12 липня о 18:00Вебінар: Формування історичних уявлень учнів: практичні поради вчителю

Тема:Т.Г.Шевченко-славетний син українського народу. Мета:ознайомити з життєписом великого сина українського народу Т.Г.Шевченка. Вчити дітей добирати необхідний матеріал з літе

Про матеріал

Тема:Т.Г.Шевченко-славетний син українського народу.

Мета:ознайомити з життєписом великого сина українського народу Т.Г.Шевченка. Вчити дітей добирати необхідний матеріал з літератури. Працювати над розвитком їх активного мовлення –виробляти в учнів зв'язно висловлювати свої думки. Розвивати їх акторські здібності в декламуванні віршів. Продемонструвати красу і чарівність Шевченкового слова. Виховувати любов і повагу до спадщини,яку залишив поет.

Перегляд файлу

  Тема:Т.Г.Шевченко-славетний син українського народу.

Мета:ознайомити з життєписом великого сина українського народу Т.Г.Шевченка. Вчити дітей добирати необхідний матеріал з літератури. Працювати над розвитком їх активного мовлення –виробляти в учнів зв’язно висловлювати свої думки. Розвивати їх акторські здібності в декламуванні віршів. Продемонструвати красу і чарівність Шевченкового слова. Виховувати любов і повагу до спадщини,яку залишив поет.

Оформлення: Святково прибрана світлиця. Портрет Тараса Шевченка, рушники серветки. Фотовиставка про життя і творчість Кобзаря. Виставка його творів ілюстрації. Хлопчики і дівчата у вишитих сорочках і блузках.
1. Організаційний момент.

Ось дзвінок нам дав сигнал –

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо –

Урок читання починаймо.

Пригадаймо наш девіз:

“Красиво читаємо,

Чітко розмовляємо,

Мову нашу розвиваємо

2. Актуалізація опорних знань.

Щовесни, коли стануть сніги,
І на рясті просяє веселка
Повні сил і живої снаги
Ми вшануєм пам’ять Шевченка.
Тарасе, наш Кобзарю, всюди
Приходиш нині ти як свій
Тебе вітають щиро люди
На всій Україні моїй.
Кобзарем його ми звемо,
Так від роду і до роду
Кожен вірш свій і поему
Він причував народу.
В похилій хаті, край села,
Над ставом, чисти і прозорим,
Життя Тарасику дала
Кріпачка-мати, вбита горем.

(вірш»Садок вишневий коло хати»)

Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами.
Земля, яку скропив Тарас
Дрібними росами – сльозами.
“Мені тринадцятий минало”

Колись, давним-давно,

 на такій само землі й не за

 безкраїми морями, не за

дрімучими лісами, не за

 високими кам’яними

горами, був веселий,

 багатий, мальовничий

 край. І жили там рабами

 в тяжкій чужій роботі

 люди. І називали той край

 – Україна.

Україна – це країна великої краси. Краса її – тихі

 води і ясні зорі, зелені сади й білі

 хатки, лани золотої пшениці й

багатоводні річки, співучі й

 роботящі люди. І ось в такому

краю, в Україні, в селі Моринці

Київської губернії в хаті  кріпака

 Григорія Шевченка народилася

дитинка. Для пана –  нова

 кріпацька душа , а для України

 – великий поет, великий

Кобзар, батько українського

народу, цілої нації.

Сторінками життя
Тараса Шевченка
1. Цікава інформація

Нам з вами важко уявити Україну часів Тараса Шевченка, і те, як серед ланів золотої пшениці, зелених садів, білих хат, тихих вод, ясних зір жилось обшарпаним голодним людям, змореним тяжкою працею

        В Україні були пани і кріпаки-селяни. З раннього ранку до пізнього вечора працювали кріпаки на панських ланах, відробляючи панщину. Часу для роботи на своєму полі не було. Крім панщини, кріпаки були змушені сплачувати різні податки, на які не було в них грошей. За борги пани били кріпаків різками, міняли їх на тварин ( коней, собак), відривали дітей від батьків, жінок від чоловіків, програвали в карти.

9 березня 1814 р. в селі Моринці

Звенигородського повіту Київської губернії

(нині Черкаська область) у кріпацькій родині Шевченків народився хлопчик. Батьки дали йому ім’я Тарас.

  •               Коли минав  йому другий рік, переселились Шевченки з усією сім'єю до села Кирилівка. Велика була сім'я: батько Григорій, мати Катерина, три сестрички (Катря, Ярина, Марійка), два братики (Микита, Йосип) і дідусь Іван. Всіх дев'ятеро.
  • Гарно було в Кирилівці. Коло хати розкішний квітник, стара крислата верба, за хатою садок, а там левада, засіяна квітами, а через леваду в'ється річечка. Серед цієї краси зростав малий Тарас. Піклувалися ним добра мати та сестра Катерина.
  • Любив Тарас неділю, коли людей не гнали на панщину, і всі були в хаті. Збирались тоді довкола дідуся. Слухали його розповіді про те, як вороги руйнували Січ, як у людей землю відбирали, як ляхи над народом знущались, про гайдамаків – борців за волю і правду, про високі могили, в яких спочивають славні лицарі – запорожці.
  • Немало мандрував Тарас по селах у пошуках людей “щоб добру навчили”. Багато знущань і кривди зазнав він від дяків, до яких попадав у науку.
  • Зустрівся на цьому шляху сільський маляр, що впізнав талант Тараса і готовий вчити, якщо той принесе дозвіл від пана. Не отримав хлопчина дозволу. А натомість став козачком у пана Енгельгарда.
  • Лише на 24 році життя став він вільною людиною. За великі гроші його було викуплено з кріпацтва, тоді він зміг навчатися в Академії мистецтв.
  • Та не тільки сум і горе бачив Шевченко. Він зростав в Україні серед мальовничої природи. Він захоплювався нею, його твори сповнені любов'ю до рідного краю. Найкраще про це сказав сам поет у своїх творах.
  • “Думка”
  • “Реве та стогне Дніпр широкий”
  • “ Садок вишневий коло хати”
  • “ І золотої, і дорогої”
  • Недовго судилося поетові бути вільним. За те, що належав до таємного товариства, яке ставило своєю метою визволення України, за те, що писав про волю, цар Микола І наказав заарештувати Тараса і заслати в Киргизькі степи до Орської фортеці, де був він рядовим солдатом царської армії. Довелось зазнати йому виснажливої солдатської муштри. Але ще важчою була заборона писати і малювати.         
  •                Десять довгих літ карався Тарас Шевченко солдатом на засланні без права писати й малювати, без книжок, серед дикого степу, між чужими людьми.
  •         В 44 роки поет повертається із заслання в Петербург. Здоров'я було підірване. Три роки боровся він з недугою. Помер Тарас Шевченко 10 березня 1861 року.
  • З 47 прожитих років йому довелось бути: 24 роки кріпаком, 10 років у неволі, три зполовиною роки під наглядом поліції. І тільки 9 років - вільною людиною.
  • ДЕРЕВО ЖИТТЯ І ТВОРЧОСТІ ШЕВЧЕНКА
  • 9 березня 1814 року — народився Т.Г. Шевченко
  • 22 квітня 1836 року — викуп із кріпацтва                              
  • 1838 р. — вступив до Академії мистецтв                               
  • 1840 р  вийшов у світ "Кобзар"                                         
  • 1843 р  приїхав в Україну                                                  
  • 1845 р  закінчив Академію мистецтв                                 
  • 1847 р    арешт поета, заслання                                          
  • 1858 р  друзі добилися звільнення і      повернення із заслання
  • 1861 р — видав для дітей України "Буквар"
  • 10 березня 1861 р. — Т.Г. Шевченко помер
  • ЛІТЕРАТУРНА ГРА
  • “ З якого твору рядки? ”
  • 1. Пишається над водою червона калина
  • 2. Щоб лани широкополі і лани, і кручі, було видно, було чути, як реве ревучий
  • 3. Поглянув я на ягнята – не мої ягнята
  • Підсумок
  • Не знайдеться в Україні такої людини, яка б не знала імені великого Кобзаря, не читала його творів.
  • Він був сином мужика – і став володарем в царстві духа.
  • Він був кріпаком – і став велетнем у царстві людської культури.
  • Він був самоуком – і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим.
  •                                          І.Франко
docx
Додано
6 лютого 2018
Переглядів
989
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку