Розробка уроку " Ламана лінія"

Про матеріал
Дати учням уявлення про ламану лінію, замкнену і незамкнену ламані лінії, які складаються з відрізків. Засвоїти терміни: «замкнена ламана лінія», «незамкнена ламана лінія», «ланка ламаної». Вдосконалити креслярські навички учнів. Розвивати пам’ять, мислення дітей.
Перегляд файлу

                                                                                                                                     

 

Тема. Ламана лінія 1 клас

Мета. Дати учням уявлення про ламану лінію, замкнену і незамкнену ламані лінії, які складаються з

           відрізків. Засвоїти терміни: «замкнена ламана лінія», «незамкнена ламана лінія», «ланка ламаної».

           Вдосконалити креслярські навички учнів. Розвивати пам’ять, мислення дітей.

Обладнання. Олівці, лінійка, дріт (алюмінієвий або мідний), лічильні палички.

 

                                                                   Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

 Дзвоник пролунав веселий,

Дружно всіх він кличе в клас.

Цікаві дії на уроці

Пропоную я для вас.

Станьте струнко, схаменіться,

Одне одному всміхніться.

Приготуйте без мороки все,

Що треба для уроку.

Приготовлено? (Кивок)

Починаємо наш урок.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

     Створення проблемної ситуації. На дошці зображені геометричні фігури:

-          Назвіть фігури, які вам відомі. Як вони називаються?

-          Під яки номером знаходиться невідома фігура? (8)

-          Що у неї є спільного з іншими фігурами?

-          Що нагадує вам ця фігура?

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

-          На сьогоднішньому уроці ми з вами з’ясуємо, як називаються такі фігури, навчимося їх будувати. А допоможе нам у цьому наша Точка. Про неї склав казку Олівець і саме зараз розповідає її своїм друзям.

 

 ІV. Вивчення нового матеріалу.

 

Коли веселі чоловічки знову зібралися у Олівця, Буратіно сказав:

  — Цікаво, чи знайде Точка разом з своїми друзями злу Гумку? Адже розбійника треба провчити гарненько!

  Да-а-а, Олівець, ми давно вже не слухали твою казку. Розповідай, будь ласка, далі, — попросив Незнайко. — Я хочу знати, що далі трапиться з Точкою.

  І що нового вона ще взнає ?

  Добре, — сказав Олівець. —Слухайте продовження казки.

 

...Плаче маленька Точка , а Циркуль її втішає:

— Не плач, Точко, не горюй. Ми дістанемося до цієї розбійниці Гумки. Знайдемо її, покараємо і примусимо робити корисні справи, а не бешкетувати.

     І відправилися Точка  з Циркулем в дорогу. Циркуль попереду йде, широко крокує, швидко. Ноги у нього довгі. А маленька Точка  ніжками дрібоче, ледве за циркулем встигає.

Бачить Циркуль, що Точці його не догнати. Посадив він її до себе на плече і попрямував ще швидше.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Годину крокувала, дві крокував... Раптом зупинився: перегородила йому шлях величезна чорнильна калюжа. Ні обійти її, ні перестрибнути. Видно, зла Гумка це підстроїла.

   Що ж нам робити? — питає Точка

. — Невже доведеться повертатися?

   Ну ні, — відповідає Циркуль.

 —Якщо гарненько подумати, то обов'язково знайдеться вихід з цієї ситуації. Бачиш острівці в калюжі? Мені-то до них, звичайно, не добратися, але ж можна побудувати міст!

   Як?

   А наші друзі відрізки? Покличемо їх на допомогу!

Тільки пригадав Циркуль про відрізки, а вони вже тут як тут. Перекинувся один відрізок з берега на  острівець. Інший відрізок пробіг по ньому до кінця, зачепився за кінець і — лясь! — перекинувся на наступний острівець. Третій відрізок побіг по перших двом, за ним четвертий, п'ятий... Хлоп-хлоп-хлоп-хлоп! – і міст готовий.

   Ура! — закричала Точка.

 — Ось і місток!    Яка   цікава   лінія вийшла! Циркуль, як вона називається? Адже це ж не пряма.

   Це ламана лінія.

   Ха-ха-ха! — засміялася Точка.

 —Яка смішна назва — зламана лінія! Хто її зламав?

   Не зламана,    а    ламана. Потрібно слухати уважніше.

   А-а-а...    Значить,    з    відрізків може ще і ламана лінія вийти.

   Так, — підтвердив Циркуль. —Ми зараз з тобою і перейдемо по цій ламаній лінії на інший берег.

Перебралися вони на інший берег і пішли далі.

 

V. Фізкультхвилинка.

 

Із-за парт всі миттю встали,

Гарно спинки підрівняли.

Вгору тягнемось усі,

Мов трава в дрібній росі.

Потім легко всі присіли,

Наче ноги заболіли.

Потім встали, руки в боки

І зробили два прискоки.

Каблучками цок-цок

І продовжимо урок.

 

VІ. Первинне осмислення знань.

     Майстерня Самодєлкіна.

-          Самодєлкін запрошує вас до себе в лабораторію (майстерню) і пропонує стати винахідниками

-        Зігнемо дріт у кількох місцях. Ми одержимо таку фігуру. (Самодєлкін демонструє).

 

 

 

 

-        Із скількох відрізків складається фігура?

-   Фігура складається з чотирьох відрізків.              

-   Кожний відрізок такої фігури називають  ланкою. Скільки ланок у цій фігурі?
   - У цій фігурі 4 ланки. 

-   Фігуру, яка складається з відрізків, називають ламаною лінією. А кожний відрізок - це ланка ламаної. Якщо я дротину зігну в чотирьох місцях (вчитель виконує), то одержимо іншу фігуру.

 

 

 

 

 

 

 

 

-         Із скількох ланок складається ця ламана лінія?                                                                

-   Ця ламана лінія складається з п'яти ланок.       

-   Покажіть кінці ламаної лінії. (Учень показує). Кінці цієї ламаної лінії не співпадають. Таку ламану називають незамкненою. Утворіть з дротинок незамкнену ламану лінію, яка складається з трьох ланок. (Учні виконують).З'єднайте кінці ланок. (Вчитель демонструє).

 

 

 

 

 

 

 

-   Покажіть ламану лі­нію. (Учні демонструють). Така ламана лінія називається замкне­ною. Зігніть цю дротинку в чотирьох місцях. Утворіть замкнену ла­ману лінію. Що для цього треба зробити? (З'єднати кінці ламаної в одну точку). Покажіть замкнену ламану лінію. (Учні демонструють).

-   Отже, ламані лінії бувають  незамкнені і замкнені
 

VІІ. Узагальнення і систематизація знань.

 

1. На дошці зображено ламані і криві лінії. Зліва - ламані лінії, а справа - криві лінії.

Під малюнками зліва записано «це ламані лінії», а справа - «це не ламані лінії».

-   Розгляньте рисунки зліва і справа та прочитайте записи під ними. З чого складається перша фігура, зображена на рисунку зліва?

-   З відрізків.

-   Скільки відрізків у цій фігурі?

-   Чотири відрізки.

-   Як ці відрізки з'єднані між собою? Покажіть і поясніть.

-   Кінець першого відрізка з'єднаний з початком другого, кі­нець другого - з початком третього, кінець третього - з початком четвертого. (Учень показує).

-   Кожен із відрізків цієї фігури називають ланкою. Із скількох ланок складається фігура 1? (Вчитель показує).

-   Із чотирьох ланок.

-   Із скількох ланок складається фігура 3 на рисунку зліва?

-   Із п'яти ланок.

-   Межею якого многокутника є фігура 3?

-   Межею п'ятикутника.

-   Прочитайте назву фігур на рисунку зліва.

-   Це ламані лінії.

-   Прочитайте назву фігур на рисунку справа.

-   Це не ламані лінії.

-   Чому фігури, зображені на рисунку справа, не є ламаними лі­ніями?

-   Фігури, зображені на рисунку справа, є кривими або склада­ються з відрізків і частин кривих ліній.

 

2. На дошці зображено незамкнені і замкнені ламані лінії. Зліва - незамкнені ламані лінії, а справа - замкнені ламані лінії. Під рисунком зліва записано «це незамкнені ламані лінії», а справа - «це замкнені ламані лінії».

-   Розгляньте рисунки і записи під ними. Чим відрізняються фі­гури, зображені на рисунку зліва, від фігур, зображених на рисунку справа? (Вчитель указкою вказує на фігуру 1 рисунка зліва і відпові­дно на фігуру 1 рисунку справа і т.п.)

-   Кінці першого і останнього відрізків ламаних ліній, зображе­них зліва, не з'єднані, а на рисунку справа кінці фігур з'єднані відрізком. Тому зліва ламані лінії називають незамкненими, а справа – замкненими.

 

3. Робота в парах ( на картках)

На дошці зображено геометричні фігури


-   Які лінії зображено на дошці?

-   На дошці зображено ламані і криві лінії.

-   Назвіть і покажіть криві лінії.

-   П'ята і шоста фігури є кривими лініями. (Учень показує).

-   Назвіть і покажіть незамкнені ламані лінії.

- Перша і друга лінії називаються незамкненими ламаними лініями.

- Чому першу і другу лінії називають незамкненими ламаними лініями?

-   Ці ламані лінії мають початок і кінець.

-   Фігура 6 так само має початок і кінець. Чому вона не відно­ситься до незамкнених ламаних ліній?

-   Фігура 6 складається з відрізка і частини кривої. Щоб бути ламаною лінією, треба, щоб вона складалася з відрізків.

 

4. Робота в групах.

 - Розв’язати завдання і пояснити для всіх учнів.

 

І група

На картках зображено геометричні фігури.

-   Назвіть і покажіть замкнені ламані лінії.

-   Друга, четверта і п'ята фігури є замкненими ламаними лінія­ми. (Учень показує).

-   Чому?

-   Ці лінії складаються з відрізків. Початок і кінець кожної ла­маної співпадають.

-   Із скількох ланок складається друга замкнена ламана лінія?

-   Друга замкнена лінія складається з шести ланок. (Учень пока­зує).

 

ІІ група

       На дошці зображено геометричні фігури.

-   Яке загальне ім'я можна дати геометричним фігурам, зобра­женим на дошці?

-   На дошці зображені ламані лінії.

-   Чому?

-   Всі лінії на рисунку складаються з відрізків.

-   Із скількох ланок складається четверта ламана лінія?

-   Четверта ламана лінія складається з п'яти ланок.

-    Покажіть ланки четвертої ламаної. (Учень показує). Як нази­вається четверта ламана?

-    Четверту ламану називають незамкненою.

-    Назвіть ще інші незамкнені ламані лінії, які зображено на дошці.

-    До незамкнених ламаних ліній відносяться перша і друга лінії.

 

  ІІІ група

На дошці зображено геометричні фігури.

-   Які фігури зображено на дошці?

-   Ламані лінії.

-   Назвіть і покажіть замкнені ламані лінії.

-   Друга і п'ята ламані лінії є замкненими. (Учень показує).

-   Чому друга і п'ята ламані лінії є замкненими?

-   У цих ламаних ліній немає ні початку, ні кінця.

 

 

На дошці накреслено фігури і записані слова: «всі»; «всі, крім»; «три»; «деякі».

- Назвіть і покажіть незамкнені ламані лінії.

- На дошці накреслені такі незамкнені ламані лінії: перша і друга. (Учень показує).

-   Чому шосту фігуру не можна віднести до незамкнених лама­них ліній?

-   Шоста фігура не складається з відрізків.

-   Прочитайте слова, записані на дошці. (Учень читає). Я буду читати кінець речення. До початку речення треба вибрати слово або два слова (як наприклад, «всі, крім», записані на дошці).

Учитель читає речення:

1)... фігури є ламаними лініями;

2)... фігури є незамкненими ламаними лініями;

3)... фігури є замкненими ламаними лініями;

4)... фігури є лініями.

(Всі, крім фігури 6; деякі; три; всі).

 

6. Творча робота.

 

Складіть незамкнену ламану лінію з шести паличок: перша ланка ламаної - одна паличка, четверта - дві палички. Зробіть так, щоб ламана була замкнена.

VІІІ. Підсумок уроку

-   Що нового дізналися на уроці?

-   Що найбільше сподобалося?

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Математика, 1 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
15 травня
Переглядів
148
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку