Тема. Квадрат і куб числа.
Мета: ознайомити учнів з поняттям степеня числа з натуральним показником та термінологією (основа степеня, показник степеня, степінь); навчити записувати добуток рівних множників у вигляді степеня і навпаки, а також знаходити значення виразів, що містять степінь.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиця «Степінь з натуральним показником».
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
1) 7 + 7 + 7 + 7; 2) 3 + 3 + 3 + 3 + 3; 3) а + а + а + а + а + а.
1) п'яти множників, кожний з яких дорівнює 2;
2) десяти множників, кожний з яких дорівнює 1;
3) трьох множників, кожний з яких дорівнює 3;
4) двох множників, кожний з яких дорівнює 5;
5) тридцяти множників, кожний з яких дорівнює 0;
6) шести множників, кожний з яких дорівнює 10.
II. Засвоєння нових знань
Викладання нового матеріалу можна вести традиційно за текстом підручника, а можна спробувати поставити перед учнями завдання, що приведе їх до «відкриття» поняття степеня і розуміння суті запису добутку однакових множників у вигляді степеня.
Завдання 1
Який запис пропущено?
5 + 5 + 5 + 5 = 5 · 4 3 + 3 + 3 + 3 + 3 = ? 4 + 4 + 4 = ? 2 + 2 + 2 = ? |
5 · 5 · 5 · 5 = 54 3 · 3 · 3 · 3 · 3 = ? 4 · 4 · 4 = ? 2 · 2 · 2 = ? |
Учні самі можуть встановити, що вирази в лівому стовпчику будуть дорівнювати добутку одних з рівних доданків на їх кількість у сумі, і помітити схожу закономірність у короткому запису добутку однакових множників у вигляді аb, де а — один з однакових множників, a b— число таких множників у добутку.
Після цього вчитель дає означення степеня деякого числа а з натуральним показником п, називає основні терміни, пов'язані з поняттям степеня (основа, показник степеня, степінь, піднесення до степеня), основними властивостями степеня (а1 = а; 1п = 1; 0п = 0), дає назву другому і третьому степеню числа а (а2 — квадрат числа а, b3 — куб числа b) і формулює правило виконання дій у виразі, що містить степінь (учні роблять короткі записи в зошитах відповідно до схеми «Степінь з натуральним показником»).
Степінь з натуральним показником
; ; а1 = а; 1п = 1; 0п = 0 |
а — основа степеня п — показник степеня ап — степінь 7 — основа, 4 — показник, 74 — степінь |
III. Закріплення матеріалу
На закріплення термінології можна запропонувати усно:
1) 9 · 9 = 29; 2) 10 · 10 · 10 = 103; 3) b · b = b2;
4) ; 5) 5 · 6 · 6 · 6 = 64.
1) 31; 2) 110; 3) 025; 4) 52; 5) 23; 6) 34.
Після цього слід запропонувати учням письмово виконати вправи:
№ 565, 567 — на обчислення значень виразів, що містять степінь. Бажано спочатку вчителеві прочитати вирази за допомогою слів «сума», «різниця», «добуток», «частика», «квадрат», «куб» числа, а потім вже вимагати від учнів (це підготує їх до виконання №№ 571, 572).
№ 579. Повторити, що запис, названий степенем, складається з двох чисел — основи і показника. Тому в цьому завданні, оскільки значення степеня є, основа відома, єдине, що треба знайти,— це показник степеня, тобто число, яке показує, скільки однакових доданків треба перемножити, щоб отримати дане число.
№ 571. Спрямований на попередження помилок у встановленні порядку виконання дій у виразах, що містять степінь.
Додатково: № 573 (1,2).
IV. Підсумок уроку
Тестові запитання класу
V. Домашнє завдання
п. 19, №№ 561; 564; 566; 572, повторення № 573 (3).