Предмет: громадянська освіта.
10 клас
Тема уроку: Інтернет. Безпека та етика поведінки у мережі.
Мета уроку: сформувати розуміння необхідності дотримання певних правил поведінки в мережі; спільно з учнями розробити правила безпеки під час роботи в Інтернеті; розвивати уміння учнів аналізувати та фільтрувати інформацію, отриману в мережі, самостійно робити висновки.
Обладнання: підручник, мультимедійна дошка, ноутбук, роздатковий матеріал (таблиці, QR-коди).
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Перевірка домашнього завдання.
Учні зачитують есе «Як не стати жертвою маніпуляцій мас-медіа»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Епіграф до уроку
Парадокс Інтернету: він з'єднує людей, що перебувають далеко,
але роз'єднує з тими, хто перебуває поруч.
Білл Гейтс
Чи згідні ви з цим твердженням?
6 лютого у світі відзначається День безпечного Інтернету. Сьогодні ми з вами вдосконалимо свої знання щодо безпечної поведінки в мережі.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Інтернет
Серед усіх видів мас-медіа Інтернет набуває дедалі більшого значення в першу чергу завдяки тому, що в ньому сформувалися умови для постійних двосторонніх зв’язків, які дозволяють не лише отримувати інформацію, але й висловлювати своє ставлення до неї. Завдяки Інтернету ми маємо доступ до єдиного інформаційного простору з найвіддаленіших куточків планети.
Сучасні інтернет- та соціальні мережі сприяють розвитку творчої енергії індивідів, ефективно підтримують демократію, сприяють зростанню впливу людей, що раніше були лише пасивними споживачами інформації, і створенню нових форм зворотного зв’язку в мас-медіа.
Важливою перевагою Інтернету над іншими видами мас-медіа стало те, що інформація поширюється майже миттєво, незважаючи на державні кордони. Це позбавляє органи влади можливості цензури або обмеження інформації.
Вільне поширення інформації Інтернетом робить неможливим здійснення державою контролю над соціумом, що демонструє його несумісність з антидемократичним політичним режимом, тому, зокрема, в Північній Кореї з 2001 р. заборонено користування Інтернетом.
Робота з підручником (ст. 117). Прочитати текст і дати відповідь на запитання: Якими є переваги й недоліки Інтернету?
Часто користувач не може бути впевнений у якості або достовірності запропонованої йому інформації. Недостовірні джерела інтернет-інформації важко розпізнати одразу, що може спричинити чимало проблем для осіб, не причетних до подій, про які йдеться.
Іншою проблемою розвитку сучасних мас-медіа є те, що основні інформаційні процеси у світі контролюють фактично декілька інтернаціональних центрів. Так, 90% інформаційного продукту сьогодні виробляють 13 країн. Слабкість інформаційної індустрії інших держав, до яких, на жаль, належить і Україна, перетворює їх на своєрідну периферійну зону, залежну від отриманого з-за кордону інформаційного продукту. Небезпека цього полягає в тому, що цей продукт може суперечити національним інтересам держави, яка його отримує.
Кібер – префікс, що утворює слова зі значенням «пов'язаний із комп'ютерними мережами, Інтернетом».
Позитивні фактори |
Негативні фактори |
|
|
1. Інтернет – безцінне сховище людського досвіду та корисної інформації.
2. В інтернеті є сайти лише з рекламою.
3. Інтернет – необмежене спілкування, що охоплює листування, голосове спілкування, відеозв’язок.
7. Інтернет часто забирає значно більше часу, ніж потрібно.
Робота з документом «Українські правники про загрози приватності в Інтернеті»
Загрози для приватності можуть бути безпосередніми та опосередкованими, відкритими та прихованими. До безпосередніх належать, наприклад, хакерські атаки, шкідливе програмне забезпечення. До опосередкованих – спостереження, спам, накопичення непрямої інформації. Відкрите втручання зазвичай помітне для користувача та має наслідки у вигляді викрадення, пошкодження, зміни чи знищення інформації про особу. Приховане втручання може залишатися непоміченим, воно спрямоване на отримання інформації, маніпуляції з нею, відкладені в часі, можливу активність у мережі від імені особи. Втручання до приватного життя призводить до матеріальної шкоди для особи (наприклад, зняття коштів із рахунка, купівля товарів чи оплата послуг онлайн, витрати на заміну програмного забезпечення). Шкода може бути також моральною, репутаційною (розміщення в публічному доступі відомостей особистого характеру, поширення неправдивої інформації від імені конкретної людини тощо).
Дати відповідь на запитання. Які види шкоди визначено в цьому уривку?
Безпека в Інтернеті
Сучасне суспільство дуже залежить від належного функціонування Інтернету. Чимало соціальних зв’язків сучасна людина встановлює через Інтернет, що, у свою чергу, породжує проблему приватності в мережі. Інтернет-сайти та служби, соціальні мережі збирають величезну кількість інформації про користувачів. Зібрані відомості використовують не лише з метою покращення роботи сайтів, але й для підготовки рекламних оголошень. Також ці відомості потрібні для збирання статистичних даних, що дають змогу ефективно створювати медіа продукт. Проте ці дані можна використовувати з метою маніпуляції суспільною свідомістю.
Іншою загрозою приватності є безпека комунікації. Завжди є ризик того, що листування може потрапити до вільного доступу як через умисні дії, так і через недбалість та необережність. Значною проблемою є питання авторського права в Інтернеті. Чимало людей, позиціонуючи себе в Інтернеті, створюють так званий віртуальний образ, який досить часто не відповідає дійсності.
Людина здатна самостійно уникнути багатьох загроз своїй приватності в Інтернеті. Перш за все, не варто свідомо розміщувати в мережі ту інформацію, яка може бути використана зі шкодою для користувача. По-друге, соціальні мережі пропонують широке поле для налаштувань конфіденційності та регулювання того, яку інформацію робити відкритою для загалу, а яку — ні. По-третє, загальна обачність, дотримання тих самих правил спілкування та взаємодії з інформацією, що і в реальному житті, а також уважність до конкретних порад з інтернет-безпеки дозволять уникнути певної кількості загроз.
Перегляд і обговорення відео «Основні правила поведінки в Інтернеті»:
https://www.youtube.com/watch?v=PiA_N_uI5R8
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Виконати вправи «Безпека в Інтернеті»
«Мозковий штурм»
1. Яке місце належить Інтернету в сучасному суспільстві?
2. Які загрози, що існують в Інтернеті, ви можете назвати?
3. Складіть перелік правил безпечного користування інтернет-ресурсами.
4. Які їхні функції соціальних мереж ви використовуєте найактивніше?
V. Підсумки уроку
Заключне слово вчителя
Інтернет є важливою частиною функціонування сучасного соціуму. У той самий час значна частина людського спілкування відбувається за його допомогою. Проте Інтернет не є цілковито безпечним місцем. Існують такі загрози, як можливість втрати цифрових даних, здобуття їх сторонніми особами та поширення поза бажанням власника. Тому обачність в Інтернеті не є зайвою.
VІ. Домашнє завдання: Опрацювати матеріал підручника на ст. 117-118, написати есе на тему «Яку роль відіграє Інтернет у моєму житті?»