ТВОРЧІ ВПРАВИ ТА ЗАВДАННЯ НА УРОКАХ ЧИТАННЯ
2019
КОРИСНІ ДРІБНИЦІ
Формування навичок читання передбачає роботу над підвищенням темпу, виразності, усвідомлення змісту прочитаного. Учитель створює власну добірку завдань, що сприяють підвищенню ефективності роботи в цьому напрямі. Сподіваюсь, що матеріали публікації стануть у нагоді всім, хто поповнює методичну скарбничку.
Формування життєвої компетенції неможливе без уміння читати, оскільки без цієї чудової навички не може бути ні успішного навчання дитини в школі, ні самостійного пізнання нею світу, ні самовдосконалення/
Залежно від розвитку рівня техніки читання всіх, хто читає можна, умовно поділити на три групи:
● ті, що читають «вухами» — бачать, промовляють та слухають себе при читанні. Темп їх читання 150 слів за хвилину;
● ті, що читають «очима» — читають, не промовляючи про себе. Темп їх читання 600—800 слів за хвилину;
● ті, що читають «носом» — тобто використовують при читанні передчуття, зміст окремих слів, абзаців. Темп їх читання 1000 та більше слів за хвилину.
Техніку читання, як відомо, складають такі компоненти:
● усвідомлення прочитаного;
● швидкість;
● виразність;
● правильність.
Кожний з цих компонентів спочатку формується, відпрацьовується як уміння і за допомогою вправ поступово підіймається на рівень навички, тобто виконується без зусиль, напів- або й зовсім автоматично і потім застосовується для успішного вивчення інших дисциплін.
Види роботи над текстом
Виразне читання тексту.
Використовується під час відтворення вже знайомого тексту, під час перевірки домашнього завдання. Вимагати виразності читання незнайомого тексту недоречно.
Читання ланцюжком.
Учні читають в певному, установленому порядку (один за одним), і при цьому вчитель має можливість і перевірити ефективність підготовки учнів до уроку, рівень сформованості необхідних читацьких навичок достатньої кількості учнів. Самі ж діти мають можливість порівняти свої досягнення з іншими.
Читання слів у пірамідках.
Можна складати піраміди як зі слів тексту, так і з інших слів. Головна вимога — щоб слова у піраміді були розташовані одне під одним зі збільшенням кількості букв. Ця вправа допомагає розширювати кут зору під час читання.
на
ніс
сини
росли
калина
виросла
Читання «Буксир»
Учитель або учень, який має добрі навички читання, читає текст вголос. А учні пошепки читають разом із ним, копіюючи темп читання, правильність інтонування. Учитель має можливість керувати читанням. Цей спосіб читання може називатися «Диктор».
Читання «Хвилею».
Читають за заданою керівником схемою: повільно, швидко, дуже швидко і навпаки. Такий вид роботи викликає інтерес до виконуваної роботи та розвиває навички читання із різною швидкістю.
Зразкове читання.
Такий вид роботи використовується, коли діти мають добрі навички читання даного тексту. Виховується бажання продемонструвати зразкове читання.
Читання із замірюванням прочитаного.
Учитель заміряє певний час читання учнями (1 хв). Діти за командою починають читати і за командою зупиняються. Потім рахують кількість прочитаних слів: свої власні, або обмінюються і рахують кількість слів у сусіда по парті. Результати записують у спеціальний читацький щоденник.
Вибіркове читання.
За завданням учителя або іншого учня діти, використовуючи швидке читання та зорову пам'ять, знаходять певні частини тексту та зачитують їх.
Знайти в тексті та прочитати:
Читання за особами.
Учні вчаться розпізнавати слова автора та дійових осіб, засвоюють правила запису діалогів; формується вміння власним голосом передавати інтонацію, характер, настрій персонажу.
Театральне читання.
Діти виконують завдання: зобрази ти, як би цей твір читала Мишка. Ведмідь, Лисичка,...
Читання скоромовкою.
Певну частину тексту читають скоромовкою (дуже швидко), але добре запам'ятовуючи та відтворюючи зміст прочитаного
Прогнозоване читання:
Читання частинами.
Читають логічно закінченими частинами і визначають головну думку кожної частини.
Читання «Біг по доріжці».
Діти читають склади, слова з різним темпом та силою голосу:
Читання пошепки.
За невеликий проміжок часу всі учні мають можливість самостійно познайомитись із певним матеріалом. Учитель має можливість чути та контролювати роботу кожного.
Читання мовчки.
Учні читають, не рухаючи губами, без відтворення звуків.
Читання із різною інтонацією.
За індивідуальними чи груповими завданнями вчителя учні читають: весело, сумно, здивовано, сердито.
Читання із зупинками.
Діти читають даний текст. За умовним сигналом учителя зупиняються, піднімають очі від тексту. За другим сигналом знаходять місце, і де закінчили роботу, продовжують. Розвивається зорова пам'ять.
Діалогічне читання.
Діти, розподіливши, хто буде читати слова автора, певних дійових осіб, відтворюють діалог із даного тексту.
Читання «Вовк та Заєць».
Читають два учні. Перший прочитує речення з певною швидкістю, інший читає те ж саме речення, «доганяючи» за швидкістю першого.
Читання певного абзацу.
Учитель пропонує прочитати перший (другий, останній, найкоротший, найдовший, в якому немає діалогів...) абзац та виконати певне творче завдання. Діти закріплюють знання частин тексту.
Читання в парах.
Один учень читає, інший слухає, аналізує якість читання товариша, допущені помилки.
Самостійне читання.
Діти самостійно читають твір або його частину, готуються дати відповіді на заздалегідь поставлені запитання (записані на дошці, картці).
Читання хором.
Учні намагаються читати з певною швидкістю, щоб не відстати від товаришів. Учні, які володіють кращою технікою читання, мають можливість звернути більше уваги на виразність свого читання.
Читання «Блискавка».
Читають дуже швидко. Потім переказують прочитане. Даний вид роботи розвиває швидке читання.
Творче читання.
Читання творів без початку та кінцівки. Учень розповідає власне бачення відсутніх частин тексту.
«Знайдіть слово».
Учитель чи один із учнів читає речення з тексту. Але, не закінчивши його, зупиняється. Діти повинні знайти це речення та назвати слово, перед яким була зупинка.
«Знайдіть помилку».
Учитель читає текст, припускаючись помилок та неточностей. Діти уважно стежать. Вони повинні помітити та виправити ці помилки.
«Сніжинка».
Учитель називає слово, а учні добирають інші слова за даною тематикою з даного тексту. (Свято — вітання, листівка, подарунок, радість...)
Хорова декламація.
Діти хором, за зразком учителя, читають окремі фрази (складні поєднання складів, буквосполучень, словосполучень; для засвоєння правильної декламації певних речень, частин тексту).
«Пошуковці».
Учні виконують завдання:
«Впізнайте слово».
На дошці написані складні слова з виучуваного тексту, але з пропущеними буквами. Діти впізнають їх, доповнюють та знаходять їхнє місце в тексті.
Читання з певними завданнями.
«Хто швидше».
Проводиться конкурс щодо швидкості та правильності відповіді на запитання вчителя або учня реченням із тексту.
Конкурс «Чомучок».
Діти ставлять запитання авторові твору, дійовим особам.
«Торбинка запитань».
До дошки виходить один учень, пара або група учнів. Однокласники ставлять по черзі йому запитання за змістом даного тексту. Учень (учні) відповідають. Хто з дітей (пар, груп) дав більше правильних відповідей, той «повніше наповнив свої торбинки».
«Аукціон запитань».
Діти ставлять запитання один одному, пара — парі, група — групі. Потім колективно з'ясовують, яке і чиє запитання було найцікавішим.
Робота в парах.
Учитель ставить такі запитання, які б допомогли виявити рівень розуміння учнями змісту прочитаного.
Різні види переказу тексту.
Характеристика дійових осіб.
Характеристика дійових осіб може проводитись за таким планом:
Словесне малювання.
Розповісти, який малюнок виконали б ви до даного епізоду тексту.
Визначити головну думку твору, тему, мету.
Учні обов'язково пояснюють своє рішення.
Визначити жанр твору. Назвати, пояснити свою думку.
Скласти план.
Розповідними реченнями.
Питальними реченнями.
Цитатний план.
Малюнковий план.
Стислий план.
Поширений план.
План може бути складений кожним учнем окремо, в парі, групі. Можна проводити «Захист плану».
Гра «Фантазія».
Гра-конкурс може проводитись індивідуально, між парами, групами. Учні фантазують, якими епізодами вони б доповнили твір, як би його змінили,..
.
Зіставлення.
Театралізація.
Учні обирають певну частину твору та інсценізують її. Можлива робота з:
Робота з прислів'ями.
Робота може проводитись кожним учнем окремо, в парі, групі. Учні добирають прислів'я, що за змістом відповідають даному твору.
Види роботи:
Складання кросвордів за змістом твору.
Частіше використовується як домашнє завдання.
Гра «Автор».
Учень виконує роль автора. Він пропонує свій варіант бачення твору, його змісту. Діти можуть ставити йому запитання. «Автор» дає відповіді.
Гра «Впіймайте звук».
Учитель чи учень читають певне речення чи частину тексту, даючи завдання: сплескувати в долоні, якщо в слові буде певний звук (перед початком гри вчитель називає цей звук).
Тонограма тексту, речення.
Тонограма відображає емоційний стан змісту твору в певних частинах.
Проводиться пряма горизонтальна лінія. Потім креслиться ламана лінія: лінія йде вгору — радість, піднесення; лінія вниз — горе, сум; лінія збігається із прямою, горизонтальною лінією — звичайний перебіг подій.
«Аукціон думок»
Діти діляться своїми почуттями, роздумами, які викликав твір.
«Коло ідей»
Діти індивідуально або групами висловлюють свої думки стосовно певного запитання чи завдання — висловлюють свої ідеї.
«Презентація»:
Вправи на розвиток оперативної пам’яті, пильності зору та уваги
Ці якості досить помітно впливають на формування навичок правильного, свідомого та швидкого читання
Вправа «Торбинка»
Учні читають текст протягом однієї хвилини і помічають, де закінчили. Потім читають цей уривок ще 2-3 рази з фіксуванням часу. Кількість прочитаних слів щодалі збільшується. Діти підраховують, на скільки більше слів вони прочитали в порівнянні з першим разом, вважаємо, що ці слова — це їхній скарб, який вони кладуть в торбинку.
Інколи перевіряємо, у кого найбільший скарб. Це викликає у дітей позитивні емоції та бажання читати швидше, щоб збільшити свій скарб.
Вправа «Пеньок»
У таблиці записані однакові слова. Серед них таке, що відрізняється тільки однією буквою. Таблиця показується дітям на кілька секунд. За цей час вони повинні «пробігти» поглядом, знайти і назвати це слово. Можливий і інший варіант цієї вправи. Викликана дитина повинна досить швидко прочитати записані в стовпчик слова. Швидко перебудувати мовний апарат на «слові-пеньку» і знову повернутися до попереднього слова. Все це треба зробити швидко й чітко, якщо дитина помилилася, чи запнулася, то вважаємо, що зашпортнулася об пеньок. Пропонуємо ще потренуватися.
Вправи на розвиток антиципації
Уміння передбачати під час читання наступне слово називається антиципацією.
Гра у парах.
Учні пишуть по кілька слів. Пропускаючи голосні. Потім обмінюються листочками і відновлюють задумані слова. Перевірка взаємна. Інший варіант цієї вправи. Добираю невеличкі вірші, тексти з пропущеними буквами, словами, а на звороті — цей же текст, записаний повністю.
Таким чином, діти мають змогу зіставити текст, перевірити себе.
Вправа «Диктор»
Вже сама назва вправи підказує, що ця вправа є копіюванням роботи диктора на телебаченні. Не обов'язково робити макет телевізора, достатньо запропонувати учневі сісти за вчительський стіл і читати текст для класу. Але він повинен якнайчастіше відривати очі від тексту, щоб дивитися на глядачів. Отже під час виконання цієї вправи розвивається периферичний зір, оперативна пам'ять, антипація, а також покращується техніка читання. Доцільно цю вправу використовувати в третьому класі.
Вправа «Павутинка»
Класовод називає слово. Учні добирають інші слова, які за змістом поєднуються із запропонованим.
Наприклад: школа — клас –парта - учні
Інший вид вправи. Вчитель називає перший склад, а діти добирають слова, що починаються цим складом.
Перемагає той, хто створив найбільшу павутинку
Вправа «Я прикмети називаю. Хто словечко відгадає?»
(Учитель називає ознаки слів та пропонує дітям за цими ознаками назвати предмет.)
Червоненьке, кругленьке, солодке, запашне. (Яблуко)
Надійний, відданий, щирий, вірний. (Друг)
Білий, холодний, іскристий. (Сніг)
Висока, білокора, струнка. (Береза)
Хижий, сірий, страшний. (Вовк)
Руда, хитра, пухнаста. (Лиса)
Полохливий, куцохвостий, довговухий. (Заєць)
Червона, запашна, чудова. (Троянда)
Кислий, жовтий, довгуватий. (Лимон)
Вміння орієнтуватися в тексті
Для цього використовую вправу «Стоп! Вперед!»
Вправа «Стоп! Вперед!»
На першому етапі проведення цієї вправи вчу дітей запам'ятовувати зором, де зупинилися під час читання. Наприклад: учень читає, вчитель подає команду: «Стоп!» Пропонує учням очима запам'ятати, де закінчив читати товариш. Діти віднімають пальчики від рядка, а вчитель проводить опитування, як діти зрозуміли прочитане, або просить переказати частину, яку прочитали. Звучить команда: «Вперед!» Діти повинні відшукати місце, де зупинилися під час читання.
На наступному етапі вправа «Стоп! Вперед!» використовується для вироблення умінь знаходити в тексті опис або порівняння. Один учень читає, а другий, якому дано завдання відшукати опис, зупиняє його командою, пояснює, що тут описується і подає команду «Вперед!»
Вправа «Знайди ознаки»
Учитель дає слово — назву предмета. Дітям потрібно знайти у тексті ознаки цього предмета.
Наприклад, берізка — струнка, білокора, гарненька, зелененька, білосніжна.
Вправи для тренування образної пам'яті.
Вправа «Образ»
Вчитель читає набір іменників, які пов'язані одним, або двома образами. Кількість слів не більше десяти. За сигналом вчителя діти записують слова у стовпчик. Перед вправою доцільно попередити учнів, що слова легше запам'ятати, якщо по них уявити образ. Мало відновлених слів — значить не повний образ. Проводиться перевірка питаннями: «Хто записав 5 слів? Хто 6 слів?» і т. д. Потім вчитель знову зачитує слова й учні встановлюють, які з них вони не записали.
Наприклад. Дерево, гілка, гніздо, пташеня, кіт, портфель, книга, зошит, ручка
МАТЕРІАЛИ З ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ЧИТАННЯ
Загальні вимоги до завдань
Таблиця 1 і 2
У кожній таблиці вибери один рядок і, додаючи до букв у ньому голосні (а, о, у, є, и, і) читай утворені склади, чітко вимовляючи звуки. З таблицями слід працювати систематично. Темп виконання вправ стає дедалі швидшим.
Пошукова таблиця слів
Розглянь уважно таблицю. Колонки слів по вертикалі позначені геометричними фігурами [квадрат, трикутник, кружечок, ромб), горизонтальні смуги позначені кольорами (білий, жовтий, синій), по 5 рядів у кожній смузі. Знайди потрібне слово за орієнтирами, які задає тобі вчитель або ведучий. Потім учитель або ведучий задає слово, а ти маєш назвати орієнтири, де воно розміщене. Цю вправу можна виконувати удвох з товаришем, міняючись ролями. Працюй з пошуковою таблицею систематично, поступово зменшуючи час на пошук слів.
Скоромовка
Скоромовку читай спочатку повільно, потім швидше і ще швидше, чітко вимовляючи звуки.
Прочитай швидко слова
Прочитавши слова, знайди і підкресли в них спільну буквену частину або скажи, чим вони відрізняються. Наприклад, у словах «ніжки, босоніжки, ніженьки» спільна буквена частина — «ніж» і «ки».
Не зіб'юсь
Швидко прочитай слова. Не спіткнись на слові, яке відрізняється від інших однією літерою. Наприклад: ліс, ліс, лис, ліс.
Склади прислів'я (приказку)
Види завдань:
Знайди пару
Поєднай слова лівої і правої колонок парами за змістом.
Здогадайся, що це
Відгадай слово і з'єднай його з поданими буквами. Дістанеш слово, яке мається на увазі.
Наприклад: лі + крик ворони = назва професії
лі + кар = лікар
Відшукай у слові слова
Види завдань:
Вправи на розширення поля читання
1. «Пірамідки».
Один учень пошепки читає, інший — дивиться знизу йому в очі, стежить, щоб вони рухалися вниз.
2. «Вітрячки».
Один учень дивиться, не зводячи з крапки очей, намагаючись побачити букви, що є поруч із крапкою, пошепки читає. Другий дивиться йому знизу в очі, стежить, чи справді вони в стані нерухомості.
3. «Ромбики»
При читанні учні повинні охоплювати поглядом ціле слово. Один учень читає, інший — слідкує. Потім виконують завдання навпаки.
Вправа «Чистомовку кажи чисто»
Можна урізноманітнити вправу зміною гучності або тембру голосу, тобто одні й ті самі рядки промовляти по-різному: голосно, тихо, швидко або повільно.
Чистомовки
Трамвай, тролейбус і метро —
Це наш громадський транспорт.
Його ми мусим берегти,
Бо пішки прийдеться іти.
***
Я по воду на криничку
Поведу малу сестричку.
Хай відеречко бере,
Водички трохи набере.
***
Йшов по бору старичок,
Опирався на дрючок.
***
На городі у Марічки
Агрус, огірки, порічки.
***
В рукомийнику помию
Руки я брудні.
Хай подасть мерщій сестричка
Рушничок мені.
***
Варить борщ Борис-моряк:
Морква, помідор, буряк.
«Вийде борщ смачний у нас,
Пригощу я, друзі вас!»
Вправа «Склади слова з літер слів»
Шкарпеточка (рак, перо, шпак, точка, пара, Петро, карточка...);
горошиночка (гора, шина, шинок, риночка, корч, нори, шир...);
снігопад (нога, погін, ніс, сіно, дно, піна, сніг, сніп...).
ДИДАКТИЧНІ ІГРИ НА УРОКАХ ЧИТАННЯ
Навчання молодшого школяра має бути цікавим, радісним, але водночас повинно забезпечувати глибоке засвоєння навчального матеріалу. Вважаю, що завдання вчителя початкових класів не лише навчати, а й пробудити у дітей радість від знань і самого процесу їхнього засвоєння.
В реалізації цього завдання особливої уваги заслуговує ігрова діяльність. Використання ігор на уроках читання сприяє позитивному ставленню до навчання потребує від дитини кмітливості, уваги. Колективні ігри згуртовують дітей, сприяють формуванню дружніх взаємин між ними.
Під час використання на уроках читання ігрового методу навчання слід дотримуватись таких вимог:
а) зміст гри має бути посильним для кожної дитини;
б) правила гри – прості і чітко сформовані;
в) у грі повинні брати участь усі діти;
г) підсумок гри – чіткий і справедливий.
Таким чином використання ігор на уроках читання стає важливим засобом розвитку інтересу до вивчення цього предмету, дає можливість об’єктивно оцінити знання і уміння учня.
Гра «Хто більше»
Хто найбільше згадає героїв казок, назви яких закінчуються буквою «а» ( лисичка,…), буквою «к» (зайчик…), той переможець.
Гра «Хто я і з якої казки»
Люблю горішки, грибочки. (хто відгадає першим, продовжує гру, описуючи свого героя).
Гра «Хто більше знає?»
У грі бере участь необмежена кількість дітей. На кожен крок треба назвати одну казку. Виграє той, хто назве більше казок, жодного разу не помилившись.
Гра «Я з казки..»
За допомогою міміки і жестів покажи одного з героїв улюбленої казки.
Гра « Чарівний мішок»
Навпомацки впізнати предмет у мішку, вгадати, з якої він казки.
Гра «Відгадай»
Розбери «зашифроване» речення і скажи, з якої воно казки
коНіли не батре сятиясмі з біслашого.
і дід І абаб вонз листазось міса бісо.
Гра «Хто більше»
Назвати казкових героїв, предмети, імена, назви казок на букву «к».
Гра «Відгадай казку»
Відгадай казку за опорними словами: лисичка, рибка, вовк, ополонка;
Маруся, яблунька, річечка, гуси, піч.
Продовж гру.
Гра «Хто правильно закінчить прислів’я?»
Книга вчить, як на світі … .
Наука в ліс не веде, а з лісу … .
Треба нахилитись, щоб з криниці води … .
Друга шукай, а знайдеш - … .
Продовж гру використовуючи свої прислів’я.
Гра «Хто придумаю кінець, той і буде молодець.»
Один з учнів починає розповідь. Хто її закінчить, той виграє. Або один з учнів починає розповідь, а другий закінчує. Яка пара дітей склала найкраще оповідання, та і виграє.
ІГРИ В ПАРАХ
Гра «Я починаю, а ти закінчуєш»
«Коли закінчу школу, … »
«Як виросту, … ».
«Улюблене заняття - …»
Один з учнів повідомляє ведучому своє улюблене заняття. Гравці жестами, пантомімікою показують свою відгадку. Той, хто відгадає, стає ведучим.
Гра «Дитячі мрії»
Теплого літнього дня на околиці села посідали діти і почали мріяти: хто ким буде? Хочеться бути і музикантом, і полярником, і шахтарем, і моряком далекого плавання, і прикордонником, і футболістом, і пожежником. Ці дитячі мрії художник зобразив на картині. Знайди їх.
Гра «Слово в слові»
У кожному з цих слів «сховалося» інше. Яке? Знайди і назви його, поясни значення.
Україна, земляк, народознавство, розмова, барвінок, музикант, різьбярство, гончарство, скарбничка.
Гра «Подорож по містах України»
Використовуючи карту, розроби маршрут подорожі. Спочатку називай односкладові слова (міста), потім двоскладові тощо.
Гра «Заповни скриню»
Хто назве найбільше речей з бабусиної скрині, той переможець
Гра «Розгадай анаграми»
Учитель пояснює дітям, як відгадати кожен тип загадок.
(Даю кілька прикладів, щоб потренувати дітей у відгадуванні, а потім уже систематично використовую цей матеріал у роботі.)
Наприклад.
Заміни букву, щоб вийшло слово
ч і Н — я частина доби,
ч і П — я грію щозими,
ч і Р — предметом стану я, от вам загадка моя.
(Ніч, піч, річ).
Гра «Перестав букви, щоб вийшло нове слово»
Село осел
Лісок сокіл
курча ручка
старий айстри
кіт тік
марка рамка
кури руки
гори роги
тіло літо
банка кабан
сосна насос
нора рано.
ДОБІРКА РЕЧЕНЬ ДЛЯ ЗОРОВИХ ДИКТАНТІВ З ВИКОРИСТАННЯМ НАРОДНИХ ПРИКАЗОК,
ПРИСЛІВ’ЇВ
Кожне з речень написане на паперовій стрічці. Використовуються вони не лише для проведення зорових диктантів за методикою В.Зайцева, ай для розвитку оперативної нам'яті, а вроздріб — для синтаксичного розбору:
— побудова речення з порівняннями.
Використовуються прислів'я також на уроках читання
— вони несуть величезний виховний зміст:
1. Виє, як вовк.
Густа, як ліс.
Дике, як коза.
Бігає, як кінь.
Білий, як сніг.
Поле, наче море.
2. Велика, як гора.
Багата, як земля.
Весела, як весна.
Боязкий, як заєць.
Пищить, як комар.
Біжить, мов летить.
3. Одинока, як тополя.
Очі чорні, як терен.
Сердита, як кропива.
Сказав, як відрубав.
Розкішний, мов павич.
4. Співає, як соловейко.
Упав, як грім на голову.
Швидкий, як блискавка.
Тиха, як вода в криничці.
Пропав, як камінь у воді.
На віку, як на довгій ниві.
5. Дівчина, як калина в лузі.
Веселий, як весняне сонце.
Вода, як дзеркало, блищить.
Насупився, як чорна хмара.
Поглядає, як вовк на ягницю.
Брови тоненькі, як шнурочки.
6. Говорить, як на сопілці грає.
Мовчить, як води в рот набрав.
Сад білий, як молоком облитий.
Біжить, наче клубок котиться.
Говорить, наче пташка щебече.
Говорить, як сорока скрекоче.
7. Говорить, наче соловей співає.
Діти маленькі, мов пташенята.
Материнське серце, як літнє сонце.
Живуть між собою, як голуб і пава.
Зимове сонце, як мачушине серце.
На чужому горі щастя не збудуєш.
8.Коси, як льон, парубок, як сокіл.
Село, неначе писанка.
Спішить, як мокре горить.
Очі сині, як волошки в житі..
Чия відвага — того перемога.
9.Слова — як мед, а діла — як полин.
Слово скаже, як снопа зав'яже.
Розплакався, як мала дитина.
Ростуть, як гриби після дощу.:
Спить, хоч з гармати стріляй.
Чули дзвін, та не взнали, де він.
10 Свій розум май і в людей питай Умій сказати, умій і змовчать Хто мовчить, той двох навчить. Раді люди літу, як бджоли світу. Така робота — ні в тин, ні в ворота. Життя прожити — не поле перейти. Хто грамоти вміє, той краще сіє. Чорна земля білий хліб ростить.
11На чужому горі щастя не збудуєш.
Січень не так січе, як у вуха пече.
Літо дає коріння, осінь — насіння.
І від солодких слів буває гірко.
12Гостре словечко коле сердечко.
Плаче осінь холодними дощами.
Землю поважай — вона дасть урожай.
Щастя без розуму — дірява торбина.
Лютий лютує та весні дорогу готує.
У червні на полі густо, а в коморі пусто.
13Що влітку вродить — зимою не шкодить.
Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
Дороги та хатка, де родила мене - матка.
У кою рідна мова, в того й душа здорова.
Красна осінь снопами, а зима пирогами.
Рідна кати високо змахує, а помалу б'є.
14Слово — не горобець, вилетить — не піймаєш.
Поганому синові батьківщина не в моду.
Дарованому коневі в зуби не заглядають.
Кожна травичка на своєму корінці росте.
Яблуко від яблуні недалеко відкотиться.
До першого грому земля не розмерзається.
15Маленька праця краща за велике неробство.
Риба — вода, ягода — трава, а хліб — усьому голова.
Добрий чоловік надійніше кам'яного мосту.
На чужий коровай очей не поривай, а про свій дбай.
Хто в п'ятницю скаче, той в неділю гірко плаче.
Неправдою весь світ пройдеш та назад не вернешся.
16. Брехня стоїть на одній нозі, а правда — на двох.
Від солодких слів кислиці не посолодшають.
Хвали мене, моя мати, бо більше ніхто не хвалить.
Ластівка день починає, а соловей його кінчає.
Жовтень ходить по краю та виганяє птиць із гаю.
Треба нахилиться, щоб з криниці води напиться.
17. Кому легко на серці, до того весь світ сміється.
Від розкошів кучері в'ються, а від журби — січуться.
Ліпше без вечері лягати, та без боргів уставати.
Людська кровиця — не водиця, проливати не годиться.
Пташка красна своїм пір'ям, а людина — своїм знанням.
Краще на п'ять хвилин раніше, ніж на хвилину пізніше.
18. Перемагай труднощі розумом, а безпеку — досвідом
Весна ледачого не любить, вона проворного голубить.
Якби на кропиву не мороз, вона б усіх людей пожалила.
Не відкладай на завтра того, що можна зробити сьогодні.
Ліпше пташці на сухій гілці, ніж у неволі в золотій клітці
Хто робить багато справ нараз, не зробить жодної гаразд
ДИДАКТИЧНІ ІГРИ І ЦІКАВІ ТВОРЧІ ВПРАВИ ІГРИ, ЗАВДАННЯ ДЛЯ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
Вихователь читає початок речення, а діти мають його
закінчити.
Діти, звісно, вчаться в …
А комбайн працює в …
Ми лікуємось в …
А стрижемось в …
Ліки беремо в …
А книжки в … .
Гра «Фантазери».
У запропонованих словах замість рисок потрібно уявити букву «о» і прочитати. Перший раз читати повільно, другий – швидше, третій – дуже швидко.
Д - бр - г – л – д м – з – к
С – р – м г – р – х г – л – с
М – р – з к – л м – л – к –
К – мп – т з – л – т - б – л – т –
Ж – вт – к м – л - т – к з – л – т –
К – л – с – к б – р – шн - п – в – р – т
П – р – ш – к п – т – п в – л – кн –
Л – т в – г – нь с – р – к
Коли діти будуть добре справлятися із такими карточками можна запропонувати їм трохи складніші, наприклад: замість першої рисочки підставляти букву «е», а замість другої – «а».
Т – м - в – н - сп – к –
Г – н - тв. – рд - р – дьк –
Сц – н - в – рб - з – бр –
Д – сн - в – сн - р – бр –
П – н – л м – д – ль м – т – л
Т - - тр ф – рм - с – стр –
Ст. – жк - м – ж - г – кт – р
Кр – йд - п – к – р Ст – ф –
Ідучи за цифрами – підказками, потрібно скласти прислів’я.
10 лащиться 7 а 2 не 9 що
5 що 1 бійся 6 бреше
3 того 8 того 4 собаки
4 море 7 дурна 2 й
1 ворона 5 літає 8 вертається
6 його 2 такий 4 чорт 3 страшний
1 не 7 малюють 5 як
10 дивиться 8 в 5 а 1 скільки 6 він
2 вовка 4 годуй 7 все 9 ліс 3 не
Гра « Чи є такий предмет».
Попросіть дитину прочитати слова і сказати, чи існують ті предмети або явища, які вони позначають.
1. Кущ, баж, мед, вім, фап, лук, цюн, ніч, гач, сад, жіб, таз, чуб, пек, шар, зиг, яма, хор, різ.
2. Буря, гафо, нота, діту, жатю, птах, зіду, осел, ірек, вухо, кюса, цирк, хрест, борщ, шпак, рюза.
3. Актор, вимус, бочка, жнифя, голос, парта, ізюнт, хітко, земля, церпа, сосна, диван, чвари, труби, осаті, фрукт.
4. Родина, вулира, ремінь, цукода, береши, палиця, чіт асу, музика, дірєня, кисіль, жибань.
5. Загадка, чи батон, фільток, кімната, руфлон, веселуб, учитель, голубіж, метелик, бджуза, іграшка, дів чиря.
Вправа «Точно і швидко. Хто або що?»
Вчитель називає дію, учні мають якнайшвидше сказати хто виконує цю дію.
Нявчить - кіт виє –
варить - каркає –
гавкає - лікує –
дзижчить - малює –
шипить - замітає –
«РОЗУМНИКИ»
Здогадатись, якого слова не вистачає у римованому рядку.
Сійся жито і пшениця, - Виросте всього доволі
Буде дітям - … (паляниця) На широкім житнім …(полі)
Для веселої малечі Запеклося сонце в хлібі,
Бублик вигляне із … (печі) Хто зростив його - …(спасибі).
А рум’яний …(колобок)
Скочить прямо на зубок.
Вправа «Хто придумає кінець той і буде молодець»
Жме...( нька) Жни...(ва)
Ве...(сна,рба) Го...(ра, лова, дина
Поча...(ток) Мо...(роз, лодець, локо)
Вправа «Зачаровані слова»
вписати в клітинки букви в порядку запропонованих цифр
Відгадай слово і з'єднай його з поданими буквами.
Дістанеш слово, яке мається на увазі.
К +_____= _____
П + _____= _____
То + __=______
По+ __= _____
З «п» — гріє щозими п _
__________
Не зіб'юсь
Швидко прочитай слова. Не спіткнись на слові, яке відрізняється від інших однією буквою.
Наприклад: ліс, ліс, лис, ліс.
Гра «Зашифровані слова»
КМСКЛОМЯВАЯ
Щоб прочитати зашифровані слова, необхідно в кожному горизонтальному рядкузакреслити однакові літери.
аммдакрктушгтш
тооакмрмяудакя
яшщдщшдяаспаорт
своякттзнязвкце
поюгуобисапюбик
цкуюмгрю гецкеам
люсфболюрвбеафре
хедвієцюзсцютдз
ікжємукємравеіль
ухєювиужблжюєбя
ікжємукємравеіль
ухєювиужблжюєбя
роптодєічкпєта ї к д п ф в є ї п р ф д к б а
Прочитай уважно загадку.
Відгадавши її, запиши відгадку або намалюй.
Всі ми в шапочках-брилях заховались під кущі,
Бо як вийдемо на шлях, враз опинимось в борщі.
Маленьке, сіреньке, а хвостик, як шило.
Я маленький, я вухатий, попелястий, волохатий.
я стрибаю, я тікаю, дуже куций хвостик маю.
Колобка я з'їла, до зайця в хату сіла,
Вовкові сестричка, а звуть мене...
Що то за птах, що в чужі гнізда яйця кладе?
Схожа груша ця на сонце, має вуса й шапочку.
Здогадалися ви, що це? Електрична...
Всіх уранці підіймає, хоч у нього рук немає.
Хоч не шию я ніколи, та голок в мене доволі.
Напиши казку за поданим зачином
Жили-були на світі фарби. Кожна мала свій характер і вдачу…
Вправа «Скоромовку скоро скажемо»
Мета: відпрацьовувати навички правильного та швидкого вимовляння найуживаніших слів.
Скоромовки
● Ворона проворонила вороненя.
● Пік біля кіп картоплю Прокіп.
● Раз — дрова, два — дрова, три — дрова.
● Розкажу вам про покупки, про покупки, про покупки, про покупочки мої.
● Улас у нас, Панас у вас.
● Через грядку гріб тхір ямку.
● Водовоз віз воду з водопроводу.
● Їла Марина малину.
● Летіла лелека, заклекотіла до лелеченят.
● На возі коза, під возом лоза.
● На річці Лука спіймав рака в рукави.
● Дрова рубали два дроворуби.
● Біжать стежини поміж ожини.
● У бобра добра багато.
● Кричав Архип, Архип охрип,
Не треба Архипу кричати до хрипу.
● Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.
● Дзижчить над житом жвавий жук,
Бо жовтий він вдягнув кожух.
● Як місили тісто в місті —
Усе місто стало в тісті.
● Летів горобчик, сів на стовпчик,
Прибіг хлопчик, утік горобчик.
● Жовтий жук купив жилет,
Джемпер, джинси та жакет.
● Босий хлопець сіно косить,
Роса росить ноги босі.
● Семен сіно віз — не довіз:
Лишив сани — узяв віз.
● Пиляв Пилип поліна з лип,
Притупив пилку Пилип.
● Ходить квочка коло кілочка,
Водить діточок коло квіточок.
● Коса косить — бруса просить,
Косар Герасим погострив — клин окосив.
● Був бик тупогуб, тупогубенький бичок.
● Бук бундючивсь перед дубом, тряс над дубом бурим чубом. Дуб пригнув до чуба бука — буде букові наука.
● Надворі трава,
На траві дрова.
Не рубай дрова,
Бо трава здорова.
● Прийшов Прокіп, налляв окріп.
Іде Гаврило — ще не зварилось.
Прийшов Денис — налляв сім мис.
Прийшов Тарас — з'їв все нараз.
Вправа «Покажу словечко — знайдіть його містечко»
Прочитайте уважно текст. Знайдіть речення, в якому є слово, що написане на дошці.
Учитель прикріплює до дошки демонстраційну картку або пише слово на дошці.
Допиши рядочки вірша. Розфарбуй малюнок
Хмара небо криє,
Сонечко не …………,
Вітер дуже ………….,
Дощ холодний ….….. .
Напиши текст за поданим зачином. Добери заголовок.
Зачин
Майже у всіх народів є улюблені птахи-символи. У американців – кондор, у татар – сокіл, а в нас в Україні – лелека.
Основна частинаЯ хочу розповісти про …
Кінцівка
Для нотаток
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ВПРАВИ НА РОЗВИТОК МОВЛЕННЄВОГО АПАРАТУ
Дихальна гімнастика
Ця гімнастика сприяє розвитку вміння регулювати своє дихання (не губити закінчення слів, на робити вдих на півслові, не замовкати до кінця речення):
● задути свічку;
● здути пушинку;
● погудіти, наче пароплав;
● зобразити свист вітру;
● зробити язичком рухи маляра, що фарбує стіну;
● продзижчати, наче жук;
● зобразити шум лісу;
● зобразити шум мотору, що працює.
Вправа «Подивись і повтори»:
● витягнути губи трубочкою;
● зімкнути губи;
● показати губами букву «О»;
● облизати губи;
● зробити язичком рухи маятника.
Використані джерела
1. Бугрименко Е. А., Цукерман Г. А Чтение без принуждения. — М.: Творческая педагогика, 1993.
2. Едігей В. Вчися читати, малюк! — К.: Гранд, 1993.
3. Зайцев В. Н. Резервы обучения чтению. — М.: Просвещение, 1991.
4. Інтернет-ресурси:
аbetka.ukrlife.org>skoromov.htm
traditions.оrg.ua>usna-narodna...skоrоmоvky
реtrуk.соm.uа>uа/аrtісlеs/327.html
аbеtkа.ukrlіfе.оrg>turсhуnа3.html
http://fаmіlуtіnеs.соm.uа/sоn-u-ruku.http
http://сhіtаlосhkа-ru.ru
5. Квашнина Н. С. Развитие элементов ритмического чтения // Начальная школа. —1991. — № 8. — С. 22-25.