Тема. Поняття про числівник.
Мета: ознайомити учнів з новою частиною мови – числівником. Дати початкове уявлення про числівник, ознайомити з його функцією в мові, вчити розрізняти числівники в мовленні, правильно ставити до них запитання. Розвивати мовлення учнів. Виховувати любов до рідної мови, бажання її вивчати.
Очікувані результати:
Розрізняти числівники в тексті. Утворювати, читати і записувати числівники. Висловлювати власні думки з приводу почутого, аргументувати їх, спираючись на власний досвід. Правильно читати числові вирази. |
Хід уроку
І. Емоційне налаштування:
Дзвенить струмочком рідна мова,
Усі слова знайомі в ній,
Але писати кожне слово
У мові правильно зумій!
Криголам
- Яким ви уявляєте наш урок? Що це?
У – успіх, уважність, усмішка.
- Без чого ми не зможемо обійтись на уроці?
Р – радість, розуміння, рух, робота
- Що він нам принесе?
О – ознайомлення, океан знань, організованість.
- І наші очікування.
К – користь.
ІІ. Основна частина
Давайте пригадаємо на скільки частин мови поділені слова? (10)
- А скільки самостійних частин мови ви знаєте? (6)
- Пригадаймо, які з них ми вже вивчили? (Іменник, прикметник)
Завдання на картках.
Підкреслити іменники однією рискою, а прикметники – хвилястою. З одним словом на вибір скласти речення.
Парта, сильний, великий, олівець, білий, радість, сім, людина, прозоре.
Сьогодні ми будемо вивчати нову частину мови – числівник і повинні навчитися розпізнавати числівники в тексті, правильно вживати їх у мовленні.
1. Введення в тему. Робота з підручником - с. 26
Числівник - це самостійна частина мови, яка означає число, та називає кількість або порядок предметів при лічбі. Відповідає на питання: скільки? котрий? котра? котре? котрі?
Зошит прошу відкривати та дату гарно написати
7 лютого
Класна робота
Хвилинка каліграфії.
Щоб правильно, гарно слова написати,
Нам з’єднання букв слід усім пригадати,
Одна лиш хвилинка для цього дається,
Подивимось зараз, кому не вдається
Ч ч Чч чи сл ів ни к число числівник
Вправа № 1 – с. 26
- Знайдіть та випишіть числівники.
- Складіть речення з одним із них.
Цікава інформація.
— Числівник — чи не найменша за кількістю слів частина мови, яка нараховує їх усього кілька десятків.
На шлях історії числівники «загубили» категорії роду, числа і виокремились в особливий клас слів. У середині XVIII століття Михайло Ломоносов у своїй граматиці вперше назвав числівники особливою частиною мови. Такими вони є і до сьогодні. За частотою вживання серед інших слів числівник займає у нашому мовленні восьме місце.
Людині часто доводиться щось лічити: години, дні, гроші, роки тощо, тобто встановлювати кількість предметів, позначати її на письмі відповідними цифрами.
Звідки взялися цифри? Як виникла лічба? Виявляється, потребу у цьому породило саме життя. Звичайно, первісна людина не користувалася такими словами: «один», «три», «чотири» тощо. Для того, щоб порахувати предмети, досить було показати їх на пальцях. Загнувши всі пальці на одній руці, переходили на другу. А коли пальців не вистачало, продовжували лічбу на тих же пальцях, але вже по другому колу. У сиву давнину люди рахували десятками. Вчені вважають, що десяткова система числення (якою, до речі, користуємося і ми) пішла від десяти пальців на руках.
Вправа № 2 - с. 26
- Пограй у парі у гру «Числівники про мене».
- Називай числівник і розповідай, як він пов’язаний із твоїм життям.
Хвилинка відпочинку
Фізкультхвилинка Раз, два, три
https://www.youtube.com/watch?v=9GU7Kn_b6oc
Вправа № 3
Прочитай текст. - Порівняй малюнок і текст. - Чи відповідає малюнок тексту? Чому? - Що не так? - Запиши числівники. |
- Склади свій список продуктів, уживаючи числівники.
Вправа № 4
- Запиши числівники за зразком.
1 – 11 (один - одина̍дцять) , 2 -12 (два - дванадцять)…
3. Домашнє завдання
Вправа № 5 - Працюємо самостійно вдома.
- Прочитай числові вирази різними способами.
- Запиши їх, уживаючи прийменники від, до.
ІІІ. Заключна частина
Рефлексія. Метод «Шість капелюхів».
Білий – Що я дізнався про числівник?
Червоний – Які почуття викликає числівник?
Жовтий – Для чого нам потрібен числівник?
Чорний – Що було б, якби не було числівника?
Зелений – Що позначає числівник?
Синій – Де ми можемо використовувати отримані знання?