Поглиблення знаннь про фізичні та хімічні явища; удосконалення навичок роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням;
розвивання вміння аналізувати, порівнювати та робити висновки;
виховувати здатність відстоювати свою точку зору, спираючись на теоретичні знання.
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 10
Мирноградської міької ради Донецької області
ПОЧАТКОВІ ХІМІЧНІ ПОНЯТТЯ
Хімічні реакції та явища,
що їх супроводжують
7 клас
Орлова Ольга Миколаївна,
учитель хімії ЗОШ № 10, спеціаліст ІІ категорії
2018
Урок 18 Дата: 14.11.2018
7-А клас
Тема. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують
Цілі: поглибити знання про фізичні та хімічні явища; з’ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції; визначити ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання за експериментальними даними; удосконалювати навички роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням;
розвивати вміння аналізувати, порівнювати та робити висновки;
виховувати здатність відстоювати свою точку зору, спираючись на теоретичні знання.
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: розповідь, демонстраційні досліди.
Обладнання: мідний дріт, нагрівальний елемент, крейда; розчини хлоридної кислоти, натрій гідроксиду, купрум(ІІ) сульфату, гранули цинку, натрій сульфат, барій хлорид; штатив з пробірками, відеоматеріали.
II. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ.Повідомлення теми та мети уроку
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
1. «Мозковий штурм»
- У 5 класі на уроках природознавства ми вивчали явища, з якими зустрічаємося кожного дня. Згадайте:
• Що таке явища?
• Які бувають явища? (Суспільні, біологічні, фізичні та хімічні)
• Наведіть приклади таких явищ, що відбуваються навколо нас щодня. (Дощ, сніг, вітер, гроза, ріст дерев, скисання молока, приготування чаю тощо).
• До яких явищ їх віднести — суспільних, біологічних, фізичних, хімічних чи інших?
•А тепер пригадаймо, які явища належать до фізичних. (Ті, в яких речовина не змінюється)
• Які явища належать до хімічних? (Ті, в яких речовина змінюється).
2. Інтерактивна вправа «Займи позицію»
(діти з картками займають позицію)
ФІЗИЧНІ |
ХІМІЧНІ |
- поява крапель або льоду в холодильнику - проходження електричного струму - подрібнення речовин - кіпіння води - танення льоду |
- квашення капусти - горіння деревини - скисання молока - поява іржі - з відкритої пляшки «Фанти» виділяються бульбашки газу - мама «гасить» соду оцтом |
III. Вивчення нового матеріалу
1. Інструктаж із ТБ
2. Демонстрація дослідів
Інтерактивна вправа «Навчаючи-навчаюся»
(учень демонструє дослід № 1)
Демонстрація 1
Візьмемо шматок мідного дроту і виготовимо спіраль.
• Яке це явище? (Фізичне)
• Чому? (Змінилася форма, але не змінилася речовина)
Демонстрація 2
Із парафінової свічки за допомогою ножа зрізаємо декілька шматочків. Парафін кладемо в порцелянову ложку або чашку й нагріваємо. Після розплавлення виливаємо рідкий парафін у стакан із холодною водою. Після застигання демонструємо новий шматочок парафіну учням. Які відбулися зміни з парафіном? Чи відбулося утворення нової речовини?
Висновок: Таке явище належить до фізичних. Під час таких явищ змінюється форма предмета або агрегатний стан речовини, але не змінюється склад.
Розповідь учителя (запис у зошитах)
Явища, під час яких речовина не перетворюється на іншу, називають фізичними.
Унаслідок перебігу фізичних явищ молекули речовин не змінюються, отже, не змінюється і властивості речовин.
Демонстрація 3
Прожарюємо дріт у полум’ї спиртівки, він почорнів.
• Яке це явище? (Хімічне)
• Чому? (Змінилася речовина)
Явища, під час яких одні речовини перетворюються на інші, називають хімічними.
Зміни, що відбуваються з речовиною внаслідок хімічних явищ, описуються хімічними реакціями.
Речовини, що вступають у реакцію, називаються вихідними речовинами, або реагентами.
Речовини, що утворюються в результаті реакції, називаються продуктами реакції.
Умовний запис хімічної реакції: А + В = С
— Які умови необхідно створити, щоб почалася хімічна реакція?
• Зіткнення речовин;
• зміна температури;
• зміна тиску;
• дія електричного струму;
• перемішування...
(Розглядаємо всі варіанти відповідей, запропонованими учнями, вибираємо правильні й записуємо до опорного конспекту).
— А за якими ознаками можна судити про протікання хімічних реакцій? Розглянемо на практиці.
Демонстрація 4
А) Візьмемо шматочок крейди CaCO3 й додамо трохи хлоридної кислоти HCl.
— Що спостерігаємо? (Виділення газу)
Б) Це одна з ознак хімічної реакції. Записуємо рівняння, що описує цю хімічну реакцію:
CaCO3+ 2HCl=СаCl2 +Н2О+СО2↑
Газоподібну речовину відзначаємо знаком ↑.
В опорній схемі запишіть ознаку хімічної реакції — виділення газу.
Демонстрація 5 (відеодемонстрація).
А) До розчину натрій сульфату додамо кілька крапель барій хлориду. Випадає білий осад.
— Яка ознака хімічної реакції? (Випадання осаду)
Б) Запишемо до опорної схеми.
Умовний запис хімічної реакції:
Na2SO4+BaCl2=2NaCl+BaSO4↓
Відеодемонстрація 6
А) До розчину їдкого натру додаємо дві краплі фенолфталеїну
• Що спостерігаємо? (Розчин забарвлюється в малиновий колір)
Б) Потім по краплинах додаємо розчин хлоридної кислоти.
• Що спостерігаємо? (Розчин знебарвився)
• Яка ознака хімічної реакції? (Зміна забарвлення)
В) Записуємо до опорної схеми.
Записуємо рівняння:
HCl + NaOH =NaCl + H2O
Демонстрація 7
До розчину купрум(ІІ) сульфату додаємо кілька гранул цинку.
— Які ознаки хімічної реакції спостерігаємо? (Зміна забарвлення, поява червоного нальоту)
CuSO4+Zn=ZnSO4+Cu
Демонстрація 8. Тепловий ефект
— Яка ознака реакції? (Виділення попелу)
Записуємо до опорної схеми.
IV. Закріплення нового матеріалу
1. Відеодемонстрація 9
До розчину купрум(ІІ) сульфату додаємо по краплинах розчин їдкого натру.
— Які ознаки хімічної реакції спостерігаємо? (Поява осаду)
CuSO4+NaOH=Cu(OH)2+Na2SO4
2. Відеодемонстрація 10
«Хімічний вулкан»
Учні описують ознаки хімічної реакції:
• зміна забарвлення;
• виділення газу;
• виділення світла;
• виділення тепла.
3. Самостійна робота (тестові завдання)
4. Перевірка самостійної роботи
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
Вивчити § 14 і відповісти на запитання.
Творче завдання. Навести приклади хімічних реакцій, з якими ви зустрічаєтесь у побуті, й описати фізичні явища, що супроводжують їх.