Тема уроку: «Радянізація західних областей України»
Мета: визначити характерні риси та особливості соціально-економічних та політичних процесів у Західній Україні в 40–50-х рр. XX ст.; вчити на основі різних джерел інформації розповідати про життя населення західних областей, опір радянській владі та аргументовано, на основі історичних фактів доводити власну думку; визначати хронологічну послідовність головних подій; характеризувати протистояння радянської влади та національно-визвольного руху в західних областях України; зіставляти різні точки зору щодо цього питання та давати їм власну оцінку.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Основні поняття: депортації, рух Опору, тоталітаризм, радянізація, культурна революція, індустріалізація, репресії, колективізація.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Вчитель
Кажуть, що безсмертя довічне для тих, хто загинув у боротьбі за свій народ, за його волю. Сьогодні ми будемо вивчати тему, яка тривалий час була своєрідною «білою плямою» в нашій історії.
До цих пір у сучасному суспільстві існує суперечливе, неоднозначне трактування подій, що відбулися у повоєнний час, і це катастрофічно роз’єднує українців.
Відомий німецький філософ Гегель свого часу говорив:
Трагедія історії не в боротьбі правди
проти неправди, а в боротьбі
різних правд.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Метод „Інтелектуальна хвиля" - метод сплеску розумової активності старшокласників на уроці
Давайте спробуємо на інтелектуальній хвилі відтворити загальну картину часу, про який ми говорили на попередніх уроках:
Отже, яким було становище України в період повоєнної відбудови?
Так, Україна повертається до мирного життя. Але довоєнної України вже не існує, адже в ході війни до Радянського Союзу було приєднано нові території. На екрані – карта-помічник. Вкажіть послідовність приєднання західноукраїнських земель до Радянського Союзу. Яку угоду ілюструє карикатура? Північну Буковину, Східну Галичину, Бессарабію та Закарпаття. Розподіл територій між союзниками – Гітлером і Сталіним
Хвилинка картографа. Показ на карті приєднаних земель. Карта на ст. 330
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ МЕТИ ТА ТЕМИ УРОКУ
Отже, сьогодні на уроці ми охарактеризуємо процес радянізації західних областей після приєднання до Радянського Союзу, дізнаємося про боротьбу ОУН і УПА та становище церкви і з’ясуємо причини, хід та наслідки «Операції Вісла».
Тема нашого уроку звучить так: «Радянізація західних областей України».
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вчитель
Після звільнення Західної України від німецьких загарбників на її території були розташовані частин Червоної армії та підрозділ НКВС (НАРОДНИЙ КОМІСАРІАТ ВНУТРІШНІХ СПРАВ) , за допомогою яких відновлювалася діяльність радянської адміністрації. У грудні 1945 року у структурі ЦК КП(б)У України було утворено спеціальний відділ, що координував питання, пов’язані з радянізацією західних областей. Водночас розгорталася активна робота з добору кадрів, на які могла спиратися радянська влада.
У західних областях було розгорнуто радянізацію. Вам знайомий цей термін, тож назвіть мені, будь ласка, ідеї-супутники поняття «радянізація» (індустріалізація, колективізація, культурна революція).
Дійсно, радянізація – це індустріалізація, колективізація та культурна революція.
Серед вас є дослідники, які опрацювали питання радянізації і готові поділитися інформацією з нами.
(Виступи учнів )
Вчитель
Ви прослухали виступи дослідників, і на основі отриманих знань, користуючись допомогою підручника-шпаргалки повинні скласти інформаційну таблицю «Позитив-негатив». Зразок є у вас на партах
Робота з таблицею
«П+» Позитивний характер |
«М -» Негативний характер |
Реконструкція традиційних галузей Створення нових галузей промисловості Зростання промисловості на 230 % Західна Україна мала рекордні для УРСР темпи розвитку промисловості |
Форсована колективізація Виселення тих, хто опирався , на схід Процес русифікації |
Вчитель
Ділимося результатами роботи. В чому проявився позитивний характер радянізації Західної України? Які негативні риси радянізації ви помітили? Чи є різниця в колективізації перед війною та після її закінчення?
Наступний наш крок – створення логічного ланцюжка. Я задаю запитання, ви відповідаєте на них, таким чином створюючи історичний логічний ланцюг.
Прийом «Логічний ланцюжок» (вчитель називає термін або дає запитання, учні відповідають. Мета роботи з ланцюжком – надати дітям можливість самостійно зробити висновок про дії радянської влади щодо УГКЦ.)
Культурна революція – це докорінний переворот у культурному житті
Мета культурної революції – змінити суспільство на засадах комуністичної ідеології, насадження радянської ідеології РІВНІСТЬ МІЖ УСІМА, НЕМАЄ ПРИВАТНОЇ ВЛАСНОСТІ, СВІТЛЕ МАЙБУТНЄ,
Як цього досягти? Через освіту, ідеологізацію. Підручники наскрізь просякнуті комуністичним вченням.
Що могло перешкодити культурній революції?
УГКЦ
Чим вона загрожувала радянській владі? Вона мала великий вплив на суспільство, зберігала культуру і традиції українського народу.
Як ви гадаєте, якими були наступні кроки радянської влади щодо УГКЦ?
Знищення
Розповідь вчителя про ліквідацію УГКЦ
Робота з джерелом.
Зверніться до джерела на сторінці 84. Прочитайте його. Скажіть, у якому становищі опинилися священики УГКЦ і чому?
(Орієнтована відповідь: прийняти православ’я – зрадити своїй вірі, зате не потрапити під репресії радянської влади, але, з іншого боку, потрапити під репресії українських повстанців. Замкнуте коло)
Вчитель
Основною силою, що стала на заваді радянізації західних областей у повоєнний період, були УПА та ОУН. Вони боролися проти сталінського тоталітарного режиму за створення незалежної Української держави.
Пропоную вашій увазі результат дослідницької роботи Педченка Владислава. Він розповість про Організацію українських націоналістів та Українську повстанську армію.
Виступ учня.
Вчитель.
А тепер – ексклюзивний відеозапис, інтерв’ю Провідника ОУН Степана Бандери, яке він дав у 1959 році.
(Прослуховування запису)
"Український національно-визвольний рух живе, розвивається і бореться далі. Всупереч всім намаганням та пропаганді ворога знищити його. Минуло вже 15 років, як більшовицька Москва по-новому окупувала Україну під кінець Другої світової війни. Більшовики стараються стерти з лиця землі українську революційну боротьбу всіма засобами тоталітарної системи. Українська повстанська армія, Організація українських націоналістів та вся українська нація склали в цій боротьбі дуже важкі жертви. Але зламати змагання України за свою незалежність, ні знищити її керівної революційної сили - Москві не вдалося" - говорить Бандера в інтерв'ю.
Вчитель.
Отже, яку мету переслідували українські націоналісти? Коли відбувся ІІІ Надзвичайний великий збір ОУН? Яке гасло там було проголошене?
Історія – це наука, яка, на жаль, постійно переписується. Але ви є свідками нинішньої інформаційної війни Росії проти України. Ми чули чимало фейкових, тобто новин. Тож чи можна довіряти росіянам, коли вони говорять, що бандерівці – це безжальні вбивці і фашисти? Мабуть, ні. Але у більшості старшого покоління, яке вчилося за часів Радянського Союзу, про послідовників Бандери, на жаль, залишилася саме така думка. На превеликий жаль.
Вчитель
Завершення «радянізації» супроводжувалося фізичним знищенням десятків тисяч вояків УПА та підпільників ОУН. Проте повстанські загони діяли не тільки на території України, а й на тих українських землях, що опинилися внаслідок зміни кордонів на території Польщі. Керівництво СРСР сприяло приходу до влади у цій країні комуністів, які почали розпалювати міжнаціональну ворожнечу між поляками та українцями і готувати останніх до депортації.
Зараз ви переглянете відео про операцію «Вісла», а по завершенню вам необхідно узагальнити інформацію, користуючись методом «Фішбоун»
Перегляд відео
Робота за методом «Фішбоун»
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
Проведення «Квест-тесту»
VІІ. ПІДСУМОК
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
написати «Рецепт для України» ( як вийти з кризи), та опрацювати текст параграфа