Розробка уроку із зарубіжної літератури у 5 класі НУШ на тему: "Польська народна казка "Цвіт папороті". Загальнолюдські ідеали та національний колорит казки".

Про матеріал
Урок 2 має за мету продовжити роботу над вивченням казки "Цвіт папороті", сприяти розумінню змісту казки учнями, простежити національний колорит, звичаї, традиції, загальнолюдські ідеали; розвивати уміння і навички складати простий план, добирати цитати до характеристики образу головного героя, аналізувати вчинки героя; переказувати казку, інсценізувати цікаві уривки. Виховувати любов, повагу та шану до своїх батьків, сміливість, цілеспрямованість, здатність протистояти бажанню жити заради себе одного, не бути егоїстом.
Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури у 5 класі НУШ

 підготувала Борзенко Валентина Миколаївна,

учителька зарубіжної літератури Троїцького ліцею Лозівського району, Харківської області

 

Урок № 2 . Польська народна казка «Цвіт папороті».

 

Тема уроку: Польська народна казка «Цвіт папороті». Загальнолюдські ідеали та національний колорит  казки.

Мета: продовжити роботу над вивченням казки, сприяти розумінню змісту казки учнями, простежити національний колорит, звичаї, традиції; загальнолюдські ідеали; розвивати уміння і навички складати простий план прочитаного, добирати цитати до характеристики образу головного героя, аналізувати вчинки героя; переказувати казку, інсценізувати цікаві уривки; виховувати любов, повагу та шану до своїх батьків, сміливість, цілеспрямованість,  здатність протистояти бажанню жити заради себе одного, не бути егоїстом.

Наочність: емблеми  «Родинне коло», роздатковий матеріал «Листки для квітки». Використати посилання https://naurok.com.ua/prezentaciya-yaku-rol-vidigrayut-u-zhitti-lyudini-rodinne-kolo-simeyni-svyata-i-tradici-204431.html

 

 

 

Хід уроку

 

І. Сімейне (родинне) коло. (Емблемою цього етапу уроку і протягом уроку може бути таке зображення. Кожен учень отримує його).  Посилання: https://naurok.com.ua/prezentaciya-yaku-rol-vidigrayut-u-zhitti-lyudini-rodinne-kolo-simeyni-svyata-i-tradici-204431.html

Діти сідають у коло, у центрі Яцусь. Кожен учень звертається до нього зі своїм запитанням. Наприклад:

1. Яцусю, чому ти скрізь нишпорив, усім цікавився?

2. Яцусю, чому розмова баби Німчихи так тебе зацікавила?

3. Яцусю, принципом  твого життя була думка: «…коли людина чогось дуже хоче..., то так мусить бути». Поясни, будь ласка, що це означає?

4. Яцусю, які стосунки були у вашій родині між дітьми та батьками?

5. Яцусю, чому коли ти збирався вночі йти за квіткою папороті, ти одягався як на свято? «Яцусь чисто вмився, одяг білу сорочку, новісінькі личаки, шапку з павиним пером, підперезався червоним поясом.»

Висновок: у родині дотримувались традицій та звичаїв. Між членами родини панувала повага та розуміння. Мати не сварила хлопчика, коли знайшла непритомного в  лісі, а клопоталася біля нього й плакала.

 

ІІ. Оголошення теми й завдань уроку.

Робота з текстом .

 

  1. Перевірити, як діти склали простий план до кінця казки.

 Чарівні 7 цеглинок.

 

1. -  На другий рік знову за квіткою папороті. Квітка зникла знову.

2. -  На третій рік квітку вдалося зірвати.

3. -  Яцусь став великим паном.

4. -  Багатий, але сумує за батьками, селом.

5. - Приїзд до батьків, але жадібність жила у Яцусю.

6. - Тяжко хвора мати.

7. -  Жадібність згубила Яцуся і батьків, і квітка папороті зникла       назавжди.

 

  1. Літературний футбол (перевірка знання дітьми змісту казки). Учень дає запитання до класу і називає ім’я учня, хто буде відповідати (кидає «м’яч»), якщо учень відповідає правильно, він продовжує гру і кидає «м’яч».

Наприклад:

1. Скільки років ходив Яцусь за квіткою папороті?

2.Чи одинаково описаний ліс, яким треба було йти?

3. Коли вдалося зірвати квітку?

4. Чи змінився хлопчик, отримавши квітку?

5. За ким сумував Яцусь, хоча тепер і мав усе?

6. Як поводився Яцусь, коли відвідував батьків?

7. Що трапилося з батьками Яцуся?

8. Чи усвідомив Яцусь жорстокість своєї поведінки?

Висновок: Діти, що таке самокритика?

(Це здатність людини критично оцінювати свої вчинки, слова).

Зачитати слова Яцуся в кінці казки: «Через мене вони загинули всі!Нехай же і я загину!»

  1. Проблемне запитання:Діти, а як же так сталося, що мрія хлопчика здійснилася, але від цього всі стали нещасливими і загинули?

Вибіркове читання: -перша зустріч з квіткою папороті;

 - друга зустріч (квітка дратує, манить хлопця);

-  третя зустріч ( можлива інсценізація ). (Простяг руку й схопив квітку, яка опекла руку, наче вогнем…І тут квітка почала рости, заблищала дужче, аж очі сліпило. Яцусь миттю сховав її за пазуху, під серце. Раптом він почув тоненький голосок: - Ти вхопив мене – твоє щастя. Але пам’ятай: той, хто мене візьме, матиме все, що схоче, та ні з ким не зможе ділитися своїм щастям, бо воно зараз же пропаде.

 «А що там! – подумав. – Аби мені  добре було…»

Квітка притулилася до нього, обплела своїми корінцями, наче аж проросла ними в самісіньке серце.)

  1. Подорож у світ Яцусевих мрій. Міні – дискусія.

Багатство принесло хлопчику щастя, задоволення від життя?

Висновок: Яцусь знехтував загальнолюдськими цінностями: добро, любов до батьків, тепло родинного вогню, щедрість, бажання допомогти нужденним, повага до людей, тому і не став щасливим. Яцусь висох, як тріска.

 

Можливий варіант аплікації. Учні кожен у себе із розданих листочків – пелюсток викладає квітку папороті, де на кожному листочку написані ці загальнолюдські цінності, якими знехтував хлопчик, і це зробило усіх нещасливими. 

                                                                                        

       

 

ІІІ. Рефлексія. Виконати тести.

  1. «Цвіт папороті» казка:

а) українська

б) польська

в) німецька

    2. Про цвіт папороті Яцусь дізнався від?

          а) баби Німчихи

          б) від односельців

          в) від матері

   3. Де Яцусь побачив квітку папороті?

          а) на дереві

          б) на одному листку внизу світилась

          в) у траві

   4. Як вів себе хлопчик у страшному лісі?

           а) не повернув назад, не злякався, пішов далі

           б) кликав на допомогу, кричав

           в) сховався за деревом і заснув

   5. Ким став Яцусь, зірвавши квітку?

             а) великим паном

             б) чаклуном

   6. Як завжди говорив Яцусь, коли думав про допомогу іншим?

             а) Аби мені добре було.

             б) Людей багато, я – один!

             в) Нехай працюють.

   7. Як повів себе Яцусь, побачивши хвору матір?

             а) мерщій вибіг з хати

             б) дав їй грошей на лікування

             в) забрав до себе в палац

   8. Чи можна засуджувати поведінку Яцуся?

              а) так

              б) ні

 

IV. Підсумок уроку.

 Діти, зверніть увагу на зображення «Сімейне дерево». У ньому є коріння, гілочки, листя. Так і родина міцна своїм корінням, а це наші дідусі, бабусі, мама, тато, рід увесь. Чому Яцусь не зміг продовжити ростити родинне дерево?

V. Домашнє завдання: намалюйте своє Дерево роду вашого.

 

doc
Додано
27 листопада 2022
Переглядів
1940
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку