Бондарєва Катерина Олександрівна
вчитель трудового навчання, основ здоров’я,
спеціалістка вищої кваліфікаційної категорії
Парасковіївської СЗШІ №40 Донецької обласної ради
РОЗРОБКА УРОКУ З ШВЕЙНОІ СПРАВИ
Тема: Назви зрізів тканини. Обшивки та їх призначення.
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання і матеріали: комп’ютерна презентація, словник, зразки матеріалів, робочі інструменти, приладдя для швейних робіт; зразки тканин з різними малюнками; шаблони основних і додаткових деталей виробів; папір, ножиці.
План уроку:
І. Організаційна частина уроку.
1. Організація учнів.
2. НПП. Вправа «М’яч».
3. Вправа на розвиток уваги «Робочі інструменти».
ІІ. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Повідомлення теми і задач уроку.
V. Повідомлення пізнавальних відомостей.
1. Розповідь з елементами бесіди.
2. Практичні завдання.
3. Фізхвилинка. Вправа – енергізатор.
4. Розповідь з елементами бесіди.
VІ. Підсумки уроку.
Очікувані результати:
Хід уроку:
І. Організаційна частина уроку.
1. Організація учнів.
- привітання, перевірка присутніх;
- перевірка готовності до уроку (наявності робочого одягу, необхідного навчального приладдя).
2. НПП. Вправа «М’яч».
Мета вправи: концентрація енергії та посилення активності учнів.
- Уявіть, що у вас в руках м’яч. Зробіть глибокий вдих і виконайте команду «М’яч пробитий» - зі звуком «с-с-с», починаючи випускати потроху повітря із легенів, одночасно показуючи руками, як зменшується м’яч.
ІІ. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів.
Мета вправи: розвиток уваги учнів.
Учням пропонується серед представлених зразків знайти матеріали для швейних робіт, робочі інструменти або приладдя. Якщо є більше часу, то розсортувати їх.
Демонстрація навчального зразка переплетення ниток.
Мета вправи: розвиток уваги, повторення раніше набутих знань.
Дітей поділяю на дві групи. Завдання для 1 групи: серед зразків тканин з різними малюнками знайти зразки з геометричним малюнком. Завдання для 2 групи дітей: серед тих же зразків тканин з різними малюнками знайти зразки з рослинним малюнком.
Мета вправи: розвиток понятійного мислення, повторення раніше вивченого матеріалу.
Демонстрація відрізів тканин. Кожна учениця отримує відріз тканини. У декількох учениць ускладнене завдання – зрізаний пруг тканини.
Завдання:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Проблемне питання.
– Поміркуйте і скажіть, для чого нам потрібні знання про те, як визначати поперечні і поздовжні нитки у тканині? Навіщо вчитися їх визначати на тканині? (Для правильного розкладання викрійки та викроювання деталей виробів, щоб запобігти деформації и браку у готових виробах)
Вправа «Закрійник». Робота в парах.
Мета вправи: розвиток уваги, спостережливості, розвиток вміння правильно розташовувати деталі викрійки на тканині, враховуючи напрямок ниток.
Завдання:
ІV. Повідомлення теми і задач уроку.
Словникова робота (Терміни у словнику уроку на дошці).
- Подивіться на словник уроку, прочитайте:
Пруг
Поздовжня нитка
Поперечна нитка
Поздовжній зріз
Поперечний зріз
Навскісний зріз
Обшивка
Поздовжня обшивка
Поперечна обшивка
Навскісна обшивка
Оздоблення
- Які терміни вам вже відомі? Які не знайомі?
Повідомлення теми уроку.
Формування завдань уроку:
Запис теми до робочого зошита.
V. Повідомлення пізнавальних відомостей (Використовується комп’ютерна презентація).
1. Розповідь з елементами бесіди.
- Ми вже знаємо, що тканина утворюється з поперечних і поздовжніх ниток, які щільно переплетені між собою (Слайд 2 «Переплетення ниток у тканині»). Тканина, розрізана по поздовжній нитці має поздовжній зріз (Слайд 3 «Утворення поздовжнього зрізу»), по поперечній – поперечний зріз (Слайд 4 «Утворення поперечного зрізу»). А якщо тканину розрізати по навскісному згину, то утвориться навскісний зріз (Слайд 5 «Утворення навскісного зрізу»).
- Який виріб нагадує цей зразок? Так, косинку.
- Чи усі зрізи вам легко було обробляти?
- Який зріз був найважчим? Чому? (Навскісний, бо дуже розтягувався)
- Так. Як ми вже згадували, тканина має властивість розтягуватися. Розтяжність зрізів різна. Поздовжній зріз майже не розтягується, бо поздовжня нитка під час розрізування залишається цілою. Поперечний зріз розтягується, нитки обсипаються тому, що поперечна нитка не така міцна, як поздовжня. Навскісний зріз не має цілих ниток, тому розтягується більше ніж поперечний зріз. Обробляти навскісний зріз важче,треба бути дуже акуратним, бо нитки обсипаються.
2. Практичне завдання.
Мета вправи: зняти втому, відновити енергію групи дітей, розвивати візуально-просторові здібності дітей, міжособистісне спілкування.
Хід вправи: учні стоять парами. Вчитель дає команди: рука до руки, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, віч-на-віч тощо. За командою: «Один до одного» змінити пари.
Обшивка – це смужка тканини, призначена для обробки зрізів чи оздоблення деталей виробу. Довжина обшивки дорівнює довжині зрізу, який обробляють обшивкою. Ширина може бути від 2 до 5 см.
За способами розкроювання обшивки бувають поздовжніми, поперечними і навскісними. Про призначення кожного виду обшивок ми дізнаємося на наступному уроці.
VІ. Підсумки уроку.
Мета вправи: зняття втоми, напруги.
Учитель. Я знаю, що ви всі любите морозиво. Уявіть, що ви завітали до Снігової королеви. Замерзли і стали самі схожі на морозиво. Тіло, руки, ноги, голова скуті холодом... Брр...
Але прийшов добрий чарівник і сказав: «Заплющіть очі! Покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам ніщо не заважає...
Зараз почнемо відтавати. Зігріваються і відтаюють пальчики ніг, зігріваються і відтаюють ступні, зігріваються і розслаблюються коліна. Тепло йде від пальчиків ніг угору, ноги теплі, вони розслабляються. Зігріваються пальчики рук. Пальці розслаблюються. Зігріваються і розслаблюються долоні. Зігріваються і розслаблюються кисті рук. Тепло від кистей іде до ліктиків. Від ліктиків до плечей. Руки теплі, розслабились. Вам тепло. Тепло йде по всьому тілу, від животика піднімається до грудей, шиї, голови. Обличчю жарко. Обличчя розслабилося, ротик відкрився, голова повисла».
Розтануло морозиво, розтеклося солодкою калюжею по підлозі.