Мета: ознайомити учнів із давньогрецьким міфом, дати уявлення про його витоки; формувати уявлення про міфи як жанр усної народної творчості, вчити критично мислити; поповнювати словниковий запас; формувати оцінні судження, самоосвітню компетентність, вміння успішно застосовувати свої знання; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв'язне мовлення, медіаграмотність; виховувати доброту, милосердя, справедливість та інші моральні чесноти; викликати в учнів інтерес та зацікавленість до грецької міфології.
Обладнання: таблиці «Склади», «Скоромовка», «Самооцінювання» , презентація, мультфільм , кольорові капелюшки , ножиці, папір, шаблон «крила», сонечко.
Тип уроку: інтегрований ( читання, українська мова, природознавство, медіаосвіта) , вивчення нового матеріалу.
Урок № 16 (І семестр) (За оновленою програмою)
Мета: ознайомити учнів із давньогрецьким міфом, дати уявлення про його витоки; формувати уявлення про міфи як жанр усної народної творчості, вчити критично мислити; поповнювати словниковий запас; формувати оцінні судження, самоосвітню компетентність, вміння успішно застосовувати свої знання; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв’язне мовлення, медіаграмотність; виховувати доброту, милосердя, справедливість та інші моральні чесноти; викликати в учнів інтерес та зацікавленість до грецької міфології.
Обладнання: таблиці «Склади», «Скоромовка», «Самооцінювання» , презентація, мультфільм , кольорові капелюшки , ножиці, папір, шаблон «крила», сонечко.
Тип уроку: інтегрований ( читання, українська мова, природознавство, медіаосвіта) , вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- Ранкове привітання «В колі друзів» ( компліменти по колу)
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
- Щоб добре працювати на уроці , слід зробити мовленнєву розминку. Виконаємо вправи.
1. Робота над скоромовкою ( таблиця)
- вивчимо нову скоромовку:
З братом ми були у лісі, Гриби збирали на узліссі, Дві корзини чималі Ми додому притягли! |
2. Артикуляційна зарядка
1) Читання по таблиці складів
Ла – ра , ла – ра –ра, ра – ла- ла , ла – ра – ла
Ло – ро, ло – ро – ро, ро – ло – ло , ло – ро – ло
Лу – ру, лу – ру – ру, ру – лу – лу, лу – ру – лу
Ра – ла, ра – ла – ла, ла – ра – ра, ра – ла – ра
- Тепер всі готові працювати на уроці!
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ
І МЕТИ УРОКУ
- Сьогодні ми продовжимо подорож сторінками чудової країни — країни міфології .
- Ми із захопленням вчитуємося у фантастичні розповіді про надприродні сили, які начебто в сиву давнину втручалися в життя людей, мали вплив на їхні долі.
Мета уроку : продовжимо знайомство з міфами , будемо вчитись критично мислити, оцінювати себе та інших, вдосконалювати навички свідомого читання, виховувати в собі характер, і мені б дуже хотілось зацікавити вас творами цього жанру.
- Прочитайте закодовані слова — і ви дізнаєтеся, до якої країни ми сьогодні вирушимо.
даСтавняро ціГрея (Стародавня Греція) Слайд 1-3
- За новим міфом ми подумки полинемо аж у Стародавню Грецію, тому що одними із найцікавіших у світі є давньогрецькі міфи. Вони мали великий вплив на розвиток культури всього світу. Це перлини світової літератури.
- Імена богів, історії їхнього життя, дивовижні пригоди дійшли до нас крізь тисячоліття. Давні греки переносили на зоряне небо дійових осіб з міфології. Майже всі назви сузір’їв пов’язані з давньогрецькими міфами. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з давньогрецьким міфом «Дедал та Ікар».
ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Словникова робота Слайд 4 -6
- Перш ніж прочитати твір, поповнимо свій словниковий запас
Небіж — племінник, син брата чи сестри.
Акрополь — розташована на височині укріплена частина давньогрецького міста; був фортецею і притулком громадян у воєнні часи.
Зненацька — раптово.
Засторога — попередження.
Напризволяще — без догляду, без нагляду, без допомоги.
Відчайдушний — який нічого не боїться, хоробрий.
Крит — назва великого острова у Середземному морі, що був центром стародавньої культури.
Критянин — житель острова Крит.
Афіни — головне місто Греції, яке ввійшло в історію грецької та світової культури.
Афінянин — мешканець Афін.
2. Читання міфу комбінованим способом (учитель — учні)
— Чи сподобався вам міф?
— Що ви відчували, слухаючи його?
— Кому ви співчували? Чиї вчинки викликали у вас осуд?
— Хто є головними героями міфу?
— Коли і де відбуваються події?
Фізкультхвилинка
- Уявіть, що у вас є крила . Що ви будете робити? (імітують політ на крилах)
3. Робота над аналізом змісту міфу з елементами вибіркового читання
— Ким був Дедал?
— Чому його звинуватили у смерті Талоса?
— Чому нащадок царського роду опинився на острові Крит?
— Чому він почувався там рабом?
— Як поставився до митця цар Мінос?
— Яке відкриття зробив Дедал?
— Що наштовхнуло Дедала на думку про політ?
— Розкажіть, як батько вчив сина літати.
— Про що застерігав батько сина?
— Як ви гадаєте, чому Ікар забув батькову пересторогу?
— Що сталося з Ікаром?
— До якого острова долетів Дедал?
— Як люди зберегли пам’ять про Ікара?
Слайд 7
5. Визначення складових частин тексту
— Пригадайте, з яких частин складається текст.
— Знайдіть у тексті зачин. Прочитайте його.
— Прочитайте кінцівку.
6. Гра «Закінчи речення» ( прочитай )
- Минали роки, ... (а Дедал ніяк не міг забути далекої батьківщини).
- Тепер увесь свій вільний час... (Дедал робив із пташиного пір’я великі крила).
- Ікар спершу слухняно... (летів за батьком).
- У захваті Ікар забув за... (батькову засторогу й полинув вище, ще вище, аж до золотого сонця).
- Нещасний батько... (все зрозумів і мало не збожеволів з горя, та мусив летіти далі, до найближчого берега).
7. Гра «Старт - стоп»
8. Робота з ілюстрацією
Слайд 8
— Розгляньте малюнок.
— Кого зобразив художник?
— Доведіть, що це Ікар.
— Зверніть увагу на вираз обличчя Ікара. Чому в нього широко розплющені очі, а на устах усмішка?
— Як ви оцінюєте вчинок Ікара? ( не втрачати самоконтролю)
9. Робота в групах
«Вчені» (природознавство) |
«Мрійники» ( трудове навчання) |
Доведіть, що людині до Сонця долетіти неможливо |
Уявіть , що це можливо і зробіть крила для своїх однокласників |
«Вчені» (Відстань від Землі до Сонця 146 мільйонів км , це розпечена куля , температура на поверхні Сонця +5700 градусів)
«Мрійники» ( по шаблону вирізають крила для кожного учня)
10. Перегляд мультфільму за мотивами міфу mults.info
Слайд 9
- Чим відрізняється мультфільм від тексту міфу в підручнику?
- Про що мудреці попереджали Ікара? (нічого не вийде, це неможливо...)
- Чи вдалося йому здійснити свою мрію?
- Що за чорні хмари літали навколо Ікара, коли він все-таки злетів? ( заздрощі, нерозуміння, насмішки)
- Що ж треба для того, щоб досягти своєї мети? (наполегливо працювати, не втрачати віри )
11. Визначення головної думки твору
— Прочитавши й обговоривши давньогрецький міф «Дедал та Ікар», визначимо головну думку твору, знайдіть її в тексті. (Головною думкою твору є те, що люди завжди мріяли «піднятися в небо», прагнули до чогось нового, незвіданого, прагнули відчути волю і незалежність, навіть якщо це коштувало їм життя.)
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1) Бесіда
— Що цікавого ви дізналися на уроці?
— До якої країни здійснили подорож?
— Яким зображений у міфі Дедал?
2) Інтерактивна гра «Капелюхи»
Слайд 10
(діти одягають кольорові капелюшки)
Синій – чого навчив цей урок
Червоний - які враження залишив урок, що ви відчували
Білий- яку інформацію запам’ятали
Жовтий- плюси уроку
Чорний – мінуси уроку
Зелений – де ви можете застосувати знання, отримані на уроці
3)Самооцінка – заповніть таблицю
Знаю добре
|
Маю уявлення |
Не все зрозуміло |
|
|
|
4) Коментування рівня роботи учнів на уроці
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1) Переказувати міф (с. 28–31). Дізнатися, у яких ще творах йдеться про мрію людини літати, немов птах.
- Якщо ви бажаєте ще раз переглянути мультфільм чи прочитати інші міфи,
2) Запишіть у щоденник самоосвіти посилання:
mults.info (мультики) , supermif.com (міфи).
3) Напишіть на крилах свою мрію і прикріпіть її до сонця.
Використана література:
1. Гільберг Т. Г. , Сак Т. В. Природознавство , 4клас. : Київ . Генеза - 2015
2. Кун М.А. Легенди і міфи Давньої Греції. - 2007
3. Інтернет ресурси mults.info та supermif.com