Розробка уроку на тему "Рослина - живий організм. Фотосинтез як храктерна особливість рослин"

Про матеріал
Дана розробка уроку допоможе колегам розширити та поглибити знання про рослину як живий організм; розкрити сутність процесу фотосинтезу та його значення для життя на Землі.
Перегляд файлу

 

 

ДАТА:                                      6 - клас

     Тема.  Рослина — живий організм. Фотосинтез як характерна особливість рослин.

МЕТА.

Освітня. Розширити та поглибити знання про рослину як живий організм; розкрити сутність процесу фотосинтезу та його значення для життя на Землі;

Розвиваюча. Розвивати  поняття про основні ознаки живого; вміння виділяти істотні ознаки рослин.

Виховна. Виховувати  позитивне ставлення до рослин.

Методи та методичні прийоми: бесіда, розповідь з елементами бесіди, демонстрація малюнків і репродукцій, робота з підручником.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: таблиця «Будова рослини», рослини підготовлені для демонстрації фотосинтезу (пеларгонія, що певний час перебувала у темній шафі); спирт,йод, тонкостінні термостійкі циліндри, електронагрівник, склянка з водою, препарувальна голка, тарілка, підручник, ІКТ, роздавальний матеріал.

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний етап.

«Створюємо настрій»

Учитель. Добрий день.

А тепер за парту

Всі сідайте рівно.

І до роботи візьмемось сумлінно.

Почнемо сьогодні наш урок із створення настрою, а для цього розгадаймо загадку:

Вона створює щастя в домі, атмосферу доброзичливості в справах і слугує паролем для друзів...То що ж це? Звісно, усмішка! Усміхніться один одному! І ваша усмішка створить атмосферу доброзичливості в спілкуванні, що нам допоможе гарно працювати на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

  1. Побудова «Асоціативного куща». Слайд №1

── Рослини. Які асоціації викликають?

( Складання схеми на дошці за відповідями учнів, обговорення.)

2. А зараз намалюйте в зошитах таблицю та заповніть  два перші стовпчики таблиці. Слайд№2

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався (-лася) на уроці

 

 

 

ІІІ.   Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя:

Пропоную послухати вірш та визначити характерні ознаки рослин.

Слайд №3

Повагом ростуть дерева,

Все життя стоять на місці.

Їх коріння вгрузло в землю,

Руки простяглись до сонця,

І нічого не шукають,

Ні про що вони не просять.

Їм потрібно небагато –

Сонце, вітер і повітря –

Те, чого шукать не треба,

Те, що задарма всі мають,

Мріють повсякчас дерева,

Щоб земля розквітла наша,

І самі вони щоденно

Прикрашають нашу землю

Тонких гілок красотою,

Міццю стовбурів могутніх,

Невимовною красою

Доброти своєї одвічної.

Аналіз вірша, запис ознак, характерних для рослин.

Отже, тема уроку:                   Слайд №4

 Рослина — живий організм. Фотосинтез як характерна особливість рослин.

Мета уроку.

 Освітня. Розширити та поглибити знання про рослину як живий організм; розкрити сутність процесу фотосинтезу та його значення для життя на Землі;

Розвиваюча. Розвивати  поняття про основні ознаки живого; вміння виділяти істотні ознаки рослин.

Виховна. Виховувати  позитивне ставлення до рослин.

План уроку:

  1. Поняття про ботаніку.
  2. Основні ознаки живого.
  3. Поняття про обмін речовин і перетворення енергії, його етапи й значення.
  4. Фотосинтез як характерна особливість рослин.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Поняття про ботаніку. Слайд №5

Рослина – це цілісний організм, якому, як і будь-якій іншій живій істоті, притаманне живлення, дихання, обмін речовин, ріст, розвиток і розмноження.

Наука, що вивчає рослини, називається ботанікою ( від грец. ботане – трава, рослина).

2. Основні ознаки живого.

Бесіда

 Із чого складається тіло рослин?

Очікувана відповідь учнів:

Тіло рослини складається з однієї або багатьох клітин, які мають ядро.

Розповідь учителя

У багатоклітинних рослин існують групи клітин, які здійснюють ті чи інші процеси життєдіяльності: одні з них забезпечують ріст, інші — живлення тощо. Групи клітин, які мають спільне походження, подібну будову й виконують однакові функції, називають тканинами. Із тканин побудовані органи. Слайд №6

 А що таке орган? Знайдіть визначення у підручнику на с.81.

Квітка, плід і насінина – генеративні органи квіткових рослин. Вони забезпечують насінне розмноження.  Квітка – це вкорочений та видозмінений пагін. У квітці формуються статеві клітини, що забезпечують утворення насіння. Пагін складається зі стебла та розміщених на ньому листків і бруньок. Слайд №7

Корені та пагони – це вегетативні органи рослини. Вони виконують функції росту, живлення, обміну речовин, виділення продуктів обміну тощо, тобто здійснюють різноманітні процеси життєдіяльності рослин.

Запитання до учнів:

— Який тип живлення характерний для рослин? (Автотрофний.)

Слайд №8

Більшість рослинних організмів за типом живлення є автотрофами, тобто вони здатні утворювати органічні речовини з неорганічних, використовуючи енергію Сонця. Як і будь-який організм, рослина дихає. Іншою не менш важливою ознакою рослинних організмів є те, що вони ведуть прикріплений спосіб життя. До того ж рослини мають необмежений ріст, тобто вони ростуть протягом усього життя. Отже, найзагальнішими ознаками рослин є клітинна будова, автотрофний тип живлення, дихання, прикріплений спосіб життя та необмежений ріст.

Слайд №9

Складання опорної схеми

3. Поняття про обмін речовин і перетворення енергії, його етапи й значення.

 

Пригадайте:

— Який процес є найважливішим у життєдіяльності організмів? (Обмін речовин і перетворення енергії.)

Пояснення зі складання  структурної схеми.

Розповідь учителя Слайд№10

Під час фотосинтезу в зелених клітинах (у хлоропластах) з води й вуглекислого газу утворюються цукри, потім із цукрів можуть утворюватися крохмаль, клітковина.

Одночасно із синтезом обов’язково відбуваються і зворотні процеси: руйнування, розпад складніших речовин на простіші. Під час дихання цукри розпадаються до вуглекислого газу й води. Частина отриманих речовин виділяється назовні, а частина служить матеріалом для нового синтезу.

Слайд №11

Усі ці постійні перетворення в живих організмах (їхнє поглинання, утворення, руйнування й виділення) називають обміном речовин і перетворенням енергії.

Рослина не може жити, якщо не буде весь час отримувати необхідні речовини із зовнішнього середовища. Організм, що перестав живитися й дихати, помирає.

Слайд№12 У свою чергу, у процесі життєдіяльності рослина виділяє деякі речовини в зовнішнє середовище: кисень — у результаті фотосинтезу; вуглекислий газ — під час дихання; надлишок води — під час випаровування (транспірації); корені виділяють у ґрунт деякі кислоти тощо. Отже, у живому організмі весь час відбувається обмін речовин із зовнішнім середовищем.

V.Фізкультхвилинка

Слайд №13

Хто ж там, хто вже там стомився?

І додолу похилився.

Треба дружно всім нам встати,

Фізкультпаузу почати, вище руки підніміть

І спокійно опустіть.

Раз присіли, два присіли

І за парту тихо сіли.

 

5.Фотосинтез як характерна особливість рослин. Слайд №14

  • Постановка запитань для активізації пізнавальної діяльності

Винахідник паротяга Стефенсон якось запитав свого приятеля геолога Бугландуа:

  • Яка сила рухає паротяг?
  • Я думаю,- відповів геолог,- сила однієї з ваших великих машин?
  • Так, але що приводить у дію машину?
  • О, цілком можливо, що один із ваших машиністів.
  • Ні, сонячний промінь!
  • Як таке може бути?
  • Сонячне світло впродовж багатьох тисячоліть «зберігалося» на Землі. Світло, поглинене рослинами, поховане тисячоліттям у вигляді покладів кам’яного вугілля, знову зявилося назовні, щоб служити, як у локомотиві, великим людським цілям.

Запитання до учнів

  • Що ж відбувається із сонячним променем ( зі світловою енергією), коли він потрапляє на листок?  лорофіл уловлює й спрямовує світлову енергію на здійснення фотосинтезу, тобто на утворення органічної речовини з неорганічної. При цьому світлова енергія переходить в іншу форму, у таку, що схована в утвореній під час фотосинтезу органічній речовині.)

— Які неорганічні речовини надходять до організму рослини?

Очікувана відповідь учнів:

До рослинного організму надходять неорганічні речовини — вода, кисень, вуглекислий газ, мінеральні речовини.

Розповідь учителя

Рослина може їх використати тільки в розчиненому або газоподібному стані. У клітинах рослин з неорганічних сполук утворюються органічні — вуглеводи, білки, жири тощо. Саме органічні речовини витрачаються на процеси життєдіяльності й забезпечують рослинам ріст, розвиток, розмноження, дихання тощо. При цьому органічні речовини зазнають перетворень, унаслідок яких утворюються вода, вуглекислий газ, деякі інші речовини, що виділяються в довкілля.

 Пригадайте, під час якого процесу відбувається утворення органічних речовин з неорганічних. (Під час фотосинтезу.)

Для цього, як вам уже відомо, рослини використовують енергію Сонця. Саме фотосинтез і забезпечує автотрофне живлення. Розпад складних органічних речовин до простіших відбувається в клітині під час дихання. При цьому вивільнюється енергія, яку клітина використовує для забезпечення інших процесів життєдіяльності.

 Вчитель

Пропоную  обговорити біологічну казку.

Одного разу зібралися гетеротрофи й почали міркувати, як стати незалежними від автотрофів, тобто зелених рослин, і як самим навчитися виробляти органічні речовини. Відправили гетеротрофи посильного на «зелену кухню» автотрофів. Він довго спостерігав, розпитував і врешті-решт приніс рецепт: «Візьміть скільки завгодно повітря, сонячного світла і цілу річку чистої води. Трішки попрацюйте — і органічні речовини готові». Гетеротрофи подумали, що зелені рослини глузують з них, і бажання самостійно створювати органічні речовини зникло.

Запитання до учнів:

— Чи глузували зелені рослини, чи все-таки це правда?

Як довести, що рослина виділяє кисень у процесі фотосинтезу? Виконаємо дослід (мал. 85) у підручнику на с.79 . дві рослини щільно накриємо скляним ковпаком. Одну з них поставимо на кілька діб у темне місце, а іншу – залишимо на світлі. Через кілька діб поставимо під скляні ковпаки, якими накрито рослини, запалені свічки. Свічка горітиме довше під ковпаком, яким було накрито освітлену рослину. Це пояснюється тим, що  на світлі здійснюється фотосинтез і під ковпаком накопичується кисень, який підтримує горіння. У рослини, яка залишилася в темряві , фотосинтез не відбувся, і необхідний для горіння кисень не виділяється.

Слайд №15,16

Дослід№2. За допомогою іншого досліду доведемо, що в процесі фотосинтезу утворюється вуглевод крохмаль ( пригадайте, молекула крохмалю утворена з молекул глюкози). Витримаємо певний час кімнатну рослину ( пеларгонію)  в темряві, щоб вичерпалися запаси крохмалю в їхніх листках.  За день до уроку вийняла пеларгонію й на одному з листків зверху і знизу прикріпила по смужці чорного паперу. На смужках попередньо вирізала які-небудь фігури. Потім поставила рослину на сонячне світло або під електричну лампочку.

На уроці зріжемо листок і знімемо папір. Опустимо листок у киплячу воду, а потім на декілька хвилин – у гарячий спирт. Коли спирт забарвиться в зелений колір, а листок знебарвиться, промиємо його водою препарувальною голкою розправимо на тарілці й обіллємо слабким розчином йоду. На знебарвленому листку зявиться сині фігури. Відомо, що крохмаль синіє від йоду. Фігури зявляються в тій частині листка, на яку падало світло. Отже,  в освітленій частині листка утворився крохмаль. Як свідчать дослідження вчених, в листках на світлі спочатку утворюється глюкоза, яка згодом перетворюються на крохмаль. Глюкоза і крохмаль є вуглеводами.

А зараз узагальнимо свої знання у вигляді рівняння. Слайд №17,18

Слайд №19,20

 

VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.

Учитель .

 Вже багато ми дізнались,

Роздивлялись і навчались.

А тепер ми всі з бажанням

Перейдемо до завдань на закріплення.

На партах лежать аркуші із тестовими завданнями, виконайте їх.

  •                Виконання тестових завдань. Слайд №21

Вибрати одну правильну відповідь.

1. Наука, яка вивчає процеси життєдіяльності рослин,— це:

А ботаніка В мікологія

Б фізіологія Г морфологія

2. Поглинання вуглекислого газу та виділення кисню відбувається у процесі:

А фотосинтезу В дихання

Б руху Г подразнення

3. Поглинання кисню та виділення вуглекислого газу відбувається у процесі:

А фотосинтезу В дихання

Б руху Г подразнення

4. Найменша жива система, яка може здійснювати життєві функції:

А тканина В клітина

Б орган Г організм

5. Наука, яка вивчає будову клітини,— це:

А анатомія В гістологія

Б фізіологія Г цитологія

 

Відповіді: 1 — Б, 2 — А, 3 — В, 4 — В, 5 — Г.

V. Підбиття підсумків уроку Слайд №22

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався (-лася) на уроці

 

 

Наприклад, про основні ознаки живого, фотосинтез тощо.

VІ. Надання та пояснення домашнього завдання.  Слайд 23

Завдання маєте додому, всі в щоденник запишіть: параграф  21 вивчіть всі

  • Для допитливих: знайти додаткову інформацію про історію відкриття фотосинтезу.
  • Для  дослідників: провести дослід для виявлення дихання в рослини.

.

1

 

docx
Додано
13 лютого 2019
Переглядів
3775
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку