Пропоную розробку уроку для 9 класу з теми :"Лінза. оптична сила лінзи".
Конспект уроку розроблений з використанням хмарних технологій та технології критичного мислення.
Розробка уроку 9 клас (новий державний стандарт)
Тема: Лінзи. Оптична сила лінзи.
Мета уроку:
навчальна : розширити і поглибити знання учнів про явище заломлення світла та використання цього явища в різних оптичних приладах і системах, таких як лінзи; ознайомити учнів з різними видами лінз, їхніми основними характеристиками ( оптичний центр, головна оптична вісь, фокус лінзи…) та сформувати знання про лінзи та фізичні величини, які характеризують лінзу;
розвивальна: створити умови для розвитку творчих здібностей під час виконання завдань на уроці; розвивати в учнів спостережливість, логічне мислення вміння робити правильні висновки на основі вивченого матеріалу; розвивати вміння працювати в команді та усвідомлювати відповідальність за результат роботи команди.
виховна: виховувати наполегливість і старанність інформаційну і комунікативну культуру.
Тип уроку: нетрадиційний
Обладнання: презентація вчителя, роздатковий матеріал, картки самооцінювання.
Компетенції учнів на уроці:
Основні поняття |
Основні знання |
Основні вміння |
Лінза |
знає, що таке лінза |
розрізняє лінзи від інших приладів |
Оптична сила |
формулу оптичної лінзи та одиниці вимірювання |
застосовує під час розв’язування задач |
Характеристики лінз |
фоку, головна оптична вісь, центр лінзи |
вміє позначити фокус, пояснити хід променів у різних видах лінз.і |
Основні етапи уроку:
Этап |
К-ть хвилин |
1.Організаційний етап |
1хв |
2.Перевірка виконання домашнього завдання групами |
2хв |
5 хв. |
|
4.Мотивація навчальної діяльності |
5хв |
5.Засвоєння нових знань |
13хв |
15 хв |
|
7.Підведення підсумків уроку(рефлексія). Домашнє завдання. |
4хв |
ХІД УРОКУ
Хід уроку:
Етап 1. Організаційний
Що робить вчитель |
Що роблять учні |
Привітання вчителя |
Слухають розповідь вчителя |
Інтерактивна вправа «До успіху» |
Активна діяльність учнів |
|
|
Форми навчання на даному етапі: колективна
Методи навчання на даному етапі: інтерактивна вправа, бесіда
Засоби навчання на даному етапі: презентація вчителя
Етап 2. Перевірка виконання домашнього завдання групами .
Що робить вчитель |
Що роблять учні |
Інтерактивна вправа з використанням сервісу https://quizizz.com «Перевір знання» |
Учні виконують завдання в онлайн, працюючи в групах. |
Аналізує роботу класу |
Учні виставляють бали в картку самооцінювання, враховуючи внесок кожного учасника. |
Форми навчання на даному етапі: індивідуальна, фронтальна
Методи навчання на даному етапі: евристичний
Засоби навчання на даному етапі: роздатковий матеріал «Картка самооцінювання», презентація вчителя, куб з питаннями
Етап 3. Актуалізація знань
Що робить вчитель |
Що роблять учні |
Проводить інтерактивну вправу «Знайди місце приземлення!» |
Група учнів вирішує правильність відповіді під час гри. |
Контролює роботу учнів в парах |
Інші учні слухають та доповнюють відповіді |
Корегує запитання та відповіді учнів |
Оцінюють одне одного |
На кожній парті — паперовий парашут, на якому записано незакінчені вирази з теми, що вивчали на попередньому уроці.
На дошці відведено місця для «приземлення». Кожен парашут слід «посадити» в свій квадрат, тобто туди, де записано правильне продовження виразу.
Форми навчання на даному етапі: індивідуальна
Методи навчання на даному етапі: інтерактивна вправа, бесіда
Засоби навчання на даному етапі: -
Етап 4. Мотивація навчальної діяльності.
Що робить вчитель |
Що роблять учні |
У кожної групи учнів набір приладів, які допоможуть їм у виконанні завдання. Або якщо не впоралися, можна розгадати «Хмаринку слів» |
Осмислення. Спільна робота в парах. |
Обговорення побаченого та пошук шляхів виконання завдання |
Формулюють тему уроку |
Допомога та неявне підведення учнів до виконання завдання |
Пояснюють важливість та необхідність теми, що вивчається. |
На листку паперу надрукована маленька літера. Вода у склянці. Пропонується учням знайти спосіб прочитати, що написано. Якщо учні не справляються дати підказку хмаринку слів.
Форми навчання на даному етапі: групова, індивідуальна
Методи навчання на даному етапі: пошукові, демонстраційні, словесні
Засоби навчання на даному етапі: презентація
Етап 5. Вивчення нового матеріалу.
Що робить вчитель |
Що роблять учні |
Інтерактивна вправа «Навчаючись – вчуся» Ставить перед учнями завдання. Кожна гупа створює один слайд презентації з теоретичними відомостями. |
Учні користуючись джерелами інформації вивчають новий матеріал |
Презентація нового матеріалу. |
Приймають активну участь під час пояснення матеріалу |
Вчитель корегує інформацію учнів. |
Учням роздається опорний конспект. |
Учні створюють спільну презентацію в онлайн – формі Office 365
Питання для обговорення:
І група: дайте означення лінз. Які види лінз відомі?
ІІ група: Чим розсіювальна лінза відрізняється від збиральної? Що називають фокусом лінзи?
ІІІ група: Чому фокус розсіювальної лінзи називають уявним?
IV група Що називають фокусною відстанню лінзи?
V. Дайте означення оптичної сили лінзи. У яких одиницях її вимірюють?
Після створення презентації учні пояснюють свої запитання.
Форми навчання на даному етапі: групова, індивідуальна
Методи навчання на даному етапі: пояснювально- репродуктивний, евристичний
Засоби навчання на даному етапі: ПК, опорна схема теоретичного матеріалу.
Етап 6. Усвідомлення і закріплення учнями вивченого матеріалу
Що робить вчитель |
Що роблять учні |
Розв'язання якісних задач |
учні міркують, вчаться розв'язувати цікаві задачі. |
Розв'язання кількісних задач |
Практикування в розрахунках оптичної сили лінзи. |
У льоду є порожнина у вигляді увігнутої лінзи. Ця лінза збиратиме чи розсіюватиме світло? Обґрунтуйте свою відповідь.
Форми навчання на даному етапі: колективна
Методи навчання на даному етапі: репродуктивний, евристичний
Засоби навчання на даному етапі:
Етап 7. Підведення підсумків уроку(рефлексія).
Рефлексія: «Я дізнався багато нового завдяки тому, що...»
Оцінювання учнів
Домашнє завдання: читають підручник.
Додатки до уроку
Інтерактивна вправа «До успіху»
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.
Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.
Завдання наші такі( можна оформити як девіз уроку):
Записати на плакаті
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Я оцінюю себе (ім’я) |
«Інтерактивна вправа» (1б) |
Інтерактивна вправа «Знайди місце приземлення» (1б) |
Формулювання теми уроку (2б) |
Створення спільної презентації (3б) |
Розв'язання задач (3б) |
Інтерактивна вправа « Шлях до успіху» (2б) |
Мене оцінює товариш ( за роботу в парі) (6б) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Всього балів |
|
План – конспект уроку для учнів 9 класу
1. Лінзи
Лінза – прозоре тіло, обмежене з двох боків сферичними поверхнями.
Тонка лінза – це лінза, товщина якої в багато разів менша від радіусів сферичних поверхонь, що її обмежують.
Далі, говорячи про лінзу, ми завжди матимемо на увазі тонку лінзу.
Тонка сферична лінза:
О1, О2 – центри сфер
R1, R2 – радіуси сферичних поверхонь, які обмежують лінзу.
О1О2 – головна оптична вісь (пряма, яка проходить через центри сферичних поверхонь, що обмежують лінзу)
О – оптичний центр лінзи (точка, через яку промінь світла проходячи не заломлюється).
За формою лінзи поділяють на опуклі й увігнуті.
Опукла лінза – лінза, товщина якої посередині більша, ніж біля країв. (двоопукла, плоско-опукла, увігнуто-опукла) (рис. а)
Увігнута лінза – лінза, товщина якої посередині менша, ніж біля країв. (двоввігнута, плоско-ввігнута, опукло-ввігнута) (рис. б)
Рис. а Рис. б
Лінзи поділяють на збиральні та розсіювальні.
Збиральна лінза – це лінза, яка перетворює паралельний пучок променів в збіжний.
F – дійсний фокус лінзи (точка у якій перетинаються заломлені промені).
Розсіювальна лінза – це лінза, яка перетворює паралельний пучок променів в розбіжний.
F’ – уявний фокус лінзи (точка у якій перетинаються продовження заломлених променів).
2. Оптична сила лінзи
Кожна лінза має два фокуси, розташовані на однаковій відстані від оптичного центра лінзи.
Фокусна відстань лінзи – це відстань від оптичного центра лінзи до фокуса.
Фокусну відстань збиральної лінзи домовилися вважати додатною (F > 0), а розсіювальної – від’ємною (F < 0).
Чим меншими є радіуси сферичних поверхонь, що обмежують лінзу, тим сильніше ця лінза заломлює світло, отже, тим менша її фокусна відстань.
Оптична сила лінзи – це фізична величина, яка характеризує заломлюючі властивості лінзи та є оберненою до її фокусної відстані.
F – фокусна відстань лінзи.
Одиниця оптичної сили – діоптрія:
1 діоптрія – це оптична сила лінзи, фокусна відстань якої дорівнює 1 м.
Оптична сила збиральної лінзи є додатною (D > 0), а розсіювальної лінзи – від’ємною (D < 0).