Тема. Властивості віднімання натуральних чисел.
Мета: закріпити засвоєння учнями означення віднімання двох натуральних чисел, властивостей нуля під час віднімання та знання властивостей віднімання натуральних чисел; завершити відпрацювання навичок застосування названих знань; перевірити рівень засвоєння навчального матеріалу.
Тип уроку: застосування знань, навичок та вмінь.
Обладнання: схема-таблиця «Віднімання натуральних чисел. Властивості віднімання».
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань
Розв'язання домашніх вправ може бути записано схематично за дошкою або ж за готовою умовою заповнюються відповіді під час фронтальної перевірки домашнього завдання (доречною може бути робота з сигнальними картками учнів та набором цифр). (Особливо звернути увагу учнів на №№ 245, 247.)
Усні вправи
1) 24 – (14 + 7); 2) (24 – 14) – 7; 3) (24 + 17) – 14; 4) (24 – 14) + 17.
1) 7 грн. 35 к. – 535 ... = 1 грн.;
2) 3 км 520 м + 2 480 ... = 6 км;
3) 15... 4т 200 кг =10 т 400...
II. Відпрацювання навичок
Оскільки увесь теоретичний матеріал теми викладено на попередніх двох уроках, то цей урок треба відвести під розв'язування різних видів вправ. Подальше відпрацювання навичок віднімання багатоцифрових натуральних чисел продовжується у процесі розв'язання вправ 211 (7, 8) та 221 (1,3).
Розв'язування задач на віднімання натуральних чисел. Можна запропонувати такі номери: № 226 (перед розв'язанням доречно буде знову звернутись до № 6 усних вправ і спробувати «намалювати» умову задачі за допомогою відрізків (рис. 22)).
№ 228 є логічним продовженням задачі № 226.
Як варіант завдання на застосування властивостей віднімання для спрощення виразів можна запропонувати № 236 (1; 3; 6). Для дослідження можна запропонувати учням скласти вираз і спростити його. (Ана-логічний№ 193 з попередньої теми.) Оформлення записів у зошитах учнів може бути таким:
№236
1) а – b — різниця; (а + 8) – b = (a – b) + 8 — нова різниця, отже, вона більша від (а – b) на 8.
Під час розгляду більш складних випадків (якщо відомі властивості не можна застосувати, доречно буде розглянути відповідні приклади).
Додатково № 240; 250.
III. Контроль засвоєння знань
Самостійна робота
Варіант 1
1) (547 + 195) – 147; 2) 358 – (158 + 317).
Варіант 2
1) (817 + 659) – 159; 2) 973 – (149 + 473).
IV. Домашнє завдання
п. 8 № 227; 229; 212 (5); 220 (3); 237.