«Праця як свято. В.Сухомлинський. Віл і садівник»
(урок читання у 4 класі)
Вчитель: Русанова Людмила Вікторівна
Опорний заклад загальної середньої освіти Розумівська школа
Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області
Мета: учити читати текст в особах; правильно, виразно передавати головну думку твору, збагачувати словник новими словами; формувати у дітей оцінні судження, виховувати працелюбність.
Обладнання: виставка літератури, портрет В.Сухомлинського, сигнальні картки, роздаткові карточки, тлумачні словники, словники синонімів.
Вчитель. (Повторення дітьми домашнього завдання).
Користуючись вже знайомою вам пам’яткою, давайте разом поміркуємо:
-Чому так часто ми повертаємо до теми праці?
-Чому без праці людина не може жити?
(Відповіді дітей)
Ви маєте дивовижну спостережливість та широкий кругозір.
(звертає увагу на портрет В.Сухомлинського)
У В.Сухомлинського є багато оповідань про ставлення до праці. І з одним із них «Віл і садівник» - ми сьогодні познайомимось. А темою нашого уроку буде «Праця, як свято».
Із цього виникає проблема:
-Чи може бути праця святом? Для кого, коли?
І розібратись нам в цьому допоможе оповідання «Віл і сад».
План.
1.Прочитати текст
2.Виявити та пояснити незрозумілі слова.
3.навчитися виразно читати в особах.
4.дати оцінку героям.
5.Знайти головну думку твору.
6.Зробити висновки стосовно проблеми.
1.Читання тексту вчителем.
-назвати дійових осіб.
-хто такий віл?Хто такий садівник ?
2. Тест «Влучи в яблуко» .
Відповісти на запитання «так» чи «ні».
Віл і садівник прийшли на поле +
Віл копає і співає –
Садівник працював з натхненням +
Садівник бачить своє майбутнє +
Віл бачить своє майбутнє-.
3.Фізхвилинка.
(Масаж чола, щічок, очей, рук).
-Потягніться, посміхніться
Скажіть, що ми будемо робити далі за планом?
-Давайте їх спочатку виявимо, прочитавши мовчки оповідання.
-Назвіть незрозумілі вам слова.
А допоможуть нам в цьому словники. (Робота зі словником).
Капканчик на увагу.
-Щоб це завдання виконати, треба подолати кілька перешкод.
Перша – робота в парах.
Кожна пара має 2 хвилини, щоб опрацювати завдання. Не забувайте про сигнальні картки: зелений – готові; червоний – на допомогу.
1.Прочитати, чому садівник працює із натхненням?
2.Перерахувати слова, якими можна охарактеризувати садівника?
3.З якою інтонацією та у якому темпі ви читали б слова садівника?Чому?
4.Чим був здивований віл?
5.Прочитати, чому віл корився господареві?
6.Чому без ярма і батога віл не зможе орати поле?
7.З якою інтонацією ви б читали слова вола?
8.У якому темпі краще читати слова вола?Чому?
Я дивуюсь вашій працелюбності. Мені на мить здалося, що ви малі садівники, які своєю творчою працею на уроці, хочуть бути схожими на літературного героя – великого Садівника. Ваша наполегливість і старання наводять мене на думку, що наша праця сьогодні на уроці теж стане для багатьох святом. І як доказ – ваші оцінки в кінці уроку.
З кожним кроком ми асе ближче до розв'язання проблеми. Якої?(відповіді дітей)
Знайдіть діалог. Хто бажає читати слова.
Фізхвилинка.
Далі ми спробуємо знайти слова, які можна вважати головною думкою твору.
Молодці! Ви мислите, як Сухомлинський і він це передбачив.
Але, щоб глибше зрозуміти головну думку оповідання, потрібно попрацювати в групах (по 4 чоловіки).
Завдання високого рівня.
1.Чи була праця для Садівника святом?Чому?
2.Опишіть малюнок в підручнику. Зверніть увагу на колорит. Який це має зв’язок із його назвою?
3.Згадайте прислів'я про працю.
Діти, молодці! А що ж найбільше вам сподобалось? Діти , ваша праця на уроці принесла міні радість. І тому я свою роботу вважаю святом.
Звертаю вашу увагу на виставку книг.
А зараз домашнє завдання:
1.Скласти план оповідання
2.Скласти переказ від імені Вола.
3.За даним початком придумати кінець.
Вчитель зачитує початок оповідання………
«Придумайте кінець»