Розробка уроку на тему: "Григорій Квітка – Основ’яненко. «Маруся» - перша українська повість нової української літератури"

Про матеріал
Розробка уроку на тему: "Григорій Квітка – Основ’яненко. «Маруся» - перша українська повість нової української літератури"
Перегляд файлу

  Заклад загальної середньої освіти № 83 м. Києва

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

( 9 клас )

Григорій Квітка – Основяненко. «Маруся» - перша українська повість нової української літератури

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель української мови та літератури

Котюк А. Б.

 

 

 

 

 

Київ – 2019

                   C:\Users\Вероника\Desktop\img2.jpg

Тема: Григорій Квітка – Основяненко. «Маруся» - перша українська повість нової української літератури ( 9 клас )

Мета: познайомити учнів з такою постаттю в українській літературі як Г. Квітка – Основ’яненко, допомогти  учням  розібратися  в  складнощах  характерів  та  вчинків героїв повісті; розвивати зв’язне мовлення, навички самостійної роботи з матеріалом, критичне мислення, уміння аргументовано доводити власну думку; виховувати загальнолюдські почуття, інтерес до творчості Г. Квітки – Основ’яненка засобами мистецтва слова; прищеплювати учням риси щедрості на добро, порядність, чесність, повагу до людини.

Тип уроку: комбінований.

Методи, форми і прийоми: розповідь вчителя, гронування, робота у групах, самостійна робота, творчий пошук, робота з підручником, бесіда.

Обладнання: підручник, портрет Г. Квітки – Основяненка, виставка творів, ілюстрації до тексту, індивідуальні завдання, дидактичний матеріал.

Хід уроку

  1. Організація навчальної діяльності учнів

 

  1.  Актуалізація опорних знань учнів

1. Перевірка домашнього завдання.

 Бесіда з класом.

       Коли і де народився письменник ?

       Які повісті письменник присвятив дружині ?

__      Де здобув освіту?

__     Батько хотів, щоб син став…?

__     Чи був Григорій директором Харківського театру?

__     Роль Г. Квітки в премєрі пєси І. Котляревського «Наталка-Полтавка»?

__     За що був названий «батьком» української прози?

__     Що надихнуло писати прозові твори російською мовою?

__     Що таке прозовий твір?

__    Україномовні твори Г. Квітки Основяненка за способом зображення поділяють на дві групи.

__    Назвіть ці групи.

ІІ.      Оголошення теми та мети уроку

ІІІ.    Мотивація навчальної діяльності школярів

IV.    Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу

2. Хронологічний диктант

1778 р. - … (народився Г. Квітка – Основяненко)

1793 р. - … (був записаний на військову службу)

1804 р. - … (подав заяву до Старо-Харківського Преображенського монастиря)

1812 р. - … (виконував обовязки директора Харківського театру)

1832 р.- … (написав першу повість українською мовою «Маруся»)

1843р.- … (помер Г. Квітка – Основяненко)

 

  1.        Робота над твором Г. Квітки Основ'яненка «Маруся»

         Повість надрукована повністю у 1834 році у книжці «Малоросійських повістей…». Вона стала першим і найпопулярнішим твором серед сентиментальних повістей Квітки. «Маруся» була написана як аргумент того, що українською мовою можна описати глибокий і складний світ людських почуттів і філософських переконань. Над текстом повісті письменник працював багато — як ні над одним зі своїх творів. Переробляв окремі місця, додавав чи змінював епізоди, портрети й пейзажі, шліфував мову. Дуже згодилися давні й нові записи прислів’їв, приказок, весільних пісень, похоронних голосінь. Надто хвилювався Григорій Федорович за долю своєї «Марусі», як її сприйме читач? Чи не знайдуться хулителі й недоброзичливці, які почнуть кепкування з нашої мови? Адже багато хто з «учених» та «освічених» вважав, що українською мовою крім лайки й жартів, нічого не можна створити. Та побоювання автора були марні: повість справила велике враження на читача з народу і передової інтелігенції. Перекладена самим автором російською мовою і надрукована в журналі «Современник», вона і в Росії користувалася великою популярністю.

 

Джерела повісті

 

  • Народна творчість: українські балади, весільні пісні, фольклорні мотиви.
  • дійсність українського села XVIII – початку XIX ст.
  • майстерність зображення українських краєвидів у повісті.

 

  1.        Теорія літератури

Сентименталізм – напрям у європейській літературі другої половини XVIII – початку XIX ст., що характеризується прагненням відтворити світ почуттів простої людини й викликати у читача співчуття до героїв.

В українській літературі деякі впливи й елементи сентименталізму наявні в п'єсах І. Котляревського («Наталка Полтавка») і в українських і російських повістях й оповіданнях Г. Квітки-Основ'яненка (зокрема, «Маруся»).

Реалі́зм (від лат. realis — «суттєвий», «дійсний») — стиль і напрям у літературі та мистецтві, які ставили метою правдиве відтворення дійсності в її типових рисах. Панування реалізму слідувало за добою романтизму і передувало символізму. Термін «реалізм» вперше вжив французький літературний критик Жуль Шанфлері в 50-х роках 19 століття для позначення мистецтва, що протистоїть романтизму і академізму.

 

 

V. Опрацювання тексту.

Паспорт до твору Г. Квітки-Основ'яненко  «Маруся» 1834 р.

Тема:

зображення життя і побуту українського народу к. ХVІІІ — поч. ХІХ ст., відтворення його душевної краси і високої моральної чистоти.

Ідея:

засудження соціальної нерівності, що перешкоджала щасливому життю героїв, уславлення гуманізму, щирості, чесності, доброти, палкого почуття кохання.

Жанр:

 сентиментально-реалістична повість.

Композиція

Експозиція:

знайомство з героями твору — родиною Дротів, які жили, віруючи в Бога.

Зав’язка:

зустріч Марусі з Василем, їх кохання з першого погляду.

Кульмінація:

смерть Марусі, її поховання.

Розв’язка:

страждання Василя — ченця в монастирі, його смерть через тугу за милою.

Проблематика:

батьки і діти;
соціальна нерівність;
життя і смерть;

пошуки щастя.

 

5.4. Запитання за змістом:

  • Про кого  слова:”  Батькові   і  матері  слухняний,   старшим  себе
    покірний, меж товариством друзяка, п’яниць не терпів, з ледачими
    не водився…. тільки піп у дзвін – він уже в церкві”.
  • Про кого  слова:”  Батькові   і  матері  слухняний,   старшим  себе
    покірний, меж товариством друзяка, п’яниць не терпів, з ледачими
    не водився…. тільки піп у дзвін – він уже в церкві”.
  • „Ночі не поспить, усюди старається…”.
  • „Чуб чепурний, уси козацькі, очі веселенькі, як зірочки”.
  • „Коли, було, заговорить, то все так розумно, так наче сопілочка
    заграє стиха”.
  • Через що журилися Наум і Настя?
  • Де познайомилися Маруся й Василь?
  • Чим дівчина не була схожа на інших?
  • Як вплинуло кохання на Марусю?
  • Що означають слова:”… пов’яжу на голову червону скиндичку
    (учням пояснюється лексичне значення слова ) і коси покладу; …
    пов’яжу чорну стрічку, без кіс…”.
  • Чому спочатку Наум не погодився на одруження Василя і Марусі ?
  • Чому Наум  здивувався,   коли   на  Великдень  у   церкві  побачив
    Василя?
  • Через що Василь …”Стоїть як укопаний…. Далі дуже тяжко здохнув,
    підняв очі  до  Бога,   перехрестився,   вдарив  поклон   …,   а  далі
    промовив:”   Господи   милосердний!       тільки    помилуй   мою
    Марусю!”
  • Через що і за яких обставин померла Маруся?
  • Що просила батьків перед смертю Маруся?
  • Як склалася доля Василя після смерті коханої?

5.5. Заповнити таблицю «Реалістичне й сентиментальне у творі.

Реалістичне

Сентиментальне

 

 

 

 

5.6. Образ Марусі

           C:\Users\Вероника\Desktop\8.jpg

VI. Завдання на знання тексту:

 

6.1. Літературний диктант

  1. “Та що ж то за дівка була!... була і красива і розумна, і багата, звичайна, та ще ж к тому тиха, і смирна.” (Маруся)
  2. “Хлопець гарний, русявий, чисто підголений, чуб чепурний, уси козацькі…” (Василь)
  3. Ким була на весіллі Маруся у подруги? (дружкою)
  4. Куди змовилися дівчата йти на ранок? (до міста)
  5. Що забула забрати Олена у шевця? (батькові чоботи)
  6. За чим пішла Маруся у бір на озеро, щоб зустрітися з Василем? (суницями)
  7. Чому прийшли “Люди німецькії… з землі турецької до Наумової хати ? (сватати Марусю)
  8. Де зустрілися і на яке свято батько з Василем? (на Великдень у церкві)
  9. Де прощалися молоді? (на кладовищі)
  10. Що попросила, прощаючись, Маруся в батьків зробити з горішками та хустинкою? (горішки - положити в руку, платок - повернути Василю)
  11. «Так от яке весілля знайшов Василь», про що йде мова? (коли повернувся Василь й застав Марусю мертвою)
  12. Про що просила мати Василя? (доглянути їх у старості, не покидати)

6.1. Тестові завдання

1. Твір починається

а. спогадами автора про своє дитинство в родинному маєтку

б. роздумами автора про людське життя

в. мальовничим описом села, у якому мають відбуватися події повісті

2. Де вперше зустрілися Маруся й Василь?

а. на вечорницях

б. на ярмарку

в. на весіллі

3. Наступного дня після ярмаркування Маруся попросилася нібито по суниці,

а. щоб розповісти про Василя подрузі

б. щоб зустрітися з ним

в. щоб побути на самоті

4. Чому Наум відовився віддати Марусю за Василя?

а. бо він був бідним сиротою

б. бо він був кріпаком

в. бо його могли забрати в рекрути

5. Після смерті Марусі Василь

а. залишився жити з її батьками

б. зник безвісти

в. постригся в ченці, скоро й помер

6. Розмістіть сюжетні компоненти твору «Маруся» в порядку їх розміщення утворі:

а. смерть Василя;

б. сватання Василя до Марусі;

в. розмова Василя з Наумом Дротом щодо одруження;

г. хвороба Марусі;

д. Василь на заробітках.

7. Укажіть жанр фольклору, який Г. Квітка-Основ’яненко використав під час змалювання обряду поховання Марусі:

а. дума;

б. балада;

в. історична пісня;

г. легенда;

д. голосіння.

 

 

6.2. Асоціативний диктант.

Клечальна неділя, горішки, залізняк, Спасівка, три десятки крашанок, панахида.

VI . Оголошення результатів навчальної діяльності.

Складіть сенкан за вивченою темою.

VII. Рефлексія

Незакінчене речення

Сьогодні на уроці я дізнався про…

Найбільш цікавим було…

Урок запам’ятається мені тим, що…

VIII. Домашнє завдання.

  • Випишіть із повісті Г. Квітки- Основяненка «Маруся» по 3-4 епітети, порівняння, персоніфікації, метафори, слова зі зменшено-пестливими суфіксами в робочий зошит.
  • Знайдіть у повісті портрети Марусі й Василя, випишіть їх у робочий зошит.
  • Вивчити ТЛ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

 

C:\Users\Вероника\Desktop\kvitka-465-523.png

 

C:\Users\Вероника\Desktop\img19.jpg

 

          C:\Users\Вероника\Desktop\545718_3.jpeg

C:\Users\Вероника\Desktop\0057.jpg

 

C:\Users\Вероника\Desktop\ukr-lit-9-avramenko-72.jpg

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лапацька Галина Тимофіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 лютого 2019
Переглядів
21588
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку