Розробка уроку "Історичні постаті у романі П.Куліша «Чорна рада». Морально-естетичні ідеали Якима Сомка та його антипода - Івана Брюховецького"

Про матеріал
У розробці подано образні характеристики історичних постатей роману П.Куліша "Чорна рада", продемонстровано співставлення героїв, а також розкрито головні проблеми твору.
Перегляд файлу

Тема:     Історичні постаті у романі П.Куліша «Чорна рада».  Морально-естетичні ідеали Якима Сомка та його антипода - Івана Брюховецького.

Мета: Сприяти розумінню учнями історичної та художньої правди у творі, з'ясуванні основного конфлікту: протистояння сил державницьких, культуротворчих і сил руїнницьких; розкрити образи претендентів на гетьманську булаву;  розвивати вміння характеризувати образи-персонажі, складати порівняльну характеристику образів Якими Сомка та Івана Брюховецького; закріпити вивчене про роман, історичний роман, роман-хроніку. Виховувати патріотизм учнів , усвідомлення своєї національної приналежності ,  інтерес до творчої спадщини П. Куліша.

Обладнання: Хрестоматія, портрет письменника, видання творів, ілюстрацій до твору, учнівські реферати, мультимедійна презентація.

Тип уроку - комбінований.

                                                 "А в нас над усе - честь і слава, військова справа, 

                                                 щоб і сама себе на сміх не давала, і ворога

                                                 під ноги топтала… Слава ніколи не вмре,

                                                 не поляже, лицарство козацьке всякому розкаже"

                                                 "Чорна рада", слова Кирила Тура

 

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент.

ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів

ІІ. Актуалізація  опорних знань.

1). Тести (по 2 б. за кожну правильну відповідь)

1. Пантелеймон Олександрович Куліш - видатний поет і прозаїк, драматург і перекладач, критик і публіцист, історик і етнограф, мовознавець і культурний діяч народився.

А) 8 серпня 1918 року;

Б) 8 серпня 1819 року;

В) 9 березня 1814 року.

2. Історичний роман-хроніка «Чорна рада» вийшов у світ

А) 1857 року

Б) 1845 року

В) 1856 року

3. Історичною основою роману є:

А) героїчне минуле Київської держави 852 до 1110 років;

Б) напади на Русь половців та внутрішнє безладдя держави;

В) історія козацтва з часу його виникнення до 1709 року;

Г) події , що відбулися в Україні в роки Руїни, коли після смерті Богдана Хмельницького почалася боротьба за гетьманську владу.

4. Відомості про події часів Руїни, зокрема про чорну ніжинську раду, Куліш почерпнув із:

А) «Літопису гадяцького полковника Григорія Грабянки»;

Б) «Літопису Самовидця»;

В) «Літопису Самійла Величка»;

Г) «Галицько-Волинського літопису».

5. 27-28 червня 1663 року у Ніжині відбулася «Чорна рада», названа так тому, що в ній брали участь:

А) козаки, одягнені в одяг чорного кольору;

Б) козаки, які йшли під чорним прапором;

В) не тільки реєстрові козаки, а й інші широкі маси населення, чернь-селянство, міщани, козацька голота.

6. В романі виведено ряд історичних постатей, які відіграли свою роль в хмельницькій добі.

А) Яким Сомко, Шрам, Кирило Тур.

Б) Яким Сомко, Іван Брюховецький, Матвій Гвинтовка, Васюта.

В) Яким Сомко, Іван Брюховецький, Черевань, Тетеря.

2. Дослідницько – пошукова робота учнів 

Творча група учнів отримала на минулому уроці завдання  розтлумачити поняття  роман – хроніка .

 Тож  доведіть , будь ласка, що твір П.Куліша «Чорна рада» за жанром - роман.

Роман - вид епічного твору, в якому широко охоплені важливі й складні суспільні процеси, всебічно і в розвитку, показані численні персонажі. В романі розвивається кілька сюжетних ліній, пов'язаний з долею головних героїв.

(в романі дві сюжетні лінії: головна - політична (вибори гетьмана) та другорядна - любовна).

- Доведіть, що це історико-пригодницький роман.

- Доведіть, що це роман-хроніка.

3) Евристична бесіда

3. Які проблеми П.Куліш порушив у творі? Через які образи автор розкрив ці проблеми?

Свої відповіді обґрунтуйте.

(1. Проблема порятунку України перед лицем втрати самостійності (Сомко, Шрам, Кирило Тур).

2. Проблема героїзму любові до рідного краю та патріотизму (Сомко, Шрам, Кирило Тур, Петро)

3. Боротьба добра і зла (Сомко, Брюховецький; Черевань, Гвинтовка)

4. Проблема батьків і дітей (Шрам і Шраменко; Кирила Тура та його рідних; Черевань і Леся)

5. Проблема любові і сімейного щастя (Леся, Петро, Кирило, Сомко)

6. Проблема справжньої дружби і взаємовиручки.)

ІV . Оголошення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми з вами проаналізуємо образи претендентів на гетьманську булаву, визначимо історичну та художню правду у творі. З'ясуємо яким же ж повинен бути справжній патріот, державний діяч України.

V       Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу .

  1. Слово вителя.

Прийнято вважати, що однією з особливостей художнього образу є монолітність сплаву у ньому індивідуального і типового, одиничного і загального. Переходячи до історичних образів Якима Сомка та Івана Брюховецького, слід розуміти, що саме ці люди у свій час вирішували питання підлеглості чи незалежності України, проблему національного відродження чи національного занепаду.

  1. Історична довідка

 1 учень : Час був дуже тяжкий. Яким Сомко прагнув зробити перепис, щоб утихомирити людей і визначити кожному місце в суспільстві: козаки мали захищати свій рідний край, селяни - орати і сіяти, науковці рухати науку і прогрес.

2 учень : Брюховецький кинув же безглузду утопічну ідею рівності, яку й не думав впроваджувати в життя, але яка була унікальною наживкою для черні, що могла забезпечити йому перемогу на виборах. Звичайно, переміг користолюб Брюховецький, яле і Яким Сомко був винен у тому, що не провів належної агітації, не згуртував своїх прибічників.

 3 учень : Після невдалих виборів настала похмура ніч Великої Руїни, бездержавності, повного закабалення України Польщею та Росією.

3). Слово вчителя

- Які ж вони, історичні постаті Яким Сомко та Іван Брюховецький?

4.) Дослідницько – пошукова робота учнів .

Виступ  із рефератом про історичну особу Якима Сомка.( демонстрація портрету , ілюстрацій із зображенням Сомка )

Рік народження Якима Семеновича Сомка невідомий. Походив він з переяславських міщан, був рідним братом першої дружини Богдана Хмельницького. Козацькі літописи подають Сомка як людину великої вроди й розуму. У часи визвольної боротьби проти Польщі Сомко став прилуцьким полковником. Коли ж помер Богдан Хмельницький, а булава не втрималася ні в руках Виговського, ні Юрася, Сомко активно прагнув зібрати чорну раду (такі ради носили характер заколотів, державних переворотів, були підступними стосовно правлячого гетьмана, тому називалися чорними), бо сподівався, будучи вже наказним гетьманом, здобути булаву собі.

Був Яким Сомко далеко не ідеальною людиною, не цурався, як і Брюховецький, писати доноси на своїх конкурентів царю, але перед Ніжинською радою повівся благородно і навіть погодився поступитися булавою Васюті, щоб тільки вона не потрапила в руки Брюховецькому. Та було вже надто пізно думати про єдність після затяжних міжусобиць - Іванець використав усі можливості бути вибраним.

Після поразки на Ніжинській "чорній" раді Сомко просив притулку й оборони в російських представників Ромодановського й Гагіна, але ті видали Іванцеві, який не забарився приректи в'язня до смерті.

Сомка автор наділяє характерними рисами українського полководця і державного діяча - тими рисами, якими наділив його народ в думках, піснях легендах.               Риси характеру Івана Брюховецького: самолюбство і амбіційність, підлість, вміння схилити на свій бік впливових осіб, байдужість до людського життя, нехтування мораллю Запорожжя, слабкодухість.

5 Слово вчителя

Отже, ми бачимо, що між історичною особою і літературним героєм було як багато розбіжностей, так і багато спільного.

6. Робота в  групах .

Завдання. Зіставте, будь ласка, почуту інформацію і зміст тексту і визначте розбіжності і спільне між історичною особою та літературним героєм.

(1-а група знаходить розбіжності , а 2-а – спільні риси і вчинки ).

 По мірі виконання  роботи учні заповнюють  на дошці таблицю.

Відмінне :

1. Вік героя : під час Ніжинської ради, за історичними джерелами, Сомко був літньої людиною, а в романі він дуже молодий, ще й не одружений.

2. Погляди стосовно зовнішньої політики: за історичними даними, Сомко був прихильником союзу з Росією, а в «Чорній раді» він поміркована людина, прагне автономії України.

3. Моральне обличчя: історія свідчить, що був далеко не безгрішний у політиці, в романі Сомко кришталево чесна й порядна людина.

4. Стосунки із Золотаренком: за історичними даними, Золотаренко не зрікався булави на користь Сомка, а навпаки.

 

Спільне:

1. Виражав погляди козацької старшини.

2. Зневажливо ставився до черні, хотів навічно закріпити стати без права переходу з одного в інший.

3. І в літописах, і в романі однаково подано Ніжинську раду і збройний конфлікт під час виборів гетьмана.

4. Історичні факти свідчать, що Яким Сомко був скараний на горло за велінням І.Брюховецького, про це згадується і в романі.

7) Робота над текстом. Обмін враженнями.

Аналізувати образ Якима Сомка ми будемо за літературною версією.

Оскільки ми сьогодні складемо порівняльну характеристику образів Якима Сомка і Івана Брюховецького, то пропоную вам поділити листочок  навпіл .

- Знайдіть у тексті і зачитайте портрет Якима Сомка. (с.364)

- Знайдіть і зачитайте цитати, які розкривають образ Сомка. (с.359, 386,388)

- Яким Сомко зневажливо ставився до запорожців. Чим же його захоплював Кирило Тур? (героїзмом, відданістю, мудрістю - прочитайте епіграф, хто сказав ці слова?)

- Чому після прагнення Кирила у двобої з Петром гетьман сказав страшні для Лесі слова, але, очевидно, втішаючи для Тура слова: «Молода, батьку, знайшлась би й друга, а Кирила Тура другого не буде»? (Сомко дотримався козацької моралі, за якою бойовий побратим завжди ставився вище, ніж кохана дівчина чи жінка).

- Опишіть Якима у в'язниці.

- Чому Яким Сомко не погодився на пропозицію Кирила Тура рятуватися втечею? (не хоче міняти своє життя на смерть друга, не бажає міжусобиць, які не минучі в новому виборюванні булави).

8) Інсценізація діалогу  Якима і Кирила .

( учні відтворюють діалог у в'язниці між Якимом і Кирилом. С.397.)

- Чи осудили б ви Сомка, якби він з допомогою Тура утік?

- Яка ж історична постать Івана Брюховецького.

9) Дослідницько – пошукова робота .

Виступ  із рефератом про історичну особу Івана Брюховецького.

10)    Складання  літературного  образу  Івана Брюховецького.

Допоможуть вам у роботі такі запитання :

1. В якому одязі ходить Брюховецький до виборів і після виборів? С.382. с.387.

2. Брюховецький погоджується, що Кирила треба карати за викрадену дівчину й битву з козаком киями. Чому він пізніше не дозволяє карати розпусного козака за чужу жінку? (він боявся сміливого, мужнього, чесного Тура, для якого військова справа перш за все і потакав таким як і сам морально звироднілим особам).

3. За що і як старі січовики на чолі з батьком Пугачем прокляли Івана Брюховецького? Прочитайте і проаналізуйте уривок с.393. Зрадив козацьким законам, моралі)

4. Чому Брюховецький сам не наважується вбити Якима у тюрмі? Чи буде людина чесна, мужня наймати вбивцю для усунення свого опонента? Якби вони зустрілись на полі бою, то хто б переміг?

5. Як ставиться до Брюховецького автор? Аргументуйте відповідь.

V І Підведення підсумку уроку , оцінювання учнів.

  1. Слово вчителя.

Отже, якщо образ Сомка автор змальовує в прикрашеному, романтичному вигляді, прагнучи показати людину державного розуму, державних інтересів, то Брюховецького він характеризує як підступну зрадливу і властолюбиву натуру. Це політичний авантюрист, людина без честі і гідності.

  1. Інтерактивна  гра « Мікрофон»

Продовжіть речення :

  • Найбільше враження на мене справив образ …., тому що …
  • Нового про історичні події   українського народу  з роману я дізнався ….
  • Я не хотів би опинитися на місці …. , бо ….

VІІ. Домашнє завдання.

1. Вміти аналізувати образи Шрама, Череваня, Гвинтівки. Скласти прості плани до цих образів.

2. Проаналізувати, чому саме роман П.Куліша називається «Чорна рада».

 

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Слоньовська О. В., Мафтин Н.В., Вівчарик Н.М., Курінна Н.С., Шевчук Л. Т.)
Додано
10 січня 2021
Переглядів
3671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку