Розробка уроку мистецтва (музичного мистецтва)
за темою «Лялькові настрої» для 1 класу (НУШ)
Підручник: Л. М. Масол, О. В. Гайдамака. О. М. Колотило;
Київ «Генеза» 2018
Тема семестру: Мистецтво – чарівне вікно у світ
Тема уроку: Лялькові настрої
Мета: ознайомити учнів з поняттям: настрої в музиці;
формувати креативні, комунікативні якості особистості учнів;
виховувати усвідомлення власної причетності до української культурної спадщини, виховувати вміння естетично оцінювати твори мистецтва.
Формувати на уроці ключові компетентності Нової Української Школи:
Очікувані результати:
Знаннєвий компонент:
Учні: знають, що таке настрій у музичному творі;
Діяльнісний компонент:
Учні: характеризують твори: «Лялька співає». Л. Колодуб; «Хвороба ляльки», «Нова лялька». П. Чайковський.
виявляють ініціативу щодо відтворення звуків навколишнього середовища, імпровізації дій у різних ситуаціях (рольова гра «Моя лялька мандрує»), ритмічної імпровізації, щодо співу пісні «Бідолашна Маша» у ролях;
Ціннісний компонент:
Учні: визначають власні емоції від сприйняття творів, які пролунали на уроці.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник Л. М. Масол, О. В. Гайдамака. О. М. Колотило;
Київ «Генеза» 2018, робочий зошит-альбом інтегрованого курсу для 1 класу, автори: Л. М. Масол, О. В. Гайдамака. О. М. Колотило; ноутбук з колонками,
дитячі музичні інструменти, іграшка лялька.
Хід уроку
І Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань.
1. Урок починається з музичного вітання «Продзвенів дзвінок, почнемо урок. Добрий день!»
Вчитель тримає ляльку у руках. Діти, сьогодні у нас в гостях лялька Галина. Подивиться, будь ласка, яка вона гарна наша Галина! Вчитель обговорює з учнями вигляд ляльки. Дівчата, я впевнена, що і у вас вдома теж є ляльки. Бесіда з дівчатами про їхні ляльки. Звичайно, хлопці в ляльки не грають, але ви, хлопці, мені сьогодні допоможете. По-перше, хто з вас нагадає мені що таке форте і що таке піано, як у нотах виглядає знак повторення. Дякую, справа в тому, що все це нам сьогодні знадобиться на уроці. По-друге, питання до всіх: Що будь-яка дівчина думає про настрій своєї ляльки, коли вона, наприклад , їй одягає нову сукню? А коли її лялька приймає гіркі ліки? Так, настрої різні.
ІІ Основна частина уроку.
1. Зараз, відкрийте свої зошити-альбоми на стр.10. У вправі 1 ви можете побачити два зображення. Обговорюємо зображення. А зараз ви послухаєте два твори П. Чайковського. Після прослуховування музичних творів, будь ласка, поєднайте настрої в музиці й зображення. Після прослуховування учні виконують завдання учителя. Учитель повідомляє учням назви п`єс. Всі погоджуються з тим, що зображення, настрої у творах та їх назви відповідають один одному.
2. Лялька Галина має подруг. Зараз, діти, ви їх побачите у відеоролику до п`єси Л. Колодуба «Лялька співає». Який настрій панує в музиці? Чи відповідають лялькові персонажі у відеоролику настрою п`єси Л. Колодуба?
3. А зараз ви можете взяти олівці та намалювати веселку. Тільки ця веселка буде непроста. Вона в нас буде веселкою настроїв в музиці. Ви сьогодні почули три музичні твори. А веселка, як ви знаєте, має сім кольорів. Вам треба знайти та показати мені ті кольори, які відповідають настроям в п`єсах П. Чайковського і Л. Колодуба.
4. Руханка «Ти щасливий». Гурт «Малдіви».
5. Вивчення пісні «Бідолашна Маша». Гра «Ми веселі, ми сумні». Група «сумних» виконує слова: Бідолашна Маша вчилась їсти кашу;
Тільки в рота Маші не попало каші.
Виконують пісню на р.
Група «веселих» виконує слова: Щоки Маші в каші, носик Маші в каші;
Ну й смачненьку кашу з`їла наша Маша.
Виконують пісню на f.
Кожна група має своїх музикантів, які акомпанують співаючим на дитячих музичних інструментах.
6. Діти, подивиться, будь ласка, в підручники, на стр. 21 ви бачите ноти і знак. Що він означає? – Повторення. Вчитель співає поспівку про бичка. Слова: « Іде бичок, хитається, зітхає на ходу» вчитель співає на р, а слова: «Ох, кладочка кінчається, я зараз упаду» вчитель співає на f. Вчитель пояснює, що музику можна характеризувати не тільки словами «весело-сумно». В музиці можна почути багато відтінків настрою. Наприклад, настрій бичка можна охарактеризувати як тривожний, неспокійний, збентежений.
7. Завершити урок за темою «Лялькові настрої» можна рольовою грою «Моя лялька мандрує». У грі беруть участь 5-6 груп. Кожна група має таких героїв: Лялька, Дівчинка, Звуки. Кожна група отримує завдання: показати всіх героїв у заданому середовищі та сказати, якій настрій повинен бути в музичному творі, який композитор напише для цієї групи. Наприклад,
1 група уявляє себе у парку. Дівчинка зі своєю Лялькою у парку, діти Звуки відтворюють звуки парку. Потім група каже якого характеру буде музичний твір під назвою «У парку»,
2 група уявляє себе на Місяці;
3 група - в зоопарку;
4 група - у школі;
5 група - у лісі;
6 група - в музеї Шоколаду та Морозива.
ІІІ Заключна частина уроку.
Діти сьогодні ми усі переконалися в тому, що в музиці можуть панувати різні настрої, ми послухали твори з різними настроями. Давайте з вами згадаємо настрої, які ми сьогодні почули на уроці. Твір буває веселий, сумний, в нього може бути неспокійний характер… Хто бажає може знову відкрити вже дома свої робочі зошити-альбоми та зробити з Барвиком завдання 2 на стр 10. Сьогодні ви були активні. Усі молодці! Зустрінемося наступного тижня!