Професія: “Оператор комп’ютерного набору».
Тема програми Основи роботи на ПК
Тема уроку Архівування інформації
Мета уроку:
Навчальна: роз’яснити поняття «архівування інформації»; ознайомити учнів з принципами стиснення інформації та найбільш широко вживаними програмами – архівторами; навчити створювати архіви та працювати з ними за допомогою програми WinRAR
Розвиваюча: розвиток логічного мислення в процесі комплексного застосування набутих умінь і навичок, здатність аналізу повідомлень і уміння ухвалення відповідних рішень
Виховна: виховання інтересу до своєї професії, відповідальності, взаємодопомоги при виконанні завдань.
Тип уроку: Урок виконання складних комплексних робіт.
Принцип навчання: принцип наочності, самостійності й активності учнів у навчанні; принцип науковості й доступності, що ґрунтується на вивченні сучасних технічних та технологічних засобів при навчанні.
Методи проведення: пояснювально-ілюстративні, проблемний виклад
матеріалу майстром виробничого навчання, методи операції і самоорганізації навчально-пізнавальної діяльності, репродуктивні.
Комплексно-методичне забезпечення: журнал виробничого навчання;
план уроку виробничого навчання; інструкційні картки, програми для створення архівів, роздатковий матеріал (практичні та лабораторна роботи), інструкція з охорони праці.
Технічні засоби навчання: Персональний комп’ютер, доступ до мережі Інтернет, MS Office, антивірусна програма, програма архіватор.
Міжпредметні зв’язки:
Предмет «Основи роботи на ПК». Тема –«Використання менеджера програм», «Використання менеджера файлів», «Захист інформації».
Хід уроку
І. Організаційна частина: (5 хв.)
1.1. Перевірка присутності учнів.
1.2. Перевірка зовнішнього вигляду учнів, наявності робочої форми.
1.3. Перевірка готовності робочих місць до початку роботи.
ІІ. Вступний інструктаж: (45 хв.)
Майстер виробничого навчання повідомляє тему і мету уроку (тему
записує на дошці).
2.1. Перевірка засвоєння раніше вивченого матеріалу.
Не може бути в наші дні спеціаліста, який би міг успішно працювати без знань комп’ютера і комп’ютерних технологій. Ось чому ми з вами вивчаємо такий предмет, як інформатика. Вивчення нового матеріалу завжди ґрунтується на тих знаннях, які ви одержали на попередніх заняттях. Ось чому ми зараз з вами повторимо даний матеріал з попереднього уроку.
Для закріплення попереднього матеріалу учням пропонується виконати тестове завдання.
Питання №1. Що таке комп'ютерний вірус?
Питання №2. Основні типи комп'ютерних вірусів:
Питання №3. Етапи дії програмного вірусу:
Питання №4. До яких вірусів відноситься "троянський кінь"?
Питання №5. Що називається вірусною атакою?
Питання №6. Які існують методи реалізації антивірусного захисту?
Питання №7. Які існують основні засоби захисту?
Питання №8. Діяльність, направлена на забезпечення конфіденційності, збереженню і доступності інформації називається...
Питання №9. На чому заснована дія антивірусної програми?
Питання №10. Які програми відносяться до антивірусних?
Питання №11. Яка з програм не відноситься до антивірусів?
Питання №12. Безпечні комп'ютерні віруси можуть привести….
Критерії оцінки тесту: кількість набраних балів за виконання тесту пропорційне кількості правильних відповідей.
2.2. Пояснення нового матеріалу
Пояснення майстра в/н.
Ми вивчаємо цю тему для того, щоб здобуті знання сьогодні, ви могли застосувати в своїй практичній діяльності. Ви повинні навчитися:
і тому девіз нашого уроку:
„ Теоретичні знання –для практичної діяльності ”.
В процесі роботи на ПК перед нами часто виникає проблема дискового простору. Доводиться або знищувати менш важливу інформацію, або записувати її на різні зовнішні носії. Та існує вихід з цього становища. Це процес так званого архівування інформації
Архівування (або архівація) – це процес стиснення інформації ( файлів, груп файлів, каталогів, цілих дисків)
Учні, як ви розумієте процес стиснення?
А в інформатиці під стисненням розуміють таке кодування інформації, коли вона займає менше дискового простору, ніж в початковому стані.
Знаючи що таке архівування, давайте розглянемо, а для чого проводять архівування?
Архівування проводять для :
коли є потреба в зберіганні інформації великого обсягу на дискетці, диску або флешці ( демонстрація приладів.)
А ще для:
оскільки в стиснутому вигляді інформацією скористатись неможливо, її потрібно перевести в зворотний стан або говорять ще розархівувати, а для цього треба знати пароль, то цю особливість також використовують для її захисту
стиснення файлів дуже важливе при їх відправленні електронною поштою, адже невеликий за розміром файл буде значно швидше переданий, а той кому він адресований значно швидше його отримає.
В результаті архівування файли записуються у стисненому вигляді в єдиний файл (архівний файл), з якого їх можна відновити, але втрат інформації не відбувається. Це один із найбільш поширених та ефективних способів економії дискового простору.
За допомогою спеціальних програм відбувається архівування чи розархівування інформації
Ця програма називаються – архіваторами.
Архіватори – це спеціальні програми , які дають змогу зменшувати розмір файла для заощадження місця на магнітному носієві.
Архіватори бувають двох типів:
Для запуску програми WinRAR необхідно двічі клацнути мишею на її значку або ярлику(зверніть увагу, що піктограма у вигляді стопки книжок ), або виконати наступні дії: Пуск/Программы/ WinRAR/ WinRAR..
При цьому на екрані відображається головне вікно програми, яке є аналогічним вікну папки Windows. Воно складається:
Основне завдання програми WinRAR – це створення архіву і вилучення файлів з архіву.
Для закріплення теоретичного матеріалу учням пропонується виконати тестові завдання та відгадати кросворд
Питання №1: Що таке архівація даних?
Питання №2: Коли ми вимушені виконувати архівацію?
Питання №3: Що може містити в собі архівний файл?
Питання №4: Вкажіть програму за допомогою якої можна архівувати файл
Питання №5: Якими способами можливо архівувати файл?
Виберіть декілька варіантів відповіді:
Питання №6 ARJ, RAR, ZIP це:
Питання №7 Що таке архівація даних?
Питання №8 Де бережуться упаковані файли?
Питання №9 Як визначити, працюючи в WINDOWS, що це архівний файл?
Питання №10 Як перевірити цілісність архіву?
Питання №11 Що таке архів, що саморозпаковується?
Питання №12 Які файли пакуються щільніше всього:
Критерії оцінки тесту: кількість набраних балів за виконання тесту пропорційне кількості правильних відповідей
Розгадавши цей кросворд, дізнаємося як називається програма, що дозволяє зменшувати розмір файлу для економії місця на диску
Кросворд
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.4. Формування нових професійних вмінь і навичок.
приготування котлетної маси.
приводом.
напівфабрикатів маси.
Створення нового архіву
Для створення нового архіву необхідно виконати такі дії:
У стрічці Архів задаємо місце знаходження архіву, і його ім’я , (АVERKEY)
Розглянемо, які основні параметри можна встановити у цьому вікні: за замовчуванням відкривається вкладка Загальні:
Видалити файли після архівування– файли в папці будуть знищені і перенесені в архів;
Створити SFX –архів– створює архів для розпаковки якого непотрібна програма WinRAR. В стрічці Архів розширення з .rar змінюється на .exe. При цьому створюється файл, який розпаковує себе сам. Піктограма, зверніть увагу , з стрілкою;
Створити неперервний архів – застосовується інший алгоритм створення архіву. Архів створюється не за рахунок стиснення окремих файлів, а як єдиний потік інформації. Як результат - більша ступінь стиснення, але для вилучення файлів з архіву затрачається більше часу;
Додати інформацію для відновлення – у випадку пошкодження інформації.
Протестувати архів – тестуються файли на елемент їх пошкодження.
Заблокувати архів – створюється архів в який надалі не можна добавляти файли.
Додавання файлів до архіву
Подібна до архівації файлів.
А які дії ми виконували при архівації?
При цьому на екрані буде тимчасово виведено вікно, що графічно відображає процес додавання файлів ( таблиця )
Жовтий колір - вказує нам скільки створено архіву 62 %;
Коричневий колір – вказує скільки залишилося;
Білий колір –скільки стиснутого (зекономленого) простору.
Вгорі ми бачимо, які файли добавляються в архів.
Добування файлів з архіву ( процес розархівації )
ІІІ. Поточний інструктаж:
Завдання№1. Завдання№2. Завдання№3.(Учням необхідно заархівувати дані файли, а потім спробувати розархівувати їх)
IV. Заключний інструктаж:
V. Домашнє завдання.
В.А. Баженов, В.О. Зайчук „Інформаційні технології” ст.51, розділ 3 (3.1)
ІНСТРУКЦІЙНА КАРТКА НА ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ:
«АРХІВУВАННЯ ТА РОЗАРХІВУВАННЯ ДАНИХ».
Мета: Навчитися архіву вати та розархівовувати файли за допомогою популярних архіваторів WinRar, WinZip;
Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки і санітарно-гігієнічних норм.
Хід роботи
Практична робота №1
1. Запустіть архіватор Win RAR.
2. Створіть у своїй папці архів із перших шістнадцяти файлів з розширенням імені doc, що містяться в папці Тема 2\Архів, установивши при цьому такі значення параметрів архівації:
• формат архіву - RAR;
• метод стиснення - швидкий;
• створити SFX_архів;
• протестувати файли після архівації;
• додати інформацію для відновлення.
3. Виконайте такі дії:
• додайте до архіву коментар з вашим прізвищем та ім’ям;
• збережіть у архіві час створення файлів (вкладка Час);
• створіть у своїй папці папку Копія архіву, скопіюйте в неї архів і видаліть з нього останні п’ять файлів.
4. Перегляньте, використовуючи команду Показати інформацію (кнопка Інфо на Панелі інструментів), властивості створеного архіву (для багатотомного архіву - першого файлу), визначте і запишіть у зошит:
• загальний розмір файлів до архівації;
• загальний розмір файлів в архіві після архівації;
• ступінь стиснення;
• розмір даних для відновлення;
• зміст коментарю;
• розмір SFX_модуля.
5. Використовуючи контекстне меню Робочої області вікна Провідника, розархівуйте усі файли зі створеного вами архіву в папку DOC, яку створіть у своїй папці.
6. Використовуючи архіватор, видобудьте перші десять файлів зі створеного вами архіву в папку 1_10, яку створіть у своїй папці.
7. Покажіть результат роботи майстру.
Практична робота №2
Завдання 1-6 виконати у програмі WinRAR.
1. На робочому столі створити папку П.І.Б.
2. Помістити будь – які текстові документ.
3. Дані файли помістити в архів, який назвати Новий архів, і помістити його у папку П.І.Б. Перевірити правильність створення архіву.
4. В на диску D: знайти довільний архів. Розкрити архів в папку П.І.Б
5. Вилучити із архіву Новий архів довільний файл.
6. Створити архівний файл довільного документа і скопіювати його на дискету чи флешку. Порівняти об’єм вихідного і архівного файлу.
Практична робота №3
Вибрати три довільні файли один – текстовий (*.txt), другий – графічний (*.bmp), третій – файл-програму (*.exe) (знайти файли можна за допомогою команди Найти з головного меню Windows, розмір файлів не повинен перевищувати 500 Кб). Перед початком архівації потрібно створити свою папку П.І.Б.№ групи, в цю папку скопіювати знайдені файли. В програмі WinRAR заархівувати кожен файл, використовуючи всі ступені стиснення. Всі створені архіви повинні міститися в папці П.І.Б.№ групи, назви архівам можна давати згідно нумерації в таблиці. Результати архівації (розміри отриманих архівів) занести до таблиці подані нижче.
№ з/п |
WinRar |
Файл 1 (текстовий) |
Файл 2 (графічний) |
Файл 3 (файл-програму (*.exe) ) |
|
Без сжатия |
|
|
|
|
Скоростной |
|
|
|
|
Быстрый |
|
|
|
|
Обычный |
|
|
|
|
Хороший |
|
|
|
|
Максимальный |
|
|
|