Календарно-тематичне планування з ВСТУП ДО ІСТОРІЇ УКРАЇНИ ТА ГРОМАДЯНСЬКОЇ ОСВІТИ 5 клас НУШ (Бурлака)

Про матеріал
ВСТУП ДО ІСТОРІЇ УКРАЇНИ ТА ГРОМАДЯНСЬКОЇ ОСВІТИ 5 клас складено на основі модельної навчальної програми “Вступ до історії України та громадянської освіти 5 клас” для закладів загальної середньої освіти (авторський колектив Бурлака О.В., Власова Н.С., Желіба О.В., Майорський В.В., Піскарьова І.О., Щупак І.Я. ) (Наказ Міністерства освіти та науки України від 09.08.2024 №1120) ( 1год./тиждень, 35 год/рік)
Перегляд файлу

ВСТУП ДО ІСТОРІЇ УКРАЇНИ ТА ГРОМАДЯНСЬКОЇ ОСВІТИ

5 клас

складено на основі модельної навчальної програми “Вступ до історії України та громадянської освіти 5 клас” для закладів загальної середньої освіти

(авторський колектив Бурлака О.В., Власова Н.С., Желіба О.В., Майорський В.В., Піскарьова І.О., Щупак І.Я. )

(Наказ Міністерства освіти та науки України від 09.08.2024 №1120)                                                                                                                                                       ( 1год./тиждень, 35 год/рік)

№ з/п

Зміст навчального предмета

Дата

Прим

Очікувані результати навчання

 

ВСТУП

1

Предмет шкільної історії. Засоби пізнання історії учнями/ученицями

 

§1

Знання:

  •      що вивчає предмет «історія» в школі.

Уміння:

  •      уміє користуватися засобами, за допомогою яких вивчається історія в школі.                                                                                                

Ставлення:

розуміє значення вивчення історії для розвитку особистості як активного члена суспільства.

Розділ І. НАУКИ, ЩО ВИВЧАЮТЬ МИНУЛЕ

2

Історія людини й родини – час-тина історії України. Історія як наука про розвиток людства.

 

§2

Знання:  -понять «історія», «археологія», «археологічна культура»,  «етнографія», «фольклор», «історичне джерело», «допоміжні історичні дисципліни»;                                                                                                                                      -назв і предметів вивчення допоміжних історичних дисциплін;                                           - розуміє значення історії та допоміжних історичних дисциплін для вивчення та розуміння минулого;

 -способи нагромадження та пошуку інформації на історичну  тематику;

 -час існування та характерні риси найвідоміших археологічних пам’яток світу та України.

Уміння:

-розрізняє історичний факт, час, простір, історичні події та явища, наводить відповідні приклади;

-з допомогою вчителя виявляє, розрізняє причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів;

-розрізняє історичні джерела за видами (матеріальні/ нематеріальні, первинні/ вторинні, текстово-візуальні тощо);

- розуміє різницю між археологічною пам’яткою, культурним шаром та археологічною культурою;

 -  наводить приклади історичних пам’яток та інших проявів присутності минулого в сьогоденні – топоніміка, лексика, фольклор, соціальні практики тощо;

 -за допомогою вчителя використовує пошукові системи та добирає інформацію/інформаційні джерела на історичну тематику за заданими критеріями;

 -за допомогою пам’ятки здійснює простий аналіз історичного джерела; називає характерні риси / ознаки артефакту (музейного об’єкта), писемного та візуального джерела;

-за наданим алгоритмом аналізує медіатекст історичного змісту;

-пояснює і доцільно застосовує терміни, поняття, які вжито в запропонованих джерелах, дізнається значення незнайомих слів за допомогою словників, пошукових систем;

-за допомогою пам’ятки формулює закриті та відкриті запитання щодо достовірності інформації з різних джерел

Ставлення:-усвідомлює себе частиною родини, народу, громадянства держави, людської спільноти в цілому;

-виявляє повагу й любов до історії рідного села, міста – своєї Малої Батьківщини;

-усвідомлює важливість вивчення історії України як невід’ємної важливої складової всесвітньої історії;  має потребу в неупередженому аналізі джерел історичної інформації.

3

Джерела історичної інформації.

Види історичних джерел.

Критичний аналіз джерел історичної інформації.

 

§3

4

Допоміжні історичні дисципліни.Історичні дослідження як діалог наук (методи природничих наук у історичних дослідженнях)

 

 

 

§4

5

Значення археології для дос- лідження минулого. Як працю-ють археологи. Культурний шар та археологічна культура

Минуле світу в археологічних пам’ятках. Археологічні скарби України. Трипільська культура

 

§5

6

Писемні пам’ятки та їх дослід-ження. Найвидатніші писемні пам’ятки людства.

Етнографічні дослідження.

Фольклор як історичне джерело.

Сучасні історичні джерела

(фото, відео, аудіо).

 

§6

7

Урок узагальнення

 

§7

Розділ ІІ. ІСТОРИЧНИЙ ЧАС І ПРОСТІР

8

Розвиток уявлень про лічбу часу в народів світу та на теренах України.

 

§8

Знання:

-знає одиниці вимірювання часу, поняття «хронологія», «історичний час», «рік», «століття», «тисячоліття», «ера», «календар», «літочислення», «історична карта», «атлас», «легенда карти»;

-знає хронологічні межі та характерні ознаки історичних періодів розвитку людства; історичних періодів історії України;

-усталені символи умовних позначень на історичній карті.

Уміння:

-розрізняє системи літочислення, пояснює їх на прикладах;

-установлює послідовність історичних подій за допомогою лінії часу;

-за визначеним вчителем алгоритмом розташовує події у хронологічній послідовності, укладає хронологічну та синхронізовану хронологічну таблиці;

-виокремлює основні елементи карти,  сталі та змінні об’єкти карти та пояснює їх значення;

-співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя текст книжки тощо);

-визначає на карті положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій;

-позначає розміщення об’єктів на контурній карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані;

-показує на історичній карті/ позначає на контурній карті території розселення українців у світі упродовж історії.

Ставлення:

-розуміє суть тяглості історичного процесу;

-усвідомлює важливість правильного визначення історичного часу для розуміння логіки історичних процесів;

розуміє, що історія українського народу, України є невід’ємною складовою світового історичного процесу.

9

Історія приладів для вимірю-вання часу. Розвиток систем літочислення. Літочислення в сучасному світі

 

§9

10

Одиниці вимірювання істо-ричного часу (ера, тисячоліття, століття, рік). Лічба часу в історії.Способи упорядкування хронологічних даних: лінія часу, хронологічна таблиця, синхронізована таблиця.

 

§10-11

11

Історія світу та України на лінії часу.

 

§10-11

12

Історична карта (мапа). Нав-чальна історична карта, атласи, контурні карти. Правила роботи з контурною картою.

 

§12

13

 

Розвиток уявлень людини про світ. Історичний простір на картах впродовж історії.

Українські землі на картах впродовж історії.

 

§13

 

14

Урок узагальнення

 

§14

Розділ ІІІ. ІСТОРИЧНА НАУКА ТА ІСТОРИЧНА ПАМ’ЯТЬ

15

Становлення історичної науки.

Описи історії в донаукові часи (від давнини до XVII ст.).

 

§15

Знання:

-зміст понять «історична пам’ять», «міф»;

-імена видатних вчених-істориків світу та України від давнини до сучасності;

-провідні музеї та архіви світу і України історичного профілю.

Уміння:

-пояснює різницю між музеєм та архівом;

-розрізняє за видами й характеризує за простим алгоритмом історичні пам’ятки і пам’ятники;

-використовує в поясненнях інформацію з різних джерел, зокрема медіатексти та відеоматеріали, усні історичні свідчення, музейні експозиції, власні спостереження;

-з допомогою вчителя застосовує критерії визначення достовірності інформації та розпізнає прості прояви маніпулювання історичною інформацією на конкретних прикладах

Ставлення:

           -усвідомлює суспільну значущість збереження історичної спадщини для успішного розвитку України;

            -розуміє суспільну значущість об’єктивних і неупереджених історичних досліджень;

                 -пишається історичною спадщиною України та рідного краю; 

            - турбується та доглядає за історичними пам’ятками та пам’ятниками в рідному краї.

16

Становлення історії як науки. Наука історія на сучасному етапі.

 

§16

17

Історичні дослідження на теренах України. Видатні українські історики. Музеї та архіви.

 

§17

18

Міфи в історії. Усна історія.

 

§18

19

Історична пам’ять. Культура пам’яті. Формування історичної пам’яті.

 

§19

20

Види пам’яток і пам’ятників.

Історія України в пам’ятках і пам’ятниках.

Пам’ятки історії рідного краю.

 

 

§20

 

21

Урок узагальнення

 

§21

Розділ IV. РОЗВИТОК ЛЮДСТВА УПРОДОВЖ ІСТОРІЇ

22

Поява і розселення людини на Землі. Перші люди на україн-ських  теренах.

 

 

§22

Знання:

-розуміє зміст понять «народ», «етнос», «нація», «раса», «табу», «мораль», «цінності», «закон», «держава», «демократія», «республіка», «монархія», «деспотія», «релігія», «міфологія», «атеїзм»;

-час появи людини на Землі та на українських теренах;

-хронологічні рамки та характерні ознаки історичних періодів всесвітньої історії та історії України;

-сучасні стандарти прав людини; документи, що їх визначають;

-способи захисту прав людини в сучасному світі

Уміння:

-за допомогою навчальної пам’ятки формулює запитання щодо можливого впливу тих чи інших подій на життя суспільства, окремих груп людей;

-співвідносить за найпростішими ознаками документи, артефакти (музейні об’єкти) й ілюстративний матеріал з історичним періодом;

-за алгоритмами виконує навчальні завдання, що передбачають оперування навичками локалізації історичних подій та явищ у часі й просторі;

-наводить приклади впливу діяльності людини
на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи;

-формулює судження про вчинки історичних осіб
та сучасних діячів, події, явища, процеси з урахуванням отриманих знань та власного досвіду;

-розрізняє та ідентифікує локальні, регіональні, національно-культурні спільноти, співвідносить себе з ними;

-описує життя і побут народів, що населяють Україну;

-обґрунтовує важливість поваги прав людини всіма людьми та необхідності захищати права людини і громадянина та дотримуватися обов’язків громадянина;

-аргументує потребу спільних правил і законів, а також необхідність їх дотримуватися

Ставлення:

-відчуває гордість за славетні сторінки історії України, видатних історичних діячів українського й інших народів, що проживають на теренах України;

-свідомлює необхідність відповідального господарювання та споживання;                    -пропонує конкретні механізми і діє для збереження навколишнього середовища;

-поводиться з повагою до прав інших осіб; налагоджує конструктивну взаємо-дію з іншими людьми;

-визнає відповідальність за свою поведінку, якщо вона призводить до порушення гідності інших людей чи до неможливості реалізації їх прав

24

25

 

Періодизація історії людства від давнини до сучасності (оглядово). Історія України в контексті світових подій

 

§23

§24

§25

§26

26

Людина і довкілля протягом історії: господарювання, проблема ресурсів. Людина як частина природи.

 

§27

27

Людина в спільноті. Розвиток людських спільнот від перві-сних громад до держави.

 

§28

28

 

Розвиток системи регулювання суспільних відносин: табу, мораль,      цінності, закони.

Становище чоловіків, жінок та дітей на різних етапах історії. Права та обов’язки людини.

Права людини у правових пам’ятках людства й України. Як захистити свої права в сучасному світі.

 

§29

 

29

Історія людини і родини – частина історії України. Особистість, сім’я, родина, громада. Родове дерево.

 

§30

30

Народи, етноси та нації. Народи, які проживають на теренах України. Території розселення українців у світі

 

§31

31

Міфологія та релігія. Атеїзм.

 

§32

32

Світогляд, наукові знання та художня культура людства. Освіта та передача досвіду від покоління до покоління впродовж історії.

 

§33

33

Урок узагальнення

 

§34

 

УЗАГАЛЬНЕННЯ ДО КУРСУ

34

35

Значення історичної науки для поступу людства. Уроки  історії

 

§35

Уміння:

-обґрунтовує значення вивчення курсу історії в школі;

Ставлення:

-розуміє значення вивчення історії для розвитку особистості як активного члена суспільства;

-усвідомлює значущість вивчення історії для подальшого поступу людства.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Parashynets Liudmyla
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Климпуш Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 вересня
Переглядів
1665
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку