1
«Хто ж я такий, що досягти я людськості не можу?..»
ТЕМА. Образ Фауста як втілення динамізму нової європейської цивілізації. Й.В.Гете «Фауст»
Мета: розкрити складність образу Фауста на матеріалі трагедії, з’ясувати причини незадоволення ученого життям, прослідкувати шлях героя до істини (пошуку сенсу життя), порівняти його життєві прагнення, бажання з іншими персонажами (Вагнером); розвивати навички логічного мислення, аналізу художнього твору, творчу уяву; формувати уміння будувати своє висловлення, коментувати прочитане; сприяти вихованню активної життєвої позиції, потяг до осмислення духовних проблем.
Обладнання: портрет письменника, тексти твору «Фауст» Й.Гете, ілюстрації до характеристики образу Фауста різних художників, мультимедійна презентація, фрагмент із спектаклю театру ім. Вахтангова, роздатковий матеріал, схеми.
Тип уроку: комбінований з елементами компаративістики.
Епіграф: Лиш той життя і волі гідний,
Хто б’ється день у день за них.
Й. В. Гете
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Вправа «Так чи ні». Завдання вправи:
І варіант
1. Із «Прологу в театрі» дискусію ведуть директор театру, поет і комік. Так чи ні?
2. «До чого ж гарний дідуган!». Ці слова належать архангелу Михаїлу. Так чи ні?
3. «Коник цибатий», «тварина з тварин» - так себе називає Фауст. Так чи ні?
4. Лікар, правник, філософ, богослов – так себе характеризує Мефістофель. Так чи ні?
5. «Я ще тут в тюрмі-норі?» - йде мова про підземне царство Аїда. Так чи ні?
6. У книзі Нострадама Фауст знайшов знак макрокосму. Так чи ні?
7. У години пошесті чуми Фауст допомагав людям. Так чи ні?
8. «Копається в гноїську, скарб шука, а знайде часом черв’яка, то дурень і тому радіє...» Так характеризує Фауст Вагнера. Так чи ні?
9. Фауст перекладав Біблію. Так чи ні?
10. Процес омолодження Фауста автор описує в розділі «Вальпуржина ніч». Так чи ні?
11. «Гарна панно! Не відмовте в честі, дозвольте вас додому провести». Ці слова звернені до Маргарити. Так чи ні?
12. У кінці усього твору Мефістофель намагається забрати душу Фауста до пекла, але на заваді стали Божественні сили. Так чи ні?
Відповіді: «Так» - 1, 6, 7, 8, 9, 11, 12. «Ні» - 2, 3, 4, 5, 10.
ІІ варіант
1. Бог говорить про людину, а власне про Фауста, «поки що в мороці блукає». Так чи ні?
2. «Не вірю я, що щось я знаю, не вмію я людей навчати, не вмію я на добре напучати…». Так говорить про себе Вагнер. Так чи ні?
3. Фауст, сповнений жаги пізнати природу, прагне до неї і тому відчуває спорідненість з нею. Фауст викликає Духа Землі. Так чи ні?
4. «Я щирий до наук – і знаю вже багато, але хотів би знати все». Ці слова належать Фаусту. Так чи ні?
5. Розчарований в усьому Фауст хоче покінчити життя самогубством. Так чи ні?
6. Учений Фауст, перекладаючи Євангеліє, у фразі: «На початку було Слово…» зупиняється на «Дії». Так чи ні?
7. Фауст з Мефістофелем укладають договір в «Авербаховому склепі». Так чи ні?
8. «Вони мені обридли всі!» - так говорить Вагнер про студентів. Так чи ні?
9. Освідчення в коханні Фауста Маргариті відбувається у саду. Так чи ні?
10. Поєдинок Валентина, брата Маргарити, й Фауста закінчився пораненням Фауста. Так чи ні?
11.У другій частині Й. Гете переносить Фауста до Давнього Риму, і там учений зустрічає Сапфо. Так чи ні?
12. У кінці твору Фауст не знайшов відповіді на своє запитання. Так чи ні?
Відповідь: «Так» - 1, 3, 5, 6, 9. «Ні» - 2, 4, 7, 8, 10, 11, 12.
ІІ. Перевірка раніше засвоєних знань.
Бесіда.
1. До якого творчого періоду належить Й.Гете?
2. Скільки періодів творчості Гете визначають у літературознавстві?
3. Назвати твір Гете, який писав автор усе життя.
4. Назвати розділи «Фауста» за його структурою.
5. Який розділ складає зав’язку і чому? Прокоментуйте. («Пролог на небі»)
6. Хто є об’єктом спору Бога та Мефістофеля? Чому? (Людина - Фауст).
(«Пролог на небі» виконує роль зав’язки. Тут висловлюються різні погляди на людину: Бога – розсудливого й упевненого у своїй правоті та винятковості його творіння. «Він поки що у мороці блукає, / Та я вкажу йому до правди вхід, Бо знає садівник, як деревце плекає, / який від нього буде цвіт і плід…» та Мефістофеля, наділеного критичним розумом та впевненого в ницості людини: «Я свідок лиш мізерності людської, / Смішний божок землі не зміниться нія, - », живе «як тварина із тварин», «коник цибатий»).
Висновок: отже, об’єктом спору бога та Мефістофеля є Людина – Фауст.
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
IV. Сприйняття й осмислення учнями нового матеріалу.
Анкета Фауста за алгоритмом:
1. Ім’я головного героя.
2. Що означає Фауст? (З латинської мови Faustus – «щасливий», «вдалий»).
3. Вік. (60 років)
4. Місце проживання. (Провінційне містечко)
5. Рід зайнятості. (Учений, науковець)
6. Сім’я. (Не одружений)
7. Друзі. (Немає, тільки учні).
8. Захоплення. (Алхімія, чорнокнижжя)
(Перегляд сцени із спектаклю «Фауст у кабінеті» ) у виконанні акторів театру ім. Вахтангова).
Застосовуючи схему, схарактеризуйте образ Фауста.
Цитати до характеристики:
ВЧЕНИЙ; РОЗЧАРОВАНИЙ У СВОЇЙ ДІЯЛЬНОСТІ
У філософію я вник, …А серце крається в самого:
До краю всіх наук дійшов – Не можем знати ми нічого!..
Уже я лікар, і правник, …Не вірю я, що я щось знаю,
І, на нещастя, богослов… Не вмію я людей навчати,
Ну і до чого ж я довчивсь? Не вмію їх на добро напучати…
Як дурнем був, так і лишивсь, Грошей, майна я не нажив
Хоч маю докторське звання… І слави теж не заслужив.
МИСЛИТЕЛЬ ПОХИЛОГО ВІКУ
Написано: «Було в почині Слово!» Бо це перо біди собі натворить.
А може, переклав я зразу помилково? Хіба ж то мисль і світ і нас створила?
Зависоко так слово цінувать! А може, так: «Була в почині Сила!»
Інакше треба зміркувать, Пишу – і сумнів душу огорнув:
Так внутрішнє мені чуття говорить. Я, мабуть, знову суті не збагнув…
Написано: «Була в почині Мисль!» Та світ свінув – не зрадила надія,
Цей перший вірш як слід осмисль, І я пишу: «Була в почині Дія!»
- Чому Фауст зупиняється на ДІЇ?
- Де вперше ми зустрічаємося з Фаустом? (Фауст в кабінеті).
- Опишіть кабінет:
Кабінет – це «тюрма-нора». Тут ми бачимо мури сирі, через вікна ледве пробивається світло, стоси книг, на яких осіла пилюга, кіпоть; на полках лежать слоїки, колби, склянки, начиння, різні прилади, череп, книга Нострадама, якою скористався Фауст.
- Чим не задоволений Фауст?Яке питання його найбільше хвилює? (У чому сенс життя людини?)
Коли б дались мені могутні крила,
Летів би я за сонцем повсякчас,
Глядів би я на світ просторий
У променистім сповитті…
- Який шлях до вирішення проблеми проходить Фауст?
Побудувати схему у виглядів сходів «Шлях Фауста до мети»
«Лиш той життя і волі гідний, Хто б’ється день у день за них».
Бесіда.
Хай спробують де греблю ту прорвать –
здолає гурт прорив затамувати.
Служить цій справі заповідній –
Це верх премудрощів земних:
Лиш той життя і волі гідний,
Хто б’ється день у день за них.
Нехай за вік і молоде й старе
Життєві блага з бою тут бере.
Коли б побачив, що стою
З народом вільним в вільному краю,
Я міг би в захваті гукнути:
Спинись хвилино, гарна ти!
Чи ж може вічність поглинути
Мої діла, мої труди?
Провидячи те щасне майбуття,
Вкушаю я найвищу мить життя.
- Чи можна стверджувати, що образ Фауста трагічний? (Так, бо трагізм полягає у тому, що найвищу життєву мудрість Фауст зміг осягнути лише наприкінці свого життя).
Учитель. Отже, Фауст – це вічний шукач. Але у творі Й. Гете подає іншу життєву позицію в образі…Вагнера. Хто він, чого прагне досягти у житті, про це розповість учениця, яка мала індивідуальне завдання і підготувала порівняльну характеристику.
Виступ учениці.
Порівняльна характеристика образів Фауста й Вагнера
Аспекти порівняння |
Фауст |
Вагнер |
1. Ставлення до науки |
Творець. Для нього наука має значення лише тоді, коли пов’язана з життям, проблемами буття. Він самовіддано шукає істину І в науці, і в житті, не зупиняючись перед перепонами. |
Ремісник у науці, кабінетний учений. Його істини мертві, висока мета викликає в нього лише страх, а не бажання пошуку. |
2. Процес пізнання |
Зазнав злетів і падінь у процесі пізнання, але ніщо не зупиняє його в пошуку істини. Коли б дались мені могутні крила, Летів би я за сонцем повсякчас, Глядів би я на світ просторий У променистім сповитті… |
Боїться поривань духу, йому ліпше читати книжки й дотримуватися усталених догм. Пташині крила – то мені до лиха; Книжки, книжки читати – от де втіха, Немає в світі кращої краси… |
3. Сенс буття |
Прагне посягнути сенс існування – головна мета життя. Вона спонукає його йти тернистим шляхом. «Хто йде вперед, той завше блудить». |
Вважає, що неможливо знайти «основу основ», тому шукати сенс буття – марна праця. Як важко досвіду добратись, Щоб до самих джерел дістатись! А там, дивись, на півшляху Спіткаєш нагло смерть лиху. |
4. Ставлення до світу |
Хоч світ безмежний і розмаїтий, але Фауст прагне його спізнати. Усвідомлює себе частиною світу, відкриває його у своїй душі. |
Відгородився від світу мертвою наукою, він не знає і боїться його. |
5. Ставлення до природи |
Схиляється перед красою і мудрістю природи, навчається в неї гармонії. Яка картина! Ах! Картина лиш… Природо безконечна! … |
Не розуміє природи, вона для нього не існує як життєдайна сила. Набриднуть швидко всі поля й ліси… |
6. Ставлення до людей |
Не відділяє себе від народу й людства, беручи на себе духовний тягар їхніх проблем. Відчуває свою єдність з людьми, працюючи задля них. |
Не любить, не розуміє народ, протиставляє себе людям. Шановний докторе, із вами Приємно й корисно пройтись; А сам би я не зміг гулять між мугирями, Бо грубощі я не виношу скрізь. |
7. Слава |
Для героя слава – не головне, його хвилює лише нерозгаданість вічного смислу. Хвала юрби звучить мені, як глум, І скільки я вже передумав дум, Про те, що ми, невдахи бідні, І батько, й син – похвал не гідні! |
Заздрить славі Фауста і сам мріє про поклоніння юрби. Ти йдеш, а всі стоять рядами, Шапкуючи, прохід дають: Ще мить – і всі навколішки впадуть, Немов перед священними дарами. |
Висновок: Вагнер зовсім не схожий на Фауста. Фауст – це учений – практик, а Вагнер – схоласт, кабінетний учений. Він ніколи не буде перейматися питанням сенсу буття. Фауст його так характеризує: «Копається в гноїську, скарб шука, а знайде часом черв’яка, то дурень і тому радіє… »
Бесіда.
V. Узагальнення та систематизація нових знань.
Учитель. Отже, ми познайомилися з головним персонажем трагедії «Фауст». Прослідкували шлях героя до мети, з’ясували причини незадоволення життям.
Завдання: підводячи підсумок вивченого, на закріплення, застосовуючи схему «гроно» складіть ще одну характеристику Фауста як людини епохи Просвітництва.
Фауст – людина доби Просвітництва
VI. Підсумки.
Учитель. Отже, на сьогоднішньому уроці ми ознайомилися з одним із головних героїв однойменного твору Фаустом.
- Як ви вважаєте, чи виконали ми те завдання, яке ставили перед собою?
Виставлення оцінок.
VII. Домашнє завдання.
Дібрати цитати та створити таблицю «Опозиція Фауста - Мефістофеля» - групі Б. Група А – скласти анкету до характеристики Мефістофеля.
Список використаних джерел
1. Гете, Й. В. Фауст / [Текст] Й. В. Гете – Хрестоматія із зарубіжної літератури. 9 клас. Автори Л. І. Білань, Т. М. Скрипник. – Донецьк : ТОВ «ВКФ БАО», 2010. – 720 с.
2. Методичні матеріали до уроків із зарубіжної літератури для 9 класу / [Текст] За загальною редакцією Н. В. Химери. – Біла Церква : КОІПОПК, 2009. – 254 с.
3. Ніколенко, О. Аналіз художнього твору як передумова його інтерпретації // Всесвітня література в середніх навчальних закладах. - № 10, 2009. – с. 30 – 36.
4. Півнюк, Н. О. Зарубіжна література : підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів / [Текст] Н. О. Півнюк, Н. М. Гребницька, Г. М. Строганова. – К. : Освіта, 2009. – 336 с.
5. Чередник, Л. А. Зарубіжна література. 9 клас. Авторські уроки. / [Текст] Л. А. Чередник. – Харків : Ранок, 2009. – 240 с.
6. Шалагінов, Б. Б. Шлях Гете. Життя. Філософія. Творчість / [ Текст] Б.Б. Шалагінов. – Харків : Веста : Ранок, 2003. – 288 с.