Розробка уроку на тему: « Як рослини розмножуються»

Про матеріал
Мета: • формувати поняття про розмноження рослин, умови проростання насіння, умови росту і розвитку рослин, про способи розмноження рослин; • розвивати спостережливість, вміння аналізувати і робити висновки; • виховувати бережливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

Комунальний заклад

«Полтавська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №24

Полтавської міської ради Полтавської області»

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку на тему:

 

« Як рослини розмножуються»

( 3 клас)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

учитель початкових класів

Шиян Ірина Леонідівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку . Як рослини розмножуються.

Мета:

  • формувати поняття про розмноження рослин, умови проростання насіння, умови росту і розвитку рослин, про способи розмноження рослин;
  • розвивати спостережливість, вміння аналізувати і робити висновки;
  • виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання:  малюнки квіткових рослин; колекції плодів і насіння.
Словничок: нектар, пилок, живець, бульба, цибулина, кореневища, вусики.

 

Девіз уроку :

Бережімо кожну квітку,

                        Бо ми всі - природи рідної частинка

Хід уроку

I. Організація класу до уроку

 Левчик довго дуже спав,

Геть сніданок свій прогавив.

Ну а ми часу не гаймо -

Урок вчасно починаймо.

Щоб хвилини не втрачати

Все нове запам'ятати

Працювати будемо старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у 3 - Б класі

          Діти просто молодці.

Діти, Левенятко прокинулось і ніяк не зрозуміє , чому ви прийшли до школи, адже краще вдома полежати на дивані біля улюбленого телевізора.

Гра «Мікрофон»

-Давайте спробуємо зацікавити Левенятка і прорекламуємо наш урок. (Відповіді учнів)

- А щоб він був цікавим, змістовним, продуктивним, якими ви бажаєте бути на уроці? ( активними, уважними, розумними….).

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

На уроці ми продовжуємо

довкіллям мандрувати
Будемо дерева, кущі

й трав'янисті рослини вивчати.

 Ми продовжимо знайомитися з дивовижним світом рослин, їх розмаїттям. Будемо вчитися спостерігати за ними і розпізнавати їх, бережливо ставитися до рослин, охороняти їх.

- А допоможе нам у мандрівці потяг – веселунчик . Але що це? Вагончики засипало снігом. Тому доведеться потрудитися , щоб визволити їх з кучугур. Провідником у дорозі нам стануть слова:

 

Бережімо кожну квітку,

Бо ми всі - природи рідної частинка

IIІ. Хвилинка спостережень

Вже час в дорогу вирушати,

Ви Левенятку допоможіть,

Що вдягати і що взувати?...

Погодні умови  йому  розкажіть.

- Який день, місяць?

- Якого кольору небо?

- Якими стали ранки?

-Чи були протягом тижня опади? Які саме?

- В яких межах коливалася температура?

- Про що це свідчить?

- Яким був січень: ясним, хмарним чи похмурим?

За січнем іде лютий. Це слово означає «злий», жорстокий. У цьому місяці вночі дуже сильні морози. Але вдень сонце світить яскравіше, більше гріє. Тривалість дня збільшується.

Ось і розтанув від ваших розумних відповідей перший вагончик.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1.Робота у групах.

- Діти, Левчик хоча й бачив рослини , але абсолютно нічого про них не знає. З допомогою опорних схем і малюнків спробуйте розповісти йому про цю частинку живої природи.

Учні, використовуючи опорний матеріал, узагальнюють свої знання, знаходять на маячках відповіді і прикріплюють їх на дошку до рослинки, утворюючи асоціативний кущ.

  • Термін життя рослин.
  • Поділ рослин на групи.
  • Живлення рослин.
  • Значення рослин в житті людини.
  • Необхідні умови для життя рослини.

Ось і розтанув сніг ще на одному вагончику.

А зараз пограємо у гру «Асоціації»

Учитель називає рослини, а учні показують кружечок відповідного кольору, розташований у куточках класної кімнати, з яким вони асоціюються.

Помідор, огірок, слива, лимон, яблуко, апельсин, малина, аґрус, фіалка, перець, троянда.

Молодці! Ще один вагончик звільнили від крижаного полону.

ІV.Вивчення нового матеріалу

Учитель.

Видатний біолог Климентій Аркадійович Тімірязєв сказав :“… є щось загадкове в цьому прихованому житті, яке раптом проривається назовні, ми бачимо в ньому втілення самого життя, символ пробудження від сну та смерті”.
Проблемне запитання:
- Як ви думаєте, про яке явище говорив вчений?
Отже , сьогодні ви дізнаєтесь про те,  як розмножуються  рослини , з чого вони виростають.

Діти, закрийте , будь ласка очі, і уявіть себе влітку на квітучій галявині. Там світить яскраве сонечко, цвітуть квіти. Подуває легенький вітерець, лоскочучи наші личка. Над квітами весело літають ...Так. Це різні комахи збирають з квіток солодкий сік - нектар. Крім нектару, у квіток є пилок. Коли комашка сідає на квітку, пилок потрапляє на її лапки, тіло. Вона перелітає до іншої квітки і переносить на неї пилок. Так відбувається запилення, внаслідок якого утворюється плід. Тому бджіл, метеликів, джмелів називають комахами - запилювачами.

Проблемне запитання:
- Чому після дощової весни урожай яблук, слив, груш невисокий?

- Перегляд відео про запилення квітів.

 Так відбувається запилення у яскравих і духмяних квіток, але є й маленькі рослини, непомітні, без запаху і нектару: у жита, пшениці, кукурудзи. Вони запилюються вітром. Також вітром запилюються  дерева: клен , вільха, береза. Їхні плоди захищають насіння.Наприклад,плоди клена  схожі на крильця і переносяться вітром.

Слухання вірша "Крилате насіння"

Кружляє над нами насіння крилате,

 Радіє насіння, що вміє літати.

Це клени високі з осінньої гілки

Синів проводжають в далеку мандрівку.

І згадують сумно дерева бувалі:

Колись і вони над землею літали.

 - Ми знову знялись би,

Як наше насіння,

Та роки не ті, і тримає коріння.

Кружляє у небі насіння крилате,

Радіє насіння, що вміє літати.

Одна насінина з кленової крони

Довірливо сіла мені на долоню.

І каже: - Я довго блукала над містом,

Але на асфальт не наважилась сісти.

Благаю, мій друже, якщо це не важко,

Візьми й посади мене в землю, будь ласка.

Я виросту кленом у нашому краї

І листом зеленим тебе привітаю.

Технології інтерактивного навчання  "Мозковий штурм"

 - Чому насіння не наважилось сісти на асфальті?

 - Які умови потрібні рослині для проростання, для росту і розвитку?

  •    Деякі плоди не тільки захищають насіння, а й сприяють його розповсюдженню в природі. Помічали ви, як на ваш одяг чіплялися реп’яхи лопуха, плоди череди? І що ви робили?
  •    А плоди калини, шипшини, горобини, глоду зривають птахи і далеко розносять — розсівають. Сойки, білки роблять запаси на зиму з горіхів,

жолудів. Інколи ці «господарі» забувають про свої сховища і з часом на їх місці виростають молоді дуби .

Молодці. Активно ми попрацювали. Ось від подиху ваших знань розтанув сніг ще на одному вагончику.

 Фізкультхвилинка

Зрозуміло , всім відомо,

Що приємно будь здоровим,

Тільки треба секрет знати,

Як здоровим стати!

На кожному уроці  по порядку

Для очей ми  робимо зарядку

Для здоров’я вона плюс

Намотай собі на вус.

Робота з підручником.

Робота з Тлумачним словником школяра( тлумачення нових понять)

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Самостійна робота.

Завдання 1.

Пронумерувати періоди розвитку дуба.

Завдання 2.

Домалювати плід

Завдання 3.

З'єднати частини рослин з плодами.

Досліди.

Звісно, що у 3 класі ми з вами мандруємо стежинкою спостережень, які   проводимо під час виконання дослідів. Кожен з вас приніс з собою плоди . Ми сьогодні посадимо їх і потім будемо спостерігати за їх ростом.             

Діти, поки ми займалися розмноженням рослин , ще один вагончик з'явився з-під снігу.                                                                                                                                           

Гра «Займи позицію».

В учнів на партах лежать малюнки рослин . А на маячках розвішені малюнки із зображенням способу їх розмноження. Діти підходять зі своєю карткою до відповідного маячка.
Конец формыСлухання казки "Хто найголовніший?" (інсценізація)

Ось засперечалися якось частини рослини: хто з них найголовніший?

Корінь. Я тут найголовніший! Я укріплюю рослину в ґрунті, я напуваю її водою і годую мінеральними солями. Та що рослини - я і людей, і тварин годую! Та ще й лікую іноді. Буває майстри з мене таку красу роблять, що і на міжнародні виставки потрапляю! Тільки це вже говорить про мою важливість!

Лист (заперечує). Подумаєш! Ти, корене, живеш у темряві, та ще й за мій рахунок. Це я підказую людям, коли рослину треба поливати, підгодовувати, укрити. Можу я годувати, лікувати і тварин, і людей. Та й дихається поряд зі мною легко. А тебе, корене, я можу виростити і так.

Стебло. (обурюється). Ой, які ж ви важливі! А що б ви без мене робили? Ні корінню без мене не жити, ні листю. Це ж мої тоненькі трубочки-волокна пересилають поживні речовини і воду по усій рослині. Одні волокна живлення кореню передають, а інші листу. З ранньої весни до самої зими працюю, не покладаючи рук. Трохи  перепочину взимку, а з приходом весни знову беруся до роботи. Піднімаю вгору гілля з листом та розташовую так, щоб усі сонечко бачили.

Квітка (здивовано). Які ви наївні, сперечаєтеся, хто з вас найголовніший... Усе, що ви робите, - це все для мене! Не буде мене, - не буде й насіння, а не буде насіння - не буде й рослини! Усе, що ви здобули з ґрунту, повітря, води, світла, - все це піклування про мене. Буде квітка - буде насіння, а отже, буде рослина.

Насіння. Ваші сперечання пусті. Я - найголовніше! Усе, що ви взяли з ґрунту, повітря, води, - все це для мене, щоб я дозріло, дало життя новій рослині. З мене розвинеться і корінь, і стебло, і листки, і квіти, і плоди, і нове насіння!

На екологічному панно з'являється поїзд із назвою «Рослини»

VI. Підсумок уроку

   Мандрівку свою ми вже закінчили,

   Все з вами і вивчили , і повторили,

   Всі дружні й активні були ви весь час.

   Хороші оцінки чекають на вас!

  • Але найкращі ліки для всіх –

Це сонце, повітря і сміх!

Діти , левенятку урок дуже сподобався. А вам?

-Тож  зараз ті учні , яким було цікаво на уроці , подарують свої усмішки рослинам. Сподіваюсь тоді швидше розтане сніг і прийде довгоочікувана весна.

Заключне слово вчителя :

   « Колись , ще в дитинстві, я зірвала квітку – вона зів’яла. Я спіймала метелика - він загинув у мене на долоні. І  тоді я зрозуміла, що доторкнутися до краси можна тільки серцем…»

  Краса завжди живе і житиме в серці людини. Майте чуйне, щедре, велике і добре серце, щоб знайшлося в ньому місце і маленькій комашці, і травинці. Нехай вам світить сонце і посміхаються квіти.

 

 

docx
Додано
21 жовтня
Переглядів
55
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку