Заклад загальної середньої освіти № 83 м. Києва
Конспект уроку
( 9 клас )
Григорій Квітка – Основ’яненко. «Маруся» - перша українська повість нової української літератури
Підготувала
вчитель української мови та літератури
Котюк А. Б.
Київ – 2019
Тема: Григорій Квітка – Основ’яненко. «Маруся» - перша українська повість нової української літератури ( 9 клас )
Мета: познайомити учнів з такою постаттю в українській літературі як Г. Квітка – Основ’яненко, допомогти учням розібратися в складнощах характерів та вчинків героїв повісті; розвивати зв’язне мовлення, навички самостійної роботи з матеріалом, критичне мислення, уміння аргументовано доводити власну думку; виховувати загальнолюдські почуття, інтерес до творчості Г. Квітки – Основ’яненка засобами мистецтва слова; прищеплювати учням риси щедрості на добро, порядність, чесність, повагу до людини.
Тип уроку: комбінований.
Методи, форми і прийоми: розповідь вчителя, гронування, робота у групах, самостійна робота, творчий пошук, робота з підручником, бесіда.
Обладнання: підручник, портрет Г. Квітки – Основ’яненка, виставка творів, ілюстрації до тексту, індивідуальні завдання, дидактичний матеріал.
Хід уроку
1. Перевірка домашнього завдання.
Бесіда з класом.
— Коли і де народився письменник ?
— Які повісті письменник присвятив дружині ?
__ Де здобув освіту?
__ Батько хотів, щоб син став…?
__ Чи був Григорій директором Харківського театру?
__ Роль Г. Квітки в прем’єрі п’єси І. Котляревського «Наталка-Полтавка»?
__ За що був названий «батьком» української прози?
__ Що надихнуло писати прозові твори російською мовою?
__ Що таке прозовий твір?
__ Україномовні твори Г. Квітки Основ’яненка за способом зображення поділяють на дві групи.
__ Назвіть ці групи.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
IV. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу
2. Хронологічний диктант
1778 р. - … (народився Г. Квітка – Основ’яненко)
1793 р. - … (був записаний на військову службу)
1804 р. - … (подав заяву до Старо-Харківського Преображенського монастиря)
1812 р. - … (виконував обов’язки директора Харківського театру)
1832 р.- … (написав першу повість українською мовою «Маруся»)
1843р.- … (помер Г. Квітка – Основ’яненко)
Повість надрукована повністю у 1834 році у книжці «Малоросійських повістей…». Вона стала першим і найпопулярнішим твором серед сентиментальних повістей Квітки. «Маруся» була написана як аргумент того, що українською мовою можна описати глибокий і складний світ людських почуттів і філософських переконань. Над текстом повісті письменник працював багато — як ні над одним зі своїх творів. Переробляв окремі місця, додавав чи змінював епізоди, портрети й пейзажі, шліфував мову. Дуже згодилися давні й нові записи прислів’їв, приказок, весільних пісень, похоронних голосінь. Надто хвилювався Григорій Федорович за долю своєї «Марусі», як її сприйме читач? Чи не знайдуться хулителі й недоброзичливці, які почнуть кепкування з нашої мови? Адже багато хто з «учених» та «освічених» вважав, що українською мовою крім лайки й жартів, нічого не можна створити. Та побоювання автора були марні: повість справила велике враження на читача з народу і передової інтелігенції. Перекладена самим автором російською мовою і надрукована в журналі «Современник», вона і в Росії користувалася великою популярністю.
Джерела повісті
Сентименталізм – напрям у європейській літературі другої половини XVIII – початку XIX ст., що характеризується прагненням відтворити світ почуттів простої людини й викликати у читача співчуття до героїв.
В українській літературі деякі впливи й елементи сентименталізму наявні в п'єсах І. Котляревського («Наталка Полтавка») і в українських і російських повістях й оповіданнях Г. Квітки-Основ'яненка (зокрема, «Маруся»).
Реалі́зм (від лат. realis — «суттєвий», «дійсний») — стиль і напрям у літературі та мистецтві, які ставили метою правдиве відтворення дійсності в її типових рисах. Панування реалізму слідувало за добою романтизму і передувало символізму. Термін «реалізм» вперше вжив французький літературний критик Жуль Шанфлері в 50-х роках 19 століття для позначення мистецтва, що протистоїть романтизму і академізму.
V. Опрацювання тексту.
Паспорт до твору Г. Квітки-Основ'яненко «Маруся» 1834 р.
Тема: |
зображення життя і побуту українського народу к. ХVІІІ — поч. ХІХ ст., відтворення його душевної краси і високої моральної чистоти. |
Ідея: |
засудження соціальної нерівності, що перешкоджала щасливому життю героїв, уславлення гуманізму, щирості, чесності, доброти, палкого почуття кохання. |
Жанр: |
сентиментально-реалістична повість. |
Композиція |
|
Експозиція: |
знайомство з героями твору — родиною Дротів, які жили, віруючи в Бога. |
Зав’язка: |
зустріч Марусі з Василем, їх кохання з першого погляду. |
Кульмінація: |
смерть Марусі, її поховання. |
Розв’язка: |
страждання Василя — ченця в монастирі, його смерть через тугу за милою. |
Проблематика: |
батьки і діти; пошуки щастя. |
5.4. Запитання за змістом:
5.5. Заповнити таблицю «Реалістичне й сентиментальне у творі.
Реалістичне |
Сентиментальне |
|
|
|
|
5.6. Образ Марусі
VI. Завдання на знання тексту:
6.1. Літературний диктант
6.1. Тестові завдання
1. Твір починається
а. спогадами автора про своє дитинство в родинному маєтку
б. роздумами автора про людське життя
в. мальовничим описом села, у якому мають відбуватися події повісті
2. Де вперше зустрілися Маруся й Василь?
а. на вечорницях
б. на ярмарку
в. на весіллі
3. Наступного дня після ярмаркування Маруся попросилася нібито по суниці,
а. щоб розповісти про Василя подрузі
б. щоб зустрітися з ним
в. щоб побути на самоті
4. Чому Наум відовився віддати Марусю за Василя?
а. бо він був бідним сиротою
б. бо він був кріпаком
в. бо його могли забрати в рекрути
5. Після смерті Марусі Василь
а. залишився жити з її батьками
б. зник безвісти
в. постригся в ченці, скоро й помер
6. Розмістіть сюжетні компоненти твору «Маруся» в порядку їх розміщення утворі:
а. смерть Василя;
б. сватання Василя до Марусі;
в. розмова Василя з Наумом Дротом щодо одруження;
г. хвороба Марусі;
д. Василь на заробітках.
7. Укажіть жанр фольклору, який Г. Квітка-Основ’яненко використав під час змалювання обряду поховання Марусі:
а. дума;
б. балада;
в. історична пісня;
г. легенда;
д. голосіння.
6.2. Асоціативний диктант.
Клечальна неділя, горішки, залізняк, Спасівка, три десятки крашанок, панахида.
VI . Оголошення результатів навчальної діяльності.
Складіть сенкан за вивченою темою.
VII. Рефлексія
Незакінчене речення
Сьогодні на уроці я дізнався про…
Найбільш цікавим було…
Урок запам’ятається мені тим, що…
VIII. Домашнє завдання.
Додатки
1