Тема: Образ Наталки як уособлення кращих рис української жінки.
Мета (формувати компетентності):
предметні: продовжувати роботу над драмою «Наталка Полтавка», аналізувати образ головної героїні та художні засоби, які використовує автор для змалювання Наталки;
ключові: навички аналізу дійових осіб драматичного твору;
комунікативні: розвивати вміння аргументовано доводити власну думку;
інформаційні: навички порівняння і зіставлення;
загальнокультурні: формувати здатність здобувачів освіти аналізувати та оцінювати вчинки головної героїні; осмислювати важливість моральних чеснот;
емоційно-цілісні: усвідомити життєву позицію, бажання захищати власні принципи.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: текст твору, мультимедійний супровід, шаблон характеристики Наталки.
Епіграф до уроку: «Наталка Полтавка» - праматір українського народного театру.
І. Карпенко-Карий
Перебіг уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Тестування:
А перший історичний твір;
Б перший драматичний нової української літератури;
В драматичний твір;
Г перший твір нової літератури.
А драма-феєрія; Б комічна опера;
В соціально-побутова драма; Г трилогія.
А у селі над річкою Ворскла; Б у селі над річкою Десна;
В у селі Білогородка; Г над озером.
А «Ой під вишнею, під черешнею…»;
Б «Віють вітри, віють буйні…»;
В «Видно шляхи полтавськії…»;
Г «Прийди, милий, подивися…».
А Возному; Б Миколі;
В Виборному; Г Налалці.
А десять; Б два;
В чотири; Г нікуди не зникав.
А Тетерваковський; Б Микола;
В Петро; Г Макогоненко.
А відмовляє всім женихам;
Б не вміє вести господарство;
В сама сватається до возного;
Г не дотримується українських традицій і звичаїв.
А Петру; Б виборному;
В Миколі; Г возному.
А про возного; Б про Миколу;
В про Петра; Г про виборного.
А Наталка подає рушники возного;
Б Петро не зустрівся з Наталкою;
В Наталка залишається сама;
Г Терпелиха благословляє Наталку і Петра.
А «Алфавіт, чи Буквар світу»; Б «Delibertate»;
В «Всякому місту звичай і права»; Г «Бджола і Шершень».
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
IV. Засвоєння нових знань.
Слово вчителя.
У 1890 році на текст «Наталки Полтавки» композитор М. Лисенко написав оперу. Вистава мала великий успіх. Роль Наталки виконували найвидатніші актриси українського театру: М. Заньковецька, М. Садовська-Барілотті, О. Петрусенко.
У 1978 році був знятий фільм «Наталка Полтавка», де головну роль виконала Наталія Сумська.
- Що таке щастя?
Асоціативний кущ
ЩАСТЯ
Наталка
Петро Возний
Бесіда з учнями:
Головна героїня не тільки словами, а й піснями розкриває свою вроду, вдачу, долю. Пісня «Ой, я дівчина Полтавка» - це ліричний автопортрет героїні, простої української дівчини, що подобається своєю красою, веселою вдачею, вірністю Петрові. З пісні «Видно шляхи полтавськії..» ми дізнаємося, що Наталка небагата, проста, але чесного роду, не соромиться шити, прясти і носити воду.
Пісня «Віють вітри, віють буйні» передає стан душі героїні. Серце дівчини сповнене суму і тривоги за коханого, «тяжко жити без милого і в своїй сторонці». У неї болить серце, а сльози не «ллються»,бо «хто щасливим був часок, по смерть не забуде».
Наталка рішуча в боротьбі за своє щастя. Це видно з пісні «Ой мати, мати, серце не вважає», з якою вона звертається до матері. Дівчина переконана, що « Лучче умерти, як з немилим жити, сохнути з печалі, щодень сльози лити».
Характеристика Наталки
Хто така Наталка___________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Сенкан до образу Наталки
Наталка
Чесна, працьовита
Кохає, чекає, поважає
Щастя – бути з коханим
Полтавка
V. Підсумок уроку.
VІ. Домашнє завдання: створити рекламу до п’єси «Наталка Полтавка».