Розробка уроку інформатики в 3 класі з теми :
«Кодування та декодування повідомлень» . З досвіду роботи з учнями молодших класів вчителя інформатики Мельникова Володимира Івановича.
Робота була виконана як курсова на курсах підвищення кваліфікації в м. Донецьк
Розробка уроку інформатики в 3 класі з теми :
«Кодування та декодування повідомлень»
Виконав вчитель інформатики
Мангуської ЗОШ №2
Мельников Володимир Іванович
смт. Мангуш, Мангуського району Донецької області
Тема уроку . Кодування та декодування повідомлень.
Мета уроку:
Сформувати уявлення про способи кодування та декодування;
Тип уроку: урок вивчення нових знань і їх первинне закріплення.
Обладнання та наочність: презентація,картки з азбукою Морзе,ребуси, комп’ютери , мультимедійний проектор.
Програмне забезпечення: « Скарбниця знань».
ХІД УРОКУ
Бесіда про казкових героїв, героїв оповідань де зустрічаються загадкові таємні знаки, плани закопаних скарбів. Щоб знати про що йдеться, треба розгадати ці таємні знаки, тобто декодувати повідомлення. (ПРЕЗЕНТАЦІЯ) Тому сьогодні ми поговоримо про КОДУВАННЯ та ДЕКОДУВАВННЯ інформації.
Давайте розглянемо приклади. (Робота з підручником). Букви є кодами звуків. Тому ми можемо закодувати одне повідомлення на різних мовах (українська, англійська і інші ). Навести приклади кодування по підручнику.
Повідомлення можна закодувати за допомогою ребусів (це слово, або речення, зображене за допомогою малюнків, букв та різних знаків ):
1.
ВІДПОВІДЬ: ЛАстоЧКА
2. Запропонувати розгадати дітям такий РЕБУС:
ВІДПОВІДЬ: КОМПьюТЕР
ШАРАДА ( загадка , в якій закодовано слово, що складається з де – кількох частин)
Навести приклад з підручника :
Слог первуй мой – предлог,
Второе – летний дом,
А целое порой решается трудом. ОТВЕТ: ЗАдача
Запропонувати розгадати дітям таку ШАРАДУ:
Мой первуй слог в линейках нотных.
Два остальных - защита у животных.
А целое соединит всегда
Деревни, сёла, города. ОТВЕТ: ДОрога
ФІЗхвилинка.
Вчитель показує картки з малюнками ( лінійка, годинник, кашкет,бінокль ). Кожному предмету відповідає відповідна поза:
Лінійка – сидіти , поставити ноги поруч, руки опустити до підлоги.
Годинник – Кругові рухи головою за стрілкою годинника, а потім проти стрілки годинника.
Кашкет - права рука у вигляді козирка, дивимося удалину.
Бінокль – обидві руки у вигляді бінокля перед очами.
Розповісти як кодуються різні мелодії (приклади підручника), як передавали тайні повідомлення
в розповіді англійського письменника Артура Конана Дойля «Пляшущие человечки».
Розповісти про американського художника Самюела Морзе та спосіб його кодування за допомогою ДВОХ символів. Картки з азбукою Морзе знаходяться на партах учнів. Якщо в такому коді замість точок поставити 0 (нулі), а замість тире 1 (одиниці) , то повідомлення будуть закодовані за допомогою теж ДВОХ символів (0 і 1). Таке кодування називають ДВІЙКОВИМ КОДУВАННЯМ, а цифри 0 або 1 називають БІТОМ, а код довжиною 8 бітів - БАЙТОМ.
Отже запам’ятаємо правило:
1 біт – це символ 0 або 1
1 байт = 8 біт
Під час роботи з комп’ютером вводять символи , які кодуються послідовностями нулів та одиниць.
Так цифра 1 буде послідовність 00000001,цифра 2 – 00000010, буква Б -10000001 і так далі.
Коли комп’ютер виводить повідомлення на монітор чи папір , то ми можемо прочитати незакодоване повідомлення. Такий процес ми будемо називати ДЕКОДУВАННЯ.
ДЕКОДУВАННЯ – це також відгадування ребусів, шарад, відтворення музики згідно нот і так далі.
Якщо ви маєте запитання (або щось незрозуміло), то прошу їх поставити мені.
А зараз прошу згадати правила роботи за комп’ютером,які ми повторюємо на кожному уроці, та виконувати їх.
Тепер спробуйте зашифрувати слова,які вам пропонує програма «Скарбниця знань».
( 3 клас → Шифрувальник → за алфавітом → зашифрувати). Не забувайте програма враховує кількість пропущених помилок. Будьте уважливі та спостережливі. Проводиться практична робота за коп’ютерами.
Вправи для очей.
Ви сьогодні чудово попрацювали.
Оцінювання знань активних учнів.
Картки до уроку:
1