Тема уроку. Зображення фігур у стереометрії. Розв’язування вправ.
Мета уроку: формування вмінь будувати зображення просторових фігур, розв’язування задач, використовуючи властивості паралельного проектування.
освітня: навчити виконувати наочні зображення за допомогою паралельного проектування; показати широке коло застосування властивостей паралельного проектування у навколишньому світі;
розвивальна: розвивати просторову уяву; логічне та аналітичне мислення;
виховна: виховувати акуратність при виконанні рисунків, розширювати загальний кругозір учнів, виховувати інтерес до вивчення даної теми та самостійність учнів
Методична мета уроку: формування вмінь та навичок будувати зображення просторових фігур при розв’язуванні задач шляхом практичного виконання паралельного проектування.
Формування компетентностей:
✵ предметна компетентність: сформувати поняття про утворення паралельних проекцій основних фігур; сформувати вміння виконувати зображення просторових фігур на площині;
✵ ключові компетентності:
✵ спілкування державною мовою — доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію;
✵ математична компетентність — оперувати геометричними ✵ соціальна та громадянська компетентності — висловлювати власну думку, слухати і чути інших;
✵ вміння вчитися впродовж життя.
Наскрізні лінії: підприємливість і фінансова грамотність.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Епіграф уроку : «Серед рівних розумом за
однакових умов, переважає той,
хто знає геометрію»
Блез Паскаль
І. Організаційний етап.
Перевірка готовності здобувачів освіти до заняття.
“Світлофор” Виявлення емоційного стану учнів перед уроком.
“ Виберіть смайлик, який відповідає вашому настрою на уроці”
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
На дошці за готовим рисунком відтворюють домашню задачу.
Трикутник А1В1С1 — паралельна проекція трикутника АВС на площину α. Укажіть, які з наведених тверджень правильні, а які — неправильні:
а) якщо трикутник АВС правильний, то трикутник А1В1С1 обов'язково правильний (ні)
б) трикутник АВС не може дорівнювати трикутнику А1В1С1 (ні)
в) якщо ВК — бісектриса трикутника АВС, то B1K1 обов'язково — бісектриса трикутника А1В1С1 (ні)
г) якщо ВК — медіана трикутника АВС, то В1К1 обов'язково — медіана трикутника A1B1C1(так)
III. Актуалізація опорних знань та вмінь
Вправа «Мозковий штурм»
1) Чи можуть нерівні відрізки мати рівні паралельні проекції? (так)
2) Чи можуть рівні відрізки мати нерівні паралельні проекції? (так)
3) Чи може довжина паралельної проекції відрізка бути більшою від довжини цього відрізка? (так)
4) Які геометричні фігури можуть бути паралельними проекціями:
а) точки; б) відрізка; в) променя; г) прямої; д) двох паралельних відрізків; е) двох паралельних прямих; ж) двох прямих, що перетинаються; з) двох мимобіжних прямих
5) Проекції прямих а і b на площину паралельні. Як розміщені прямі a і b? (паралельні)
6) Чи можуть дві прямі, що перетинаються, проектуватися:
а) у дві прямі, що перетинаються;(так)
б) у паралельні прямі;(ні)
в) у пряму і точку на ній;(так)
г) у пряму і точку поза нею?(ні)
7) Чи зберігаються відношення відрізків при паралельному проектуванні? (так)
ІV. Закріплення та осмислення знань учнів .
Формування вмінь будувати зображення фігур
Зупинимося на зображенні найбільше вживаних геометричних фігур, з комбінацій яких складається, як правило, зображення будь-якої складної просторової фігури.
Будь-який трикутник може бути зображенням трикутника довільної форми, зокрема: правильного, рівнобедреного, прямокутного.
Слід зазначити, що медіани і середні лінії трикутника зображають відповідно медіанами і середніми лініями зображення.
Задача 1.
На зображенні рівностороннього трикутника побудуйте зображення його центра.
Розв'язання.
Нехай АВС (рис. 93) — дане зображення рівностороннього трикутника. Центр правильного трикутника — точка перетину його медіан. Тому, побудувавши медіани АК і CM на зображенні, які перетнуться в точці О, одержимо: точка О — центр правильного трикутника АВС.
Зображенням паралелограма (прямокутника, ромба, квадрата) можна вважати довільний паралелограм, що належить площині проекцій.
Задача 2.
Побудуйте зображення ромба з кутом 120° та зображення висоти ромба, яку проведено з вершини цього кута.
Розв'язання
Нехай паралелограм ABCD (рис. 95) є зображенням ромба A1B1C1D1, у якого <B1 = 120° (рис. 96).
Оскільки ΔА1В1D1 — рівносторонній, то його медіана В1K1 є одночасно і висотою цього трикутника, а отже, і ромба.
Таким чином, побудувавши середину сторони AD і з'єднавши цю точку з вершиною В, одержимо ВК — зображення висоти (див. рис. 95).
Зображенням трапеції є трапеція, у якій відношення довжин основ зображення дорівнює відношенню довжин основ трапеції, яку проектують.
Задача.
Побудуйте зображення рівнобічної трапеції з основами 3 і 9 см та зображення її висоти.
Розв'язання
Нехай A1B1C1D1 — рівнобічна трапеція, у якій А1D1 || В1С1, A1D1 = 9 см, В1С1 = 3 см. Слід зазначити, що висота С1К1 паралельна осі симетрії М1N1 (точки М1 і N1 — середини основ трапеції) (рис. 97). Але при паралельному проектуванні зберігаються паралельність прямих і відношення довжин паралельних відрізків. Звідси випливає побудова: трапеція ABCD, у якій AD || ВС і AD = 3 ВС , є зображенням трапеції (рис. 98); побудувавши точки М і N — середини сторін ВС і AD і СК || MN, одержимо відрізок СК — зображення висоти трапеції.
Зображенням довільного чотирикутника (не паралелограма і не трапеції) є довільний чотирикутник.
Зображенням кола з центром в точці О1 є еліпc з центром в точці О, який належить площині проекції α. Кожний діаметр еліпса АВ ділить пополам хорди MN, M1N1, M2N2 ..., паралельні до спряженого з ним діаметра CD (рис. 101).
Слід зазначити, що спряженими діаметрами еліпса називаються зображення двох перпендикулярних діаметрів кола, що проектується.
V. Підведення підсумку уроку.
VI. Рефлексія.
Доповнити наступні речення:
VІI. Домашнє завдання.
§ 4, п.32. Задача №32.13. Виконати тести за посиланням.
Тема уроку. Зображення фігур у стереометрії. Розв’язування вправ.
Мета уроку: формування вмінь будувати зображення просторових фігур, розв’язування задач, використовуючи властивості паралельного проектування.
освітня: навчити виконувати наочні зображення за допомогою паралельного проектування; показати широке коло застосування властивостей паралельного проектування у навколишньому світі;
розвивальна: розвивати просторову уяву; логічне та аналітичне мислення;
виховна: виховувати акуратність при виконанні рисунків, розширювати загальний кругозір учнів, виховувати інтерес до вивчення даної теми та самостійність учнів
Методична мета уроку: формування вмінь та навичок будувати зображення просторових фігур при розв’язуванні задач шляхом практичного виконання паралельного проектування.
Формування компетентностей:
✵ предметна компетентність: сформувати поняття про утворення паралельних проекцій основних фігур; сформувати вміння виконувати зображення просторових фігур на площині;
✵ ключові компетентності:
✵ спілкування державною мовою — доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію;
✵ математична компетентність — оперувати геометричними ✵ соціальна та громадянська компетентності — висловлювати власну думку, слухати і чути інших;
✵ вміння вчитися впродовж життя.
Наскрізні лінії: підприємливість і фінансова грамотність.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Розв’язання задачі на дошці за готовим малюнком.
III. Актуалізація опорних знань та вмінь.
Вправа «Мозковий штурм».
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
V. Закріплення та систематизація знань здобувачів освіти.
Розв'язування задач.
VІ. Підведення підсумку уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
§ 4, п.32. Задача №32.13. Тести за посиланням.