Мета:
• навчальна: узагальнити з учнями матеріал І—III чвертей; перевірити рівень знань і вмінь учнів, знання основних понять;
• розвивальна: розвивати розуміння учнями музичної мови, співацькі та слухацькі навички;
• виховна: продовжувати виховувати любов до музичного мистецтва.
Музичний матеріал: «Марш Тореадора» з опери Ж. Бізе «Кармен»; твори, що вивчали впродовж І—III чвертей.
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети композиторів; зображення музичних інструментів; паперова квітка із різнокольоровими пелюстками, на звороті яких написані завдання для музичної гри.
Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія.
Тип уроку: урок узагальнення знань.
Учні входять до класу під музичний супровід («Марш Тореадора» з опери Ж. Бізе «Кармен»).
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Добігає кінця III чверть, наближаються весняні канікули. Ми маємо перевірити, чи ви запам’ятали все, що вивчили протягом трьох чвертей. Зверніть увагу на дошку, на якій виросла перша весняна квітка, але пелюстки в неї ще дуже слабкі й ледь-ледь розтулилися. Якщо ми виконаємо завдання пелюсток, заспіваємо пісні, то квіточка набереться сил і розквітне повністю.
3. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Виконання завдань
На дошці — зображення музичних інструментів та шумових предметів.
Завдання першої пелюстки. Розгляньте малюнки та уявіть, як звучить те, що на них зображено. Поділіть звуки на шумові та музичні.
Завдання другої пелюстки. Оберіть із-поміж зображених предметів музичні інструменти. Який з них є шумовим?
Завдання третьої пелюстки. Пригадайте назви музичних творів та їх авторів. Розподіліть їх на вокальні та інструментальні. (На дошці — назви вивчених творів.)
«Ой, коляда, колядниця» «Марш Тореадора»
«Козачок» «Танець маленьких лебедів»
«Вальс» із балету «Попелюшка» «Ой лопнув обруч»
«Концерт для фортепіано з оркестром» «Журавель»
Завдання четвертої пелюстки. Пригадайте, чим схожі та чим різняться балет та опера.
Завдання п'ятої пелюстки. Допишіть у клітинки переклад слів.
Симфонія -
С |
|
|
в |
3 |
в |
У |
ч |
|
|
|
т |
ь |
Концерт — |
|
|||||||||||
3 |
|
|
|
а |
|
н |
я |
|
Завдання шостої пелюстки. Упізнайте за невеличкою фразою музичний твір.
Учні слухають фрагменти таких творів:
• П. Чайковський. Друга симфонія (четверта частина);
• С. Прокоф’єв «Вальс» з балету «Попелюшка»;
• П. Чайковський «Танець маленьких лебедів» з балету «Лебедине озеро»;
• І. Беркович «Концерт для фортепіано з оркестром № 2».
Завдання сьомої пелюстки. Проплескайте ритм та впізнайте пісню за ритмічним малюнком:
ППІІППІІ (10. Михайленко «Пісня про матусю»)
ІІІІПІПІ (українська народна пісня «Журавель»)
Завдання восьмої пелюстки (на картках). З’єднайте поняття з його визначенням.
Музична вистава, у якій думки та почуття передаються танцем,— БАЛЕТ.
Музична вистава, у якій усі герої співають,— ОПЕРА.
Завдання дев’ятої пелюстки. Оберіть слова, що характеризують марш.
Бадьорий Повільний Лагідний Ритмічний
Войовничий Ніжний Рішучий Мрійливий
Завдання десятої пелюстки. Пригадайте пісні за малюнками. Виконайте їх(семеро козенят, матуся з немовлям, весела дівчинка Олена, двоє мишенят)
Учитель. Усі завдання виконано, квітка розтулила всі свої пелюсточки, отже, настала весна і на вас чекають веселі канікули. Виконаймо для паш квітки одну з вивчених пісень!
Виконання пісні за бажанням учнів
4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель. Ми переконалися, що можемо без зайвих слів розуміти музичну мову, але у нас ще багато справ залишилося на наступну чверть.
Краще музики на світі
Ще нічого не було!
До побачення вам, діти!
Не забудьте наш урок!
Учні виходять із класу під музичний супровід («Марш Тореадора» з опери Ж. Бізе «Кармен»).