Розробка уроку "Леся Українка. Сила духу. "Давня весна"

Про матеріал
Розробка уроку української літератури на тему «Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і сила духу. Потужне ліричне начало, романтичність, волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви її поезії «Давня весна»» для 8-го класу. Мета: • навчальна: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Лесі Українки, ознайомити із поняттям «мотив літературного твору», подати відомості про мотиви поезії «Давня весна», з'ясувати ідейно-художню цінність вірша; • розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати поезію, коментувати її, аналізувати зміст, вдосконалювати культуру мовлення, розвивати логічне мислення; • виховна: на прикладі життя поетеси виховувати силу волі, цілеспрямованість, активну громадянську позицію, патріотизм, формувати любов до поетичного слова та парироди.
Перегляд файлу

УЛ 8 клас (Юшманова О.В.)

Тема: «Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і сила духу. Потужне ліричне начало, романтичність, волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви її поезії «Давня весна»»

Мета:

  • навчальна: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Лесі Українки, ознайомити із поняттям «мотив літературного твору», подати відомості про мотиви поезії «Давня весна», з'ясувати ідейно-художню цінність вірша;
  • розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати поезію, коментувати її, аналізувати зміст, вдосконалювати культуру мовлення, розвивати логічне мислення;
  • виховна: на прикладі життя поетеси виховувати силу волі, цілеспрямованість, активну громадянську позицію, патріотизм, формувати любов до поетичного слова та парироди.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Теорія літератури: мотив ліричного твору.

Предметні компетентності: учень знає і розповідає цікавий факт про Лесю Українку; коментує зміст вірша «Давня весна»; визначає провідний мотив твору та головну думку;

Ключові компетентності: учень висловлює судження про силу духу, про вільнолюбство людини; розвиває свої творчі здібності; дискутує на тему впливу природи на душевну гармонію людини; проводить аналогії із сучасним життям; використовує комунікативні стратегії для формулювання власної позиції.

Емоційно-ціннісне ставлення: Розуміння того, що сила духу – конструктивне начало в житті.

Наскрізні лінії:

1- «Екологічна безпека та сталий розвиток»

2- «Громадянська відповідальність»

3- «Здоров’я та безпека»

Обладнання: підручник, відеоролик «Документальний фільм «ЛЕСЯ УКРАЇНКА», кліп  «Вітранюк Юлія - Давня весна (Early spring)», презентація «Леся Українка. «Давня весна», QR-код віртуальної екскурсії, шаблон сторінки ФБ, роздрукований філворд.

 

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Добрий день! Посміхніться сусідам, налаштуйтеся на позитивний настрій!

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Клоуз-тест за творчістю Т.Шевченка

1. Хто говорив про Шевченка: «Він був сином мужика і став володарем в царстві духа…»?

А. І.Франко                Б. М.Рильський                В. М.Коцюбинський

2. У якому році Шевченка викупили з кріпацтва?

А. 1836              Б. 1838                В. 1840               Г. 1841

3. Укажіть провідний мотив поезії «Думи мої, думи мої…» …

А. гірка доля України                           Б. становище України в світі

В. творчість як єдина втіха митця       Г. стосунки людини і природи.

4. До циклу «В казематі» не належить поезія…

А. «Мені однаково, чи буду…»                    Б. «Ой три шляхи широкії…»

В. «Садок вишневий коло хати»                   Г. «Думи мої, думи мої…»

5. Вірш «Мені однаково, чи буду» належить до…

А. громадянської лірики                         Б. філософської лірики

В. пейзажної лірики                                Г. інтимної лірики.

6. Високу тополю («Ой три шляхи широкії…») посадила

А. мати          Б. сестра            В. дівчина             Г. невістка

Відповіді: 1.А, 2. Б, 3.В, 4.Г, 5.Б, 6.Г

ІІІ. Оголошення теми й мети заняття

1. Актуалізація опорних знань учнів

Кого з українських поетес називали Дочкою Прометея?

Ви маєте рацію, це Леся Українка.

Сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати творчість видатної мисткині, зокрема опрацюємо поезію «Давня весна» та з’ясуємо її мотиви та зв’язок із життєписом письменниці.

2. Визначення теми й оголошення мети уроку. (Слайд 1,2)

Тема (1): «Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і сила духу. Потужне ліричне начало, романтичність, волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви її поезії «Давня весна»»

Сьогодні на уроці ви (2):

поглибите свої знання новими фактами з біографії життя та творчості Лесі Українки;

дізнаєтесь, що називають мотивом літературного твору;

прочитаєте та проаналізуєте поезію циклу «Мелодії» «Давня весна», з’ясуєте історію її написання, мотиви, жанрову приналежність;

вдосконалите  навички виразного читання, вміння опрацьовувати ліричні твори;

висловите власні думки з приводу тексту твору, значення для вивчення творчості та життєвого шляху Лесі Українки.

ІV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

1. Мозковий штурм

За фрагментами уривків назвіть твори Лесі Українки, вивчені в попередніх класах.

Текст1

Місяць яснесенький

Промінь тихесенький

Кинув до нас.

Спи ж, мій малесенький,

Пізній бо час.

(«Колискова»)

Текст 2

Погляд мій спускався нижче,

На того, хто розпростертий,

До землі прибитий списом,

Говорив: «Убий, не здамся!»

(«Мрії»)

 

 

Текст 3

Тиша в морі… ледве-ледве

Колихає море хвилі;

Не колишуться од вітру

На човнах вітрила білі.

(«Тиша морська»)

Чудово! Дякую! Чим вони вам запам’ятались? (любов’ю до життя, мальовничістю, мелодійністю тощо)

 Слово вчителя

Доля дуже рано навчила Лесю мужності.

2. Бліц-опитування

Справжнє ім’я (Лариса Петрівна Косач)

Що вам відомо про життєвий шлях Лесі Українки? (Хворіла на туберкульоз кісток).

Що вам відомо про її родину? (мати Олена Пчілка – українська письменниця) Вплив родини на Лесю Українку? (любов до Батьківщини (сформувала мати), цілеспрямованість, прагнення до навчання…)

Коли відбувся дебют Лесі Українки як поетеси? (у 9 років, вірш «Надія»)

Як називалася перша опублікована збірка? (На початку 1893 року у Львові виходить перша збірка поезій поетеси – «На крилах пісень»)

Чи була Леся Українка обмежена лише літературною діяльністю? (Ні. перекладачка, фольклористка, культурна та громадська діячка)

Що ви знаєте про її захоплення? (до хвороби захоплювалася музикою, вишиванням, вивчала іноземні мови)

3. Створення соціальної сторінки Лесі Українки у Фейсбуці за матеріалами відео

https://www.youtube.com/watch?v=v6mrp1jrGqY (Документальний фільм «Леся Українка»)

https://drive.google.com/drive/recent

Презентація учнівських робіт.

Чудово! Вичерпна  інформація.

4. Пропоную Віртуальну екскурсію

C:\Users\Оксана\Downloads\Screenshot_20211108-131448_Drive.jpghttps://drive.google.com/drive/folders/1Mr-CNYeRzxGjhfdE4Q-sIcqOBaPoU3On

За допомогою qr-коду побувай

на віртуальній екскурсії

у музеї-садибі Лесі Українки

в селі Колодяжне Волинської області.

Гарна подорож!

4. Прослуховування пташиного співу https://www.youtube.com/watch?v=8l4dDTWFx8E

 (Які виникли враження від почутого? Чи любите ви весну? Чому? ) і створення асоціативного грона до слова «весна».

5. Слово вчителя

Весна – найочікуваніша пора в житті людини (так вважали й наші пращури). Вона асоціюється з молодістю,пробудженням сил, буянням енергії.

Що ж значить весна для Лесі Українки? Про це довідаємося, подивившись кліп  Вітранюк Юлії «Давня весна (Early spring)» (за одноіменним віршем Лесі Українки).

6. Робота над змістом твору Лесі Українки «Давня весна»

6.1. Слово вчителя

Образ весни у творчості Лесі Українки також особливий, і ця пора є однією із її найулюбленіших, адже надавала їх нових сил. Якщо прочитати лист Лесі Українки, написаний у квітні 1894 року в Києві, до дядька Михайла Драгоманова, , можна дізнатися таке:

«…Я звикла вірити в весну та літо, і мені думається, що вони мусять знов поправити Ваше здоров’я, що розстроїла зима. Мені зима було теж так розстроїла здоров’я, що я вже й по світі не могла ходить, а все більш лежала та думала, як то прийдеться їхати додому, коли тут ходити погано, а їздити ще й гірше. Дуже я було утомила свою ногу то ходінням, то писанням, то малюванням (мені шкодить, коли я сиджу за столом зігнувшись), а то й так перехід від зими до весни буває завжди для мене критичний.

Тепер, коли сонце пригріло як слід по-весняному і коли я покинула на який час все, окрім тільки англійської мови, то знов поправилась настільки, що і ходжу як слід і до роботи знов можу забиратись…»

 

  • Що нового ми дізнались про особистість Лесі Українки з листа?
  • Якими емоціями сповнений його зміст? Чому?

Поезія Лесі Українки «Давня весна» датується також, як і лист до Михайла Петровича Драгоманова 1894 роком, тому можемо зробити висновки, що писалися вони приблизно в один і той самий час. Давайте ознайомимось із текстом поезії та з’ясуємо, які настрої їй притаманні? Які її мотиви? Чи помітна у ньому постать самої поетеси?

6.2. Виразне читання вірша учнями (ст. 47)

6.3. Теорія літератури (ст.46)

Мотив (фр. motif, від лат. moveo — рухаю) — тема ліричного твору, це повторюваний комплекс почуттів та ідей.

Які мотиви властиві поезії Лесі Українки «Давня весна»?

Яким цей твір є за жанром? Аргументуйте свою думку.

6.4. Бесіда за прочитаним

Якою постає весна у творі Лесі Українки?

Як її описано?

Які зорові образи постають у вашій уяві?

Які почуття викликає вона у ліричної героїні?

З чим це пов’язано?

Чому настрій героїні змінюється?

Що, на вашу думку, може символізувати яблунева гілка?

В українській флористичній символіці присутня і яблуня. Яблуня – втілення поміркованості, «золотої середини», щедрості й щирості, символізує також простоту і невибагливість: даючи більше від інших плодів, вона вимагає менше від інших догляду. А цвіт яблуні українські дівчата вплітали у свої віночки, а як вам відомо, кожен віночок мав свій зміст. Цвіт яблуні та вишні разом з калиною вплітали у вінок кохання та надії.

Чим є яблунева гілка для ліричної героїні?

Що ще подарувала їй весна?

Як про це говориться у творі?

Які образи, окрім зорових, наявні у творі?

Чому, на вашу думку, героїня говорить, що «весни такої  не було й не буде»?

Чому ця весна особлива?

Чому, на вашу думку, поетеса назвала свій твір саме   «Давня весна»?

Як ви вважаєте, чому Леся Українка написала таку поезію?

6.5. Аналіз твору «Давня весна»

Тема: зображення благодатного впливу приходу весни на ліричну героїню, що занедужала.

Ідея: возвеличення життя у гармонії з природою, її сили, оптимістичного погляду на життя

Основна думка: «Моя душа ніколи не забуде того дарунку, що весна дала».

Мотиви: гармонійна єдність людини та природи; оптимізм; надія на краще життя.

Жанр: пейзажна лірика

Художні засоби:

Епітети: «весна весела, щедра, мила», «летіла хутко», «співучії пташки», «зелений шум», «веселая луна», «весна ясна», «радісна весна», «білесенькі квітки», «в тісній хатині», «весняна воля», «любий гай».

Порівняння: «летіла хутко, мов стокрила».

Персоніфікація: «весна…промінням грала, сипала квітки,…летіла хутко», «усе загомоніло — зелений шум, веселая луна», «весна…друнки всім несе…, дару не придбала, мене забула», «весна … не забула», «заглянули… гілки», «замиготіло листячко», «вітер … заспівав», «прилинули пісні», «гай свій відгук з ним прислав», «душа… не забуде», «весна дала, … за вікном цвіла».

Антитеза: «Співало все, сміялось і бриніло, а я лежала хвора и самотна».

V. Підсумки уроку

Мікрофон

 

 

VІ. Домашнє завдання

1. Сторити колаж «Асоціативні картинки до вірша Лесі Українки «Давня весна»»

C:\Users\Оксана\Downloads\Screenshot_20211108-132721_Drive (1).jpg2. Знайти слова, заховані у філворді.

     C:\Users\Оксана\Downloads\Screenshot_20211108-132837_Drive.jpg

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
22 листопада 2021
Переглядів
1135
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку