Розробка уроку "Назви зрізів тканини. Обшивки та їх призначення."

Про матеріал
Урок з швейної справи в 6 класі за програмою спеціальної школи для дітей з особливими освітніми проблемами.
Перегляд файлу

Бондарєва Катерина Олександрівна

вчитель трудового навчання, основ здоров’я,

спеціалістка вищої кваліфікаційної категорії

Парасковіївської СЗШІ №40 Донецької обласної ради

 

РОЗРОБКА УРОКУ З ШВЕЙНОІ СПРАВИ

 

Тема: Назви зрізів тканини. Обшивки та їх призначення.

Мета:

  • розширити знання учнів з матеріалознавства; розкрити поняття про види і назви зрізів тканини, обшивки та їх призначення; вчити визначенню поздовжньої і поперечної нитки у тканині за їх властивостями; пояснити властивості кожного з зрізів та практичність цих знань під час розкроювання виробів;
  • виховувати інтерес до предмету, сприяти формуванню інтересу до професії швачки; виховувати особистісні якості: естетичний смак, уважність, спостережливість;
  • розвивати просторове уявлення на основі аналізу процесу утворення тканини та властивостей зрізів тканини; розвивати мовлення шляхом вживання швейної термінології; розвивати уміння контролювати трудову дію за зразком, демонстрацією, малюнком, технологічною картою, порівнювати з еталоном;
  • корегувати увагу шляхом виконання вправ, трудових дій; корегувати дрібну моторику рук.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання і матеріали: комп’ютерна презентація, словник, зразки матеріалів, робочі інструменти, приладдя для швейних робіт; зразки тканин з різними малюнками; шаблони основних і додаткових деталей виробів; папір, ножиці.

План уроку:

І. Організаційна частина уроку.

1. Організація учнів.

2. НПП. Вправа «М’яч».

3. Вправа на розвиток уваги «Робочі інструменти».

ІІ. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів.

  1. Бесіда.
  2. Вправа «Визнач малюнок». Робота в групах.
  3. Вправа «Доповни речення».
  4. Практичні завдання. Індивідуальна робота.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Проблемне питання.
  2. Вправа «Розкрійник». Робота в парах.

ІV. Повідомлення теми і задач уроку.

  1. Словникова робота.
  2. Повідомлення теми.
  3. Формування завдань на урок.

V. Повідомлення пізнавальних відомостей.

1. Розповідь з елементами бесіди.

2. Практичні завдання.

3. Фізхвилинка. Вправа – енергізатор.

4. Розповідь з елементами бесіди.

VІ. Підсумки уроку.

  1. Закріплення навчального матеріалу.
  2. Рефлексія.
  3. Оцінювання.
  4. Прибирання робочих місць.
  5. Релаксаційна вправа «Морозиво».

Очікувані результати:

  1. Учні мають цілісну картину з теми, що вивчається.
  2. Учні вміють визначати поздовжню і поперечну нитку у тканині для використання цих знань під час викроювання швейних виробів.
  3. Учні контролюють трудову дію за зразком, демонстрацією, малюнком, технологічною картою.

Хід уроку:

І. Організаційна частина уроку.

1. Організація учнів.

- привітання, перевірка присутніх;

- перевірка готовності до уроку (наявності робочого одягу, необхідного навчального приладдя).

2. НПП. Вправа «М’яч».

Мета вправи: концентрація енергії та посилення активності учнів.

- Уявіть, що у вас в руках м’яч. Зробіть глибокий вдих і виконайте команду «М’яч пробитий» - зі звуком «с-с-с», починаючи випускати потроху повітря із легенів, одночасно показуючи руками, як зменшується м’яч.

ІІ. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів.

  1. Вправа на розвиток уваги «Робочі інструменти».

Мета вправи: розвиток уваги учнів.

Учням пропонується серед представлених зразків знайти матеріали для швейних робіт, робочі інструменти або приладдя. Якщо є більше часу, то розсортувати їх.

  1. Бесіда.
  • З якими матеріалами ми працюємо на уроках швейної справи?
  • З чого виготовляють тканину? Яким способом?

Демонстрація навчального зразка переплетення ниток.

  • Як називають верстат, на якому виготовляють тканину?
  1. Вправа «Визнач малюнок».

Мета вправи: розвиток уваги, повторення раніше набутих знань.

  • Ви знаєте, що тканину випускають одного кольору чи з друкованим малюнком. Згадайте, які види малюнків існують?

Дітей поділяю на дві групи. Завдання для 1 групи: серед зразків тканин з різними малюнками знайти зразки з геометричним малюнком. Завдання для 2 групи дітей: серед тих же зразків тканин з різними малюнками знайти зразки з рослинним малюнком.

  1. Вправа «Доповни речення» (Використовується комп’ютерна презентація. Слайд 1 «Доповни речення»).

Мета вправи: розвиток понятійного мислення, повторення раніше вивченого матеріалу.

  • Нитки, що йдуть уздовж тканини називають … .
  • Нитки, що йдуть поперек тканини називають … .
  • Пруг – це … .
  1. Практичні завдання. Індивідуальна робота.

Демонстрація відрізів тканин. Кожна учениця отримує відріз тканини. У декількох учениць ускладнене завдання – зрізаний пруг тканини.

Завдання:

  1. Визначте пруг тканини.
  2. Визначте поздовжню нитку.
  • Як визначають поздовжню нитку? (За пругом )
  • А якщо пруг зрізаний? (за характерним дзвінким звуком)
  1. Визначте поперечну нитку у тканині.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Проблемне питання.

 – Поміркуйте і скажіть, для чого нам потрібні знання про те, як визначати поперечні і поздовжні нитки у тканині? Навіщо вчитися їх визначати на тканині? (Для правильного розкладання викрійки та викроювання деталей виробів, щоб запобігти деформації  и браку у готових виробах)

 Вправа «Закрійник». Робота в парах.

Мета вправи: розвиток уваги, спостережливості, розвиток вміння правильно розташовувати деталі викрійки на тканині, враховуючи напрямок ниток.

Завдання:

  1. Визначте напрямок ниток у тканині.
  2. Розкладіть шаблони основних і додаткових деталей виробів на тканині, враховуючи напрямок ниток.
  • По який нитці викладаються усі деталі? (По поздовжній)
  • Що ще слід урахувати під час розміщення викрійок на тканині? (дефекти тканини і економне розташування викрійок).

ІV. Повідомлення теми і задач уроку.

Словникова робота (Терміни у словнику уроку на дошці).

- Подивіться на словник уроку, прочитайте:


Пруг

Поздовжня нитка

Поперечна нитка

Поздовжній зріз

Поперечний зріз

Навскісний зріз

Обшивка

Поздовжня обшивка

Поперечна обшивка

Навскісна обшивка

Оздоблення


- Які терміни вам вже відомі? Які не знайомі?

Повідомлення теми уроку.

  • Сьогодні на уроці ми дізнаємося, які бувають зрізи тканини, які їх властивості, що таке обшивка, і яке її призначення. Тема уроку: «Назви зрізів тканини. Обшивки та їх призначення» (Тема на дошці).
  • Виходячи із слів, наведених у словнику уроку, теми уроку, давайте сформуємо і визначимо завдання, які  саме знання ми сподіваємося отримати на уроці сьогодні? (Завдання прописуються на дошці).

Формування завдань уроку:

  1. Отримати знання про зрізи тканини, їх властивості.
  2. Отримати знання про види обшивок, їх властивості, використання.

Запис теми до робочого зошита.

V. Повідомлення пізнавальних відомостей (Використовується комп’ютерна презентація).

1. Розповідь з елементами бесіди.

- Ми вже знаємо, що тканина утворюється з поперечних і поздовжніх ниток, які щільно переплетені між собою (Слайд 2 «Переплетення ниток у тканині»). Тканина, розрізана по поздовжній нитці має поздовжній зріз (Слайд 3 «Утворення поздовжнього зрізу»), по поперечній – поперечний зріз (Слайд 4 «Утворення поперечного зрізу»). А якщо тканину розрізати по навскісному згину, то утвориться навскісний зріз (Слайд 5 «Утворення навскісного зрізу»).

- Який виріб нагадує цей зразок? Так, косинку.

- Чи усі зрізи вам легко було обробляти?

- Який зріз був найважчим? Чому? (Навскісний, бо дуже розтягувався)

- Так. Як ми вже згадували, тканина має властивість розтягуватися. Розтяжність зрізів різна. Поздовжній зріз майже не розтягується, бо поздовжня нитка під час розрізування залишається цілою. Поперечний зріз розтягується, нитки обсипаються тому, що поперечна нитка не така міцна, як поздовжня. Навскісний зріз не має цілих ниток, тому розтягується більше ніж поперечний зріз. Обробляти навскісний зріз важче,треба бути дуже акуратним, бо нитки обсипаються.

2. Практичне завдання.

  1. Правила безпечної праці під час різання ножицями (Слайд 6).
  2. Ознайомлення з планом виконання завдання (Слайд 7).
  1. Зроби викрійку деталі прямокутної форми.
  2. Склади так, щоб утворився навскісний зріз. Розріж по навскісному зрізу.
  3. Визнач на паперовій викрійці поздовжній, поперечний і навскісний зрізи, підпиши їх назви.
  1. Фізхвилинка. Вправа – енергізатор «Один до одного».

Мета вправи: зняти втому, відновити енергію групи дітей, розвивати візуально-просторові здібності дітей, міжособистісне спілкування.

Хід вправи: учні стоять парами. Вчитель дає команди: рука до руки, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, віч-на-віч тощо. За командою: «Один до одного» змінити пари.

  1. Розповідь з елементами бесіди.

Обшивка – це смужка тканини, призначена для обробки зрізів чи оздоблення деталей виробу. Довжина обшивки дорівнює довжині зрізу, який обробляють обшивкою. Ширина може бути від 2 до 5 см.

  • Подивіться на малюнок у підручнику стор. 75. У яких виробах використані обшивки?
  • Знайдіть, де в нашій майстерні є вироби, зрізи яких оброблені обшивками.
  • Подивіться на свій одяг. В кого в одязі є обшивки?
  • Для чого використані обшивки у названих виробах?

За способами розкроювання обшивки бувають поздовжніми, поперечними і навскісними. Про призначення кожного виду обшивок ми дізнаємося на наступному уроці.

VІ. Підсумки уроку.

  1. Закріплення навчального матеріалу. Бліц-опитування.
  • Якою була тема нашого уроку?
  • Чому зріз називають поздовжнім? Поперечним?
  • Як утворюється навскісний зріз?
  • Чому не розтягується поздовжній зріз?
  • Чому навскісний зріз розтягується найбільше?
  • Що таке обшивка?
  • Які види обшивок за способом розкроювання ви запам’ятали?
  • Чим відрізняється оздоблювальна обшивка від звичайної?
  • На яких виробах роблять обшивки?
  1. Рефлексія.
  • Що нового дізналися на уроці?
  • Чому навчились? Яку роботу виконали?
  • Які завдання були визначені на урок?
  • Порівняйте реальні результати із завданням, які були визначені на урок?
  • Чому отримали саме такий результат?
  • Що потрібно зробити для того, щоб мати кращі результати?
  • Де можна використати набуті знання?
  1. Оцінювання. Мотивація оцінок і виставлення до класного журналу
  2. Прибирання робочих місць.
  3. Релаксаційна вправа «Морозиво».

Мета вправи: зняття втоми, напруги.

Учитель. Я знаю, що ви всі любите морозиво. Уявіть, що ви завітали до Снігової королеви. Замерзли і стали самі схожі на морозиво. Тіло, руки, ноги, голова скуті холодом... Брр...

Але прийшов добрий чарівник і сказав: «Заплющіть очі! Покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам ніщо не заважає...

Зараз почнемо відтавати. Зігріваються і відтаюють паль­чики ніг, зігріваються і відтаюють ступні, зігріва­ються і розслаблюються коліна. Тепло йде від паль­чиків ніг угору, ноги теплі, вони розслабляються. Зігріваються пальчики рук. Пальці розслаблюються. Зігріваються і розслаблюються долоні. Зігріваються і розслаблюються кисті рук. Тепло від кистей іде до ліктиків. Від ліктиків до плечей. Руки теплі, роз­слабились. Вам тепло. Тепло йде по всьому тілу, від животика піднімається до грудей, шиї, голови. Обличчю жарко. Обличчя розслабилося, ротик від­крився, голова повисла».

Розтануло морозиво, розтеклося солодкою калюжею по підлозі.

docx
Пов’язані теми
Технології, Розробки уроків
Інкл
Додано
21 січня 2021
Переглядів
1065
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку