Тема. Числові і буквені вирази. Формули.
Мета: сформувати уявлення учнів про поняття «числові вирази» та «буквені вирази»; навчити розпізнавати числові і буквені вирази, читати їх; виробити вміння знаходити значення виразів за умови різних значень змінної.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
6) 75 – (25 + 13); 7) (36 + 19) – 16; 8) (36 + 19) – 19; 9) (47 + 18) – (17 + 8).
1) Поїзд йшов дві доби. За першу добу він пройшов 980 км, а за другу на 50 км більше. Скільки кілометрів проїхав поїзд за дві доби?
2) Поїзд йшов дві доби. За першу добу він пройшов 980 км, а за другу на 65 км більше. Скільки кілометрів проїхав поїзд за дві доби?
1) ; 2) ; 3) .
20 + 5 |
сума |
25 |
20 – 5 |
? |
? |
20 · 5 |
? |
? |
20 : 5 |
? |
? |
II. Формування нових знань
Розглянувши розв'язання задач в п. 2 (1,2), усних вправ, учитель наголошує, що для розв'язання цих задач можна було скласти один запис (для кожної):
1) 980 + (980 + 50); 2) 980 + (980 + 65).
Кожний із таких записів (складається з чисел, знаків дій та дужок) називається числовим виразом.
Приклади числових виразів див. у № 1 до усних вправ.
Якщо в числовому виразі виконати всі дії (в тому порядку, який відомий учням з початкової школи), то отримане число називається значенням числового виразу.
Приклад. Значенням виразу 980 + (980 + 50) є число 2010 км; значенням виразу 980 + (980 + 65) є число 2025.
Уже з п'ятого класу слід привчати учнів читати вирази, використовуючи назви дій. Тому після введення поняття числового і буквеного виразу, вчитель повторює, що вирази, які містять знаки арифметичних дій, можна читати, використовуючи назви цих дій.
Приклад
Сума 7 і а : 7 + а;
різниця 7 і а : 7 – а;
добуток 7 і суми 3 і а : 7 · (3 + а);
частка від ділення суми 7 і 3 на а : (7 + 3) : а.
Після введення поняття числового виразу та його значення учням запропоновано задачу 3.
Поїзд йшов 3 доби. За першу добу він пройшов 980 км, а за другу — на т кілометрів більше. Скільки кілометрів проїхав поїзд за 2 доби?
Питання до класу
(Однакові дії, пари для виконання дій і форма: 980 + (980 + т), але замість 50 і 65 маємо т.)
Зазначаємо, що якщо замінити т на числа 50 і 65, будемо мати розв'язання задач 1), 2), якщо інші числа — то розв'язання схожих задач.
Тобто маємо вираз 980 + (980 + т), який містить букву — буквений вираз.
Приклад 1. Буквені вирази (a + b) + 11, 2 · (3 + а), 5у, тп тощо.
Треба наголосити, що значення буквеного виразу можна знайти, тільки, якщо замість усіх букв у цьому виразі підставити числа (тобто отримати числовий вираз).
Приклад 2. (Записати на дошці)
Знайти значення виразу: 374 + х, якщо х = 268.
Розв'язання. Якщо х = 268, то 374 + х = 374 + 268 = 642.
Отже:
III. Закріплення знань, засвоєння вмінь
Усні вправи
1) (18 – 7) + 14; 2) (х – 75) + 16; 3) (а – 13) + (b – 86).
1) (а + 56) – 32; 2) (m + 99) – (38 + 5); 3) (86 – 53) – (k – 7).
Вправи для письмового виконання
№ 256. Зверніть увагу на роль дужок у виразі.
№ 257 (2,3). Приклад 2 (записаний на дошці) є прикладом оформлення записів у зошитах учнів.
№ 265. Завдання на закріплення правил читання буквених виразів і відпрацювання навичок знаходження їх значень.
№ 267. Повторюються властивості додавання і віднімання натуральних чисел (для спрощення буквених виразів) та відпрацьовуються обчислювальні навички. Починаючи з цих номерів, треба привчати учнів, що перш ніж знаходити значення виразу зі змінною при даному її значенні, вираз обов'язково треба спростити (якщо це можливо).
Додатково
Знайдіть пропущений вираз та слово:
(357 + а) – 157 |
200 + а |
357 – (a + 157) |
? |
сума довжин ланок ламаної |
? |
IV. Домашнє завдання
п. 9, № 255 (усно); 258; 266; 268.