Розробка уроку Козацька Україна; Богдан Хмельницький.Робпиа з візуальними і писемними джерелами,які зберегають память про історію України

Про матеріал
Козацька Україна; Богдан Хмельницький.Робпиа з візуальними і писемними джерелами,які зберегають память про історію України
Перегляд файлу

 

Тема: «Козацька Україна:Богдан Хмельницький. Робота з візуальними і

писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України»

Мета:

Формування предметних компетентностей:

  • Формувати знання про причини виникнення козацтва та Запорозької Січі, про побут і звичаї козаків, про причини Національно-визвольної війни українського народу під проводом Б.Хмельницького та утворення Української козацької держави;
  • Розвивати вміння орієнтуватися в історичному часі (хронологічна компетентність), в історичному просторі (просторова компетенція), визначати та застосовувати теоретичні поняття для аналізу та  пояснення історичних подій та явищ (логічна компетенція), осмислювати зв’язки між історією та сучасним життям(аксіологічна компетенція), працювати з матеріалом підручника, знаходити необхідну інформацію в джерелах – пошукова діяльність;
  • сприяти вихованню  інтересу до козацтва як феноменального явища в українській історії, відчути бажання наслідувати найкращі риси козаків, виховувати повагу до українських козаків – захисників рідної землі.

Формування ключових компетентностей:

  • вміння вчитися: пригадувати необхідні знання для виконання завдань;
  • соціальна: вчити учнів працювати в парі; продуктивно співпрацювати  з усіма членами групи;                                
  • загальнокультурна(спілкування державною мовою): ефективно застосовувати навички мовлення та мовної культури;
  • здоров’язбережувальна: адекватно оцінювати свої здібності та свій внесок у спільну роботу групи.

Очікуванірезультати:

  • учні знатимуть – дати виникнення українського козацтва та Запорозької Січі, початку Національно-визвольної війни війни українського народу під проводом Б.Хмельницького та  утворення Української козацької держави;
  • учні розумітимуть – основні поняття та терміни та їх застосовувати; роль козацтва в історії України, а також пам’ятку історії як скарб, гордість і надбання народу;
  • учні вмітимуть – розпізнавати історичні пам’ятки і пам’ятники та описувати їх, розповідати про події, життєвий шлях осіб, яким зведено пам’ятники; показувати на карті місцевість, де розташовані вказані вчителем пам’ятки історії України; визначити епоху, в яку вони виникли

Основні поняття: Дике Поле,козак, ЗапорозькаСіч, клейноди, гетьман, Національно-визвольна війна, Військо Запорозьке (Гетьманщина).

Дати: 1489 р.перша писемназгадка про українськихкозаків;

             1556 р.заснуванняпершоїЗапорозькоїСічі;

            1648-1657рр. – Національно-визвольна війна  українського народу під

проводом Б.Хмельницького;

           1649 р. - утворення Української козацької держави.

ХІД   УРОКУ:

І. Організація навчальної діяльності. Створення психологічного комфорту. 2хв

Добрий день! Вітаю всіх присутніх на сьогоднішньому уроці. Діти, перегляньте чи все необхідне є у вас на парті для уроку?

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Учитель пропонує учням розгадати ребус, в якому сховано ключове слово до уроку.(КОЗАК)          АКЗОК

Розкинувся степ широкий

Наліво й направо

Дізнаємось ми сьогодні

Про козацьку славу.

 

А звідки ми можемо дізнатись про відомості з історії козацтва, адже ми не маємо машини часу?(кіно, твори літератури,музеї)

Що ви знаєте (читали, чули) про козаків?

Чи є зараз козаки?

Чи перебувають козаки наслужбі у сучасномувійську?

І Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Після цього оголошує тему уроку та очікувані результати (на дошку вивісити)

Отже, сьогодні ми поглибимо наші знання з історії козаччини, і …

Тема нашого уроку «Козацька Україна:Богдан Хмельницький. Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України»

Продовж речення:

сьогодні на уроці я      хочу… буду…зможу…

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Діти, уявіть широкий, безкрайній степ, ковила, свіжий вільний вітер хилить високі трави до землі. Ми розпочинаємоподорожпівденними степами України, що б дізнатися, що відбувалося тут наприкінці XV ст., як жили, воювали та боролись козаки.

Учитель запрошує учня. А зараз уважно послухайте вірша

За честь і гідність України,

За волю, правду і добро

Вони боролись щохвилини,

Їх кров лилася як вино!

Всіх ворогів вони долали,

Всі землі наші зберегли,

Завжди від лиха захищали

І гордо прапор наш несли!

Сини Твоєї Батьківщини,

В них сила духу непоборна!

Козацтво - слава України,

Це гордість наша всенародна!

- Ось так характеризують у віршах славетних синів України -козаків!

Інтерактивна гра «Асоціативний кущ».

1.А які ж думки, слова, асоціації виникають у вас зі словом «козак»? Спробуйте уявити, що вам довелось потрапити на Січ і зустрітися з козаком. Опишіть, яким ви його бачите. Як він одягнений? Яка в нього зброя?

2. Ви назвали багато слів, то я вам бажаю всім ще більше поповнити свій багаж

знань про історію українського козацтва.

ІІІ. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення (за планом).

1.Виникнення українського козацтва.

Робота в парах.  опрацювати текст та дати відповідь на запитання.

Робота з текстом. «… Шукаючи порятунку від нападів татар та поляків, мешканці

українських міст і сіл змушені були самі брати до рук зброю. Постійна боротьба проти

нападників перетворила хлібороба й ремісника на вмілого воїна - козака.

Слово козак, яке виникло тоді, вживалося на означення вільних людей, які

     населяли південноукраїнські степи. Перші відомості про українських козаків у

      писемних  джерелах датують 1489 роком. Слово «козак» тюркського походження, що

означає «вільна, озброєна людина», «страж», «конвоїр», «воїн-найманець», «шукач

пригод» тощо. Воно вживалося стосовно вільних людей, які населяли

південноукраїнські степи».

Запитання:

1.Які були причини виникнення козацтва?

2.Що означає слово «козак» та якого воно походження?

3. В якому році з’явились перші письмові згадки про козаків?

Розповідь вчителя  (супроводжує показом слайдів ).

  Робота з хронологічною таблицею.

Дата

Подія

1489 р.

перші відомості про козаків

1556 р.

заснування Запорозької Січі

     А зараз я вам пропоную переглянути відеоролик, з якого дізнаємося де

та як саме виникло козацтво (Перегляд відео про Дике поле). Тривалість-1:35

 Дивіться уважно,щоб змогли відповісти на запитання.

Сподіваюсь, ви дивились уважно та побачили  у відео територію Дикого поля, тож давайте позначимо його на к/карті та місце заснування Запорозької Січі.

 Словник:  (Записуємо в зошит)

Дике поле – незаселена територія південноукраїнського степу.

Козак — вільна, озброєна людина.

Запорозька Січ –

Гетьман — головний наСічі.

Ритуал прийняття на Січ був дуже простим. У новачка питали, чи вірує він в Бога. Потім козак мав пройти військову підготовку. Враховуючи певні особливості його зовнішності, мови, поведінки, хлопцеві давали прізвисько. Звідси пішли такі дивні прізвища, які й досі носять козацькі нащадки: Перебийніс, Загубиколесо, Панібудьласка тощо. Подейкують, що справжнім козаком вважали того, хто пропливе крізь усі Дніпрові пороги. Необхідністьтримати Запорозьке військо у бойовій готовності, постійнане безпека зумовили появу звичаю, що підзагрозою смерті наСіч не можна було приводити жінок.

Запитання:

Яким чином було організовано життя наСічі?

Фізкультхвилинка.

 А от як голосували на Січі? Як вибирали головних? Про це видізнаєтеся з фізкульт хвилинки.

Козаки голосували,

Шапки догори кидали,(руки піднімаємовгору)

Кошовоговибирали

Мудрого і сильного, (руки до плеч)

Козаченькавільного.

(Руки на пояс і повороти)

Шапки високолетять, (руки вгору)

Хлопці голосно галдять.

Ну, а ми галдіть не будем,

Все, що знаєм, не забудем.(Руки опускаємо)

Сідайте, і, продовжуємо нашу подорож славнимим козацькими шляхами.

Робота в парах. Складання характерних рис козаків.

Зараз, я пропоную вам перевірити себе: наскільки ваші думки про козаків співпадуть з враженнями про них від їх сучасників. Опрацюйте в парах повідомлення про запорізьких козаків французького інженера Боплана, який перебував на українських землях у першій половині XVII ст. Ви прочитаєте самостійно це повідомлення, а потім, порадившись з товаришем за партою, підкресліть олівцем характерні риси козаків.

«Вони кмітливі й проникливі, дотепні й надзвичайно щедрі, не побиваються за

великим багатством, зате дуже люблять свободу, без якої не уявляють собі життя...

Вони добре загартовані, легко зносять холод і спеку, спрагу й голод, невтомні в

битвах, відважні, сміливі чи, радше, одчайдушні, власним життям не дорожать... Вони

високі на зріст, вправні, енергійні, люблять ходити в гарному одязі. Відзначаються міцним здоров'ям і навіть не хворіють... Мало хто з козаків умирає від недуги, хіба що у глибокій старості, бо більшість із них гине на полі слави.»

( Учні зачитують отримані характеристики козака документ №5 стор.170).

     2. Національно-визвольна війна  українського народу.

Ще однією визначною сторінкоюу країнського козацтвабулаборотьба за національне визволення від Речі Посполитої. Відбувалася ця війна в 1648-1657 роках. Очоливїї Б. Хмельницький. Про неї розповість наш підручник.

Колективна  робота з підручником.

Коментоване читання  (про подіїНаціонально-визвольноївійни)

Бесіда

  1. Як ви думаєте, чому війна називається Національно-визвольною? Кого козаки визволяли?
  2. Як звали козака, що очолив війну? Яку посаду він мав?
  3. Чого добились козаки в результаті війни?
  4. Як називалась козацька держава?

Які нові терміни ви зустріли в тексті? (Національно-визвольна війна, Військо Запорозьке (Гетьманщина)

 Робота з хронологічною таблицею.

Запам’ятовування дат. Вголос проговорємо. Малюємо олівцем в повітрі.

             Дата

                                            Подія

1648-1657 рр.

Національно-визвольнавійна українського народу проти польського панування

1649 р.

утворенняУкраїнськоїкозацької держави (Гетьманщини)

Завдання на порівняння. Документ №7 (стор.171)

Чи відповідає опис Б. Хмельницького у тексті його намальованому портрету?

Зі свідчень венеційського дипломата АльбертоВіміні

«Зростувінскорішевисокого, ніжсереднього, широкоїкості й міцної будови. Його мова і спосібправлінняпоказують, щовіннаділенийзрілимсудженням і проникливимрозумом... У поводженнівінм’який і простий, чимвикликає до себе любоввояків, але, з іншого боку, підтримуєсеред них дисциплінусуворимистягненнями.»

3. Візуальні та писемні джерелами, які зберігають пам’ять про історію України.

Повторити Пам’ятку – інструкцію:

  1.     «Як досліджують історичні пам’ятки»;
  2.     «Як досліджувати пам’ятник

Робота з ілюстративнимматеріалом:пам’ятник Богдану Хмельницькому (м. Київ)

  1. Прочитайте підписи під ілюстраціями. Коли було створено пам’ятник Богдану Хмельницькому?
  2. Як ви думаєте, чому люди вирішили поставити пам’ятник Богдану Хмельницькому?
  3. З якою метою, що хотів продемонструвати М.Й. Мікешин, установивши скульптуру гетьмана на постамент у вигляді пагорба?
  4. Які риси характеру гетьмана відображає його поза (взмах рукою з булавою, стримання коня, який присів на задні ноги)?

Зображений великим, якою є і велика пошана до людини, що стала творцем української козацької держави.

Розповідь учителя (робота з ілюстраціє«РеконструкціярезиденціїБ.Хмельницького» стор.169)   

Місто Чигирин стало столицею козацької держави. За часівХмельницького Чигирин був одним із найбільших міст того часної України. Після смерті Богдана Хмельницького на місто багато разів нападали війська інших держав, доки турки врештійого не зруйнували. Сама гетьманськарезиденція не збереглася. Всіспоруди, які зараз можнапобачити на світлині, збудовані наново. 

ІІІ.Закріплення набутих знань та вмінь.

1. Розв’язування історичної задачі.

Обчисліть та покажіть на стрічці часу, скільки минуло років від першої згадки про

українських козаків у писемних джерелах ?

  1. Складіть сенкан до слова «Козак».

V. Підсумок уроку. Оцінювання.

Рефлексія.

А зараз спробуйте визначити своє враження від нашого уроку відповівши ….

Мені сподобалось на уроці ...

Мені було важко …

Я хотів би, щоб 

Мені не сподобалось …

Мені ще хочеться дізнатися про…

VІ. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати матеріал підручника § 17.
  2. Виписати значення термінів: Національно-визвольна війна та Військо Запорозьке (Гетьманщина).

        3.Творчізавдання(за вибором):

1) Складітькросворд на десять слів за темою уроку

2) Намалювати козацькі клейноди або українського козака.

 

 


5 класДата  ___________ 

Тема 4 Історія України в пам’ятках

Урок 19 Українське козацтво в походах і битвах
Мета уроку: сформувати в учнів уявлення про козацьку добу в історії України;створити умови для розуміння, які історичні джерела розповідають про козацьку добу; визначати особливості козацтва; розглянути життя козаків та їх ватажків; охарактеризувати Національно – визвольну війну українського народу; пояснити значення козацтва для відбудову української держави, висловлювати власну думку щодо ролі лідера в історії.

Компетентності: особистісна, комунікативна, пізнавальна.

Обладнання: підручник, атлас, контурна карта, стінна карта.

Очікувані результати:

 Учні зможуть:

  • Показувати на карті місце розташування Запорізької Січі;
  • Характеризувати причини утворення козацтва;
  • Застосовувати терміни, та знати їх значення «клейноди», «гетьман», «курінь», « республіка» і ін.
  • Давати відповіді на різні запитання за темою;
  • Знати козацькі символи;
  • Визначати козацькій устрій.


Тип уроку: комбінований
Основні поняття: козак, Січ, гетьман, чайка, табір, епоха морських походів, Національно-визвольна війна
Основні дати: 1489- перша згадка про козаків, 1556 - заснування Січі, 1616 - взяття фортеці Кафа, головний ринок рабів, 1648 - початок Національно-визвольної війни, 1775 - була знищення Запорізької Січі.
 

ХІД УРОКУ


I. Організаційна частина
Учитель повідомляє тему і основні завдання уроку.
II. Перевірка домашнього завдання.
Дидактична гра «Історична вікторина»
(Правила гри. Учні в усній формі виконують завдання вчителя.)
Слово вчителя: Перш ніж почати вивчення нової теми ми перевіримо домашнє завдання і пограємо з вами в гру «Історична вікторина». Правила дуже прості. У мене в руках шапка Мономаха - князя Київської Русі. У цій шапці знаходяться завдання, які вам належить виконати.
1. Яка подія сталася в 1068 році? Яке це століття?
2. Яка подія сталася в 988 році? Яке це століття?
3. Яка подія сталася в 1240 році? Яке це століття?
4. Яка подія сталася в 1253 році? Яке це століття?
5. Яка подія сталася в 1037 році? Яке це століття?
6. Яка подія сталася в 1223 році? Яке це століття?
7. Яка подія сталася в 1199 році? Яке це століття?
8. Яка подія сталася в 1569 році? Яке це століття?
9. Назвіть роки правління Князя Київської Русі Олега?
10. Назвіть роки правління Князя Київської Русі Ігоря?
11. Назвіть роки правління Княгині Київської Русі Ольги?
12. Назвіть роки правління Князя Київської Русі Святослава?
13. Назвіть роки правління Князя Київської Русі Володимира Великого?
14. Назвіть роки правління Князя Київської Русі Ярослава Мудрого?
15. Назвіть ім'я князя, який був коронований Папою Римським Інокентієм IV? В якому році це було? І в якому місті?
16. Яка держава було створено після підписання Люблінської унії?
17. Назвіть кочові племена періоду Київської Русі?
18. Назвіть князівства на території України, які утворилися після розпаду Київської Русі?
19. Чи згодні ви, що під час князівства Володимира на Русі стали карбувати перші монети?
20. Чи згодні ви, що князь Ярослав Мудрий відрізнявся своєю войовничістю і все своє життя він провів у військових походах?
III. Вивчення нового матеріалу.

План

1. Хто такі козаки?
2. Запорізька Січ.
3. Морські походи козаків.
4. Військове мистецтво козаків.

5. Національно-визвольна війна. Богдан Хмельницький

Розповідь учителя.

Під час розповіді учні записують основні дати та основні поняття до зошита

  1. Хто такі козаки
    Кілька століть історії України пов'язані з козацтвом. Перші письмові згадки про козаків датуються 1489 роком. Слово «козак» означає вільний, озброєна людина. У козаки приймали всіх на одній умові, він повинен був бути православної християнської віри. У мемуарах та історичній літературі переказується процедура прийняття в Військо. Прибулого на Січ зазвичай приводили до кошового отамана, який питав: «А чи віруєш ти в Бога?» Новоприбулий відповідав: «Вірую». - «І в Богородицю віруєш?» - «І в Богородицю вірую». - «А ну, перехрестися!» Людина хрестився. Цим і обмежувалося з'ясування релігійної приналежності. У випадках, коли прибув ні православним, перед вступом до Війська він був повинен хреститися в цю віру.

 

  1. Запорізька Січ
    Життя в степу була сповнена небезпек, тому селилися козаки за Дніпровими порогами і за це українських козаків називали запорозькими, або запорожцями. Захищаючись, козаки будували укріплення з січених дерев'яних колод - січі. Звідси і пішла назва Січ - табір козаків, огороджений зміцненням з січених колод.
    Перша Січ була заснована у 1556 році за дніпровськими порогами на острові Хортиця. Її засновником був Дмитро Вишневецький, в народних думах і піснях згадується, як козак Байда.
    Запорізьку Січ вчені визначають як козацьку республіку. Правом голосу користувався кожен козак. Всі важливі питання козаки обговорювали на зборах, які називалися радами - від українського слова радити. Козацькій раді належала вся влада на раді козаки обирали ГЕТЬМАНА- головного командира війська на Січі, а також козацьку старшину. Рада збиралася по кілька разів на рік. Вона виносила рішення про війну і мир, військових походах.

 

  1. Морські походи козаків.

Перші два десятиліття XVII ст. отрималиназву «періодморськихпоходів» - ценайбільшвдаліморські походи протиОсманськоїімперії (на півдніУкраїни), такуназву мало турецька держава. Козаки булинеперевершенимимайстрамиморськихпоходів. Козацький флот складався з легких, маневренихчовнів - чайок. Чайки пливлиабо за допомогою весел, абовітрила, що давало можливістькращевикористовуватиприродніумови. Вони могли пришвартуватися до будь-якого берега. У чайцімістилосявід 50 до 70 козаків. А козацький флот налічував до 300 чайок.

Не раз турбувалисвоїминабігами і перемогамикозакиТуреччину. Битв в Чорномуморікозаків і турківбулобезліч. Одна з легендарних битв і перемог - цевзяттяфортеці Кафа в 1616 році (нинімістоФеодосія), найбільшого ринку рабів у Криму та звільненняневільників.

 

  1. Військове мистецтво козаків.

Козаки прославилися не тількиморськими походами, а й сухопутними. Вірноюсупутниців будь-якому бою козакабулашабля, а такожкозакимали в свеем арсеналівогнепальнузброю - рушницю і легка гармата. Козаки розробиливласнуорганізацію бою, якиймавназву «табір» - спосібведення бою, за допомогоюякогокозацькевійськопересувалосяпохіднимстроєм у виглядірушійноюфортеці з кількохрядіввозів, скріпленихміж собою ланцюгами, і одночасновідбивали атаки ворога. До бою козацькапіхотаперіодичновиходила з табору для нанесення удару, а потімповерталасяпідзахистпересувнихукріплень.

 

  1. Національно-визвольна війна. Богдан Хмельницький

До 1569 року майжевсіземліУкраїниопинилисяпідвладоюПольщі. Король Польщівсілякопрагнувобмежити права козаків, гнобив церкви, освіту, українськумову. Це не могло не викликатиобурення і протестів. Один за одним почали спалахуватиантипольськіповстаннякозаків. У 1648 роціпочалосянаймасштабнішеповстання, яке швидкоперетворилося у всенароднувійну, яка тривала десять років. ІсторикиназиваютьцювійнуНаціонально-визвольну. Очоливїї Богдан Хмельницький. Майбутнійгетьманотримавчудовуосвіту: володівукраїнською, польською, латинською, турецькою та татарськоюмовами. Уже 1620 р боровсяпротитурків. Брав участь в козацькихповстаннях.

Навесні 1648 р Б. Хмельницькийздобувпершідвіблискучі перемоги над польськимвійськом в битвах на Жовтих Водах і підКорсунем. А далібула битва підПилявцями, Зборів, Батіг. І на 1654 р частинаукраїнських земель булазвільнена з-підпольськоївлади.

На звільнених землях вводилисякозацькі порядки, що означало утвердженняУкраїнськоїкозацькоїдержави. Називалосяце держава ВійськомЗапорозьким.

ТериторіяВійськаЗапорозькогоподілялася на полки і сотні, якимикерували полковники і сотники. Центрами полків і сотень ставали великіміста і містечка. ТериторіядержавиохоплювалаземліЧернігівщини, Полтавщини, Київщини і СхідногоПоділля. Столицею козацькоїдержави за часівХмельницькогобуломісто ЧИГИРИН.

Верховнавлада в ньому належала гетьману, протенайважливіші постанови виносили на загальнувійськову раду. Керувати справами гетьманудопомагалагенеральна старшина: писар, обозний, двоєосавулів, двоєсуддів.

Проіснувалокозацька держава більше 100 років. У 1760 р російськіцарікозацькі полки перетворили на полиціросійськоїармії. У 1775 р булазнищенаЗапорізькаСіч.

IV. Закріплення нових знань.
1. Робота в парах
Слово вчителя: Зараз ви отримаєте конверти з картинками і написами, вам потрібно вибрати ту картинку, яка відповідає темі нашого уроку.
2. Робота на дошці
• Збираємо козака
• Збираємо Січ
• Заповнюэмо стрічку часу
3. Асоціативний кущ: (підбираємо і записуємо асоціації до слова козак)





V. Підсумок уроку
XV-XVII ст. це період славних воїнів, лицарів, захисників, вільних людей - українських козаків.
Прославилися козаки своїми морськими і сухопутними походами проти зазіхачів на наш край. Передумовами козацьких перемог в походах і битвах стало їх військову майстерність.
Козаки в період національно-визвольної війни стали на захист своєї держави, української мови і православної віри.
VI. Оцінювання + коментування
VII. Домашнє завдання: читати параграф, намалювати малюнок на тему: «Козацька Україна»

 

 

 

 

 

docx
Додано
2 вересня
Переглядів
159
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку