Розробка уроку на тему:
« І.Франко. Казка «Фарбований Лис». Образ Лиса, риси його характеру»
містить матеріал, який допоможе:
перевірити та поглибити свої знання з теми;
працювати в групах;
розвивати комунікативні та соціокультурні компетентності учнів; інтелектуальні і пізнавальні здібності;
виховувати інтерес до навчання.
Рекомендований для використання на уроках української літератури у 5 класі.
Тема: І.Франко. Казка «Фарбований Лис». Образ Лиса, риси його характеру.
Мета:опрацювати ідейно – художній зміст казки,охарактеризувати образ Лиса, сприяти розвитку навичок виразного читання казки, характеристики її героїв; артистичним здібностям учнів;
сприяти вихованню культури мовлення учнів, усвідомлення позитивного ставлення до доброго й красивого в житті й негативного до зла.
Тип уроку: формування і вдосконалення вмінь та навичок.
Епіграф уроку: Брехні слухають, а брехунів б’ють
Обладнання: підручник, малюнки учнів до твору, мультфільм «Фарбований Лис»
Хід уроку
І.Вступна частина
1.Організаційний момент
Анкета «Пізнай себе» ( Анкета має виховне спрямування. Вона спонукатиме учнів задуматися над своєю поведінкою, дасть змогу вчителеві виявити, чи досягається мета на уроках української літератури)
Запитання анкети:
2. Актуалізація опорних знань
1) Слово вчителя.
Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з казкою І. Франка «Фарбований Лис». Ми будемо вчитися характеризувати образ Лиса, пояснювати причини його вчинків, шукати схожість у характері звірів і людських якостей.
2) Бліц - опитування
- Назвіть героїв казки
- Яка казка вважається літературною?
- Чим відрізняється літературна від народної казки?
Літературна казка –
Народна казка -
3.Мотивація навчальної діяльності
Я очікую, що ви будете правильно висловлювати свої думки, злагоджено працювати. І в кінці уроку ми повинні з вами відповісти на питання : Чого вчить нас цей твір? Проти яких людських вад спрямована ця казка?
ІІ. Основна частина
1.Повідомлення теми та мети уроку
2. Сприйняття та усвідомлення матеріалу
А зараз я пропоную вам переглянути мультфільм «Фарбований Лис». Чи відповідає сюжет мультфільму змісту казки? Які розбіжності ви помітили?
Схожості -
Відмінності -
Яка тема та ідея казки?
Тема -
Ідея -
Для подальшої роботи на уроці клас ділиться на групи. Кожній групі дається окреме завдання. Після його виконання учень кожної групи дає відповіді на поставлені завдання
Завдання для І групи:
Лис Микита
Хто бреше, тому легше, а хто правдує, той бідує
Правду сховаєш, та сам з ями не вилізеш
Кабан. Треба нарити картоплі, моркви та всякої городини й принести цареві
Завдання для ІІ групи:
1. Скласти асоціативний ряд «Чого вчить і що виховує казка
І. Франка «Фарбований лис».
Чесність...
Слова в кишені не носить
Що буде, те й буде, а ти, Марку, грай
Мавпа Фрузя. Друзі звірі! Чи пам’ятаєте ви, який сьогодні день? Рівно рік тому до нас з’явився наш добрий і справедливий цар Остромисл! Треба це відсвяткувати! Давайте влаштуємо бенкет і великий концерт! Вовки, Ведмеді, Лисички! Збирайтеся до хору!
Завдання для ІІІ групи:
Хвалькуватість …
Утік, не втік, а побігати можна
Сміливого й чорти бояться
Лис Микита(в оточенні інших лисів). Я такий сміливий, вигадливий, кмітливий, нічого не боюся. І з полювання ніколи не повертався з порожніми руками. А що ви собі думаєте? Досі я ходив по селах, а завтра в білий день піду до міста й просто з торговиці курку вкраду!
Яка різниця між головними та другорядними героями твору. Давайте заповнимо таблицю:
Головні герої казки |
Другорядні герої казки |
Лис Микита |
Вовк, Вовчиця, Ведмідь, Кабан, Олень, Мавпа Фрузя |
Зачитайте уривок з казки
Та й справедливість його була така, як звичайно у звірів: хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не виграв справи.
Жили собі звірі під новим царем зовсім так, як і без нього: хто що зловив або знайшов, той їв, а хто не зловив, той був голоден. Кого вбили стрільці, той мусив загинути, а хто втік, той Богу дякував, що жиє.
Про що свідчить цей уривок?
Підсумок учителя.
Отже, казка вчить нас чесності, справедливості, щирості, доброти, сміливості.
Саме в цьому реченні автор розкриває нам головну думку казки — бажання вищого жити за рахунок нижчого.
ІІІ. Заключна частина
1.Рефлексія
- поясніть, як ви зрозуміли епіграф до уроку (прислів’я)
- Проти яких людських вад спрямована ця казка?
- Які риси характеру повинна мати людина?
2.Домашнє завдання
3.Оцінювання учнів