Нестандартні задачі з математики
У посібнику представлені цікаві задачі й завдання, які розвивають математичне мислення, творчу уяву, привчають дітей міркувати логічно, заохочують до творчого пошуку.
Посібник може бути використаний вчителями початкових класів, учнями, батьками, студентами педвузів та педколективів.
Консультант: Н.М.Перець – методист ІМЦО м.Червонограда
Упорядкувала: Г.Я.Прокопюк, вчитель початкових класів школи №5 м.Червонограда
Передмова
У пропонованому посібнику нестандартних задач для початкової школи наведені яскраві й цікаві для учнів завдання, які розвивають математичне мислення, творчу уяву, інтонацію, привчають дітей міркувати логічно. Заохочують до творчого пошуку. Розкривають здібності молодшого школяра, пов’язані з арифметичними (числовими) й геометричними (фігурними) уявленнями.
Для того, щоб розв’язати навіть дуже складну задачу, учням знадобляться знання, що не виходять за межі шкільної програми.
Посібник можна використовувати для роботи як із дітьми, що виявляють особливу цікавість до математики ( разом із цим саме систематичне розв’язання задач, що подібні до наведених, таких дітей і виявляє), так і з учнями, які прагнуть проявити кмітливість.
З допомогою посібника можна ґрунтовно підготуватись до занять шкільного математичного гуртка, математичної олімпіади, допомагати учням при підготовці до міжнародного конкурсу «Кенгуру», прикрасити їх дозвілля цікавим логічним «тренажером» тощо.
Задачі посібника доповнюють ті знання й уміння, які учні отримують, розв’язуючи стандартні задачі за програмою та вправи зі звичайного підручника математики.
Батьки учнів можуть використовувати наш задачник для стимулювання інтересу своїх дітей до математики. І, певно, самі учні можуть його використовувати для творчої самоосвіти як із допомогою дорослих, так і цілком самостійно.
1. Із-за куща стирчать 6 вушок. Там заховались зайчики. Скільки зайчиків заховалось?
2. З-під огорожі видно 12 ніжок. Там гуляють поросята. Скільки поросят гуляє?
3. У тварини — 2 праві ноги, 2 ліві, дві ноги спереду, дві ззаду. Скільки ніг у цієї тварини?
4. В одному горщику росте 6 маленьких кактусів. Скільки ще потрібно купити пустих горщиків, щоб у кожному розмістилось по 2 кактуси?
5. У пакеті лежить 6 яблук. Як розділити ці яблука між 6 дівчатами, щоб кожній дісталось яблуко й одне залишилось у пакеті?
6.Три маршрутки їхали до міста. Назустріч по дорозі проїхали два автобуси. Скільки машин їхало до міста?
7. Летіли гуси. Один попереду, два позаду. Один позаду, двоє спереду. Один між двома і троє вряд. Скільки усього гусей?
8. Росло дві яблуні. На кожній було 5 великих гілок, на кожній великій гілці — по 4 маленькі, на кожній маленькій — по 3 груші. Скільки всього груш?
9. Олег стоїть праворуч від Сергійка, а Сергійко праворуч від Кирилка. У якому порядку стоять діти?
10. Скільки розрізів треба зробити, щоб розділити стрічку на три частини?
11. Скільки розрізів треба зробити, щоб розділити на три частини бублик?
12.Два батька й два сини з’їли по яблуку. Скільки яблук вони з’їли?
13. Дві матері, дві дочки та бабуся з онукою. Скільки всіх?
14. У сім’ї три брати. У кожного брата є сестра. Скільки в сім’ї дітей?
15. У дворі гуляли гуси й козенята. Усього 8 лап. Скільки було гусей і скільки козенят?
16. Учні намалювали на дошці 3 фігури: трикутники й квадрати. Усього у фігур вийшло 11 вершин. Скільки трикутників і скільки квадратів намалювали учні?
17. Мотрійка Марійка вміщується у мотрійці Каті, а мотрій- ку Катю можна заховати в мотрійку Оксанку. Яка з цих мотрійок найбільша?
18. Лікар Айболить вимірював температуру хворим звірятам. Температура тіла мавпочки виявилася нижчою за температуру тіла бегемотика, але вищою за температуру тіла слона. У кого з них термометр показав найнижчу температуру?
19. Петрик, Дмитрик і Олесь ходили на риболовлю і спіймали по карасику. Петриків карасик важчий за Дмитрикового, а Дмитриків легший за Олесевого. Який карасик найбільший, а який найменший?
20. У Києві мешкає більше людей, ніж у Харкові, а у Харкові більше, ніж у Вінниці. У якому з цих міст найбільша кількість населення?
21.Скільки нулів у всіх числах від 1 до 100?
22. Скільки двоцифрових чисел можна скласти з цифр 1,2, З? Цифри в числі не повторюються.
2 клас
1. У коробці лежать 15 кульок: чорних, білих і червоних. Червоних кульок у 7 разів більше, ніж білих. Скільки у коробці чорних кульок?
2. Песик Жучок на 6 кг важчий за кота Мурчика, а Мурчик утричі легший за Жучка. Скільки важить Мурчик?
3. Марійка в черзі в шкільному буфеті сьома від початку черги, а з кінця дев'ята. Скільки дітей у черзі?
4. Фрекен Бок спекла пампушки. Прилетів Карлсон і з'ів половину. Потім Малюк з'їв половину того, що залишилось, і на тарелі лишилось 2 пампушки. Скільки усього пампушок спекла Фрекен Бок?
5. У записі трицифрового числа одиниць удвічі менше, ніж десятків, а сотень – удвічі більше, ніж десятків. Знайдіть це число, якщо в ньому чотири десятки.
6. У Софійки 3 брати й 2 сестри. Скільки братів і сестер має її братик Олесик?
7. Рік тому Маринці було 6 років. Скільки їй буде через 6 років?
8. Куди вміститься більше води: у трилітровий чайник чи в трилітровий глечик?
9. У Дмитрика було 50 листівок, у Сашка 30 листівок. Скільки листівок Дмитрик має віддати Сашкові, щоб у них листівок стало порівну?
10. У двох кошиках було 120 яблук. Після того як з одного кошика вийняли 28 яблук, у кошиках стало яблук порівну. Скільки яблук було у кожному кошику спочатку?
11. Купили 9 аркушів кольорового паперу. Червоних стільки ж, скільки зелених, але більше, ніж синіх, жовтих більше, ніж зелених. Скільки яких аркушів купили?
12. Моїй сестрі 29 лютого виповнилося 8 років. Скільки разів вона святкувала свій день народження?
13. Двоє друзів домовились їхати разом у сьомому вагоні поїзда. Скільки має бути вагонів у поїзді, щоб вони зустрілись, якщо один сів у сьомий вагон від початку, а інший у сьомий вагон від кінця?
14. В Оксанки й Тетянки разом було 20 цукерок. В Оксанки на 4 більше, ніж у Тетянки. Скільки цукерок було в кожної дівчинки?
15. Вінні Пух поділив між собою і Пацем 12 тістечок так, що у Вінні Пуха тістечок стало на 10 більше, ніж Паця. Скільки тістечок дісталось кожному?
16. Пиляли дрова й на одній деревині зробили 10 розпилів. Скільки вийшло частин? Скільки вийде частин, якщо зробити 100 розпилів?
17. Розпиляли деревину на 20 частин. Скільки зробили розпилів? Скільки розпилів слід зробити, щоб розпиляти деревину на 100 частин?
18. Побудували великий будинок. Між будь-якими поверхами цього будинку – 10 сходинок. Петрик живе на четвертому поверсі. Скільки сходинок він проходить, коли йде зі школи додому? На якому поверсі живе його однокласник Сашко, якщо він проходить по дорозі додому 80 сходинок?
19. Скільки слід зробити розломів, щоб поділити на однакові шматочки таку шоколадку?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20. Дідові 60 років, а онукові 10. Коли дід буде втричі старший від онука?
21. Степанко на 2 роки старший від Олега, а Дмитрик на 5 років молодший від Степанка. Хто молодший: Олег чи Дмитрик? На скільки?
22. Садівникам потрібно засадити ряд завдовжки 30 метрів яблунями. Відстань між деревами становить 3 м. Скільки слід приготувати саджанців?
23. Ділене збільшили втричі. Як слід змінити дільник, щоб частка не змінилась?
24. У Михайлика було 9 паличок різної довжини. Скільки в нього буде паличок після того, як він розламає дві з них навпіл?
25. На подвір'ї гралися 19 дівчат і 12 хлопців. Скільки іще дітей мають до них приєднатись для того, щоб усіх їх можна було поділити на 6 команд з однаковою кількістю тю дітей у кожній групі?
3 клас
1. Маємо 16 кг борошна й декілька однакових за масою порожніх мішків. Маємо терези, але немає гирь. Як, не маючи терезів, зважити 8 кг, 4 кг, 12 кг, 14 кг?
2. Купили українську, німецьку, французьку й англійську марки. Вартість покупки без української марки — 40 гривень, без німецької – 45 гривень, без французької – 44 гривні, а без англійської – 27 гривень. Скільки коштує українська марка?
3. Як поділити 5 яблук між шістьма хлопчиками, якщо яблука можна розрізати не більше ніж на 4 частини?
4. У класі 27 учнів. Дев'ять із них займаються в секції карате, а 6 – у секції бальних танців. 14 учнів не займаються в жодній секції. Скільки учнів класу займаються у двох секціях одночасно: i в секції карате, і в секції бальних танців?
5. У каструлі зварили 2 л супу, поклавши до нього 15 г солі. Скільки солі буде в одній тарілці, якщо в неї налити 400 г супу?
6. У їжачка було 3 цілих яблука, 10 половинок, 8 чвертей. Скільки це яблук?
7. Відрізок виміряли спочатку в метрах, а потім в дециметрах. У першому випадку вийшло число на 81 менше, ніж У другому. Знайди довжину відрізка в дециметрах.
8. Годинник відбиває кожної години стільки ударів, яку вони показують годину, а кожні півгодини один удар. Скільки ударів проб’є годинник з першої години дня до дванадцятої години ночі?
9. Марійка розрізала круглий торт на восьмі частини, що сҳодяться у центрі. Скільки розрізів від центру до країв вона зробила?
10. скільки існує трицифрових чисел, усі цифри яких 1, 2 або3?
11.Оксанка знайшла один гриб, Катруся – два, Наталка – три. Мама дала їм 18 цукерок і запропонувала розділити їх по заслузі. Скільки цукерок отримала кожна дівчинка?
12. На яке число слід розділити різницю найбільшого цифрового числа та найбільшого двоцифрового числа, щоб отримати одноцифрове число?
13. За 4 дні велосипедисти проїхали 88 км. Скільки кілометр рів вони проїхали в перший день, якщо кожного наступного дня вони проїжджали на 2 км менше, ніж попередні нього?
14. Слимачок повзе по дереву вгору. За день він піднімається на 6 метрів, а за ніч спускається на 4 метри. За скільки днів він доповзе до верхівки дерева, якщо його висота дорівнює 14 м?
15. 1 лютого 1999 року був понеділок. Яким днем тижня було 1 березня 1999 року?
16. Запиши трицифрове число, у якого кожна наступна цифра більша за попередню втричі.
17. Скільки існує трицифрових чисел, усі цифри яких – 5, 6 або 7?
18. Якщо Оксанка купить дві наклейки, у неї залишиться 20 копійок. А якщо Оксанка захоче купити п'ять наклейок, то їй не вистачить 10 копійок. Скільки коштує наклейка? Скільки Оксанка має грошей?
19. Крокодил Гена, Чебурашка й лялька Галя влаштували шаховий турнір. Кожен зіграв з кожним по 2 партії. Крокодил Гена набрав 1 очко, лялька Галя 3 очки. Скільки очок набрав Чебурашка, якщо за перемогу давалось 1 очко, за поразку - 0, а за нічию - півочка.
20. Хтось робив 3 кроки вперед і 2 кроки назад: так він просунувся вперед на 20 кроків. Скільки всього кроків він зробив?
21. Двоє туристів робили на сніданок бутерброди. До них підійшов третій турист, і вони дали йому поїсти: перший дав йому 3 бутерброди, а другий 2 бутерброди. Третій турист заплатив за частування 10 гривень. Як мають розділити між собою ці гроші перші два туристи?
22. Скількома способами можна розсадити на трьох кріслах трьох людей?
23. У класі 29 учнів. 12 дітей мають сестричку, 18 дітей мають братика. Оля, Петрик і Назар не мають ні братика, ні сестрички. Скільки дітей класу мають і братика, i сестричку?
24. Зійшлися якось два вівчарі, Іван і Петро. Іван каже Петрові: «Віддай-но мені одну вівцю, тоді в мене буде овець удвічі більше, ніж у тебе!» А Петро йому відповідає: «Ні! Краще ти мені віддай одну вівцю, тоді в нас буде однакова кількість овець!» Скільки ж овець було в кожного?
25. Двоє рибалок варили в казані юшку. Один поклав до неї 3 рибини, а інший 5 рибин. До них підійшов турист, 1 вони втрьох усю юшку з'їли. Турист заплатив рибалкам за частування 8 гривень. Як мали поділити ці гроші рибалки?
4 клас