Розробка уроку на тему «РУХИ ЗЕМНОЇ КОРИ»

Про матеріал
Мета: поглибити та систематизувати знання про рухи літосферних плит таїхні наслідки; формувати знання про внутрішні процеси Землі; вдосконалювати навички роботи з картами та схемами атласу;розвивати вміння працювати в малих групах, комунікативні навички; виховувати культуру спілкування.
Перегляд файлу

6 клас

 

Урок №23

 

Дата:

 

РУХИ ЗЕМНОЇ КОРИ

 

Мета: поглибити та систематизувати знання про рухи літосферних плит та їхні наслідки; формувати знання про внутрішні процеси Землі; вдосконалювати навички роботи з картами та схемами атласу; розвивати вміння працювати в малих групах, комунікативні навички; виховувати культуру спілкування.

Обладнання: атласи, підручники, аркуші паперу, маркери, карта «Будова земної кори», геохронологічна таблиця.

Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: аналізувати причини та наслідки рухів літосферних плит, за картою називати райони взаємодії літосферних плит.

 

ХІД УРОКУ

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Прийом «Географічний диктант»

Учені вважають, що колись на Землі був єдиний материк... (Пангея).

Земна кора материків складється з трьох шарів:... (осадочного, гранітного, базальтового).

З глибиною температура гірських порід... (підвищується).

Еру сучасного життя називають... (Кайнозойською).

Астеносфера є частиною... (мантії).

Джерелом енергії, що рухає літосферні плити, є... (внутрішнє тепло Землі).

Прийом «Так — ні»

Учитель (учень) загадує поняття, пов’язане з темою (наприклад, ядро, літосфера, Пангея та ін.), а учні намагаються знайти відповідь, ставлячи навідні запитання, відповідати на які слід лише «так» або «ні».

Взаємоперевірка

Конкурс проблемних питань

Учні оголошують запитання, підготовлені вдома, та пропонують іншим дати відповідь на них. Потім обговорюють відповіді, визначають найцікавіші.

Прийом «Бліцопитування»

У які способи вчені вивчають минуле Землі?

У які способи можна спрогнозувати майбутнє Землі?

Як назвалися давні материки?

Які є найбільші літосферні плити?

Чи є докази того, що поверхня Землі продовжує змінюватися і сьогодні?

IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Проблемне питання»

На попередньому уроці ви дізналися про рухи літосферних плит та причини цих рухів. Проведімо простий експеримент. Візьмімо два зошити з м’якими обкладинками та уявімо собі, що це — літосферні плити з материковою корою, а аркуші паперу в зошитах — це шари гірських порід.

Зіткнімо зошити краями. Що відбувається? Аркуші в зошитах починають зминатися, деформуватися. Найбільші ушкодження аркушів можна спостерігати по краях зошита, найменші — там, де ви притримували зошит руками.

Які висновки дає змогу зробити цей експеримент?

Які ділянки літосферних плит зазнають найбільших дефор мацій?

Які наслідки мають рухи літосферних плит?

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1 Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни земної кори. Тектоніка

Внутрішні (ендогенні) процеси — хімічні й фізичні процеси, що відбуваються всередині Землі. Ендогенні процеси проявляються у вигляді різних тектонічних рухів, процесів магматизму (зокрема виверження вулканів), землетрусів.

Тектоніка — наука, що вивчає особливості будови земної кори та рухи літосферних плит.

2 Види рухів літосферних плит (робота в групах)

Прийом «Шпаргалка»

Завдання. Працюючи зі схемами атласу та відповідним текстом підручника, зробіть «шпаргалку», що характеризує види руху літосферних плит. (Фактично, діти створюють лист опорних сигналів (ЛОС), але, називаючи його «шпаргалкою» та дозволивши використовувати його під час відповіді, вчитель створює більш близьку за духом для школярів психологічну атмосферу для роботи.)

Один із варіантів «шпаргалки» може мати такий вигляд:

або такий:

 

Розрізняють повільні горизонтальні і вертикальні рухи земної кори.

За горизонтальних рухів літосферні плити здатні зближуватися, розсуватися або зміщуватися одна відносно одної. За зближення на поверхні утворюються гори. Наприклад, на стику плит Індо-Австралійської і Євразійської виникли гори Гімалаї. Якщо ж стикаються материкова й океанічна плити, то океанічна, що має більшу щільність, «занурюється» під материкову. Тоді на материку так само виникають гори, а уздовж узбережжя — глибоководні западини (жолоби). Наприклад, на стику плит Наска і Південноамериканської виникли гори Анди та Перуанський і Чилійський глибоководні жолоби.

У разі розходження плит утворюються розломи. Найбільше розломів виникає на дні океанів, де земна кора тонша. Розломами розплавлена речовина мантії піднімається з надр. Вона розштовхує краї плит, виливається і застигає, заповнюючи простір між ними, тому під океанами земна кора безперервно оновлюється. У місцях розривів на дні океану утворюються нові ділянки земної кори у вигляді гігантських валоподібних підняттів, які називають серединно-океанічними хребтами.

Наприклад, у разі розсування Південноамериканської і Африканської плит на дні Атлантичного океану утворився Південноатлантичний серединно-океанічний хребет.

Внутрішні сили Землі викликають і вертикальні рухи: повільні підняття та опускання окремих ділянок земної кори. Так, узбережжя Нідерландів уже кілька століть опускається зі швидкістю 3 мм за рік, і Північне море наступає на суходіл.

Висновок 1. Рухи літосферних плит бувають горизонтальними і вертикальними.

3 Основні тектонічні структури

У межах літосферних плит виділяють основні структурні одиниці: до них належать платформи та пояси складчастості.

Платформи — великі, відносно стійкі та вирівняні ділянки земної кори. Платформи складають основу літосферних плит.

Пояси складчастості (сейсмічні пояси) — рухомі ділянки земної кори, які розташовані на межі літосферних плит. Це найбільш неспокійні ділянки нашої планети — у їхніх межах відбуваються процеси активного вулканізму, землетруси.

Висновок 2. У межах літосферних плит виділяють стійкі та рухомі ділянки.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНИХ ЗНАНЬ

Прийом «Картографічний практикум»

1) За картою «Будова земної кори» установіть, де на Землі відбуваються:

- зустрічні рухи літосферних плит, що приводять до утворення велетенських складок;

- розходження літосферних плит, що приводить до утворення серединно-океанічних хребтів;

- занурення океанічної плити під материковою.

2) Позначте ці місця відповідними умовними позначеннями.

3) Підпишіть назви найбільших літосферних плит (Практична робота № 4).

Прийом «Експрес-тест»

1. Блоки, з яких складається літосфера, називають:

А підземними блоками; В материками; Б літосферними плитами; Г океанами.

2. Порівняно стійкі ділянки літосферних плит — це:

А земна кора; Б платформи; В материки; Г сейсмічні пояси.

3. Унаслідок зіткнення материкових літосферних плит виникають:

А моря; Б западини; В гори; Г серединно-океанічні хребти.

4. Єдиний прадавній материк, що існував сотні мільйонів років тому на Землі називають:

А Пангея; Б Тетіс; В Лавразія; Г Гондвана.

5. Придніпровська височина щороку підіймається на 9,5 мм. Це є проявом:

А горизонтальних рухів земної кори Б вертикальних рухів земної кори

В дрейфу материків Г поглиблення океанів

Взаємоперевірка

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Заключне слово вчителя

До внутрішніх процесів Землі належать рухи літосферних плит, землетруси, вулканізм. Головна причина рухів земної кори — переміщення речовини мантії, зумовлене внутрішньою енергією планети.

Знання про горизонтальні та вертикальні рухи земної кори допомагають зрозуміти та спрогнозувати подальший розвиток нашої планети, виявити зони землетрусів та вулканізму.

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний текст підручника.

2. Скласти план до тексту параграфа.

3. За допомогою Інтернет-ресурсів скласти короткі повідомлення про найбільш катастрофічні землетруси, що відбулися в ХХ та ХІ ст.

1

 

docx
Додано
5 травня 2020
Переглядів
3079
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку