Розробка уроку на тему «ЕТЮД»

Про матеріал
Мета уроку: Навчальна: із метою глибшого сприйняття життєвих явищ розкрити перед учнями світ музичних образів у творах різних жанрів та композиторів; закріпити розуміння учнями понять етюд, віртуоз, їх характерних особливостей; Розвивальна: розвивати образно-асоціативне мислення учнів, особисті естетичні уподобання, вокально-хорові навички; Виховна: прищеплювати учням естетичний смак.
Перегляд файлу

УРОК № 22  ЕТЮД

Мета  уроку:

Навчальна: із метою глибшого сприйняття життєвих явищ розкрити перед учнями світ музичних образів у творах різних жанрів та композиторів; закріпити розуміння учнями понять етюд, віртуоз, їх характерних особливостей;

Розвивальна: розвивати образно-асоціативне мислення учнів, особисті естетичні уподобання, вокально-хорові навички;

Виховна: прищеплювати учням естетичний смак.

Музичний матеріал: етюд «Кампанелла», етюд № 5 «Полювання» Ф. Ліста; 11-й етюд із сюїти «11 етюдів у формі старовинних танців» В. Косенка, «Мамині руки» О. Антоняка.

Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети Ф. Ліста, В. Косенка.

Обладнання: ТЗН, фонохрестоматія.

 Тип уроку: комбінований урок.

ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід (етюд «Кампанелла» Ф. Ліста).

  1. ВСТУПНА ЧАСТИНА

Організаційний момент

Повідомлення теми, мети, завдань уроку

(теми семестру та уроку написані на дошці)

Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Як досягти досконалості у будь-якій справі? Маленька дитина через виконання певних вправ вчиться красиво писати. Пізніше, щоб навчитися писати грамотно, виконує вправи з правопису. На уроках фізкультури учні теж виконують вправи, але вже фізичні. Художник перед тим, як писати картину, створює невеликий малюнок з натури, який називають етюдом — це також певна вправа. А чи є вправи для оволодіння мистецтвом гри на музичних інструментах? Саме з такою музичною вправою ми познайомимося сьогодні на уроці.

Актуалізація опорних знань

Бліцопитування

  •     Пригадайте історію виникнення рапсодії у поезії та музиці,
  •  Що означає скерцо у перекладі?
  • До якого музичного жанру належать ноктюрн, скерцо, рапсодія?

2. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Розповідь учителя

— Інструментальну п'єсу, де застосований певний технічний прийом гри для розвитку навичок майстерності виконавця, називають етюдом. У перекладі з французької етюд — це вправа. Є етюди для розвинення швидкості пальців піаніста, окремо для лівої і правої руки.

Етюдам велику увагу приділяв Ф. Ліст, поглибивши, подібно Ф. Шопену, їх художньо-образний зміст.

П'ятнадцятирічним юнаком Ліст задумав створити цикл з етюдів. Це були технічні вправи для розвитку швидкості пальців, що нагадували етюди його вчителя К. Черні. Через 12 років Ліст знову повернувся до свого задуму і, докорінно переробивши вправи, перетворив їх на «Великі етюди». Але і ця редакція не задовольнила його: 1851 року було створено третю редакцію — «Етюди вищої виконавської майстерності». Етюди різноманітні за технічними прийомами і змістом, в яких пейзажні замальовки чергуються із фантастичними сценами, а ліричні настрої — із героїчними.

Ференц Ліст надавав величезного значення поетичному боку музики. Переважна більшість його творів, зокрема багато етюдів, мають образний зміст, на що сам композитор звертав у назвах і докладних позначеннях, які стосуються характеру виконання.

Етюд — п'єса, основним завданням якої є розвиток певного технічного прийому, але в деяких етюдах технічний прийом є не метою, а засобом вираження певного емоційного або зображального змісту, і такі етюди набувають значення художнього твору.

«Віртуозність,— говорив Ліст,— не пасивна служниця композиції, адже від її подиху залежить як життя, так і смерть довіреного їй художнього твору. Вона може надати музичному твору весь блиск своєї краси, свіжості і натхнення, але може також перекрутити його, зробити поганим, знівечити». Нове розуміння віртуозності, яка «потрібна для того, щоб художник міг повністю висловитися»,— завоювання романтичного мистецтва,

  • Пригадайте: хто такий віртуоз?

Італієць Нікколо Паґаніні, найвідоміший скрипічний віртуоз, якого вважали мало не демоном, дуже любив мелодії свого народу, які були простими й легко запам'ятовувалися. Довго не мудруючи, він наповнив свою музику великою кількістю італійських пісень і танців. Саме така мелодія «Кампанеллп», що в буквальному перекладі означає «дзвіночкоподібнпй». І справді, ця мелодія немовби наслідує дзвінкі переливи маленьких дзвіночків, її надзвичайно складно виконати на скрипці. І тільки через півстоліття ідею П଴аніні повною мірою реалізував Ліст, але вже не на скрипці, а на роялі, усі можливості якого він, піаніст-віртуоз, знав достеменно.

Лісту належать обробки багатьох мелодій інших композиторів. «Кампанелла» Паґаніні в обробці Ліста набула нового вигляду, заграла новими фарбами. Ліст використовував усі безмежні можливості рояля, щоб прикрасити невибагливу тему, яка підкорила його: дзвінкі трелі, перлинні пасажі, ефектні «уколи» в різних кінцях клавіатури, громоподібні акорди і октави — усе зазвучало не як маленькі дзвіночки, а як цілий оркестр.

Слухання музики

Учитель. Послухайте етюд «Кампанелла» Ф. Ліста та дайте відповідь на запитання, т Якими навичками, на вашу думку, має володіти музикант, щоб відтворити звучання дзвоників?

Слухання етюду «Кампанелла» Ф. Ліста

Якщо в етюді «Кампанелла», що ми щойно прослухали, ми почули звучання дзвоників, то в наступному етюді відчувається звучання ще одного музичного інструмента.

Із давніх часів під час полювання використовували музичний інструмент, що був схожий на валторну,

  • Пригадайте: до якого виду музичних інструментів належить валторна?

Цей мідний духовий інструмент у перекладі з німецької означає лісовий ріг. І справді, його предком був справжній мисливський ріг. Для того щоб його було далеко чути, ріг робили щоразу довшим, а щоб утримати в руках — його згорнули кілька разів. Якщо спробувати розгорнути сучасну валторну, то вона витягнеться більше ніж на 3 метри завдовжки. У неї гарний оксамитовий, теплий тембр. Зачувши її, одразу переносишся в нескінченні далі, у просторі ліси й поля.

Саме цей інструмент імітує Ліст в етюді, що має назву «Полювання». Послухайте цей твір та дайте відповідь на запитання,

  •     Чи можна назвати цей твір просто технічною вправою або це концертна п'єса, що містить образний зміст?

Слухання етюду № 5 «Полювання» Ф. Ліста

Розповідь учителя

— Український композитор Віктор Степанович Косенко (1896—1938), продовжуючи традицію вітчизняної школи, теж написав сюїту «11 етюдів у формі старовинних танців» у яскравій національній манері. Це сюїта для фортепіано, що містить 11 різних за характером і настроєм п'єс, яскраво контрастна за жанрами, проте об'єднана єдиним ліричним, чутливим стилем композитора. Вона належить до вершинних здобутків фортепіанної спадщини В. Косенка. Сам задум твору полягає в прагненні автора відродити до життя старовинну сюїту придворних танців різних народів. Проте він не вдається до прямого цитування народних мелодій, а створює свої власні теми, просякнуті глибинним духом українського фольклору. Окремі етюди близькі до запальних танців, в інших переважають м'які, ніжні інтонації. Тут є і алеманда, і ґавот, і менует, і сарабанда. Особливо ефектною є остання п'єса. Хоча в її основі лежить пасакалія, жанр іспанської музики XVII сторіччя, вона позначена національно характерними рисами старовинних українських епічних дум. Разом із тим невипадково назва циклу містить слово «етюд». «Косенко поставив перед собою також завдання педагогічного плану. Про це свідчить велика кількість різноманітних прийомів і засобів, спрямованих на розвиток виконавської майстерності»,— так музичні критики оцінили створену В. Косенком сюїту. Педагогічний хист автора проявився в цьому творі у віртуозній спрямованості окремих п'єс.

Слухання музики

Учитель. Послухайте останню частину сюїти та дайте відповідь на запитання,

  • Чим різняться етюди В. Косенка та Ф. Ліста?

Слухання 11-го етюду з сюїти «11 етюдів у формі старовинних танців» В. Косенка

Вокально-хорова робота

Розспівування

Повторення пісні «Мамині руки» О. Антоняка

3. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

Підбиття підсумків уроку

Учитель. Для того щоб стати справжнім майстром, людина має багато працювати та оволодівати різними технічними прийомами. Саме так відбувається і в музиці. Але іноді нудні тренувальні вправи перетворюються на блискучі образні концертні твори, і під пальцями справжнього віртуоза звуки оживають та створюють художні образи.

Як писав Ф. Ліст, «фортепіано містить обсяг цілого оркестру, і десяти пальців людини достатньо для відтворення гармоній, які звучать за допомогою об'єднання сотень музикантів».

Бліцопитування

  • Як ви зрозуміли, що таке етюд?
  • Для чого існує цей жанр?

4. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Знайти та проаналізувати етюди художників-живописців.

Учні виходять із класу під музичний супровід («Мамині руки»   О. Антоняка).

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
29 березня 2020
Переглядів
1671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку