Розробка уроку на тему "Типографіка, шрифти і шрифтові пари. Прийоми каліграфії та леттерингу. Особливості поєднання шрифтів. Коротка історія дизайну і типографіки".

Про матеріал
План-конспект уроку на заявлену тему, з модуля "Графічний дизайн" для 10-11 класу. Мета уроку: • формування предметних компетентностей: забезпечити засвоєння знань про поняття «Типографіка», «Леттерінг». • формування ключових компетентностей: ◦ спілкування рідною мовою: уміння формулювати запитання та дискутувати; уміння оперувати термінами і поняттями з основ графічного дизайну; ◦ спілкування іноземними мовами: уміння використовувати іноземні джерела інформації; ◦ уміння вчитися: навички конструювати власну освітню траєкторію; ◦ ініціативність і підприємливість: уміння брати відповідальність за результат роботи на уроці.
Перегляд файлу

Тема: Типографіка, шрифти і шрифтові пари. Прийоми каліграфії та леттерингу. Особливості поєднання шрифтів. Коротка історія дизайну і типографіки.

Мета:

  •              формування предметних компетентностей: забезпечити засвоєння знань про поняття «Типографіка», «Леттерінг».
  •              формування ключових компетентностей:
    •             спілкування рідною мовою: уміння формулювати запитання та дискутувати; уміння оперувати термінами і поняттями з основ графічного дизайну;
    •             спілкування іноземними мовами: уміння використовувати іноземні джерела інформації;
    •             уміння вчитися: навички конструювати власну освітню траєкторію;
    •             ініціативність і підприємливість: уміння брати відповідальність за результат роботи на уроці.

Обладнання: комп’ютери з доступом в мережу Інтернет, інтерактивна дошка.

Тип уроку: Комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний етап

  • привітання
  • перевірка присутніх
  • перевірка готовності учнів до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду

Проходження тестування з теми «Реклама. Психологія сприйняття реклами. Інфографіка» на сайті На Урок.

ІІІ. Повідомлення теми. Організація спільного з учнями формулювання мети й завдань уроку

Час, в якому ми живемо, не дарма називають «століттям інформації». І велика частина цієї інформації існує в текстовому вигляді - книги, журнали, сайти. Не секрет, що в більшості випадків автори не займаються оформленням своїх текстів належним чином. Тому величезна кількість корисної інформації неможливо швидко знайти або просто зрозуміти через відсутність будь-яких правил оформлення та подання цієї інформації. Якщо ви хочете донести якусь думку своїм дизайном, необхідно дотримуватися певних правил - законам типографіки, які засновані на особливостях візуального сприйняття людини.

Тому, тема нашого уроку: «Типографіка, шрифти і шрифтові пари. Прийоми каліграфії та леттерингу. Особливості поєднання шрифтів. Коротка історія дизайну і типографіки».

IV. Мотивація навчальної діяльності

Метод «Діаграма Венна». Робота з картками.

Завдання. Записати риси таких понять, як дизайн та типографіка. На місці перетині двох кіл записати спілі риси.

 

 

 

 

V. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації

(використовується інтерактивна дошка)

 

  1. Типографіка, шрифти і шрифтові пари

 

Типографія — мистецтво оздоблення друкарського тексту.

Типографія включає в себе мистецтва:

  • шрифтового дизайну, тобто створення символів літер та цілих шрифтів;
  • шрифтового оздоблення, тобто модифікації та декорування малюнків літер;
  • верстки, тобто вибору шрифту, параметрів набору, способів розміщення на площині та компонування з іншими елементами.

Шрифт — графічний малюнок накреслень літер і знаків, які складають єдину стилістичну та композиційну систему, набір символів визначеного розміру і малюнка.

Кегль – висота букви, що включає в себе нижні і верхні виносні елементи. Вимірюється в друкарських пунктах (позначається як pt). Наприклад, текст набраний 14 кеглем, буде дорівнює 14 pt по висоті.

Значення цієї властивості може бути як цілим, так і дробовим числом. Наприклад, розмір символів може бути: 8 пт, 14 пт, 18,5 пт, 72 пт.

Інтерліньяж – міжрядковий інтервал. Відстань між базовими лініями сусідніх рядків.

Інтерліньяж має відповідати розміру шрифту. Відстань між рядками практично завжди має бути більше розміру шрифту. За винятком заголовків. Щоб досягти балансу між текстом і «повітрям», зробіть міжрядкову відстань приблизно в півтора рази більше висоти малих літер.

Кернинг – відстань між буквами.

Основна суть кернинга – підбір різних інтервалів між різними парами конкретних букв для збільшення зручності читання.

Гарнітура – шрифт або кілька шрифтів, що мають стилістичне єдність накреслення. Складається з набору знаків.

Часто це поняття плутають з поняттям «шрифт», хоча шрифт - це певне накреслення знаків, в той час як гарнітура визначає загальне «сімейство» шрифтів.

Гарнітури можна розділити на дві основні категорії:


Антиква – шрифти із зарубками

Створюють відчуття професіоналізму і авторитетності наданої інформації, висловлюють повагу, підкреслюють стабільність і консерватизм в кращому розумінні цього слова.

Гротеск – шрифт без зарубок

Як правило, акцентують раціональність, дотримання стилю, молодість і сучасність. Допомагають створити простір між буквами, а також відокремити один знак від іншого


Яку кількість шрифтів використовувати?

Бажано використовувати не більше 3-х накреслень. Це можуть бути шрифти як однієї гарнітури, так і різних.

Наприклад, гарнітура Roboto містить досить велику кількість різних накреслень. З них легко можна вибрати три. Припустимо, це будуть:

Light                                              Regular                                      Bold

Можна використовувати для заголовків

                       для основного тексту                    для кнопок

Таким чином, використовуючи одну гарнітуру, ми забезпечимо правильну типографіку.

 

Якого розміру повинен бути шрифт?

Розмір тексту в інтернеті не повинен бути менше 12 пікселів. Кращий вибір – в межах 14-18 px для основного тексту. Чи не занадто великий і в той же час легкий для читання. Причому, якщо вже ми вибрали розмір 16 px, він повинен залишатися 16 px на всіх сторінках сайту і не скакати плюс-мінус 1 px від блоку до блоку. Стосується це і інтерліньяжу, він всюди має бути однаковий.

 

Вирівнювання

Вирівнювання ЗАВЖДИ має бути по лівому краю. Навіть якщо дуже хочеться зробити його по правому краю (просто тому що вам здається - композиційно має бути саме так) - це неправильно. Винятком може бути одна або дві короткі пропозиції, які, швидше за все, є підзаголовками для основного тексту.

 

Контраст

Контраст – це одне з основних засобів виразності в дизайні. Не потрібно боятися великих форм і порожніх просторів! Нарочито велика типографіка стає самостійним елементом, що не вимагає додаткових графічних засобів оформлення. Хороший приклад контрасту в кольорах, формах і розмірах всіх об'єктів.

 

Стилі

Потрібно завжди думати про те, яку інформацію ви намагаєтеся донести відвідувачеві. Вибираючи шрифт, слід пам'ятати, що щасливі повідомлення повинні супроводжуватися легкими, повітряними і м'якими формами шрифтів, в той час як повідомлення якихось більш похмурих тем (наприклад, Хелловін) краще було б супроводжувати шрифтами з більш жорстким шрифтом.

 

Шрифтові пари

У чому краса використання гарнітури в складі шрифтової пари? У тому, що шрифти - вони схожі за своєю природою: їх робив один автор, у них одна єдина концепція. У них є, зрозуміло, відмінності в зображенні - тут є зарубки, тут немає, але вони дуже гармонійно один з одним поєднуються.

Головне правило

Перед тим, як ви почали дизайн, підберіть шрифтову пару. Це дозволить вам не плутатися в розмірах в подальшому, не думати кожен раз про те, який шрифт тут використовувати. Краще один раз це все визначити (який ви використовуєте заголовок, підзаголовок, які у них розміри) і далі просто застосовувати вже в своєму макеті.

 

  1.  Прийоми каліграфії та леттерингу

 

Каліграфія — мистецтво писати розбірливим, гарним і чітким почерком; досконала форма рукописного шрифту стародавніх книг, офіційних документів.

Сучасне визначення каліграфії звучить наступним чином: «мистецтво оформлення знаків в експресивній, гармонійній і майстерній манері».

Зараз каліграфія існує в основному в:

  • формі запрошень, листівок
  • весільних привітань
  • графіті
  • шрифтах і рукописних логотипах
  • релігійному мистецтві
  • графічному дизайні
  • історичних документах

Леттерінг – єдині в своєму роді кілька букв, виготовлених (намальованих, вирізаних і ін.) для однієї конкретної ситуації.

У леттерінгу літери, як правило, намальовані або написані тільки один раз, і для конкретного контексту. У шрифті одні і ті ж букви мають однакову накреслення.

 

  1.  Коротка історія дизайну і типографіки

 

Історія становлення дизайну як професії мала свій початок більше ста років тому. Саме в той час в Англії виник рух «за зв’язок мистецтва і ремесел», який очолив  Вільям Морріс. Згодом цей рух знайшов своє відображення в художній культурі США, Фінляндії та Швеції. Саме тоді були сформовані основні положення теорії та принципи дизайну, які вплинули на напрямки дизайну наступних років.

У відповідності з іншою точкою зору виникнення дизайну відносять до початку XX сторіччя, коли художники зайняли ведуче місце в ряді галузей промисловості і отримали можливість формувати фірмовий стиль підприємств і впливати на товарну політику випуску товарів.

Початком історії дизайну вважається 1907 рік, коли художник, архітектор, дизайнер Петер Беренс почав роботу в компанії «Аllgemeine Еlektrizital Gesellschaft». Попередні ж десятиліття були лише періодом теоретичної підготовки майбутнього практичного дизайну.

Відповідно до третьої точки зору щодо історії виникнення дизайну про професію дизайнера можна казати тільки після появи перших дипломованих спеціалістів. Це відбулося в 1920 році, коли у деяких країнах світу були створені перші учбові заклади, які готували художників – майстрів вищої кваліфікації для промисловості, а також інструкторів і керівників для професійно-технічної освіти. Цей напрямок дизайну вважається європейським «академічним».

Історія типографіки як науки починається з винаходу друкарства. Родоначальником друкарства називають Йоганна Гутенберга. Його найбільша заслуга полягала в тому, що в середині 1440 року його розробив металеву складальну форму і друкарський верстат, за допомогою яких велика кількість самого різного писального матеріалу можна було віддрукувати швидко і з великою точністю.

VI. Практична робота «Створіть презентацію “ Шрифтові пари ”»

Послідовність виконання роботи

  1. Розмісіть роботу на Google-диску, надайте доступ, для перегляду і редагування учителю і 2 однокласникам.
  2. Перегляньте проектну роботу своїх друзів. Додайте коментарі. Порівняйте змістовну частину і оформлення.
  3. Оцініть власну роботу і переглянуті роботи.

VIІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

Дайте відповіді на запитання

  1. Як ви розумієте поняття «Типографія»?
  2. Як ви розумієте поняття «Шрифт»?
  3. Як ви розумієте поняття «Кегель»?
  4. Як ви розумієте поняття «Гарнітура»?
  5. Як ви розумієте поняття «Літтерніг»?

VIІI. Домашнє завдання

Здійснити пошук інформації з теми «Історія дизайну і типографіки», підготувати виступ (текстовий документ, презентація тощо).

IX. Оцінювання роботи учнів

docx
Додано
20 січня 2022
Переглядів
3669
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку