Розробка уроку на тему: "Зсідання крові"

Про матеріал
Розроблено відповідно до навчальної програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої Міністерством освіти і науки України наказ Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 р. № 804 «Про оновлені навчальні програми для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів». Розробка уроку до теми «Транспорт речовин» для учнів 8 класу з метою урізноманітнення форм роботи на уроках біології містить комплекс інтерактивних вправ з використанням он-лайн сервісу LearningApps.org.
Перегляд файлу

Урок № 3

Кров, потрібно знати, це особливий сік…

(Й.В. Гете).

Тема. Зсідання крові

Мета: продовжити формувати в учнів уявлення про формені елементи крові, показати взаємозв’язок будови і функцій тромбоцитів, розкрити життєво важливу роль механізму зсідання крові; розвивати пізнавальний інтерес до біології як науки; виховувати бережливе ставлення до власного життя і здоров’я. 

Основні поняття і терміни: тромбоцити, зсідання крові, фібриноген, тромб, фібрин, гемофілія, спадкова хвороба.

Обладнання: таблиця «Кров», підручники, опорний конспект, мультимедійна техніка.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку:

  1.                Організаційний момент.
  2.            Актуалізація опорних знань.
  1. Індивідуальне опитування.

Написати терміни, що вивчались на попередньому уроці:

еритроцити – червоні клітини;

гемоглобін – кров’яний пігмент;

оксигемоглобін – сполука гемоглобіну з киснем;

лейкоз – злоякісне захворювання крові;

карбгемоглобін – сполука гемоглобіну з вуглекислим газом;

анемія – недокрів’я.

Задача.

Визначте кількість крові у вашому організмі, якщо відомо, що вона становить 1/3 маси тіла людини.

2. Виконання інтерактивної вправи вільна текстова відповідь «Клітини крові. Еритроцити».

—https://learningapps.org/4421664

  1.        Мотивація навчальної діяльності. 

На початку минулого сторіччя у родині російського імператора Миколи  II народився спадкоємець – Олексій. Радість була безмежна, оскільки в сім’ї народжувалися тільки дівчатка. Але через  деякий час з’ясувалося, що дитина хвора. З цієї хвилини життя матері перетворилося на суцільну тривогу. Вона знала цю страшну недугу: дядько, брат і два племінники померли від неї. З дитинства чула про цю хворобу, як про щось жахливе і таємниче, проти чого люди безсилі. І ось її дитина, її син, який дорожчий понад усе на світі, був уражений цією недугою. Ні, треба боротися, треба врятувати хлопчика за будь-яку ціну. Звернулися до найвідоміших лікарів і професорів, проте ніякі засоби не допомагали.

Сучасна наука вже не така безсила проти хвороби царевича. Це захворювання – гемофілія – пов’язане з кров’ю.

Повідомлення теми та мети уроку.  

Проблемне запитання 

  • Чому виникає таке захворювання як гемофілія? Як його лікувати?
  1.         Вивчення нового матеріалу. 

Сьогодні ми продовжимо вивчати склад крові й ознайомлюватися з будовою і функціями тромбоцитів. Коли ж ученим стало відомо про тромбоцити?

Повідомлення учня, випереджальне завдання.

  1. «Історія відкриття тромбоцитів».

Видатний український терапевт професор Василь Парменович Образцов у 1878 р., розглядаючи під мікроскопом кістковий мозок мертвої людини, раптом побачив якісь маленькі, раніше невідомі науці клітини. У своїй дисертації вчений довів, що ці клітини беруть участь у згортанні крові. На жаль, відомості про своє відкриття він ніде не надрукував, тому в науковому світі про це ніхто не дізнався. А тромбоцити повторно відкрив у 1882 р. італійський  учений Біццоцеро, -- їх ще називають пластинками Біццоцеро.

  1. Основні властивості тромбоцитів.

Діаметр – 2 -5 мкм;

кількість в 1 мм3 – 180000-320000 штук;

форма – частіше неправильна, овальна;

ядро клітини – звичайно відсутнє;

місце утворення – червоний кістковий мозок;

місце руйнування – печінка, селезінка;

термін життя – 8-11 днів;

колір – безбарвні.

Характерною особливістю цих клітин є здатність прилипати до чужорідної поверхні і склеюватися між собою.

Хвилинка-цікавинка.

Якщо всі тромбоцити людини скласти в ряд, то відстань становитиме 2500 км. Але вони такі маленькі, що їх можна розмістити у двох десертних ложках.

Завдання для учнів. 

  • Що спільного в будові тромбоцитів і еритроцитів?
  1. Що таке тромб? Зсідання крові.

Тромбоцити легко руйнуються. У результаті їх руйнування відбувається зсідання крові і формується тромб. Тромб – кров’яний згусток, з’являється при ушкодженні кровоносних судин і припиняє кровотечу. Кровотеча припиняється поступово: спочатку пошкоджена судина скорочується, відкриваючи сполучення між артеріями і венами, по яких кров минає місце травми. У плазмі крові з’являється білок фібрин, у нитках якого затримуються формені елементи. В ущільненні згустку важливу роль відіграють тромбоцити, у яких міститься речовина, що його стискає. Коли стінки судини відновлюються, тромб розсмоктується.

Тромбоцитам належить значна роль у зсіданні крові. Як це відбувається? У процесі зсідання виокремлюють три основні етапи.

Робота учнів з підручником с. 92.

Схема згортання крові

            

 

 

                                                                 

 

 

 

 

 

 

                             

 

                             

 

 

 

Завдання для учнів. 

  •       У чому полягає відносність захисних реакцій утворення тромбу і зсідання крові?

Очікувана відповідь:

У нормальному стані кров залишається рідкою, що підтримується рівновагою між речовинами, які перешкоджають і сприяють процесу зсідання.

  • Чому ж   у здорової людини кров у судинах не зсідається?

Очікувана відповідь:

Цей процес має багато стадій, що перешкоджає його перебігу без потреб; внутрішні стінки гладенькі, тромбоцити не руйнуються; у крові людини є протизсідальні речовини – антикоагулянти.

  1. Гемофілія.

Захворювання, при якому погано згортається кров, унаслідок люди іноді гинуть від найменшої подряпини, називається гемофілією. Це спадкове захворювання.

Перегляд відеоролика « Гемофілія».

  1.            Узагальнення вивченого матеріалу.

Тестовий контроль.

Виконання тестових завдань, додаток №1.

  1.         Домашнє завдання.
  1. Опрацювати § 19 с.88, §20 с.92.
  2. Поясніть чому видатний фізіолог Клод Бернар назвав кров  дзеркалом організму».
  1.     Підбиття підсумків уроку.

Вправа зворотний зв'язок.

На сьогоднішньому уроці я зрозумів…

Дізнався…

 

 

Використана література:

  1.               Біологія: Підручник для 8 класу загальноосвіт. навч. закл./Соболь В.І. – Кам’янець-Подільський.: Абетка, 2016.– 288 с. (книга одного автора).
  2.               Біологічні олімпіади школярів / Ващенко Л.С., Данилова О.В., Макарчук М.Ю., Мотузний В.О.. – Київ.: Генеза, 2002.– 162 с. (книга чотирьох авторів).
  3.               Біологія. Практичний довідник / Волкова Т.І. – Харків.: Весна, 2010. – 366 с. (довідник).
  4.               Біологія: словник термінів / [авт.-уклад. Волкова Т.І.]. – Харків.: Весна, 2010. – 191 с. (словник).
  5.               Гудакова В., Ліходієвська О., Пластюк А.// Кров – особливий сік. Біологія. –  2006. – № 33. – С. 7-10. (стаття з журналу).
  6.               Біологія. Конспекти уроків / Задорожний К.М. – Харків.: Веста, 2001. – 192 с. ( посібник для вчителя). 

 

Інтернет-ресурси: 

—https://learningapps.org/

https://www.youtube.com/watch?v=839ugG7DXB0&t=39s

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
15 січня 2019
Переглядів
2367
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку