Урок - конкурс із читання в 4 класі
підготувала вчитель початкових класів
Мельник Наталія Степанівна
Тема. ,,Ти будеш жити в наших серцях!” (За творчістю Т. Г. Шевченка )
Мета. Повторити життєвий і творчий шлях великого поета Т. Г Шевченка; висловлювати своє ставлення до поета;вдосконалювати навички виразного читання; збагачувати мовний запас школярів; розвивати зв’язне мовлення; виховувати гордість за духовну спадщину українського народу.
Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, книжкова виставка, малюнки, рушники, тестові завдання, ком’пютер, відеоролик про Шевченка.
Хід уроку
l. Організація класу.
Дзвоник всім нам дав наказ –
До роботи швидше в клас.
Попрацюєм всі старанно,
Щоб урок пройшов не марно.
ll. Мотивація навчальної діяльності.
Психологічна розминка.
В мене гарний настрій і я думаю: «.Як добре, що в мене є родина, я дуже люблю своїх рідних, друзів, свою землю, свою Україну, вона єдина - вона найкраща в світі».
lll. Повідомлення теми і мети уроку.
-Сьогодні наш урок присвячений великому українському поету Т.Г.Шевченку, вірші якого знають і люблять не лише у нашій країні, а й далеко за її межами.
Ви готували біографічні відомості про Т.Г.Шевченка. також читали його твори . Сьогодні проведемо конкурс, побачимо, хто найкраще справиться з цим завданням. Хто набере найбільшу кількість балів.
« Біографія поета»
1-й учень.
У с. Моринці .на Черкащині, в хаті кріпака Григорія Шевченка серед ї темної ночі блиснув на все село один вогник - це народилася дитина.
Для пана - нова кріпацька душа , а для Україїни - великий поет, славетний Кобзар.
Це сталося 9 березня 1814 року. Світлі дні дитинства були недовгими.
Перше тяжке горе - смерть матері. Мачуха, яку привів батько,перетворила рідну хату на пекло: сльози, бійки, сварки, образи і приниження. На 12 році Тараса спіткало нове горе - помер батько. Хлопчик ,залишившись круглою сиро тою. У нього рано проявилися здібності до малювання. Щоб здобути освіту, стає наймитом дяка у школі.
Пізніше шукає в сусідніх селах учителя малювання, пасе ягнят .А потім стає козачком пана Енгельгарда.
2- й учень.
Доля привела 17- річного Тараса до Петербурга, де він прожив у цілому 17 років, де сталися важливі події, де він став художником і вільною людиною. 22 квітня 1838 р.
пан видав вільну своєму кріпаку Тарасові Шевченку.
Це сталося завдяки відомим художникам і письменникам того часу:
В. Жуковському, К. Брюллову, Є. Гребінці,В. Григоровичу, А.Мокрицькому, які зібрали і заплатили за поета 2500 крб.
Вийшла у світ книга віршів ,,Кобзар” у 1840 р. Справді ,,Кобзар” належить до тих книжок, які найбільше друкують і читають у всьому світі..
3-й учень.
За бунтівливі вірші Шевченка жорстоко покарали - 10 років солдатської муштри , які й підірвали його здоров’я.
Вирок царя мав означати й духовну смерть Кобзаря - йому заборонялося писати й малювати. Але він писав і малював, ховаючи у,,захалявні книжечки.”
4-й учень.
Через 10 років поета звільнили, він повернувся в Петербург, 1859 року ще раз, втретє і востаннє відвідав Україну. Хворий поет доживав свій вік у Петербурзі. Уже, будучи хворим, видав український буквар для недільних шкіл, планував видати ряд підручників. Помер Т.Г.Шевченко 10 березня 1861 року.
Його поховали на Смоленському кладовищі в Санкт-Петербурзі. Але у травні цього ж року тіло великого Кобзаря було перевезено в Україну і поховано на Чернечій горі.
2-й конкурс ,,Бліц- турнір”.
,,Бліц- турнір” - це змагання за максимально короткий час дати відповідь.
1.Твір Шевченка про своє дитинство. (Мені 13-й минало.)
2. Ріка , над якою похований Шевченко.(Дніпро)
3. Назва села, де народився малий Тарас?
4. Місто, де Шевченко вчився в Академії мистецтв.(Петербург)
5. Село , де Тарас провів свої дитячі роки.(Кирилівка)
6. Яке горе спіткало Тараса, коли ві був дитиною? ( померла мама)
7. Місто на Дніпрі, де похований Шевченко.(Канів)
8. Як звали батька поета? ( Григорій)
9.Ким були батьки Т.Г. Шевченка.(Кріпаками)
10. Як звали сестру, що доглядала за Тарасом? ( Катерина)
11. Що сталося в сім’ї Тараса , коли йому було 11 років? (помер батько, став сиротою)
12. Ким мріяв стати Тарас в дитинстві? (Маляром)
13. Ким був його дід Іван?( Мамин батько – козаком).
14. Скільки заплатили грошей, щоб викупити Шевченка із кріпатства? (2500 крб.)
15. В якому році помер Т. Г. Шевченко? (1861році)
2-й конкурс ,,Читачі”
Тести,,З якого вірша ці рядки?”
а) ,,І виріс я на чужині…”
б ) ,, Якби ви знали , паничі…”
в) ,,Тече вода з- під явора…”
2. Поклала мати коло хати
Маленьких діточок своїх,
Сама заснула коло їх…
Затихло все, тільки дівчата
Та соловейко не затих.
а),, І золотої й дорогої…”
б) ,,На великдень на соломі…”
в) ,,Садок вишневий коло хати…”
3.Ще треті півні не співали, Ніхто ніде не гомонів,
Сичі в гаю перекликались,
Та ясен раз у раз скрипів…
а),,Садок вишневий коло хати…”
б) ,,Реве та стогне Дніпр широкий…”
в),,Вітер з гаєм розмовляє…”
4. А качечка випливає з качуром за ними, ловить ряску, розмовляє з дітками своїми.
а) ,,Тече вода з- під явора…”
б),, Вітер з гаєм розмовляє…”
в) ,,Ой, діброво - темний гаю!”
5.А іноді така печаль
Остудить душу, аж заплачу.
А ще до того , як побачу
Малого хлопчика в селі.
а),,На панщині пшеницю жала…”
б),,Мені тринадцятий минало…”
в),,І золотої , й дорогої…”
6.Пишається калинонька
Явір молодіє,а кругом їх верболози й лози зеленіють…
а),,Тече вода з-під явора…”
б),,Зоре моя вечірняя…”
в),,Світає…”
3-ій конкурс Гра ,,Вільний мікрофон”
-Який із відомих творів Т.Г.Шевченка найбільше вас уразив, запам’ятався?
(Учні підходять до мікрофона і відповідають, читають напам’ять.)
4 -ий конкурс «Ілюстрація»
Вам потрібно створити ілюстрацію до вірша Шевченка. Можна малювати все, що ви уявляєте, читаючи вірша.
Виставка робіт учнів
5- ий конкурс «Чи знаєте ви твори Т.Г.Шевченка»
- Доберіть пропущені у віршах слова.(Учитель читає вірш, діти продовжують.)
1. Неначе сонце засіяло,
Неначе все на світі стало
Моє…, лани, гаї, сади!...
І ми, жартуючи , погнали
Чужі ягнята до…(води)
2.Дивлюся, аж світає,
Край неба палає.
Соловейко в темнім гаї
Сонце…(зустрічає)
3. Не називаю її раєм ,
Тої хатиночки у…(гаї)
4. На панщині пшеницю жала, втомилася не спочивать пішла в снопи , пошкандибала Івана сина…(годувать)
5. ...В лиху годину, якось недавно довелось
Мені заїхать в…(Україну)
6. Ще треті півні не співали,
Ніхто ніде не гомонів,
Сичі в гаю перекликались,
Та ясень раз-у-раз … ( скрипів)
7. Сім’я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає.
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,
Так соловейко … (не дає)
8. Село! І серце одпочине:
Село на нашій Україні —
Неначе писанка, село.
Зеленим гаєм .. ( поросло)
9. Ой три шляхи широкії
Докупи зійшлися.
На чужину з України
Брати …( розійшлися)
10. Тече вода із-за гаю
Та попід горою.
Хлюпочуться качаточка
Поміж осокою. Тече вода із-за гаю
Та попід горою.
Хлюпочуться качаточка
Поміж …( осокою)
11. Розстилає туман сивий,
І тьмою німою
Оповиє тобі душу,
Й не знаєш, де дітись,
І ждеш його, того світу,
Мов матері …(діти)
12. Учітеся, брати мої!
Думайте, читайте,
І чужому научайтесь, −
Свого не …( цурайтесь)
13. Борітеся — поборете!
Вам бог помагає!
За вас правда, за вас слава
І воля … ( святая)
14. Хатки біленькі виглядають,
Мов діти в білих сорочках
У піжмурки в яру гуляють,
А долі сивий наш козак
Дніпро з лугами … (виграє)
IV. Узагальнення. Підбиття підсумків уроку.
Оцінювання результатів.
- Чи збагатили ви свої знання, готуючись до уроку?
- Навіщо ми вивчаємо життя та творчість Шевченка?
Нам, нащадкам , посилав він свої заповіти і серед них найперший та найголовніший.
Свою Україну любіть,
Любіть її. Во время люте.
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть…
Любіть і ви Україну ,як любив її поет. Бережіть її, як берегли наші діди та прадіди.