Розробка уроку "Материки і океани Землі на географічних картах"

Про матеріал
Розробка уроку для 4 класу "Материки і океани Землі на географічних картах".
Перегляд файлу

Дата:

Клас:

Урок:  Я досліджую світ

Тема:  Материки і океани Землі на географічних картах                СЛАЙД

Мета: Сформувати уявлення учнів про материки й океани Землі, ознайомити      з їх розміщенням на фізичній карті півкуль та фізичній карті світу; навчати користуватися картою, показувати на карті материки й океани; розвивати мовлення, мислення, пізнавальний інтерес; вчити розповідати про природу материків і океанів, їх рослинний і тваринний світ; виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати інтерес до географічних знань.

Обладнання: фізична карта півкуль, фізична карта світу, атласи, мультимедійна презентація, підручник, зошит, картки, мікрофон.

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

 

І. Організація класу

1. Привітання

Клас у мене – 4-Б,

Він мене не підведе,

В мене друзів тут багато

Ми працюємо завзято.

-  Діти, сьогодні урок у нас незвичайний. До нас завітали гості. Давайте їх привітаємо. А ще незвичайний тим, що ми будемо подорожувати нашою планетою, познайомимося з її рослинним і тваринним світом.

- Чи знаєте ви як вона називається ? (Земля)

 

2. Девіз уроку:

Природознавство – це дуже цікаво.

Тобі предмет цей необхідний, друже.

Природа – все – річки, пташки, гаї,

Людина – теж частиночка її.

І щоб людині на Землі прожити,

Природу треба знати і любити

 

3. Повідомлення чергового синоптика.       СЛАЙД

Заповнення календаря спостережень за природою.

                    Спостереження за змінами в природі

                                    Виснуть хмари низько, низько
                                    Опустили пасма коси.
                                    Всюди мокро, всюди – слизько
                                    Ходить краєм нашим... (Осінь)

 

 

 

  •                 Спостереження за неживою природою. Синоптик заповнює календар під час бесіди.

-         Сьогодні 14 листопада, середа. Листопад – третій і останній місяць осені.

 

-         Що відбувається в неживій природі?

  1. День стає коротшим за ніч. Ніч довшає.
  2. Температура починає спадати. Стає холодніше.
  3. Сьогодні сонце виглядає з-за хмар? Стан неба сьогодні:    (ясно, похмуро, хмарно)
  4.  Коли ми йшли у школу був вітер.  (не було вітру)
  5.  Температура повітря   …..
  6. Інші явища    (дощ, сніг, іній)

 

- Що відбувається у живій природі?

1.  З дерев опадає листя. На деяких уже взагалі опало.
2. Тварини готуються до зими. Комахи ховаються під кору дерев. Птахи відлітають до теплих країн. Звірі роблять запаси на зиму.
3. Люди в осінню пору орють поля, , прибирають городи, садки, подвір’я і будинки.

- Незважаючи на це, завжди говорять – у природи немає поганої погоди.

Сподіваюсь, що і у вас буде гарний настрій.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми і завдань уроку.

  1. Природнича розминка «Чи вірите ви?»  (Так - Ні)   СЛАЙД

  

      • Чи вірите ви в те, що глобус — збільшена модель Землі?

      • Чи вірите ви в те, що Земля має кулясту форму?

      • Чи вірите ви в те, що глобус і карта зменшені у декілька разів за допомогою масштабу?

      • Чи вірите ви в те, що на світі більше суші, ніж води?

       • Чи вірите ви в те, що аби читати карту, не потрібно знати умовні знаки?

      • Чи вірите ви в те, що аби читати карту, слід уміти користуватися масштабом?

 

  1.               Фронтальне опитування. Гра  «Мікрофон» .   СЛАЙД 

                 Що таке глобус?

                 Чим легше користуватися глобусом чи картою?

                 Чим відрізняється план і карта? (План і карта відрізняються розмірами території, яку зображують; величиною масштабів; різними умовними знаками зображуваних об’єктів.)

                 Назвати всі умовні лінії карти. Що вони позначають? (Екватор, меридіани, паралелі)

                 Яким кольором на  карті зображують сушу? (Зеленим, коричневим, жовтим)

                 Що називається географічною картою?

 

   Географічна карта – це зменшене зображення на якій-небудь площині окремих частин земної поверхні або всієї земної кулі.

 

  1. Постановка та розв’язання проблеми.

          -  Я відкрию вам секрет. Сьогодні у нас урок незвичайний, ми будемо  мандрувати.

-                     А ви любиме мандрувати?  Чи бажаєте Ви відправитися у кругосвітню подорож?

-                     Сьогодні ми будемо подорожувати по нашій планеті.

Ми побуваємо на різних ділянках землі. Тож, всі на борт  цього чудового корабля (малюнок).

Вітер весело вітрила надуває,           СЛАЙД

  Корабель швидкість набирає,

  Попереду земля…

 

4. Повідомлення теми і мети уроку

- Як називають землю моряки ви дізнаєтесь, коли зайдете в

Порт «Дешифрувальники».         СЛАЙД

А також познайомитесь з темою нашого уроку.

 

        

Р

А

М

И

Т

И

К

Е

5

2

1

8

3

6

7

4

О

А

І

К

Н

Е

И

 

10

13

9

11

14

12

15

 

 

Зашифровано: МАТЕРИКИ І ОКЕАНИ

-         Отже, сьогодні на уроці ми будемо мандрувати по … ( материках) та заходити  в різні порти. А наш корабель буде плисти різними … (океанами) .

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Розпочинаємо нашу подорож.

  1.                  Порт «Цікавинка».           СЛАЙД

 

  1.           Історія виникнення материків. (Повідомлення учителя.)              СЛАЙД

Вчені припускають, що в прадавні часи  всі материки становили одне ціле. Це був такий собі праматерик, який отримав назву Пангея. Потім він розколовся на кілька частин, які почали дрейфувати в різних напрямках. Так утворилися Північна  та Південна Америки, Австралія, Африка та Євразія. Через кілька мільйонів років розташування материків може змінитися. Такі зміни можуть супроводжуватися сильними землетрусами та виверженнями вулканів.

 

2. Порт « Картографічний»         СЛАЙД

2.1. Робота за логічно – опорною схемою.

-                          На планеті є 6 материків: Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Австралія та Антарктида.

А що ж таке материк? Розглянемо схему, яка допоможе дати визначення поняття «материк»:

 

 

Материк — це велика ділянка суші, яка з усіх сторін омивається водою.  Материки ще називають континентами.

 

-                          На Землі є невеликі, порівняно з материками, ділянки суші, з усіх сторін оточені водою. Це – острови. Найбільший на Землі острів – Гренландія. Ділянки суші, оточені водою з трьох сторін – півострови.

 

2.2. Робота з підручником ст. 51 і зошитом ст. 35 №2 – знайти в підручнику і записати в зошит визначення поняття «материк».

 

 

2.3. Порт «Мандрівний».          СЛАЙД

 

Вчитель: У нас на кораблі є шість  мандрівників. Кожен з них  підготував повідомлення – презентацію  про материк, на якому побував і записав все, що там побачив. Запрошуємо їх до слова. Всі уважно слухаємо, тому що під час розповіді ви повинні здогадатися, про який материк іде мова.

(розповідь про материк, питання: Про який материк йшла мова?; на карту прикріплюється назва материка.)

 

Картинки по запросу знак питання картинкиПовідомлення мандрівників, перегляд презентацій та відгадування материків.

Мандрівник 1.  (Константінова Яна)                      СЛАЙД

Це найбільший материк на Землі. Він займає 1/3 частини всієї суші. Це єдиний материк, що омивається чотирма океанами і об’єднує дві частини світу. На території материка є три теплові пояси. Тому рослинний і тваринний світ материка багатий і різноманітний. Клімат – на півночі – холодний арктичний, на півдні – жаркий тропічний.

(На цьому материку є найглибше озеро Байкал, найвища в світі гора Джомолунгма. І він настільки великий – щоб пролетіти із заходу на схід потрібен цілий день.) (Євразія) 

Мандрівник  2.    (Ліцвер Мілана)      СЛАЙД

Це найспекотніший материк. Другий після Євразії за розміром. Майже посередині його перетинає екватор. З латинської його назва означає «Той, що не знає холоду». Адже майже весь лежить у жаркому поясі. На ньому прослалася найбільша  на Землі пустеля Сахара. І найдовша на планеті річка – Ніл – 6.671 км.

( На півночі материка, в Лівії, було зареєстровано найвищу температуру на Землі - + 58ꞌС.) (Африка)  

Мандрівник 3.   (Грибенюк Вероніка)     СЛАЙД

 

Це найменший і найпосушливіший материк, майже у чотири рази менший за Африку. Розташований у південній півкулі, на великій відстані від інших материків. Поблизу материка розташовується величезна кількість великих і малих островів. Це материк, де все «навпаки»: у липні тут зима, а у січні – літо. Пустелі тут займають близько його половини.  Дерева тут скидають не листя, а кору. Тут багато таких тварин і рослин, які не зустрічаються більше ніде на Землі, наприклад, диво-дерево евкаліпт, та дивні тварини - коала, качкодзьоб, єхидна. Але найзнаменитіша тварина цього материка — кенгуру. (Австралія)

 

Мандрівник 4.  (Деулін Міша)      СЛАЙД

 

Трикутником простягся цей  материк від спекотних  районів екватора до холодних вод Антарктиди.Це– найзагадковіший материк на сучасній карті світу. Це найголовніший материк на Землі. Тут знаходяться найвищі на Землі вулкан та водоспад, найсухіша пустеля і найповноводніша річка Амазонка. Цей материк є батьківщиною картоплі, помідорів, кукурудзи, арахісу, бавовни й ананасу.

(Це найдощовий материк на Землі. На західних схилах якого випадає стільки дощу за рік, що вона змогла б вкрити землю на 15 м.) (Південна Америка)

 

Мандрівник 5.  (Зайцева Віка)      СЛАЙД

 

Береги цього материка омивають води трьох океанів:    

          Північного Льодовитого, Тихого та Атлантичного. У північних морях  

          плавають айсберги, а у південних теплих водах вражає різноманітністю       

          дивовижний світ тропічних тварин і рослин. На заході простяглися високі гори Кордильєри , а на сході – низькі Аппалачі. На рівнинах вирощують пшеницю, кукурудзу, випасають величезні стада худоби. Рослиною, яка зустрічається тільки в тут, є дерево-гігант секвойя, а твариною – бізон. По материку протікає  одна з найбільших річок світу  Міссісіпі . (  Північна Америка )   

  

Мандрівник 6.  (Царакаєв Максим)     СЛАЙД

 

Назва цього материка, в перекладі із грецької, означає «протилежна північній землі».  Як її тільки не називають: «королева холоду», «безлюдний континент», «край землі»… Це велетенська льодова пустеля, вкрита крижаним 2-ометровим панцирем. Тут зареєстровані найнижчі температури на Землі. Зимою до -90ꞌС, влітку, морози менші, всього до -20ꞌС. Живуть тюлені, пінгвіни, морські котики. 

(Це найвищий материк на планеті. Про його існування стало відомо порівняно недавно, близько 2 ст. тому, коли зꞌясувалося, що під 2-окілометровою товщею льоду є корисні копалини. Справжніми господарями континенту є науковці. Цей материк не належить жодній країні. 16 держав облаштували тут свої наукові станції і ведуть дослідження цього материка.) (Антарктида) 

 

Вчитель.  

-         Спасибі нашим мандрівникам за цікаві змістовні доповіді.  

-         Діти, ви правильно назвали всі материки, про які розповідали нам  мандрівники.

-         Давайте ще раз пригадаємо їхні назви: назвати, показати на карті – від  більшого до меншого.

 

3. Порт  « Фізкультхвилинка»       СЛАЙД

            

 

  1.               Порт «Науковий»          СЛАЙД
    1.           Знайомство з частинами світу. Слово вчителя:

- Весь суходіл поверхні Землі поділяють не тільки на материки, а й на частини світу. Їх часто плутають. Можливо, тому, що материків шість і частин світу , шість. Але це зовсім різні поняття. Материки – географічне, а частини світу – історичне, пов’язане із заселенням землі людьми. Отже, є 6 частин світу: Європа, Азія, Африка, Австралія, Америка, Антарктида.

 

  1.         Порт « Пізнавальний».           СЛАЙД

Ми з вами подорожували материками, або континентами, перетинаючи великі водні простори . Що за водні простори це були? – ОКЕАНИ.

- Які океани ми перетнули під час плавання? (Відповіді дітей, дослідників океанів)

 

 

І Дослідник  (Матейчик Діма)       СЛАЙД

 

- Від Євразії до Африки – Індійський океан – третій за розміром серед океанів. Найтепліший на Землі. Температура на поверхні води сягає 35ꞌС. Омиває 4 материки - Африку, Євразію, Австралію, Антарктиду.

 

 ІІ Дослідник  (Тимчук Маша)       СЛАЙД

 

- Від Африки до Південної Америки – Атлантичний океан – другий за розміром серед океанів. Найсолоніший. Названий на честь давньогрецького міфічного героя Атланта. Омиває 5 материків – усі, крім Австралії.

 

 ІІІ Дослідник   (Алексієнко Тимур)      СЛАЙД

- Від Південної Америки до Австралії – Тихий океан – найбільший і найглибший. Середня його глибина 4 км, а найглибша западина – 11км. Він займає майже таку територію, як усі океани разом узяті. Омиває 5 материків – усі, крім Африки.  

 

ІV Дослідник   (Казакова Даша)       СЛАЙД

 

- І океан-крихітка, який ми не перетинали – Північний Льодовитий – найменший, наймілкіший, найхолодніший. Він знаходиться на Північному полюсі планети, майже весь час вкритий кригою. Омиває 2 материки – Євразію і Північну Америку.  

 

  1.           Робота з підручником ст. 52 і зошитом ст. 35 №2 – записати визначення поняття «океан».

 

Вчитель робить висновок:

- Що ж таке океан?

Океан – це великий водний простір, що займає значну поверхню земної поверхні.

-         Скільки є океанів на Землі?  ( 4 )   Повторимо їх.

( Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий )

- Разом усі океани утворюють Світовий океан.      СЛАЙД

 

 

       Світовий океан — це виняткове творіння природи, колиска життя на Землі,   місце, де знаходяться різноманітні  природні ресурси.

           Довгий час океанічні глибини були недосяжними для людини. Ми­нув час, люди створили спеціальні машини, пристрої, що допомагають вивчати морські глибини. Але навіть у наш час учені більше знають про поверхню Місяця, ніж про поверхню дна Світового океану. Океан нас годує. Люди отримують рибу, морську капусту, водорості, з яких добувають йод, бром, солі калію.

Океани і моря дають кисень, яким ми дихаємо.Із дна морів та океанів добувають нафту, газ, олово, залізні та мідні руди. Вода океанів та морів є транспортним шляхом.   А ще Світовий океан впливає на погоду Землі. Він — ніби паровий котел, що нагрівається сонцем, накопичує тепло, вологу. Цю вологу вітри розносять по всій планеті у вигляді хмар.

         Отже, без Світового океану не було б життя на Землі. Тому його по­трібно охороняти. Як ви думаєте, діти, що потрібно робити, щоб води океанів були чистими і багатими на рибу?

 

Відповіді дітей.

  - Економно використовувати воду.

  - Не засмічувати морські простори.

  - Берегти рибні багатства від хижацького винищення.

  - Насаджувати водоохоронні ліси.

   - Будувати очисні споруди, фільтрувати використану воду.

 

          Для того, щоб краще вивчити океани, почала швидко розвиватися молода, цікава наука — океанологія.

 

         Уявно побувавши на всіх шести материках ми ще раз переконалися, що наша планета красива, багата, з різноманітною природою. Проте, вона потребує нашої постійної турботи, адже збереження природи рослинного і тваринного світу — це спільна турбота всіх землян. (відеофрагмент)                                  СЛАЙД

 

             

ІV.  Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Порт « Загадковий» .    Гра « Загадки  про материки».        СЛАЙД
  2. Практична робота. Робота з контурною картою.               СЛАЙД

 

Вчитель.  У порту « Загадковий» перевіримо свої знання. Ось літають чайки. В них на крилах є загадки. Нам потрібно ці загадки відгадати і позначити на наших контурних картах материки, надписати їхні назви. Пам’ятаємо, що вісі назви на картах записують великими друкованими літерами.

 

  1.               Там дивні рослини, там міднії гори.

          А річка тече  широченна , як море. ( Південна Америка)

 

  1.               Все , як диво тут сприймаю  я,

          Надзвичайна  і найвіддаленіша -  це …. ( Австралія)

 

  1.               Чи насправді так, чи може сон це,

            Екватор  розділяє мій  неповторний дивний світ.

            Цей материк – улюблениця сонця,

            Де побував чудовий лікар Айболить. ( Африка)

 

  1.               У будь-яку погоду все навкруги із льоду,

          Це материк , на якому знаходиться південний полюс.  ( Антарктида)

 

  1.               Я -  найбільший материк ,

          Я складаюсь з двох частин. ( Євразія).

 

  1. Відкритий був він випадково — 
    Той світ, що називають новим.    (Північна Америка)

 

  1. Робота в групах. Правила роботи в групах.

Визначити назву материка та знайти характерні для нього визначення.

 

 

VI. Підсумок уроку.

 

Закінчилася наша подорож материками і океанами Землі. Наші мандрівники і дослідники надали цікаві звіти. Ми дізналися багато нового і цікавого. Плідно працювали.

 

1. Словесне оцінювання роботи учнів на уроці.

- Вам сподобалось подорожувати?

- Що запам’ятали?

- Чи однаковий тваринний світ нашої планети?

- Від чого це залежить? (Від кліматичних умов)

 

2. Визначення настрою.

- А тепер визначте свій настрій!

     (на партах смайлики, треба вибрати відповідний до настрою на уроці)

 

 3. Домашнє завдання.         СЛАЙД

 

 - Опрацювати статтю в підручнику с. 43-47.

- Знайти цікаві факти про материки, океани, їх природу.

 

  1. Резервні завдання:
  1. Знайти і виправити 9 помилок, яких допустився козак Петро. СЛАЙД
  2. Відгадування ребусів.          СЛАЙД 
  3. Гра « Знайди правильну відповідь»         СЛАЙД

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

КРИВОРІЗЬКОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ І - ІІІ СТ. № 55

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку з природозавства

в 4  класі на тему:

" Материки і океани Землі на географічних картах "

 

Похожее изображение 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект підготувала:

Лисенко Олена Борисівна

вчитель початкових класів

І кваліфікаційної категорії

 

2018 - 2019 н. р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Тестування

— Позначте правильну відповідь.

1. Який материк омивається всіма океанами?

 а) Австралія;     б) Африка;

 в) Північна Америка;    г) Євразія;

 д) Південна Америка;    е) Антарктида.

2. Який материк складається з двох частин?

 а) Австралія;     б) Африка;

 в) Євразія;      г) Південна Америка.

3. Які материки розташовані в східній півкулі?

 а) Північна Америка;    б) Антарктида;

 в) Євразія;      г) Африка;

 д) Південна Америка;    е) Австралія.

4. На якому материку немає річок?

 а) Євразія;      б) Африка;

 в) Австралія;     г) Північна Америка;

 д) Антарктида;     е) Південна Америка.

5. Скільки материків є на Землі?

 а) 6;  б) 4;  в) 9

 

docx
Додано
10 червня
Переглядів
42
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку