ПЛАН УРОКУ
Тема уроку. Пряма і правильна призми. Площі бічної і повної поверхні призми.
Мета уроку: формування понять пряма, похила і правильна призми; вивчення теореми про бічну поверхню прямої призми.
Формування компетентностей:
предметна (математична) компетентність: сформувати поняття многогранника, вершин, ребер, граней многогранника, призми та її елементів (основ, бічних граней, бічних ребер, висоти, діагоналі), прямої та похилої призми, правильної призми; домогтися засвоєння властивостей призми та прямої призми; сформувати вміння розв'язувати задачі, що передбачають застосування цих понять;
ключові компетентності:
спілкування державною мовою — уміння розуміти, пояснювати й перетворювати тексти математичних задач (усно й письмово), грамотно висловлюватися рідною мовою;
інформаційно-цифрова компетентність — уміння доводити істинність тверджень;
уміння вчитися впродовж життя — уміння визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети;
соціальна та громадянська компетентність — уміння аргументувати та захищати свою позицію;
Тип уроку:удосконалення знань і вмінь.
Основні терміни і поняття: багатогранник, призма, пряма і правильна призми.
Наочність: макети багатогранників, моделі прямої, похилої та правильної призм, картки-завдання, електрона презентація, опорний конспект, схема «Види призм», підручник Мерзляк А . Математика 11 клас, рівень стандарту.
Технічні засоби навчання: мультимедійна система, комп'ютер.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь
Фронтальне опитування
1. Многогранник та його елементи (вершини,ребра, грани)
2. Опуклі многокутники. Приклади опуклих многокутників.
3. Яку найменшу кількість граней має многогранник?
4. З-поміж многогранників (зображених на дошці) вкажіть номер того, у якого:
А)чотири вершини;
Б)шість граней;
В)один чотиригранний кут;
Г)дев'ять ребер.
IIІ. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Призми та її елементи(основи, бічні грані, бічні ребра, висота, діагональ)
Термін "призма" грецького походження і буквально означає "відпиляне" тіло.
Многогранник, у якого дві грані – рівні n - кутники, а решта n граней – паралелограми, називається n-кутною призмою.
Призма - це багатогранник, який складається з двох плоских багатокутників, які лежать у різних площинах та суміщаються паралельним перенесенням і всіх відрізків, що сполучають відповідні точки цих багатокутників.
Призма називається трикутною, якщо її основа трикутник; чотирикутною, якщо її основа чотирикутник і т.д. , n – кутною, якщо в основі n – кутник.
Кожна призма має бічну і повну поверхні (розглядаємо на моделі призми).
Бічна поверхня складається з паралелограмів (прямокутників), дві сторони яких є відповідними сторонами основ, а дві інші - сусідніми бічними ребрами призми.
Повна поверхня, або просто поверхня призми складається з двох основ і бічної поверхні.
У всіх елементів призми є свої назви.
Основні терміни й поняття
Висота призми — це перпендикуляр, проведений із будь-якої точки однієї основи на площину іншої основи.
Ребра призми – це сторони бічних граней і основ. Бічними ребрами називаються ребра, які не належать основами.
Вершини призми – це кінці ребер.
Діагональ призми — відрізок, який сполучає дві вершини, що не належать одній грані.
Діагональний переріз призми — переріз призми площиною, яка проходить через бічне ребро й діагональ основи. Діагональний переріз будь – якої призми – паралелограм.
Властивості:
1. Основи призми паралельні і рівні;
2. Бічні ребра паралельні і рівні;
3. Бічні грані - паралелограми
2. Види призм. Пряма. Похилі.
За видом призми можна поділити на слідуючи групи: прямі і похилі
Пряма призма – призма у якої бічні ребра перпендикулярні основам.
Призма, яка не є прямою, називається похилою.
Бічні грані похилої призми – паралелограми.
Демонструються моделі прямих і похилих призм.
Пряма чотирикутна призма Пряма трикутна призма Похила призма
Бічні ребра прямої призми є її висотами. Бічні грані прямої призми — прямокутники. Бічні грані похилої призми — паралелограми.
Діагональний переріз прямої призми — прямокутник.
Властивості:
1. Висота дорівнює бічному ребру;
2. Бічні грані многокутники – Якщо пряма АА1 перпендикулярна площині основі, то вона перпендикулярна будь – якій прямій, яка лежить в цій основі. АА1АВ; АА1AD, тоді звичайно це будуть прямокутники.
Цю властивість ми будемо застосовувати при розв’язуванні задач.
3. Правильна призма
Прямі призми в свою чергу поділяють на правильні і неправильні.
Правильна призма – в основі лежить правильний многокутник.
Всі бічні грані – рівні прямокутники.
Демонструються моделі правильних призм.
Тобто, якщо вона правильна, то вона по – перше, пряма, по друге, в основі лежить правильний многокутник: квадрат або рівносторонній трикутник. Всі бічні грані правильні многокутники.
Площа бічної поверхні
Бічна поверхня – складається з бічних граней, тобто, щоб знайти площу бічної по верхні треба знайти площу кожного з цих прямокутників, а потім додати ці плошці. Але на практиці рахувати площу кожного з прямокутників не потрібно. Чому?
Якщо обраховувати полощу прямокутника АА1DD1, то необхідно сторону AD помножити на висоту АА1. Площа прямокутника DD1СС1 дорівнює DС ∙D1С1; площа ВВ1СС1 дорівнює ВС∙ СС1; площа АА1ВВ1 дорівнює АВ ∙ АА1. Де АА1= ВВ1 = СС1 = DD1 – висота H. Можна записати Sб = AD ∙ H + AB ∙H + BC ∙ H + CD ∙ H = H(AD + AB + BC + CD).
Ми бачимо, що AD + AB + BC + CD – це периметр основи нашого многокутника. Отже не потрібно для знаходження площі бічної поверхні рахувати площу кожної грані окремо. Можна використати формулу
Sб = Росн ∙ H. Повна поверхня складається з бічної поверхні та двох площ основи, які теж рівні. Sп = Sб + 2Sосн.
Запам’ятайте !
Sб = Росн ∙ H Sп = Sб + 2Sосн
H – висота призми
Росн – периметр основи
Sб – площа бічної основи
Площею бічної поверхні (бічною поверхнею) призми називається сума площ бічних граней. Повна поверхня призми дорівнює сумі бічної поверхні і площ основ: Sпр = Sбіч + 2Sосн
Розв’язування задач.
Задача 1
В основі прямої призми лежить квадрат. Діагональ призми 13 см, висота 5 см. Знайти довжину діагоналі бічної грані.
Дано:
АВСDА1В1С1D1 – пряма призма
АВСD – квадрат
В1D – діагональ призми; В1D = 13см
АА1 – висота; АА1 = 5 см
Знайти: DС1 – ?
Розв’язання: З ВВ1D (90о) за теоремою
Піфагора В1D2 = ВВ+ ВD2
ВD2 = В1D2 – ВВ ВD2 = 132 – 52 = 169 – 25 = 144; ВD = = 12 (см). Тепер знайдемо сторону основи. В основі лежить квадрат.
Треба запам’ятати, що діагональ квадрата d = a - корисний факт. Хто не знає, тоді знаходить за теоремою Піфагора: d2 = а2 + а2; d2 =2а2; d = ; d = a.
З цієї формули знайдемо сторону квадрата: а = ВС =. В нашому випадку
d = ВD = 12 см. а = ВС = . Звільнюємося від ірраціональності в знаменнику
ВС = = = = 6(см).
З СС1D (90о) за теоремою Піфагора: С1D2 = DС2 + СС; С1D2 = (6)2 + 52 =
= 36∙2 + 25 = 72 + 25 = 97. С1D = (см).
Задача 2
За даними малюнка знайти: 1. Довжину третього ребра основи;
2. Площу основи;
3.Площу бічної поверхні призми;
4. Площу повної поверхні призми;
Розв’язання:
В.1. В основі призми лежить прямокутний трикутник. Площа прямокутного трикутник обчислюється за формулою:
1. Sосн = а ∙b =∙5∙12= 30 (cм).
2. Sбіч = Росн ∙ H; Росн = а + b +с; с –?
За теоремою Піфагора з знаходимо гіпотенузу с. с2 = а2 + b 2 = 52 + 122 = 25 + 144 = 169; с = 13 (cм).
Росн = 5 + 12 +13 = 30 см. Sбіч = 30 ∙ 10 = 300 (см2).
3. Sпов. = Sбіч +2 Sосн = 300 + 2∙30 = 360(см2).
В.2. В основі призми лежить прямокутний трикутник. Площа прямокутного трикутник обчислюється за формулою:
1. Sосн = а ∙b; b – ? За теоремою Піфагора з знаходимо катет b.
b 2 = с2 - а 2 = 100 – 36 = 64; b = 8 (cм). Sосн = ∙6∙8 = 24 (cм).
2. Sбіч = Росн ∙ H; Росн = а + b +с = 6 + 8 + 10 =24(cм). Sбіч = 24 ∙ 10 = 240(см2).
3. Sпов. = 240 +2 ∙24 =240 +48 = 288 (см2).
Задача 3
Основа прямокутної призми прямокутний трикутник з катетом 6 см і гіпотенузою 10 см. Висота дорівнює 15 см. Знайдіть площу поверхні призми.
Дано:
АВ СA1B1С1 – призма
А1B1 = 10 см; А1С1 = 6см; АА1 = H = 15 см
Знайти: Sпов. – ?
Розв’язування: Sпов. = Sбіч +2 Sосн
Sбіч = Росн ∙ H; Росн = А1С1 + B1C1 + A1B1
Sосн = А1С1 ∙ B1C1.
За теоремою Піфагора з А1B1С1(С = 90о)
(B1C1)2 = (А1B1)2 - (А1С1)2 = 102 - 62 = 100 – 36 = 64; B1C1 = = 8(см)
Росн = 6 + 8 + 10 = 24(см); Sбіч = 24∙15 = 360(см2)
Sосн = 6∙8 = 24(см2); 2Sосн = 2∙24 = 48(см2).
Sпов. = 360 +48 = 408(см2).
Запитання до класу
1) Дайте означення прямої (похилої) призми.
2). Дайте означення правильної призми.
3) Перелічіть властивості прямої призми.
4) Перелічіть властивості правильної призми.
5) Що таке бічна поверхня призми (повна поверхня призми)?
6) Чому дорівнює бічна поверхня прямої призми?
7) Дано пряму шестикутну призму . Укажіть, які із наведених тверджень правильні, а які — неправильні:
а) всі бічні грані призми — рівні прямокутники;
б) всі бічні грані — прямокутники;
в) висота призми дорівнює бічному ребру;
г) всі діагональні перерізи рівні.
Правильні многокутники (а – сторона, r –радіус вписаного кола, R – радіус описаного кола) |
|||
Многокутник |
Співвідношення між |
Площа |
|
а і R |
r i R |
||
Трикутник |
a = R |
R = 2r |
S = |
Квадрат |
a = R |
R = r |
S = a2 |
Шестикутник |
a = R |
r = R |
S = |
n - кутник |
a = 2Rsin |
r = Rcos |
S =R2nsin |
На цьому і на наступних уроках можна використовувати довідкову схему «Правильні многокутники».
V. Рефлексія
Продовжить фразу:
- Мені було цікаво...
- Ми сьогодні розібралися...
-Я сьогодні зрозумів, що...
- Мені було важко...
- Завтра я хочу на уроці
VІ. Домашнє завдання: вивчити зміст понять ,розглянутих на уроці:
Підручник Мерзляк А . Математика 11 клас, рівень стандарту.
§16, с.99 – 101, вправ 16.7,16.8, 16,10.
Розв’язки д/з
16.7.° Сторона основи правильної трикутної призми дорівнює 5 см, а діагональ бічної грані — 13 см. Знайдіть висоту призми.
Дано:
АВСA1B1С1 – призма;
АВС – р/с трикутник;
СB1 – діагональ; СB1 = 13 см;
СB – сторона основи; СB = 5 см
Знайти: ВB1 – ?
Розв’язок: З СВB1 за теоремою
Піфагора ВB1 = (СB1)2 – СВ2 = 132 – 52 = 169 – 25 = 144; СB1 = 11 (см)
16.8.° Знайдіть площу бічної поверхні прямої призми, висота якої дорівнює 6 см, а основою є паралелограм зі сторонами 2 см і 3 см.
Дано:
АВСDA1B1С1D1 – призма; АA1 = 6 см
АD = 2 см; АВ = 3 см
Знайти: Sбіч – ?
Розв’язок: Росн ∙ H; Росн = 2(АВ + АD);
Росн = 2(3 + 2) = 10(см); Sбіч = 10∙6 = 60(см2)
16.10.° Знайдіть площу повної поверхні правильної чотирикутної
призми, сторона основи якої дорівнює a, а висота дорівнює H.
Дано:
АВСDA1B1С1D1 – призма; АВ = а;
А A1 = H
Знайти: Sпов. – ?
Розв’язок: . Sпов. = Sбіч +2Sосн
Sбіч = Росн ∙ H; Росн = 4а; Sбіч = 4а∙ H
Sосн = а2; 2Sосн =2а2
Sпов. = 4а∙ H +2а2