Розробка уроку "Образ Наталки як уособлення кращих рис української жінки.

Про матеріал
Продовжуючи роботу над п'єсою І. Котляревського "Наталка Полтавка" здобувам освіти стане в нагоді детальна характеристика головної героїні .
Перегляд файлу

Тема:  Образ Наталки як уособлення кращих рис української жінки.

Мета (формувати компетентності):

предметні: продовжувати роботу над драмою «Наталка Полтавка», аналізувати образ головної героїні та художні засоби, які використовує автор для змалювання Наталки;

ключові: навички аналізу дійових осіб драматичного твору;

комунікативні: розвивати вміння аргументовано доводити власну думку;

інформаційні: навички порівняння і зіставлення;

загальнокультурні: формувати здатність здобувачів освіти аналізувати та оцінювати вчинки головної героїні; осмислювати важливість моральних чеснот;

емоційно-цілісні: усвідомити життєву позицію, бажання захищати власні принципи.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.

 

Обладнання: текст твору, мультимедійний супровід, шаблон характеристики Наталки.

 

Епіграф до уроку: «Наталка Полтавка» - праматір українського    народного театру.

                                                                І. Карпенко-Карий

 

Перебіг уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Тестування:

  1. «Наталка Полтавка» - це…

          А перший історичний твір;                  

          Б  перший драматичний нової української літератури;

          В драматичний твір;

          Г перший твір нової літератури.

  1. За жанром «Наталка Полтавка» - це…

А драма-феєрія;                                    Б комічна опера;

В соціально-побутова драма;               Г трилогія.

  1. Де відбувалися події твору?

А у селі над річкою Ворскла;                 Б у селі над річкою Десна;

В у селі Білогородка;                              Г над озером.

  1. Яку пісню співала Наталка на початку п’єси?

А «Ой під вишнею, під черешнею…»;

Б «Віють вітри, віють буйні…»;

В «Видно шляхи полтавськії…»;

Г «Прийди, милий, подивися…».

  1. Кому належать слова: «Знайся кінь з конем, а віл з волом»?

А Возному;                    Б Миколі;

В Виборному;                Г Налалці.

  1. Скільки років Наталка і Петро були в розлуці?

А десять;                                                Б два;

В чотири;                                                Г нікуди не зникав.

  1. Хто сказав про Наталку : «Золото - не дівка!.. Окрім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна, яке в неї добре серце, як вона поважає свою матір, шанує всіх старших..?

А Тетерваковський;                                           Б Микола;

В Петро;                                                              Г Макогоненко.

  1. Чим Терпелиха дорікає дочці?

А відмовляє всім женихам;

Б не вміє вести господарство;

В сама сватається до возного;

Г не дотримується українських традицій і звичаїв.

  1. Кому належить монолог: «Один собі живу на світі, як билинка на полі, сирота – без роду, без племені, без таланту і без приюту..»?

А Петру;                                           Б виборному;

В Миколі;                                         Г возному.

  1.  Про кого йдеться в цих рядках: «Я бідний був тоді, любив Наталку без усякої надії. Тепер, наживши кривавим потом копійку, поспішав, що багатому Терпилові показатись годним його доньки; а вмісто багатого батька – найшов матір і дочку в бідності і без помочі…»?

А про возного;                                          Б про Миколу;

В про Петра;                                             Г про виборного.

  1.  У кінці п’єси:

А Наталка подає рушники возного;

Б Петро не зустрівся з Наталкою;

В Наталка залишається сама;

Г Терпелиха благословляє Наталку і Петра.

  1. Який твір Г.Сковороди  виконано у п’єсі «Наталка Полтавка»?   

 А «Алфавіт, чи Буквар світу»;                      Б «Delibertate»;

 В «Всякому місту звичай і права»;                Г «Бджола і Шершень».

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

 

IV. Засвоєння нових знань.

 

Слово вчителя.

  У 1890 році на текст «Наталки Полтавки» композитор М. Лисенко написав оперу. Вистава мала великий успіх. Роль Наталки виконували найвидатніші актриси українського театру: М. Заньковецька, М. Садовська-Барілотті, О. Петрусенко.

   У 1978 році був знятий фільм «Наталка Полтавка», де головну роль виконала Наталія Сумська.

-         Що таке щастя?

Асоціативний кущ

 

 

 

 

 

 

 

 

ЩАСТЯ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        

 

 

 

 

 

                                     Наталка

 

                   

 

 

 

 

 

Петро                                                                                  Возний

 

Бесіда з учнями:

  1. Як Наталка ставиться до возного?
  2. Чому вона погоджується вийти з нелюба?
  3. Що про стосунки матері та Наталки говорить виборний?
  4. Чи покірна Наталка?
  5. Як змінилася поведінка дівчини, коли вона зустріла Петра?
  6. Чи можна вважати Наталку людиною честі?
  7. З ким, на вашу думку Наталка була б щасливою : з бідним Петром чи багатим возним?
  8. Яку роль мають пісні в п’сі?

    Головна героїня не тільки словами, а й піснями розкриває свою вроду, вдачу, долю. Пісня «Ой, я дівчина Полтавка» - це ліричний автопортрет героїні, простої української дівчини, що подобається своєю красою, веселою вдачею, вірністю Петрові.  З пісні «Видно шляхи полтавськії..» ми дізнаємося, що Наталка небагата, проста, але чесного роду, не соромиться шити, прясти і носити воду.

   Пісня «Віють вітри, віють буйні» передає стан душі героїні. Серце дівчини сповнене суму і тривоги за коханого, «тяжко жити без милого і в своїй сторонці». У неї болить серце, а сльози не «ллються»,бо  «хто щасливим був часок, по смерть не забуде».

    Наталка рішуча в боротьбі за своє щастя. Це видно з пісні «Ой мати, мати, серце не вважає», з якою вона звертається до матері. Дівчина переконана, що « Лучче умерти, як з немилим жити, сохнути з печалі, щодень сльози лити».

  

 

                                      Характеристика Наталки

Хто така Наталка___________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сенкан до образу Наталки

 

Наталка

Чесна, працьовита

Кохає, чекає, поважає

Щастя – бути з коханим

Полтавка

 

V. Підсумок уроку.

 

VІ. Домашнє завдання: створити рекламу до п’єси «Наталка Полтавка».

docx
Додано
1 грудня 2023
Переглядів
881
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку