Тема. Прямокутний паралелепіпед і його об'єм.
Мета: закріпити знання учнів про елементи прямокутного паралелепіпеда, поняття об’єму і формули об’єму прямокутного паралелепіпеда й куба; відпрацювати уміння розв'язувати задачі на обчислення вимірів прямокутного паралелепіпеда, площі його поверхні та об’єму.
Тип уроку: засвоєння навичок та вмінь.
Обладнання: таблиця «Об'єм прямокутного паралелепіпеда».
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань
Математичний диктант
Варіант 1 [2]
Кожна грань прямокутного паралелепіпеда має форму... [Куб — це прямокутний паралелепіпед, у якого...]
Об'єм прямокутного паралелепіпеда дорівнює добутку.... [Напишіть формулу об’єму прямокутного паралелепіпеда.]
II. Закріплення знань. Відпрацювання навичок
Після виконання і перевірки математичного диктанту вчитель вивішує таблицю «Об'єм прямокутного паралелепіпеда» і повторює з учнями основний зміст матеріалу.
Об'єм прямокутного паралелепіпеда
V = abc, S = 2(ab + bc + ac), L = 4(a + b + c) V = a3, S = 6a, L = 12a
Учні відповідають на запитання:
Учні розв'язують вправи з підручника.
№ 623. Сума довжин усіх 12 ребер прямокутного паралелепіпеда в 4 рази більша за суму його вимірів (а + b + с), тому сума довжин трьох ребер, що виходять з однієї вершини прямокутного паралелепіпеда дорівнює 28 : 4 = 7 см.
Відповідь. 7 см.
№ 622. Площу поверхні прямокутного паралелепіпеда можна записати у вигляді формули: S = 2(ab + bc + ac), тому, якщо с = 20см, b = 20 – 5 = 15см, а = 20 · 3 = 60см, і S = 2(60 · 15 + 15 · 20 + 60 · 20) = 4800см2 = 48м2.
Відповідь. 48 м2.
№ 626.
1) 15 + 3 = 18 (дм) — довжина паралелепіпеда;
2) 18 : 3 = 6 (дм) — висота паралелепіпеда;
3) V = 15 · 18 · 6 = 1620 (дм3) — об'єм паралелепіпеда.
Відповідь. 1620 дм3.
Перед виконанням завдань другого блоку слід нагадати учням, що за допомогою формули об’єму (як і інших формул) можна знаходити будь-яку величину, що фігурує в формулі, тобто: V = abc, a = V : (bc), ab = V : c; b = V : (ac), причому bc = Sграні (прямокутника). Учні виконують вправи №№ 628, 630.
№628
V = 560 см3; а = 14 см; b = 8 см; c = V : (ab);
с = 560 : (14 · 8) = 560 : (112) = 5(см).
Відповідь. 5 см.
№630
V = 144м3; с = 4м; Sоснови = ab = V : c; Sоснови = ab = 144 : 4 = 36(м2).
Відповідь. 36 м2.
Додаткова задача
Знайдіть пропущене число (рис. 88).
III. Підсумок уроку
VI. Домашнє завдання
п. 21, №№627; 629; 631; 613.