Тема. Віднімання натуральних чисел. Властивості віднімання.
Мета: пояснити учням, що віднімання, як і додавання натуральних чисел, можна виконувати, використовуючи певні властивості; сформувати вміння учнів використовувати властивості віднімання під час виконання обчислень; продовжувати відпрацьовувати навички віднімання багатоцифрових чисел.
Тип уроку: засвоєння навичок та вмінь.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань
Усні вправи
219 + □ = 219; 317 – □ = 317; 711 – □ = 0; 219 + 314 + □ = 1314;
89 + □ + 74 + □ = 200; 387 + □ + □ + 13 = 1000.
II. Формування знань
Завдання 1. Обчисліть:
1) 428 – (128 + 126); 2) (428 – 128) – 126; 3) (428 – 126) – 128;
4) (619 + 282) – 219; 5) (619 – 219) + 282; 6) (282 – 219) + 619.
Порівняйте відповіді у прикладах 1) і 2), 3); 4), 5) і 6). Що ви помітили?
Завдання 2. Знайдіть серед виразів рівні:
1) 65 – (а + 45); 2) (65 – а) + 45; 3) (65 – а) – 45; 4) (65 – 45) – а;
5) (65 + а) – 45; 6) (65 – 45) + а; 7) (65 – 45) – а; 8) (а – 45) + 65.
Отже, іноді для обчислень зручніше використовувати властивості віднімання, що можна записати за допомогою літер (замінивши їх числами) так:
(Відкривається таблиця-схема «Віднімання натуральних чисел. Властивості віднімання».)
Схема-таблиця «Віднімання натуральних чисел. Властивості віднімання»
a = b + c
Властивості:
1. а - а = 0; 2. а – 0 = а;
3. 0 – 0 = 0; 4. а – (b + с) = (а – b) – с = (а – с) – b;
5. (а + b) – с = (а – с) + b = (b – с) + а.
III. Закріплення знань учнів
Усні вправи
Вправи для письмового виконання
№ 244; 246; 211 (3; 5; 6); 220 (1); 222; 224; 234 (2,4); 238 (2).
Вправи № 244, 246 формують уміння учнів застосовувати властивості віднімання для спрощення обчислень та спрощення виразів. При цьому вимагати від учнів точного, правильного формулювання властивостей необов'язково.
Вправи 211,220 дозволяють відпрацьовувати навички віднімання і додавання натуральних багатоцифрових чисел.
Вправи № 222 і 224 дозволяють відпрацювати навички розв'язання задач на співвідношення «більше на» та «менше на». Вправи № 234, 238 — додатково для «сильних» учнів.
IV. Домашнє завдання
п. 8, №№ 245; 247; 221(2), 223, на повторення № 252.