Урок № ___
Біологія
9 клас
Тема: Закони Менделя
Мета: ознайомити учнів із законами Г. Менделя, розглянути їх статистичний характер і цитологічні основи; розвивати вміння пов’язувати виконання функцій певними структурами з особливостями їхньої будови; виховувати вміння критично й обґрунтовано сприймати наукову інформацію.
Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів.
Питання для бесіди
1. Які методи генетичних досліджень вам відомі?
2. Для чого і як генетики використовують гібридологічний метод?
3. Для чого і як генетики використовують генеалогічний метод?
4. Для чого і як генетики використовують близнюковий метод?
5. Для чого і як генетики використовують біохімічний метод?
6. Чому під час генетичних досліджень бажано використовувати кілька методів?
ІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Розповідь учителя з елементами бесіди
Перший закон Менделя - Закон одноманітності гібридів першого покоління (закон домінування)
Нащадки першого покоління від схрещування стійких форм, які розрізняються за однією ознакою, мають однаковий фенотип за цією ознакою.
Другий закон Менделя – закон розщеплення ознак
Після схрещування гетерозиготних гібридів першого покоління між собою у другому поколінні з’являються особини як із домінантними, так і з рецесивними станами ознак (розщеплення 3:1).
Третій закон Менделя - закон незалежного комбінування спадкових ознак
Вивчаючи розщеплення в разі дигібридного схрещування, Мендель звернув увагу на те, що під час схрещування рослин із жовтим гладеньким (ААВВ) і зеленим зморшкуватим (аавв) насінням у другому поколінні з’явилися нові комбінації ознак: жовте зморшкувате (А–вв) і зелене гладеньке (ааВ–), які не траплялись у вихідних форм. Із цього спостереження Мендель зробив висновок, що розщеплення за кожною ознакою (за кожною парою алелів) відбувається незалежно від другої ознаки (других пар алелів). Ця закономірність отримала назву третього закону Менделя.
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань.
Дати відповіді на питання:
1. Коли були повторно відкриті закони Г. Менделя?
2. Які цитологічні основи мають закони Г. Менделя?
3. Чому закони Г. Менделя мають статистичний характер?
4. Яке практичне значення для людини мають закони Г. Менделя?
ІV. Підведення підсумків уроку.
Обговорення та виставлення оцінок
V. Надання та пояснення домашнього завдання.