.Інтерактивна гра: «Мозкова атака»

1.Назвіть природні розчини.

2.Як ви гадаєте, вода, яка випаровується з поверхні океану, прісна чи солона? суміш або чиста речовина?

3.Що таке розчин і які компоненти він містить?

3.Що називають розчинником?

4.Що називають розчиненою речовиною? 

5.Які розчини використовують у побуті?

 

2.Гра «Шифрограма»

Складіть із розкиданих літер  речення, яке має чотири слова:

 

С     У    Х

      І    П

 

П   И   О   И   Ь

    Р   Х   Д   Т

 

І    З

 

 

   Р    П   Ц

  Е    А   Ю

 

«Успіх приходить  із  працею»  -  девіз нашого уроку.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. Життєдіяльність людини відбувається завдяки використанню продуктів сільського господарства, внесенню мінеральних добрив до грунту, які розчиняються водою, утворюючи розчини, що покращують урожайність; стійкість рослин до хвороб і захищеність від шкідників також можливі завдяки використанню різних розчинів.

Розчини використовують у виробничих процесах. Важко назвати яку-небуть галузь промислового виробництва, де б не використовували розчини.     Вміти приготувати розчин – це життєва потреба кожного з нас. Ось чому вчення про розчини є одним із найважливіших розділів хімії.

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

          Учитель.  Працюючи з розчинами, важливо знати їх склад.                                       

 Його можна виразити масовою (або об'ємною) часткою розчиненої речовини. Це зручна характеристика, за допомогою якої можна визначити масу розчиненої речовини в розчині, масу розчинника.

 Масова частка розчиненої речовини – це відношення маси розчиненої речовини до маси розчину.

                             m р.р.

             ω % =  --------- * 100 %         m розч. =  m р.р. + m ( Н2 О)

                            m розч.

 

Виражається у частках одиниці або у відсотках.

 

Наприклад:  ω % = 5%    або   ω = 0,05

 

          Дуже часто користуються розчинами, вимірюваними у одиницях об'єму.  

 

   mрозч.

1л = 1000мл                  ρрозч. = -------- ;                       

ρН2О = 1г/мл                                   Vрозч.    

ρ – густина                           

                                      mрозч. = ρрозч. * Vрозч.

 

                                                     mрозч.

                                      Vрозч. = ------------

                                                     ρрозч.

Робота у парах

З основної формули виведіть похідні.

               ω % * m розч.                                     m р.р. * 100%

m р.р. = ------------------              m розч. = ------------------

           100 %                     ω %

Учитель. Пропоную вам розв`язати задачу та скласти алгоритм приготування розчину.

Задача. Які маси солі та води необхідно взяти, щоб приготувати розчин масою 500г з масовою часткою розчиненої речовини 5% ?

Дано:

m (розчину) = 500г

ω %(солі) = 5%

 m (солі) = ?

               m2 О) = ?

Розв`язування:

1. Обчислення маси солі.

 

                    ω % * m розч. 5% * 500г                                   

m (солі)  = ------------------ = ---------------- = 25г

                            100 %                 100 %

2. m2 О) = m (розчину) - m (солі) = 500г – 25г = 475г

Відповідь: m (солі)  = 25г; m2 О) = 475г.

 

Алгоритм приготування розчину (колективна робота учнів)

 

1.Обчисли маси солі та води, які треба взяти для приготування розчину.

2.Зваж на терезах сіль і всип її в суху колбу.

3.Відміряй потрібний об`єм дистильованої води  (пригадай правила відмірювання об`ємів рідин).

4.Влий відміряний об`єм  води  у колбу з сіллю. Перемішуй вміст колби скляною паличкою з гумовим наконечником до повного розчинення солі.

 

V. Застосування набутих знань

 

Учитель. Перед тим як приготувати розчини, пригадаємо правила техніки безпеки під час роботи з речовинами і скляним посудом.

1.Правила техніки безпеки

Шість  НЕ.  (кросворд)

  1. Заборона на харчування в класі.
  2. Заборона на вживання рідини.
  3. Заборона-вказівка до дій з залишками речовин.
  4. Заборона знаходження над посудом, у якому відбувається перетворення речовин.
  5. Не будь надто цікавим – не … у посудину з реагентами.
  6. Для визначення властивостей речовин ніколи не …

н

е

ї

ж

н

е

п

и

й

н

е

з

л

и

в

а

й

н

е

н

а

х

и

л

я

й

с

я

н

е

з

а

г

л

я

д

а

й

н

е

п

р

о

б

у

й

н

а

с

м

а

к

         
 

 2.Виконання лабораторної роботи №4  ( робота з підручником)

 Тема; «Виготовлення водних розчинів із заданими масовими частками розчинених   речовин».

Мета: сформувати навички та вміння знаходити масу речовини і розчинника за масовою часткою розчиненої речовини та готувати розчини.

                      І варіант

Для обприскування рослин проти тлі використовують розчин мідного купоросу. Які маси солі СuSO4 та води необхідно взяти, щоб приготувати розчин масою 250г з масовою часткою розчиненої речовини 12% ?

                     ІІ варіант

Для засолювання огірків застосовують розчин кухонної солі. Які маси солі NaCI та води необхідно взяти, щоб приготувати розчин масою 150г з масовою часткою розчиненої речовини 6% ?

 

3. Диференційована  самостійна  робота   (взаємоперевірка)

Високий рівень

До 300г Н2О додали 200г розчину з масовою часткою барій хлориду  15%. Обчисліть масову частку барій хлориду в отриманому розчині.

 Достатній рівень

При великих втратах крові у медицині застосовують фізіологічний розчин за масовою часткою кухонної солі 0,9%. Які маси солі і води треба взяти, щоб добути такий розчин масою 400г?

 Початковий рівень

             У воді масою 250г розчинили 50г цукру. Обчисліть масову частку цукру в отриманому розчині.

 

VІ. Підсумок уроку

Висновки формулюють учні

 

VІІ. Рефлексія

Вправа  «Про що? Що? Як? Навіщо?»

 

VIІІ. Домашнє завдання

Читати за підручником параграф.

Творче завдання : підготувати повідомлення про використання розчинів у побуті.

 

 

Список використаної літератури:

М.-В.М.Савчин.Хімія.7клас, Київ: «Грамота», 2015р.

Інтернет-ресурси:

Видавництво “Освіта”: http://www.prosv.ru/

Википедія: http://ru.wikipedia.org/wiki/

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
9 листопада 2018
Переглядів
4609
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку