Матеріал уроку ознайомить учнів із поняттям „масова частка розчиненої речовини” як кількісною характеристикою розчинів; сформує навички та вміння обчислювати масову частку речовини в розчині та знаходити масу речовини і розчинника за масовою часткою розчиненої речовини.
7 клас Тема: Кількісний склад розчину.
Масова частка розчиненої речовини в розчині.
Мета: ознайомити учнів із поняттям „масова частка розчиненої речовини”
як кількісною характеристикою розчинів; сформувати навички та вміння обчислювати масову частку речовини в розчині та знаходити масу речовини і розчинника за масовою часткою розчиненої речовини; формувати ключові компетентності (уміння вчитись, саморозвитку й самоосвіти, інформаційну, комунікативну, соціальну, здоров`язбережувальну, предметну);
розвивати вміння міркувати, виділяти головне, робити висновки;
виховувати увагу, дружелюбність. акуратність при записах.
Тип уроку: формування знань, умінь та навичок.
Обладнання: терези, колба, скляна паличка з гумовим наконечником.
Форми роботи: фронтальна бесіда, розв'язування задач, диференційована самостійна робота, інтерактивна гра, робота у парах.
Девіз уроку: „Успіх приходить із працею”
Хід уроку
І. Організація класу
Привітання, налаштування на робочий лад.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Інтерактивна гра: «Мозкова атака»
1.Назвіть природні розчини.
2.Як ви гадаєте, вода, яка випаровується з поверхні океану, прісна чи солона? суміш або чиста речовина?
3.Що таке розчин і які компоненти він містить?
3.Що називають розчинником?
4.Що називають розчиненою речовиною?
5.Які розчини використовують у побуті?
2.Гра «Шифрограма»
Складіть із розкиданих літер речення, яке має чотири слова:
С У Х І П |
|
П И О И Ь Р Х Д Т |
|
І З
|
|
Р П Ц Е А Ю |
«Успіх приходить із працею» - девіз нашого уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. Життєдіяльність людини відбувається завдяки використанню продуктів сільського господарства, внесенню мінеральних добрив до грунту, які розчиняються водою, утворюючи розчини, що покращують урожайність; стійкість рослин до хвороб і захищеність від шкідників також можливі завдяки використанню різних розчинів.
Розчини використовують у виробничих процесах. Важко назвати яку-небуть галузь промислового виробництва, де б не використовували розчини. Вміти приготувати розчин – це життєва потреба кожного з нас. Ось чому вчення про розчини є одним із найважливіших розділів хімії.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Працюючи з розчинами, важливо знати їх склад.
Його можна виразити масовою (або об'ємною) часткою розчиненої речовини. Це зручна характеристика, за допомогою якої можна визначити масу розчиненої речовини в розчині, масу розчинника.
Масова частка розчиненої речовини – це відношення маси розчиненої речовини до маси розчину.
m р.р.
ω % = --------- * 100 % m розч. = m р.р. + m ( Н2 О)
m розч.
Виражається у частках одиниці або у відсотках.
Наприклад: ω % = 5% або ω = 0,05
Дуже часто користуються розчинами, вимірюваними у одиницях об'єму.
mрозч.
1л = 1000мл ρрозч. = -------- ;
ρН2О = 1г/мл Vрозч.
ρ – густина
mрозч. = ρрозч. * Vрозч.
mрозч.
Vрозч. = ------------
ρрозч.
Робота у парах
З основної формули виведіть похідні.
ω % * m розч. m р.р. * 100%
m р.р. = ------------------ m розч. = ------------------
100 % ω %
Учитель. Пропоную вам розв`язати задачу та скласти алгоритм приготування розчину.
Задача. Які маси солі та води необхідно взяти, щоб приготувати розчин масою 500г з масовою часткою розчиненої речовини 5% ?
Дано:
m (розчину) = 500г
ω %(солі) = 5%
m (солі) = ?
m (Н2 О) = ?
Розв`язування:
1. Обчислення маси солі.
ω % * m розч. 5% * 500г
m (солі) = ------------------ = ---------------- = 25г
100 % 100 %
2. m (Н2 О) = m (розчину) - m (солі) = 500г – 25г = 475г
Відповідь: m (солі) = 25г; m (Н2 О) = 475г.
Алгоритм приготування розчину (колективна робота учнів)
1.Обчисли маси солі та води, які треба взяти для приготування розчину.
2.Зваж на терезах сіль і всип її в суху колбу.
3.Відміряй потрібний об`єм дистильованої води (пригадай правила відмірювання об`ємів рідин).
4.Влий відміряний об`єм води у колбу з сіллю. Перемішуй вміст колби скляною паличкою з гумовим наконечником до повного розчинення солі.
V. Застосування набутих знань
Учитель. Перед тим як приготувати розчини, пригадаємо правила техніки безпеки під час роботи з речовинами і скляним посудом.
1.Правила техніки безпеки
Шість НЕ. (кросворд)
н |
е |
ї |
ж |
||||||||||
н |
е |
п |
и |
й |
|||||||||
н |
е |
з |
л |
и |
в |
а |
й |
||||||
н |
е |
н |
а |
х |
и |
л |
я |
й |
с |
я |
|||
н |
е |
з |
а |
г |
л |
я |
д |
а |
й |
||||
н |
е |
п |
р |
о |
б |
у |
й |
н |
а |
с |
м |
а |
к |
2.Виконання лабораторної роботи №4 ( робота з підручником)
Тема; «Виготовлення водних розчинів із заданими масовими частками розчинених речовин».
Мета: сформувати навички та вміння знаходити масу речовини і розчинника за масовою часткою розчиненої речовини та готувати розчини.
І варіант
Для обприскування рослин проти тлі використовують розчин мідного купоросу. Які маси солі СuSO4 та води необхідно взяти, щоб приготувати розчин масою 250г з масовою часткою розчиненої речовини 12% ?
ІІ варіант
Для засолювання огірків застосовують розчин кухонної солі. Які маси солі NaCI та води необхідно взяти, щоб приготувати розчин масою 150г з масовою часткою розчиненої речовини 6% ?
3. Диференційована самостійна робота (взаємоперевірка)
Високий рівень
До 300г Н2О додали 200г розчину з масовою часткою барій хлориду 15%. Обчисліть масову частку барій хлориду в отриманому розчині.
Достатній рівень
При великих втратах крові у медицині застосовують фізіологічний розчин за масовою часткою кухонної солі 0,9%. Які маси солі і води треба взяти, щоб добути такий розчин масою 400г?
Початковий рівень
У воді масою 250г розчинили 50г цукру. Обчисліть масову частку цукру в отриманому розчині.
VІ. Підсумок уроку
Висновки формулюють учні
VІІ. Рефлексія
Вправа «Про що? Що? Як? Навіщо?»
VIІІ. Домашнє завдання
Читати за підручником параграф.
Творче завдання : підготувати повідомлення про використання розчинів у побуті.
Список використаної літератури:
М.-В.М.Савчин.Хімія.7клас, Київ: «Грамота», 2015р.
Інтернет-ресурси:
Видавництво “Освіта”: http://www.prosv.ru/
Википедія: http://ru.wikipedia.org/wiki/
1