Мета: 1. Розкрити суть штучного життєвого середовища, визначити роль архітектора у його створенні; обґрунтувати необхідність використання перспективи; визначити особливості виконання перспективи в гірському рельєфі (низька лінія горизонту), ознайомити з елементами стафажу.
2.Розвивати образне мислення, уяву, зорову пам'ять; удосконалювати навички роботи графічними матеріалами, відпрацьовувати правила побудови перспективи.
3.Виховувати любов до природи, естетичний смак, інтерес до професії архітектора.
УРОК 18
Тема. Перспектива з низькою лінією горизонту. Малюнок «Лижна база в горах».
Мета: 1. Розкрити суть штучного життєвого середовища, визначити роль архітектора у його створенні; обґрунтувати необхідність використання перспективи; визначити особливості виконання перспективи в гірському рельєфі (низька лінія горизонту), ознайомити з елементами стафажу.
Обладнання: матеріали: графічні (простий олівець, чорна гелева або кулькова ручка), альбом із шаблонами (с. 30-31);
зоровий ряд: фотографії із зображенням Свято-гірського монастиря, палацу «Ластівчине гніздо», китайського храму, церкви Покрова на Мерлі; зображення перспективи будівлі в гірському рельєфі; зразки стафажу; приклад перспективного зображення із застосуванням елементів стафажу.
ХІД уроку
І. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань
Бесіда.
III. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя.
На попередньому уроці ми говорили про гармонію в природному середовищі, але для людини також необхідне штучне життєве середовище, яке формується відповідно до особливостей соціальних процесів і рівня культури суспільства. Штучне життєве середовище складається з архітектурного середовища (будівель і споруд), предметного середовища (світу речей, створеного людиною). Цей урок ми присвятимо створенню архітектурного середовища.
IV. Оголошення теми уроку
Отже, сьогодні ми поговоримо про гармонію архітектурних споруд і природи.
V. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя.
Архітектура — це штучне, створене за законами краси, середовище, в якому відбуваються усі соціальні й фізіологічні процеси, пов'язані з життєдіяльністю людини. Проте архітектурний об'єкт має художньо й осмислено взаємодіяти, контактувати з навколишньою природою, а якщо його форма цілком відповідає змістові, об'єкт слід вважати досконалим.
Будівля, побудована поряд з іншими спорудами, матиме зовсім інший вигляд, ніж та, що самотньо стоїть на березі ріки, узвишшя. Подивіться фотографії із зображенням творінь архітекторів різних часів і народів, які демонструють повну гармонію з природним ландшафтом. Гірські масиви вінчають чудові споруди, а храм Покрова самотньо стоїть над столицею Перлі. Пагорб своєю округлістю повторює форми закомар і барабана, піднімає церкву, зорово роблячи її ще вищою і стрункішою. Цей зліт підтримує, підсилює віддзеркалення церкви у воді, а дерева, трава, блакить неба відтіняють білизну стін, створюють образ легкості, чистоти, піднесення.
Для сприйняття архітектури дуже важливе оточення, організація простору навколо. Для перевірки задуму при проектуванні архітектори будують перспективу остаточного зображення об'єкта у зв'язку із середовищем, яке дає реалістичне уявлення і про об'єкт. У перспективі широко застосовується стафаж.
VI. Практична робота
1. Слово вчителя.
Багато хто з вас, напевно, хотів би провести свій відпочинок у горах: взимку насолодитися катанням на лижах, влітку — помилуватися водоспадами. Але для гарного відпочинку необхідні комфортні умови, щоб можна було задовольнити елементарні потреби людини, з цією метою архітектори проектують готелі, лижні бази. Гірський ландшафт диктує свої умови для створення образу будівлі, і найчастіше ці будівлі займають високе розташування перед глядачами, що і приводить до виконання перспективи з низькою лінією горизонту.
2. Створення малюнка «Лижна база в горах».
Зобразіть перспективу громадської будівлі (готелю, будинку відпочинку, лижної бази тощо) у гірському рельєфі, застосовуючи низьку лінію горизонту. Виконайте малюнок у графіці, доповніть необхідним стафажем. (Зразки елементів стафажу подані в альбомі з шаблонами.)
VII. Завершення уроку
Демонстрація завершених робіт. Завдання на наступний урок: підготувати фарби, пензлі.