Розробка уроку із всесвітньої історії для 7 класу на тему “Скандинавія”

Про матеріал
Тема. Скандинавія Мета. Дати характеристику народам і країнам Скандинавії: розташування, природні умови, заняття, походи, держава, влада, духовне життя. Розвивати уяву, логічне мислення, мову. Виховувати інтерес до вивчення історії країн світу
Перегляд файлу

                                                                               Всесвітня історія – 7 клас

Тема. Скандинавія

Мета. Дати характеристику народам і країнам Скандинавії: розташування, природні умови, заняття, походи, держава, влада, духовне життя. Розвивати уяву, логічне мислення, мову. Виховувати інтерес до вивчення історії країн світу

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть

  • показувати на карті Скандинавський півострів, Данію, Норвегію. Швецію, Нормандію;
  • оперувати поняттями нормани, варяги, вікінги, бонди, ярли, конунги, берсерки, руни, дракар, валькірії, футарк, саги, скальди;
  • розповідати про відкриття норманами Ісландії, Гренландії, Північної Америки (Вінланд);
  • розповідати про походи вікінгів, про завоювання територій (Нормандія, Сицилія, Південну Італію, узбережжя Ірландії, Денло -  область датського права на території Англії), Англії (1066);
  • розповідати про духовне життя норманів: боги, писемність, героїчні пісні, епос «Едда», скальдів

Обладнання. ІКТ, презентація «Скандинавія», документи (уривок з літопису абатства Св. Петра Шартрського про набіги норманів на Франкське королівство; уривок з твору ченця Аббона з абатства Св. Германа про облогу норманами Парижа), карти атласу

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Вивчення нового матеріалу

     Повідомлення теми, мети та цілей уроку

Розповідь вчителя з елементами бесіди, робота з картою, словникова робота, презентація

   1.«Люди Півночі»

А) географічне розташування та особливості скандинавських країн, 

    природні умови

Північні люди, вправні моряки,

Про їх безжальність писали саги.

Норманами в Європі звали вояків,

А на Русі були відомі як варяги

Французьке «так» - це перший склад,

За ним – в англійців титул царський,

Якщо поставити їх вряд,

То вийде воїн скандинавський (ві – кінг)

      Б) мореплавство

      В) доба вікінгів VІІІ –ХІ ст.

Запис в зошитах

    Нормани – «північні люди»
    Варяги – так називали норманів на Русі
    Вікінги – скандинавські воїни

    Фіорд – звивиста затока

    Дракар – корабель вікінгів

    Берсерки – «непереможні» воїни

 

2. Походи вікінгів

Розповідь вчителя з елементами бесіди, робота з картою, словникова робота, презентація, робота з документами (уривок з літопису абатства Св. Петра Шартрського про набіги норманів на Франкське королівство; уривок з твору ченця Аббона з абатства СВ. Германа про облогу норманами Парижа), робота з тестом підручника

Запис в зошитах

Колонізація Ісландії, Ейрік Рудий – Гренландія,

Лейв Щасливий – Північна Америка (Вінланд), шлях із «варяг у греки»

 

3. Держава і влада

Розповідь вчителя з елементами бесіди, робота з картою, словникова робота, презентація, робота з текстом підручника

 Бонди – вільні люди

Ярли – багаті нормани

Конунг – вождь

Тролл – залежна людина (раб)

Тинг – загальні збори чоловіків (А на Русі як називалися загальні збори? (віче))

1240 р. – Невська битва (похід шведів на Русь)

Держави: Данія, Швеція, Норвнгія

Завойовані території:Нормандія, Сицилія, Південна Італія, узбережжя Ірландії, Денло - Область Датського права (на тер. Англії), Англія (1066)

1397р. – Кальмарська унія

Унія – союз, об'єднання

 

4. Духовне життя скандинавів

Розповідь вчителя з елементами бесіди, робота з картою, словникова робота, схема, презентація

 

 

 

А) скандинавські боги                     Хеймдаль

 

                 Трель                                      Ярл                                 Карл

               (раби)                                     (воїни)                         (землероби)

      

                                                                 Кон 

                                                                  

                                                                 Одін

                                                                 Тор

Словникова робота

Вальхаллу – палац Одіна

Валькірії – діви-воїни, посланниці смерті

Б) скандинавська писемність та епос

Словникова робота

Руни – письмена

Футарк – алфавіт( 16, 24, 25 рун)

Саги – героїчні пісні

Скальди – поети-співці

ІІІ. Закріплення

Робота з картою

За запитаннями § підручника

Намалювати руну, яка найбільш до вподоби

ІV. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів на уроці

Разок намиста. Я дізнався (лася) на уроці про …

V.Завдання додому

Опрацювати §10 підручника, виконати роботу на контурній карті, намалювати руну

 

 


 

ДОКУМЕНТ № 1

Уривок з літопису-абатства Св. Петра Шартрського про набіги норманів на Франкське королівство

Але, свого часу припливши з-за моря на кораблях з пташини­ми дзьобами, язичницький народ майже всю місцевість жорстоко голим мечем спустошив, святі місця розорив й усепоглинальному полум’ю віддав; міста захопивши, зрівняли з землею, християн же або залізом знищив, або захоплених у полон продав у довічне рабство. До того, дійшло шаленство цих язичників, що на веслах піднялися вони річкою Сіною, підійшовши до міста Шартр, всю округу пройшовши, розорили та знелюднили [28, С. 93].

 

ДОКУМЕНТ № 2

Уривок з твору ченця Аббона з абатства Св. Германа про облогу норманами Парижа

Кров твоя, Париж, пролита цими варварами, що припливли на 700 парусних кораблях та інших маленьких судах, кількість яких і дізнатися неможливо. Поверхня глибоких вод річки Сени до того вкрита ними, що її хвилі зникли під їхніми судами про­тягом 2 миль. Ледве піднялася зоря, як вождь варварів повів їх на битву. Усі вони кидаються з кораблів і біжать до башти, обсипаючи її ударами і градом стріл. Місто сповнилося криками, усі біжать і прагнуть знайти захист на башті. Ворог прагне розхитати башту за допомогою підкопів. Але жителі ллють на низ масло, перемішане з воском і порохом. Масло ллється на низ вогненним струмом і палить волосся на голові норманів. Багато з них загинуло, багато шукає порятунку у водах річки [28, С. 94]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОКУМЕНТ № 1

Уривок з літопису-абатства Св. Петра Шартрського про набіги норманів на Франкське королівство

Але, свого часу припливши з-за моря на кораблях з пташини­ми дзьобами, язичницький народ майже всю місцевість жорстоко голим мечем спустошив, святі місця розорив й усепоглинальному полум’ю віддав; міста захопивши, зрівняли з землею, християн же або залізом знищив, або захоплених у полон продав у довічне рабство. До того, дійшло шаленство цих язичників, що на веслах піднялися вони річкою Сіною, підійшовши до міста Шартр, всю округу пройшовши, розорили та знелюднили [28, С. 93].

 

ДОКУМЕНТ № 2

Уривок з твору ченця Аббона з абатства Св. Германа про облогу норманами Парижа

Кров твоя, Париж, пролита цими варварами, що припливли на 700 парусних кораблях та інших маленьких судах, кількість яких і дізнатися неможливо. Поверхня глибоких вод річки Сени до того вкрита ними, що її хвилі зникли під їхніми судами про­тягом 2 миль. Ледве піднялася зоря, як вождь варварів повів їх на битву. Усі вони кидаються з кораблів і біжать до башти, обсипаючи її ударами і градом стріл. Місто сповнилося криками, усі біжать і прагнуть знайти захист на башті. Ворог прагне розхитати башту за допомогою підкопів. Але жителі ллють на низ масло, перемішане з воском і порохом. Масло ллється на низ вогненним струмом і палить волосся на голові норманів. Багато з них загинуло, багато шукає порятунку у водах річки [28, С. 94]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розігрування вистави за ролями.

Учень-хроніст. Рік 1095 від Різдва Христового. Візантій­ська імперія переживала скрутні часи. Унаслідок нападів турків- сельджуків вона втрачала свої володіння у Малій Азії. їхні по­стійні напади зробили небезпечними шляхи, якими пересувалися християнські паломники до Святої Землі. Візантійський імпера­тор Олексій І Комнін звернувся з проханням про допомогу до Папи Римського Урбана II.

У галльській землі в місті Клермон відбувся церковний собор. На майдані зібрався великий натовп селян, міщан і рицарів. Папа Урбан II вийшов перед натовпом.

У р б а н II. Від Єрусалимських меж та з міста Константинопо­ля прийшло до нас важливе повідомлення, що чужорідне плем’я, ненависне Богу, вторглося в землі цих християн, спустошило їх грабунками та мечем.

Хто матиме честь помститися за це все, хто, як не ви? Нехай гроб Господній, яким нині володіють нечестиві, спонукає вас.

Земля, яку ви заселяєте, утискається вашою значною кількіс­тю і ледь годує тих, хто її обробляє. Звідси і випливає те, що ви одне одного кусаєте та їсте, ведете війни і завдаєте один одному безліч смертельних ран.

 

1-й селянин (звертаючись до 2-го селянина). Правду каже. Пам’ятаєш, як 10 років тому настав сильний голод... бідняки їли трупи, виноградне листя. П’ять років потому сталася велика засу­ха, а рік тому пшениця вкрилася туманом і не визріла. Чим году­вати дітей?

2-й селянин. Як я можу де забути, коли минулого року по­трапив до боргової ями, оскільки не виплатив усіх повинностей. А ще й десятина. їм байдуже, чи щось вродилося у полі, чи діста­неться хоч крихта моїм дітям. А ще від гарячки торік померла жін­ка. Як виживати?

 

У р б а н II. Ставайте на шлях Святого Гробу, відберіть цю зем­лю у нечестивого народу, підкоріть її собі, бо земля ця, як свідчить Святе Письмо, тече молоком і медом.

 

1-й дрібний р и ц а р {звертаючись до іншого рицаря). Як со­лодко каже: якби скуштувати той мед. Я передостанній син у свого батька. А за правом наслідування маєток феодала успадковує лише старший син. А нас п’ятеро братів. Молодшим братам батько дав коней та обладунки і відпустив. Так я став мандрівним рицарем.

Де взяти вільні землі? Що робити?

2-й р и ц а р. В Європі вільних земель немає. Як нема що роби­ти — залишається йти грабувати.

У р б а н II. Єрусалим — то центр землі, найродючіший край порівняно з іншими, земля ця немовби другий рай... і саме це па­нівне місто, розташоване в центрі землі, перебуває зараз у полоні своїх ворогів і знищується народами, що не знають Господа.

 

Граф. Слушно каже. «Панівне місто, розташоване в центрі землі»! Це місто має нам підкоритися!

 

Герцог. Так, нам потрібна земля, нам потрібні люди, що там живуть. Але така величезна відстань відділяє нас від того раю. Що нас чекатиме в дорозі? Чи не забагато це буде коштувати?

 

Граф. Те варте ризику. Чуєш, що говорить: саме Святе Пись­мо свідчить, що земля ця тече молоком і медом... Вона має стати нашою.

 

Купець. Урбан має рацію. Якщо здобути Константинополь, встановити зв’язки із східним ринком, буде набагато легше. Зараз у Європі великий попит на південні овочі та фрукти, перець, цукор, ліки, дорогі тканини, скляні вироби, ювелірні прикраси. Безпереч­но, вирушаючи в таку далечінь, я більше отримаю, ніж втрачу.

 

У р б а н II. Господь... не припиняє молити про те, щоб ви звіль­нили його. Допомоги цієї він вимагає особливо від вас.

 

Митрополит. Правильно говорить Урбан II: тільки за до­помогою всіх цих людей ми зможемо звільнити Святу Землю від турків-сельджуків. Приєднавши нові землі, ми розширимо кордо­ни Святої Церкви.

Абат. Якщо рицарі підуть на визволення Гробу Господнього, тоді нам, нарешті, спокійніше буде жити без їхнього свавілля, гра­бунків та розбою.

 

У р б а н II. Ступайте на цей шлях задля спокутування своїх грі­хів, щоб переконатися у незаплямованій славі царства небесного!

Учень-хроніст. Коли папа у своїй майстерній промові ска­зав це... усіх, хто там був, охопило загальне почуття, так що вони почали кричати.

 

Усі. Так хоче Бог! Так хоче Бог!

 

 

 

 

 

 

1)Учень-хроніст. Рік 1095 від Різдва Христового. Візантій­ська імперія переживала скрутні часи. Унаслідок нападів турків- сельджуків вона втрачала свої володіння у Малій Азії. їхні по­стійні напади зробили небезпечними шляхи, якими пересувалися християнські паломники до Святої Землі. Візантійський імпера­тор Олексій І Комнін звернувся з проханням про допомогу до Папи Римського Урбана II.

У галльській землі в місті Клермон відбувся церковний собор. На майдані зібрався великий натовп селян, міщан і рицарів. Папа Урбан II вийшов перед натовпом.

2)Учень-хроніст. Коли папа у своїй майстерній промові ска­зав це... усіх, хто там був, охопило загальне почуття, так що вони почали кричати.

 

1)Урбан II. Від Єрусалимських меж та з міста Константинопо­ля прийшло до нас важливе повідомлення, що чужорідне плем’я, ненависне Богу, вторглося в землі цих християн, спустошило їх грабунками та мечем.

Хто матиме честь помститися за це все, хто, як не ви? Нехай гроб Господній, яким нині володіють нечестиві, спонукає вас.

Земля, яку ви заселяєте, утискається вашою значною кількіс­тю і ледь годує тих, хто її обробляє. Звідси і випливає те, що ви одне одного кусаєте та їсте, ведете війни і завдаєте один одному безліч смертельних ран.

2) Урбан II. Ставайте на шлях Святого Гробу, відберіть цю зем­лю у нечестивого народу, підкоріть її собі, бо земля ця, як свідчить Святе Письмо, тече молоком і медом.

3)Урбан ІI. Єрусалим — то центр землі, найродючіший край порівняно з іншими, земля ця немовби другий рай... і саме це па­нівне місто, розташоване в центрі землі, перебуває зараз у полоні своїх ворогів і знищується народами, що не знають Господа

4)Урбан II. Господь... не припиняє молити про те, щоб ви звіль­нили його. Допомоги цієї він вимагає особливо від вас.

5)Урбан II. Ступайте на цей шлях задля спокутування своїх грі­хів, щоб переконатися у незаплямованій славі царства небесного!

 

1-й селянин (звертаючись до 2-го селянина). Правду каже. Пам’ятаєш, як 10 років тому настав сильний голод... бідняки їли трупи, виноградне листя. П’ять років потому сталася велика засу­ха, а рік тому пшениця вкрилася туманом і не визріла. Чим году­вати дітей?

 

2-й селянин. Як я можу де забути, коли минулого року по­трапив до боргової ями, оскільки не виплатив усіх повинностей. А ще й десятина. їм байдуже, чи щось вродилося у полі, чи діста­неться хоч крихта моїм дітям. А ще від гарячки торік померла жін­ка. Як виживати?

1-й дрібний р и ц а р {звертаючись до іншого рицаря). Як со­лодко каже: якби скуштувати той мед. Я передостанній син у свого батька. А за правом наслідування маєток феодала успадковує лише старший син. А нас п’ятеро братів. Молодшим братам батько дав коней та обладунки і відпустив. Так я став мандрівним рицарем. Де взяти вільні землі? Що робити?

2-й р и ц а р. В Європі вільних земель немає. Як нема що роби­ти — залишається йти грабувати.

 

Граф. Слушно каже. «Панівне місто, розташоване в центрі землі»! Це місто має нам підкоритися!

 

Герцог. Так, нам потрібна земля, нам потрібні люди, що там живуть. Але така величезна відстань відділяє нас від того раю. Що нас чекатиме в дорозі? Чи не забагато це буде коштувати?

 

Граф. Те варте ризику. Чуєш, що говорить: саме Святе Пись­мо свідчить, що земля ця тече молоком і медом... Вона має стати нашою.

 

Купець. Урбан має рацію. Якщо здобути Константинополь, встановити зв’язки із східним ринком, буде набагато легше. Зараз у Європі великий попит на південні овочі та фрукти, перець, цукор, ліки, дорогі тканини, скляні вироби, ювелірні прикраси. Безпереч­но, вирушаючи в таку далечінь, я більше отримаю, ніж втрачу.

 

Митрополит. Правильно говорить Урбан II: тільки за до­помогою всіх цих людей ми зможемо звільнити Святу Землю від турків-сельджуків. Приєднавши нові землі, ми розширимо кордо­ни Святої Церкви.

 

Абат. Якщо рицарі підуть на визволення Гробу Господнього, тоді нам, нарешті, спокійніше буде жити без їхнього свавілля, гра­бунків та розбою.

 

 

Усі. Так хоче Бог! Так хоче Бог!

 

docx
Додано
9 лютого 2019
Переглядів
1821
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку